Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 4812
Er det fordi det dommer-miljøet er utsatt for mye pedofili?

Kom over denne saken på vg.no, hvor en guttegjeng på 4 i en alder fra 15-18 hadde gruppe mishandlet en jente på 12. Og så vidt jeg forsto det ble de alle løslatt.
Den ene gutten hadde tidligere vært bortpå en 13 år gammel jente.

At barnemishandlere slipper billig unna ser vi også hele veien... Hva skjer?
Tenker du på barn som gjør overgrep på barn, overgrep generelt, eller barnemishandling?
Er vell en viss forskjell på mishandling og overgrep. Mishandling strekker seg vell litt lenger enn 'bare' overgrep, og overgrep er vell mishandling.
On topic lurer jeg egentlig på det samme. Det er jo faen meg noe av det verste som kan bli gjort mot noen.
Det som skjer er at disse gutten er barn som enda ikke er dømt. Mener du at de burde sittet i fengsel i 1,5 år før saken kommer opp?
Sist endret av Freakaholic; 18. februar 2013 kl. 22:36.
"Hun sier at på grunn av den lave alderen til de tiltalte var det ikke aktuelt å varetektsfengsle de tiltalte."

Hvorfor skulle fire ungdommer som hadde innrømt forholdet sitte i varetekt i over et år mens de ventet på rettsak?

anbefaler å lese hva Wikipedia sier om varetektsfengsling: http://no.wikipedia.org/wiki/Varetektsfengsling

Var det fare for at siktede skulle forspille bevis? stikke av fra landet? eller begå nye overgrep? Hvis svaret ikke er ja på noen av spørsmålene er det heller ingen grunn til at kidsa skulle sitte inne, uansett hvor kjipt det er at de har forgrepet seg på en 12-åring

Og hvordan kan du påstå at de slipper billig unna? det er da ikke kommet noen dom i saken
Sist endret av liasis; 18. februar 2013 kl. 22:36.
Er ikke svaret såpass enkelt at problemet er at staten ikke tjener nok penger på dem, derfor gidder de ikke bry seg mer om dem?

Kreditkortforfalsking er maaaaaangen år bak lås å slå, en overfalls voldtekt er vell 4-6år max?
Alt handler om prioritereringer, handler det om den norske statskasse så er det rett før folk får dødstraff, men voldtekt av en liten kidd er bare noen fåtalls år i fengsel.
Sitat av Laude Vis innlegg
Kreditkortforfalsking er maaaaaangen år bak lås å slå, en overfalls voldtekt er vell 4-6år max?
Vis hele sitatet...
Nei.

Straffeloven, kapittel 19. seksualforbrytelser (http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-023.html) sier bl.a.

- "straffes for voldtekt med fengsel inntil 10 år"
- "Fengsel inntil 21 år kan idømmes dersom: a) voldtekten er begått av flere i fellesskap,"

Dokumentfalsk har forøvrig en strafferamme på inntil 2 år (http://www.lovdata.no/all/hl-20050520-028.html#361), det samme har bedrageri (http://www.lovdata.no/all/hl-20050520-028.html#371)
Bare så det er sagt: det hadde ikke tatt 1,5 år før saken kom opp for retten dersom man hadde hatt mindreårige tiltalte i varetekt. Slike saker får høy prioritet, så 30-40 dager hadde nok vært mer realistisk.
Sitat av moridin Vis innlegg
Nei.

Straffeloven, kapittel 19. seksualforbrytelser (http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-023.html) sier bl.a.

- "straffes for voldtekt med fengsel inntil 10 år"
- "Fengsel inntil 21 år kan idømmes dersom: a) voldtekten er begått av flere i fellesskap,"

Dokumentfalsk har forøvrig en strafferamme på inntil 2 år (http://www.lovdata.no/all/hl-20050520-028.html#361), det samme har bedrageri (http://www.lovdata.no/all/hl-20050520-028.html#371)
Vis hele sitatet...
Åja såpass... Takk for oppklaringen! Sykt bra at voldtektstraffen er så streng da! Alltid trodd det motsatte jeg.. Det andre jeg sa da, stemmer et sånn noe lundE?
Sitat av moridin Vis innlegg
"Hun sier at på grunn av den lave alderen til de tiltalte var det ikke aktuelt å varetektsfengsle de tiltalte."

