Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 28433
Halla folkens, lurer bare på hvor lenge etter en Pils (0,5L 4.5%) at man kan kjøre. Mange mener nokk at du kan kjøre rett etterpå siden de ikke kjenner noe. Men når vil den lovelige grensa være nådd. Veier rundt 90kg.

Alle mennesker brenner ca 0.15 promille i timen. -TROR- grensen for å kjøre er 0.20.
Veier selv 98kg, tar et par øl og kjører med god samvittighet, har pusta før flere ganger, viser kun 0,15 etter en halvtime... Og alt det der promillekalkulator fis, stemmer ikke i d hele hva med min virkelighet er. Og man må huske at en vanlig person forbrenner MER enn 0,15 promille pr time. Dette er propaganda, her er det lagt inn en buffer og, så vil tippe 0,25 promille i timen eller 0,30. Men det er jo meg da, alle er forskjellige...
drekkeru så kjører du ikke, så enkelt er det, jævli kjipt og være uheldig og bli stoppa og miste lappen pga det lukter øl og det slår ut på målern, evt få skada noe/n og så blåse akkurat over ....
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
drekkeru så kjører du ikke, så enkelt er det, jævli kjipt og være uheldig og bli stoppa og miste lappen pga det lukter øl og det slår ut på målern, evt få skada noe/n og så blåse akkurat over ....
Vis hele sitatet...
Blåseapparatet er bare en indikator for hvilken promille man har og brukes av politiet som hjelp til å ta en vurdering om man skal ta sjåføren inn til blodprøve. Blåsetesten er ikke pålitelig som en nøyaktig metode for måling av promille.
Kjør så jævla langt du vil, samma om du har drukket 3liter niseks
Sitat av bjarkem Vis innlegg
Veier selv 98kg, tar et par øl og kjører med god samvittighet, har pusta før flere ganger, viser kun 0,15 etter en halvtime... Og alt det der promillekalkulator fis, stemmer ikke i d hele hva med min virkelighet er. Og man må huske at en vanlig person forbrenner MER enn 0,15 promille pr time. Dette er propaganda, her er det lagt inn en buffer og, så vil tippe 0,25 promille i timen eller 0,30. Men det er jo meg da, alle er forskjellige...
Vis hele sitatet...
Kul du da, håper at idioter som deg som har så liten terskel for å kjøre etter å ha drukket alkohol blir tatt asap. Er alt for mange som tenker som deg og ødelegger et eller flere liv med idiotien deres. Klarer du ikke å holde deg unna pilsen før du kan kjøre, så kan du drite i å kjøre. Vil ikke ha en idiot som kommer i motsatt kjøreretning i fronten min.

Det er ikke surt hvis du blir tatt for promille kjøring, det er heller jævlig bra. Jeg driter i om du ikke er fornøyd med livet ditt, men er verre med de du krasjer med og kanskje dreper.
Sist endret av SemiColon; 5. april 2012 kl. 23:26.
Ridder av 1. klasse
Har hørt at hvis du drikker en øl 0,5liter så bør du vente i 5timer før du kjører. Mener det var på vinmonopolet.no jeg leste det...
Skal gå greit å kjøre etter en times tid er ikke noe farlig for noen det.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Kul du da, håper at idioter som deg som har så liten terskel for å kjøre etter å ha drukket alkohol blir tatt asap. Er alt for mange som tenker som deg og ødelegger et eller flere liv med idiotien deres. Klarer du ikke å holde deg unna pilsen før du kan kjøre, så kan du drite i å kjøre. Vil ikke ha en idiot som kommer i motsatt kjøreretning i fronten min.

