Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  113 8949
hold kjeft sjøl!
Sitat av Raggaman Vis innlegg
hold kjeft sjøl!
Vis hele sitatet...
Wow, du er en skikkelig tøffing du.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Raggaman Vis innlegg
skjerp deg selv!

skal man ikke få be om at folk holder seg til tema? hvis folk heller ville snakke om moral og etikk om det å tatovere mindreårige kan de starte sin egen tråd om det.

Men vi er ferdige med denne tråden. takk og farvel.
Vis hele sitatet...

Vi var innenfor tema, tema er "Tatoering av mindreårige", ikke kom å si at vi diskuterte noe annet. På grunnlag av det er der ingen poeng i å lage en ny tråd, særlig ikke da du drar frem et godt eksempel som vi kan bruke som fundament til en diskusjon om det faktisk er helt ok og tatovere en 14åring.

Dessuten er denne tråden fulle av innlegg fra deg hvor du ber folk holde kjeft, du er ikke konge over tråden bare fordi du er trådstarter. Vi er mennesker, ikke dine personlige små internett gnomer som skal svare på akkurat det du spør om uten å trekke frem kritikkverdige forhold rundt temaet du starter.

Du, og mange andre på dette forumet har jeg lagt merke til ikke forstår hvordan alle står fritt til å diskutere. "Jeg har fått svar på det jeg lurte på, tråden kan stenges" "Nå blir det bare rot, moderater må stenge tråden" "jeg trenger ikke mer hjelp, løste problemer ved hjelp av broderen, steng tråden"

Du er ikke alene, men om folk legger til innlegg du ikke mener har noe samsvar med førsteposten å gjøre, bare ignorer dem istedet for å prøve og moderere tråden din. Dessuten er freakforum populært sted for google boten, kanskje noen andre har et liknende problem og vil fortsette diskusjonen. Da er det ille om tråden er stengt.
Sitat av Raggaman Vis innlegg
idiot! sa jeg at han var flink til å tatovere? som om det finnes tatovører som IKKE er flinke til å tegne!

og hva faen har den kommentaren om topicet å gjøre? dust!
Vis hele sitatet...
Kommentaren hans har faen meg alt med topic å gjøre, idiot. Hvordan i helvete tror du det kommer til å gå for kompisen din og broren hans når han finner ut at han ikke kan tatovere for fem flate øre?
Forsåvidt så er vel ikke det juridiske helt klart heller.
I barneloven (http://www.lovdata.no/all/hl-19810408-007.html) så har man noe som heter foreldreansvar (§ 30) og den vil kunne brukes for å straffe de som tatoverer barn.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
Forsåvidt så er vel ikke det juridiske helt klart heller.
I barneloven (http://www.lovdata.no/all/hl-19810408-007.html) så har man noe som heter foreldreansvar (§ 30) og den vil kunne brukes for å straffe de som tatoverer barn.
Vis hele sitatet...
Dette skal jeg ta opp med en kvinne jeg kjenner godt som har noe sosial pedagog barne greier utdannelse :P Vet ikke hva det heter, men jeg mener det er relevant. Bare vente til etter kontortid.
Jeg antar hvertfall at tatovering av barn uten foreldres samtykke omfattes av barneloven. Jeg fant eksempler der foreldreansvar er dratt inn i forhold til hull i ører og farging av hår.
Sist endret av Mith; 3. desember 2009 kl. 11:14.
Sitat av sky_king Vis innlegg
Kommentaren hans har faen meg alt med topic å gjøre, idiot. Hvordan i helvete tror du det kommer til å gå for kompisen din og broren hans når han finner ut at han ikke kan tatovere for fem flate øre?
Vis hele sitatet...
Dette er et viktig poeng. Greit nok om en profesjonell med erfaring velger å bryte all moral og etikk og tatovere/pierce et barn, men hva med en som faktisk ikke kan det. Det er jo skamfering. I høyeste grad straffbart.
Sitat av Raggaman Vis innlegg
hold kjeft sjøl!
Vis hele sitatet...
Folk som svarer i denne tråden kan både komme med velmenende informasjon til deg som ikke er nøyaktig innenfor det snevre spørsmålet du stilte, hvor du da bør ha nok vett til å vise nok takknemlighet til å ikke oppføre deg som en liten Mussolini junior, og diskutere seg i mellom innenfor rammene av problemstillingen - i dette tilfelle rundt tatovering av barn.

Det har seg faktisk slik at hvis jeg rykker inn i tråden og begynner å diskutere ikea-møbler, og mods ikke fjerner det, så er det min rett å gjøre det. Du har ikke noe eierskap over en diskusjonstråd.