Hvorfor skulle fire ungdommer som hadde innrømt forholdet sitte i varetekt i over et år mens de ventet på rettsak?

anbefaler å lese hva Wikipedia sier om varetektsfengsling: http://no.wikipedia.org/wiki/Varetektsfengsling

Var det fare for at siktede skulle forspille bevis? stikke av fra landet? eller begå nye overgrep? Hvis svaret ikke er ja på noen av spørsmålene er det heller ingen grunn til at kidsa skulle sitte inne, uansett hvor kjipt det er at de har forgrepet seg på en 12-åring

Og hvordan kan du påstå at de slipper billig unna? det er da ikke kommet noen dom i saken
Vis hele sitatet...
så lenge dem har innrømmet en sak eller det er bevis nok så skulle alle kriminelle sitti i fengsel mens dem venta på rettsak
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
så lenge dem har innrømmet en sak eller det er bevis nok så skulle alle kriminelle sitti i fengsel mens dem venta på rettsak
Vis hele sitatet...
Hvem mener du skulle betalt for alle de nye fengselsplassene som måtte opprettes, lønn til fengselsbetjentene og erstatning til det økte antallet som hadde hatt krav på det etter å ha blitt frikjent i retten?

Så lenge det ikke er noen risiko for bevisforspillelse, at siktede stikker av, eller begår nye kriminelle handlinger, er det da ingen grunn til å bure inne folk.

Soning er ikke bare straff, det er også rehablitering. Hvordan skal det ha noen rehabliterende effekt å ha ungdommer sittende inne i varetekt mens de venter på en rettsak istedet for at de går på skole, skaffer seg en utdannelse og forhåpentligvis vokser opp som noenlunde tilpassede mennesker som ikke vil gjøre slike forbrytelser på nytt?
Sist endret av liasis; 18. februar 2013 kl. 22:56.
Sitat av moridin Vis innlegg
Hvem mener du skulle betalt for alle de nye fengselsplassene som måtte opprettes, lønn til fengselsbetjentene og erstatning til det økte antallet som hadde hatt krav på det etter å ha blitt frikjent i retten?

Så lenge det ikke er noen risiko for bevisforspillelse, at siktede stikker av, eller begår nye kriminelle handlinger, er det da ingen grunn til å bure inne folk.

Soning er ikke bare straff, det er også rehablitering. Hvordan skal det ha noen rehabliterende effekt å ha ungdommer sittende inne i varetekt mens de venter på en rettsak istedet for at de går på skole, skaffer seg en utdannelse og forhåpentligvis vokser opp som noenlunde tilpassede mennesker som ikke vil gjøre slike forbrytelser på nytt?
Vis hele sitatet...
Hvem som skulle betalt? Det blir jo oss skattebetalere, nett som med alle andre som sitter i fengsel og varetekt fra før.
Gjerningsmennene har innrømmet og ha gjort en alvorlig forbrytelse, så jeg ser absolutt ingen grunn til at de ikke skulle fått litt tid i varetekt.
Og uansett pleier vell soningen i varetekt og bli tatt ifra dommen, ihvertfall om det er snakk om lengre perioder(?).
Og utdanning har de også i fengsel, kanskje ikke varetekt, men for min del kan de bare sitte i fengsel til dommen kommer også, så får de fortsatt på utdanningen.
Eller det som kanskje hadde vert det enkleste og beste, å sende de hjem.
Sist endret av Klistermerke123; 18. februar 2013 kl. 23:25.
Sitat av moridin Vis innlegg
Soning er ikke bare straff, det er også rehablitering. Hvordan skal det ha noen rehabliterende effekt å ha ungdommer sittende inne i varetekt mens de venter på en rettsak istedet for at de går på skole, skaffer seg en utdannelse og forhåpentligvis vokser opp som noenlunde tilpassede mennesker som ikke vil gjøre slike forbrytelser på nytt?
Vis hele sitatet...
De fortjener ikke noen ny sjanse. De visste det var feil å ha sex med jenta når ho sa nei, og de gjorde det for det. Livet hennes er ødelagt, ho må leve med minnene, men hva med forbryterne?

Det riktige å spørre her er hva den riktige straffen er.
Sitat av Taurean Vis innlegg
De fortjener ikke noen ny sjanse. De visste det var feil å ha sex med jenta når ho sa nei, og de gjorde det for det. Livet hennes er ødelagt, ho må leve med minnene, men hva med forbryterne?