Det er ikke surt hvis du blir tatt for promille kjøring, det er heller jævlig bra. Jeg driter i om du ikke er fornøyd med livet ditt, men er verre med de du krasjer med og kanskje dreper.
Vis hele sitatet...
d er forskjeld på å ha 0.15 i promille å kjøre, å på å kjøre med 3.15 tviler på at det er mange som kommer i feil kjøreretning etter ei pils!
I Norge er promillegrensa på veien 0.2 og på sjøen er den 0.6
Drikker du, så kjører du heller ikke den kvelden
Sitat av luiigii Vis innlegg
d er forskjeld på å ha 0.15 i promille å kjøre, å på å kjøre med 3.15 tviler på at det er mange som kommer i feil kjøreretning etter ei pils!
Vis hele sitatet...
Nei, men det kan påvirke reaksjonstid, evne til å oppfatte evt farer, grenser (fartsgrense osv) og mange andre viktige faktorer som er vesentlige under kjøring.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Nei, men det kan påvirke reaksjonstid, evne til å oppfatte evt farer, grenser (fartsgrense osv) og mange andre viktige faktorer som er vesentlige under kjøring.
Vis hele sitatet...
jeg mener at vis man holder seg infor lovens lange arm så er det greit å kjøre!
fårstår jo at det påvirker reaksjons tid, men vis staten Norge sier at det er greit så funker det fjell for meg det! ^^
Så med andre ord flere av dere sier at det er greit å drikke en pils mens man kjører bil også ?
Sitat av luiigii Vis innlegg
jeg mener at vis man holder seg infor lovens lange arm så er det greit å kjøre!
fårstår jo at det påvirker reaksjons tid, men vis staten Norge sier at det er greit så funker det fjell for meg det! ^^
Vis hele sitatet...
Så hvis staten Norge sier at du skal skyte deg selv i foten så gjør du det? Staten Norge har aldri sagt at man skal drikke en pils før man kjører, men de setter en promillegrense for å ha litt å gå på. Greit nok at 0.15/0.20 ikke påvirker kjøringen stort, men det bør være nulltoleranse for å drikke og kjøre.
Sitat av luiigii Vis innlegg
jeg mener at vis man holder seg infor lovens lange arm så er det greit å kjøre!
fårstår jo at det påvirker reaksjons tid, men vis staten Norge sier at det er greit så funker det fjell for meg det! ^^
Vis hele sitatet...
Om du drikker og kjører så gjør du vel ikke det?.... -.-
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Så hvis staten Norge sier at du skal skyte deg selv i foten så gjør du det? Staten Norge har aldri sagt at man skal drikke en pils før man kjører, men de setter en promillegrense for å ha litt å gå på. Greit nok at 0.15/0.20 ikke påvirker kjøringen stort, men det bør være nulltoleranse for å drikke og kjøre.
Vis hele sitatet...
liten forskjelt på å skyte seg i foten å ta en øl før man kjører hjem fra en hyggelig middag me gode venner, synst du ikke?
jeg mener at det burde være fult lovligt.
det er min mening
nulltoleranse er din mening, meeen i slutten er det jo faktiskt staten som bestemmer!

Sitat av sluch2k Vis innlegg
Om du drikker og kjører så gjør du vel ikke det?.... -.-
Vis hele sitatet...
jeg gjør jo faktiskt det så lenge jeg holder meg infor grensa!
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Så hvis staten Norge sier at du skal skyte deg selv i foten så gjør du det? Staten Norge har aldri sagt at man skal drikke en pils før man kjører, men de setter en promillegrense for å ha litt å gå på. Greit nok at 0.15/0.20 ikke påvirker kjøringen stort, men det bør være nulltoleranse for å drikke og kjøre.
Vis hele sitatet...
Hva med munnskyll? De innehoder som regel alkohol og slår ut ved testing. Er for eksempel 0.8 promillegrense i england...

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Map_of_European_countries_by_maximum_blood_alcohol_level.svg
Sist endret av Spirituell; 6. april 2012 kl. 00:35.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Hva med munnskyll? De innehoder som regel alkohol og slår ut ved testing. Er for eksempel 0.8 promillegrense i england...

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Map_of_European_countries_by_maximum_blood_alcohol_level.svg
Vis hele sitatet...
http://www.promille.no/fakta_om_promille/

0,3–0,59‰
Adferd:
  • Mild eufori
  • Følelse av velbehag
  • Avslapping
  • Pratsom
  • Redusert hemning

Svekkelser:
  • Årvåkenhet
  • Dømmekraft
  • Koordinasjon
  • Konsentrasjon

0,6–1,0‰
Adferd:
  • Nummenhet
  • Mindre hemninger

Svekkelser:
  • Reflekser
  • Tankegang
  • Dybdesyn
  • Avstandsbedømmelse
  • Seksuell yteevne

4/5 punkter på 0.6-1‰ er jævlig viktige punkter når du skal ut å kjøre. Så hvis du vil ha idioter på veien som ikke klarer å bedømme avstanden til bilen som er framfor seg og ikke klarer å reagerer når den bråbremser, så må du gjerne gå inn for å høyne promillegrensen i Norge
Du må beise sjarken!
Er jeg på jorde eller er det ikke 0,02 grense?
Sitat av SemiColon Vis innlegg


4/5 punkter på 0.6-1‰ er jævlig viktige punkter når du skal ut å kjøre. Så hvis du vil ha idioter på veien som ikke klarer å bedømme avstanden til bilen som er framfor seg og ikke klarer å reagerer når den bråbremser, så må du gjerne gå inn for å høyne promillegrensen i Norge
Vis hele sitatet...
vertfall jeg snakker nok om litt lavere promille en dette!
jeg snakker om alt under lovlig grense.
Om du venter i to timer etter en pils så skal du kunne kjøre med god samvittighet.

