Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 742
Hei.

Har en kamerat som skal på utenlandstur, og vil gjerne veksle noe norske kontanter til utenlandsk valuta på forhånd, da man ikke lengre kan veksle i utlandet. Han bekymrer seg noe for hvor mye han kan veksle inn uten å vekke mistanke hos veksler.

Meg bekjent må all veksling/kjøp av utenlands valuta, fra første krone, fremvises gyldig legitimasjon(?).

Noen som vet hvor mye man kan veksle før varsellampene blinker?

Vil det være 'tryggere' å veksle si 5000kr ved flere anledninger, enn å veksle 15000kr på en og samme gang, eller har det lite å si?

Hvor er det i tilfelle best å veksle disse norske kronene mellom Oslo og Gardermoen? Husker det lå en Forex e.l på Jernbanetorget og Lillestrøm stasjon en gang i tia, men usikker på om de fremdeles eksisterer.
Sist endret av wackwrack; 28. september 2023 kl. 10:08.
Kan sette inn opp til 20k i Meny-butikker. Så er det bare å ta ut pengene i utlandet med kort.
For å unngå at de i Meny flagger deg som mistenkelig unngå å se lurvete ut i klesvei, unngå krøllete sedler og ikke virk nervøs.
Det er dyrt å veksle kontanter. Bruk heller minibank når du kommer fram, feks på flyplassen. Bare ikke gå i fella og la minibanken veksle til norske kroner.

Det er vel heller tollerne du bør bekymre deg over. Det er en grense for hvor mye kontanter du kan ta med deg. Husker ikke om det er 10k eller 20k. (Det gjelder også utenlandsk valuta omregnet til NOK) Men du finner sikkert svaret på Tolletatens nettsider. (Jeg ble valutakontrollert på toget til Stockholm en gang).
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Kan sette inn opp til 20k i Meny-butikker. Så er det bare å ta ut pengene i utlandet med kort.
For å unngå at de i Meny flagger deg som mistenkelig unngå å se lurvete ut i klesvei, unngå krøllete sedler og ikke virk nervøs.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset, jeg skal bringe det videre.

Uten at jeg vet dette med sikkerhet, er det vel naturlig å tenke at disse kontantenes opphav ikke kan dokumenteres.

Er det altså butikkmedarbeiderens evne til å bedømme personen som setter inn penger som er avgjørende om en blir 'flagget', og ikke banken som vil stille spørsmål rundt pengenes opphav?
Hadde du ikke lagt trykk på alle de små detaljene som distanserer deg fra å være nevnte kompis så hadde jeg sikkert trodd at tråden egentlig handlet om at du(som absolutt ikke er nevnte kompis), trenger utenlandsk valuta for å betale for ett kommende parti med narkotika, men jeg forstår jo ut i fra fortellingen din at det bare er snakk om uskyldig kos med parasolldrinker i varmen, nå som dere har spart opp litt lommepenger fra Plenklipping og annet hagearbeid.

Sitat av wackwrack Vis innlegg
Takk for tipset, jeg skal bringe det videre.

Uten at jeg vet dette med sikkerhet, er det vel naturlig å tenke at disse kontantenes opphav ikke kan dokumenteres.

Er det altså butikkmedarbeiderens evne til å bedømme personen som setter inn penger som er avgjørende om en blir 'flagget', og ikke banken som vil stille spørsmål rundt pengenes opphav?
Vis hele sitatet...
Definitivt ikke den tilfeldige butikkansatte som kanskje ikke har jobbet der lengre enn to dager iallfall, så det må vell nesten bli banken som reagerer.

Ser ikke for meg bank i butikk har gått ut med ett skriv om å profilere folk basert på utseende, men det er definitivt en god ide å se fin og presentabel ut når du ønsker at ting skal gå smidig uansett, det gjelder for buketten også, så hvis det er masse ymse lapper i varierende tilstand så ville jeg vekslet det om ved å ta med 5-10 tusen om gangen, og ta en god runde i sentrum, til pengene ser strøkne ut og du kun har 500/1000lapper.
Ha pengene i en konvolutt og lag ett par kruseduller på den så ser det litt mer formelt ut også.
Sånne småting kan spare deg for at denne ansatte begynner å reflektere litt rundt pengenes opphav, og disse fryktelig mange 200 lappene, selv om jeg tviler sterkt på at det ville gjort noe.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det er vel heller tollerne du bør bekymre deg over. Det er en grense for hvor mye kontanter du kan ta med deg. Husker ikke om det er 10k eller 20k. (Det gjelder også utenlandsk valuta omregnet til NOK) Men du finner sikkert svaret på Tolletatens nettsider. (Jeg ble valutakontrollert på toget til Stockholm en gang).
Vis hele sitatet...
Mer enn 25.000 kroner, må du melde ifra til Tollvesenet. (Når man reiser ut eller inn til Norge)
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Mer enn 25.000 kroner, må du melde ifra til Tollvesenet. (Når man reiser ut eller inn til Norge)
Vis hele sitatet...
Takk for det. Jeg gadd bare ikke undersøke selv,