Det riktige å spørre her er hva den riktige straffen er.
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg der, selv om jeg også ser fulle fengsler i fremtiden om de skal sone i all tid. Jeg mener og ha sett tall på at rehabilitering/behandling av pedofile og overgripere sjelden gir gode resultater.(uten at jeg har noen kilder på dette)
Dette med pedofili tror jeg er mer enn et enkelt feilgrep, jeg tror det ligger mye, mye dypere enn f.eks hos vinningskriminelle.

Et lite spørsmål: Er det sånn at pedofile og overgripere får behandling e.l i fengsel med tanke på gjentakelsesfaren?
Sitat av Taurean Vis innlegg
De fortjener ikke noen ny sjanse. De visste det var feil å ha sex med jenta når ho sa nei, og de gjorde det for det. Livet hennes er ødelagt, ho må leve med minnene, men hva med forbryterne?

Det riktige å spørre her er hva den riktige straffen er.
Vis hele sitatet...
Jeg er selv generelt for strengere straffer i Norge, men her synes jeg du er på villspor. De antatte gjerningsmennene er selv mindreårige – hva om de skikker seg bra de neste ti-femten årene, skal det ødelegge for dem når de er 30 år gamle?

Alle bør få en ny sjanse dersom de viser reell vilje til å forbedre seg. Man bør kunne sette en strek over feil begått langt tilbake i tid – selv om det er snakk om en alvorlig forbrytelse.
Overgrep kan jo være så mangt. Synes det er for strengt at en 20-åring som har hatt/har et gjensidig kjærlighetsforhold til en 15-åring skal sitte inne i 18 måneder, når straffen for å banke noen nesten til døde er ca. 3 måneder.

Samtidig synes jeg det er for mild straff å få 8 år på Bastøy for å mishandle en guttunge til døde.
Sitat av moridin Vis innlegg
Hvem mener du skulle betalt for alle de nye fengselsplassene som måtte opprettes, lønn til fengselsbetjentene og erstatning til det økte antallet som hadde hatt krav på det etter å ha blitt frikjent i retten?

Så lenge det ikke er noen risiko for bevisforspillelse, at siktede stikker av, eller begår nye kriminelle handlinger, er det da ingen grunn til å bure inne folk.

Soning er ikke bare straff, det er også rehablitering. Hvordan skal det ha noen rehabliterende effekt å ha ungdommer sittende inne i varetekt mens de venter på en rettsak istedet for at de går på skole, skaffer seg en utdannelse og forhåpentligvis vokser opp som noenlunde tilpassede mennesker som ikke vil gjøre slike forbrytelser på nytt?
Vis hele sitatet...
jeg mente hvis det var bevis nok eller innrømmelse i en sak, det er jo ikke riktig at hvis du feks grovt mishandler noen og blir tatt så skal du rusle fritt ute i ett år og vente på rettsaken og når du da blir dømt så skal du vente på soning og når soningsdagen kommer og du går inn fengselsdøra først da er du farlig og blir sjekket i hue å ræva mens du blir holdt øye med 24/7
nei men derfor så blir også noen satt i varetekt på grunn av at folk ikke føler seg trygge og lignende. Derfor folk som har begått ekstreme kriminelle handlinger ofte blir satt i varetekt, selv om de har tilstått å slik, denne saken er bare idiotisk synes jeg, alt for mange som ikke veit hva hverken fengsel eller varetekt er for, målet er å få alle tilpasset samfunnet, eller mener du at de ikke skal rehabliteres, ta straffen sin, og komme ut og gjøre nye kriminelle handlinger?
Sitat av lookster Vis innlegg
nei men derfor så blir også noen satt i varetekt på grunn av at folk ikke føler seg trygge og lignende. Derfor folk som har begått ekstreme kriminelle handlinger ofte blir satt i varetekt, selv om de har tilstått å slik, denne saken er bare idiotisk synes jeg, alt for mange som ikke veit hva hverken fengsel eller varetekt er for, målet er å få alle tilpasset samfunnet, eller mener du at de ikke skal rehabliteres, ta straffen sin, og komme ut og gjøre nye kriminelle handlinger?
Vis hele sitatet...
Du blir ikke rehabilitert hvis du sitter i varetekt, dem under 18 kunne blitt satt rett på et lukket egnet sted og rehabiliteringen og lært dem norsk moral kunne straks begynnt, han over 18 kunne bli satt rett i fengsel. At overgripere eller andre kjeltringer for rusle fritt er ett hån mot offerene