Dere som hyler ut om at man ikke skal kjøre om man har drukket uansett: dere er sikkert de samme idiotene som slenger seg i bilen dagen derpå og tror dere er skikket til å kjøre med en gang alkoholen er ute av kroppen. Eller kanskje til og med før alkoholen er ute av kroppen.

I læreboka så står det at man ikke bør kjøre om man har drukket mye, selv etter at promillen er null igjen. Ofte er man en farligere sjåfør når man våkner om morran enn rett før man legger seg etter en tur på byen. Og har du drukket nok så har du fortsatt høy promille etter 12 timer!
Enkelt og greit, er du i tvil om du burde kjøre så dropper du det. Sparer både deg selv og andre for bry.
Jeg synes man skal kunne kjøre etter en halvliter øl. Og det kan man vel i prinsippet og. Noe mer - NEI. Uansett hvor god styr man tror man har på denne alkoholrusen: Det er statistisk bevist at man kjører dårligere etter to øl.
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Er jeg på jorde eller er det ikke 0,02 grense?
Vis hele sitatet...
0,02% (prosent) er riktig. Altså 0,2‰ (promille).


Så på NRK en gang at man kunne drikke en 6-pack mens man kjørte fra Oslo til Trondheim og fortsatt holde seg under den angitte grensen hvis man var en gjennomsnittlig norsk mann (vekt) og drakk til riktig tid (mens man kjørte).

Dette er selvfølgelig kun teoretisk, men sikkert korrekt med tanke på promillen.

Vil også si til dere som synes det er helt utenkelig å kjøre etter en øl at det også er ulovlig å kjøre hvis man er (for) trøtt/sliten. Dette nedsetter reaksjonstiden, slik som alkoholen. Så for all del vær voken i 1 time+ og drikk morgenkaffen før dere setter dere bak rattet. /yawn

Nå har ikke jeg lest reglene på en stund men det er vel slik at under 0,2‰ får man ikke straff eller bot, men det er fortsatt "ulovlig"?
Mener å ha hørt noen sted at man har rett på å få utsette selve hovedprøven til
en halvtime etter mann er blitt tatt, men vet ikke om dette stemmer?
Sitat av FOX Vis innlegg
I Norge er promillegrensa på veien 0.2 og på sjøen er den 0.6
Drikker du, så kjører du heller ikke den kvelden
Vis hele sitatet...
Promillegrensa på sjøen er 0.8 - og flere politikere og fagfolk har i lengre tid foreslått å justere ned promillegrensen på sjøen.

Hva mener du med å ikke kjøre den kvelden?
Om du tar en halv liter pils til en pizza kl 18 så mener du man ikke kan kjøre bil før neste dag?

Jaja en ting er å være forsiktig enn annen ting er å være overnervøs.

En time eller to etter en halv pils vil for de aller fleste være helt greit.
Om noen føler seg surrete og småruset etter en halv øl kan du jo vente lengre. Men de fleste av oss merker jo ikke en halv øl - og etter 2 timer er den jo garantert ute av systemet.
Vis du tar et godt måltid til ølen så burde det vell gå fint å kjøre hjem igjen?
Siden du starter forbrenningen når du inntar mat og blir god å mett så minker du alkoholprosenten gjennom forbrenning?