Du sa tidligere at det ikke finnes tatovører som ikke kan å tegne, men det gjør det faktisk. Det finnes flere tatovører som fint kan kopiere andre tegninger, men ikke er i stand til å tegne bra på frihånd selv. Problemstillingen var dessuten motsatt - tegnere som ikke kan å tatovere. Det er to vidt forskjellige teknikker å tegne på papir og å tatovere på hud, og jeg kan garantere med hundre prosent sikkerhet at de første tatoveringene kommer til å se ut som noe en femåring har tegna med venstrehånda. Å lære seg å tatovere tålelig bra tar mange måneder med intenst arbeid selv om du har mentor, noe jeg regner med at kompisen din ikke har. Og jeg tror ikke fjortenåringen er klar over dette. Det minste du kan gjøre er å opplyse han om at det kommer til å se rævva ut, for etter hva du har fortalt vil han ha tatovering av denne fyren fordi han er så god til å tegne.
Sist endret av Provo; 3. desember 2009 kl. 16:19.
Kan dere se til helvete og tatovere den jævla ungen?! Blir gøy å høre etterpå at dere fikk problemer med foreldra! Det er veldig synd på ungen da.
Sist endret av God; 3. desember 2009 kl. 16:25.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
[quote=Raggaman;1563244]En kamerat av meg har nettopp fått seg tattooutstyr og en kamerat av lillebroren hans maser om å bli tatovert.


tror at han må ha tillatelse eller noe :S

kan jo hende han kommer i noe trøbbel med foreldrene sine osv :S

alt jeg vet at jeg skal ta min i sommern, muttern sier d er ok så da var det ok for tatoo shappa : )

mn be han om og vente med den, kroppen hans er ennå ikke ferdig utviklet så tatooen blir helt fuckd etter at han er i slutten av puberteten

▼ ... over en måned senere ... ▼
1. Det er ulovlig å tatovere i ett lokale som ikke er godkjent av de lokale helsemyndighetene.

2. Barn under 15år er ikke medisinsk myndige, altså; de har faktisk ikke råderett over egen kropp, og kan ikke tatoveres/pierces osv uten foreldres tillatelse.

3. Barn under 16år har ikke juridisk råderett over pengene sine, og foreldrene har altså rett til å si hva de vil når det gjelder bruken av alt ungen har av cash.

4. Får kid'n infeksjoner/betennelse/hepattit C av det, kan han som tatoverer bli dømt for legemsbeskadigelse. Og det er bare de vanligste konsekvensene av hjemmetatovering.

Så jess, loven utelukker hjemmetatovering av en 14åring ganske greit.
(for å ikke å glemme at det er en så usannsynlig idiotisk og dårlig ide at det er helt utrolig. Hvis noen vil ha eksempler på hvor jævlig det kan gå, let me know.)
Sitat av dailyck Vis innlegg
1. Det er ulovlig å tatovere i ett lokale som ikke er godkjent av de lokale helsemyndighetene.

2. Barn under 15år er ikke medisinsk myndige, altså; de har faktisk ikke råderett over egen kropp, og kan ikke tatoveres/pierces osv uten foreldres tillatelse.

3. Barn under 16år har ikke juridisk råderett over pengene sine, og foreldrene har altså rett til å si hva de vil når det gjelder bruken av alt ungen har av cash.

4. Får kid'n infeksjoner/betennelse/hepattit C av det, kan han som tatoverer bli dømt for legemsbeskadigelse. Og det er bare de vanligste konsekvensene av hjemmetatovering.

Så jess, loven utelukker hjemmetatovering av en 14åring ganske greit.
(for å ikke å glemme at det er en så usannsynlig idiotisk og dårlig ide at det er helt utrolig. Hvis noen vil ha eksempler på hvor jævlig det kan gå, let me know.)
Vis hele sitatet...
Har du kilder på dette?
Sitat av spelley Vis innlegg
Har du kilder på dette?
Vis hele sitatet...
nr 1; http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19980506-0581.html#5
Se paragraf 5.

2; I Ot.prp. nr. 12 (1998-99) om lov om pasientrettigheter (pasientrettighetsloven) er den helserettslige myndighetsalder grundig drøftet og satt til 16 år, jf. pasientrettighetsloven § 4-3.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod...html?id=474917

nr 3; http://www.lovdata.no/all/hl-19270422-003.html#33

sjekk paragraf 33.

Jeg blandet riktignok litt der. Medisinsk myndig ved fylte 16år, juridisk rådighet over egne penger ved fylte 15år.

Og nr 4 sier seg vel selv. Hvis du tatoverer noen ulovlig og personen får skader av det, kan du også bli dømt for det. Det er en grunn til at alle seriøse studio forlanger at man skriver under på en kontrakt før man tatoveres/pierces. Og en 14åring kan ikke stilles juridisk ansvarlig for å si ja til å bli tatovert.

Kan jo hive med denne og, blogginnlegg publisert av et særdeles proft og seriøst tatoveringsstudio om hvor farlig hjemmetatovering faktisk kan være;
http://artandsoul.blogg.no/126678574...veringer_.html


Bra nok?
Sist endret av dailyck; 7. april 2010 kl. 14:52.