Og i stort sett alle andre land så blir du putta rett i buret og må vente der på rettsaken!
Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
Overgrep kan jo være så mangt. Synes det er for strengt at en 20-åring som har hatt/har et gjensidig kjærlighetsforhold til en 15-åring skal sitte inne i 18 måneder, når straffen for å banke noen nesten til døde er ca. 3 måneder.
Vis hele sitatet...
Jaha? Det har jeg svært vanskelig for å tro. Kilder?
Sitat av El-Zorro Vis innlegg
Jeg er selv generelt for strengere straffer i Norge, men her synes jeg du er på villspor. De antatte gjerningsmennene er selv mindreårige – hva om de skikker seg bra de neste ti-femten årene, skal det ødelegge for dem når de er 30 år gamle?

Alle bør få en ny sjanse dersom de viser reell vilje til å forbedre seg. Man bør kunne sette en strek over feil begått langt tilbake i tid – selv om det er snakk om en alvorlig forbrytelse.
Vis hele sitatet...
Selv om de er mindreårige, så forstår de at gruppevoldtekt er feil. Selv voldtekt forstår man er feil.

Det er et godt poeng du kommer med som er vanskelig å svare på. Men vi må alltid huske på offeret. Så lang tid det tar for offeret å fungere normalt igjen, så lang tid bør straffen være. Og helst litt til.

Og de skulle fått egne celler det stod NO SEX på døra...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er et godt poeng du kommer med som er vanskelig å svare på. Men vi må alltid huske på offeret. Så lang tid det tar for offeret å fungere normalt igjen, så lang tid bør straffen være. Og helst litt til.
Vis hele sitatet...
Kvifor det? Hevn er ikkje stor del av straff i Noreg, og nokon som sit i fengsel er ein utgiftspost. For så unge lovbrytarar vil samfunnet antakeleg tene på mildast mogeleg straff, og sørge for ei god utdanning, slik at sjansen for nye lovbrot blir mindre, og vi får inntening i form av skattepenger.

Varetekt er heller ikkje lovleg å benytte med mindre det er gjentakelsesfare, unndragelsesfare, eller vil støte almenn rettsoppfatning.
Sitat av El-Zorro Vis innlegg
Jeg er selv generelt for strengere straffer i Norge, men her synes jeg du er på villspor. De antatte gjerningsmennene er selv mindreårige – hva om de skikker seg bra de neste ti-femten årene, skal det ødelegge for dem når de er 30 år gamle?
Vis hele sitatet...
Personlig synes jeg det er helt reelt at det skal ødelegge for dem når de er 30 år, gjerne så lenge de lever. Offeret til disse jævlene må jo leve med det resten av livet, om som mange vet kan det være utrolig ødeleggende å oppleve noe sånt.

Hva lærer vi disse individene med å la dem slippe unna med det? Jo, nemlig att det er greit å fortsette sånn.

Men jeg forstår att dette er ett veldig vanskelig tema, siden overgriperne var mindreårige de også.

Men en av overgriperne var jo over 18, og han burde ihvertfall bures inne tvært.
Sist endret av Pumpkinjack; 19. februar 2013 kl. 18:01. Grunn: Kom over ny informasjon
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pumpkinjack Vis innlegg
Hva lærer vi disse individene med å la dem slippe unna med det? Jo, nemlig att det er greit å fortsette sånn.
Vis hele sitatet...
Hæ? Det er ingen som har nemt at dei bør gå fri, men at varetektsfengsling ikkje er eit hensiktsmessig inngrep.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Jaha? Det har jeg svært vanskelig for å tro. Kilder?
Vis hele sitatet...
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6489822.ece
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Gratulerer med å ha plukket frem et elendig eksempel hvor den tiltalte endte opp med å bli frikjent. Hva var egentlig poenget ditt?
Sitat av moridin Vis innlegg
Gratulerer med å ha plukket frem et elendig eksempel hvor den tiltalte endte opp med å bli frikjent. Hva var egentlig poenget ditt?
Vis hele sitatet...
Takker og bukker for gratulasjonen, han maste etter en kilde og jeg viste han en nyhetsartikkel der en fyr ble deisa i huet og blødde ned hele jævla pubben, vedkommende ble frikjent. Selv om det var retta mot sinken kan jeg sikkert finne frem flere lignende artikler?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Funxxt Vis innlegg
ingen som reagerer på at det står i nyhetene, 4 afrikanske gutter som kom etter 2008.
Barn eller ikke, de har ikke oppfylt kravene til statsborgerskap (så frem de blir dømt) så da er vell straffen en gratisbillett tilbake til opprinnelsesland?
Rettferdig?
Vis hele sitatet...
Soningsoverføring, eller utvisning etter ferdig soning.
F.eks.
Ville også satt et standounkt/beskjed om at sånt er uakseptabelt, til senere generasjoner..
Men som alt annet motbydelig som skjer, så blir dette glemt med tia (for oss som ikke er pårørt)
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kvifor det? Hevn er ikkje stor del av straff i Noreg, og nokon som sit i fengsel er ein utgiftspost. For så unge lovbrytarar vil samfunnet antakeleg tene på mildast mogeleg straff, og sørge for ei god utdanning, slik at sjansen for nye lovbrot blir mindre, og vi får inntening i form av skattepenger.