Bare synsing fra meg, men mener å ha hatt en diskusjon om akkurat dette på skolen en gang i tia.

edit: ble litt feil formulert, men tenk at du blir fullere når du ikke har spist å det tar lengere tid å bli full når du er god å mett.
jeg personelig hadde ikke brydd meg stort om noen skulle kjore hjem noen timer etter middagspilsen.
Ei hadde jeg brydd meg flette om naboen flytter bilen noen meter for a slippe de andre gjestene ut, selv om naboen hadde hatt et par ol innabords.
Sist endret av Bombasa; 6. april 2012 kl. 15:44.
Sitat av Djiises Vis innlegg
Vis du tar et godt måltid til ølen så burde det vell gå fint å kjøre hjem igjen?
Siden du starter forbrenningen når du inntar mat og blir god å mett så minker du alkoholprosenten gjennom forbrenning?
Vis hele sitatet...
Forbrenningen av alkohol vil jo starte like rast om ikke raskere uten mat, øl er jo faktisk bare flytende karbohydrater og alkohol. Og karbohydrater brennes kjapt.

Poenget er om man ikke føler seg rusa av 1 pils og normalt kan drikke en pils uten å bli sløv dvs man kjenner sin egen grense så vil det ikke være noe problem å kjøre etter en pils. Personlig ville jeg vel ikke styrtet en pils og så satt meg direkte bak rattet men si at du koser deg med en pils med gode venner og noe mat så tar det jo en stund å spise/drikke ferdig. Og før du kommer til siste munnfull med pils i glasset så har jo allerede kroppen startet med å forbrenne alkoholen.

Men for all del skal ikke oppfordre noen til å kjøre ruset - jeg bare mener at men ikke trenger være helt paranoid mtp alkoholinntak og kjøring. Har selv snakket med folk som kategorisk sier de vente feks 12 eller 15 timer fra siste inntak uansett - og slik tenker de uansett om de har tatt en pils eller vært på flatfylla en hel helg. Personlig tror jeg det er langt farligere å kjøre etter langfyll enn etter en pils. Etter en 2 sagers kan jo mange ha drukket 1 liter eller 3 med sprit en kasse øl og en hel bråte drinker i baren - og da kan fort 12 timer bli snaut.
Winter is coming
Jeg drakk to stk 0,33 ca 2-3 timer før jeg skulle ut å kjøre en gang. Ble vinka inn i en promillekontroll like etter jeg dro, og jeg blåste ihvertfall grønt.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Har selv snakket med folk som kategorisk sier de vente feks 12 eller 15 timer fra siste inntak uansett - og slik tenker de uansett om de har tatt en pils eller vært på flatfylla en hel helg. Personlig tror jeg det er langt farligere å kjøre etter langfyll enn etter en pils. Etter en 2 sagers kan jo mange ha drukket 1 liter eller 3 med sprit en kasse øl og en hel bråte drinker i baren - og da kan fort 12 timer bli snaut.
Vis hele sitatet...
Er for det meste enig med deg, men skjønner jo folk som ikke har hatt lappen i over to år. Nå er det jo slik at det er absolutt null toleranse de to første årene.
Jeg har ingen problemer overhodet med å ta én øl, for å så kjøre. Jeg tar bare et glass vann før bilturen, for å fjerne obvioud alko-lukt
Trådstarter
Det jeg egentlig lurer på, er når jeg LOVELIG kan kjøre, merker INGEN effekt av en pils, muligens litt tregere reaksjon elns, men ikke noe jeg selv merker.

Jeg lurer egentlig bare på når jeg har under 0,2 promille.
Her har du litt relevant lesestoff.
Sitat av FOX Vis innlegg
I Norge er promillegrensa på veien 0.2 og på sjøen er den 0.6
Drikker du, så kjører du heller ikke den kvelden
Vis hele sitatet...
På sjøen er det 0.8 :P

"I 1998 ble det innført en fast promillegrense på 0,8 for å føre motor-fritidsbåter under 15 meter og seilbåter mellom 4,5 og 15 meter."

Men den blir snart 0.2 den også..

"Norge får den strengeste promillegrensen til sjøs av alle sjøfartsnasjoner. Fra 1.julii år blir promillegrensen for føring av båter over 15 meter 0,2, det samme som for bilkjøring."
Trådstarter
Sitat av Gromega Vis innlegg
På sjøen er det 0.8 :P

"I 1998 ble det innført en fast promillegrense på 0,8 for å føre motor-fritidsbåter under 15 meter og seilbåter mellom 4,5 og 15 meter."

Men den blir snart 0.2 den også..

"Norge får den strengeste promillegrensen til sjøs av alle sjøfartsnasjoner. Fra 1.julii år blir promillegrensen for føring av båter over 15 meter 0,2, det samme som for bilkjøring."
Vis hele sitatet...
Altså på båter over 50 fot.

Dette høres VELDIG akseptabelt ut syntes jeg da.