Varetekt er heller ikkje lovleg å benytte med mindre det er gjentakelsesfare, unndragelsesfare, eller vil støte almenn rettsoppfatning.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet blir vel hvor lang vi skal gå i å gi forbrytere nye sjanser.

Jeg ser heller at vi bruker de hundre tusener det koster å ha dem i fengsel, enn å ha dem i samfunnet og ha faren for gjentakelse fremme. Jeg syns ikke vi skal la skatteinntjening komme foran straffen. Da stiller vi offeret i skyggen.


Det er vanskelig å svare på. Som sagt før, jeg syns vi skal huske på ofrene. Det er de som skal stå i fokus, ikke forbryterne.

Det er greit å ha retningslinjer i loven for hvordan vi skal straffe forbrytere. Men kanskje vi kunne latt offeret få litt dømmekraft også?
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Takker og bukker for gratulasjonen, han maste etter en kilde og jeg viste han en nyhetsartikkel der en fyr ble deisa i huet og blødde ned hele jævla pubben, vedkommende ble frikjent. Selv om det var retta mot sinken kan jeg sikkert finne frem flere lignende artikler?
Vis hele sitatet...
Bare for å gjøre det enda litt klarere: du ble bedt om å stille med en kilde på utsagnet ditt "når straffen for å banke noen nesten til døde er ca. 3 måneder." og velger å komme med en sak hvor tiltalte påberopte seg nødrett, retten var enig i dette og frikjente tiltalte. Siden det tydeligvis er vanskelig å forstå prinsippet nødrett anbefales det å lese paragraf 17 her: http://www.lovdata.no/all/tl-20050520-028-004.html

Når påtalemyndigheten får kritikk av tingretten for å føre en svak sak, velger å ikke anke, og fornærmede i saken selv uttaler at han var for drita til å huske hendelsesforløpet sier det seg selv at dette er et ræva eksempel på det opprinnelige utsagnet du kom med.

Å komme rekende med flere avisartikler er verdiløse anekdotiske bevis som gir lite mening i en diskusjon om straffenivå. Det gir langt mer mening å forholde seg til de statistikker som er utarbeidet, f.eks fra SSB: http://www.ssb.no/a_krim_tab/tab/tab-2011-12-22-44.html

Anser man "banken noen nesten til døde" som grov legemsbeskadigelse vil man kunne lese fra tabellen ovenfor at gjennomsnittlig straff er 2520 dager i fengsel, eller drøyt 7 år om du vil. Anser du det kun som legemsbeskadigelse er gjennomsnittlig straff 165 dager, eller nesten et halvt år (og her vil du ha en rekke tilfeller som er langt mindre alvorlige enn å slå ned noen med en biljardkø). Uansett langt unna påstanden din om "ca 3 måneder"

Skal man diskutere noe burde man holde seg til fakta, og underbygge påstandene sine med kredible kilder. Ikke lire av seg svada og anekdoter man finner i tilfeldige nettaviser
Sist endret av liasis; 19. februar 2013 kl. 20:35.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er vanskelig å svare på. Som sagt før, jeg syns vi skal huske på ofrene. Det er de som skal stå i fokus, ikke forbryterne.
Vis hele sitatet...
Er det? Bør ikkje samfunnet sitt ønske om minst mogeleg kriminalitet vere fokuset? Skaden blir jo aldri ugjort, uansett kva straff du har, men ved å ha eit rettssystem og kriminalomsorg som sørger for minst mogeleg kriminalitet kan vi forhindre at det vert nye offer.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er greit å ha retningslinjer i loven for hvordan vi skal straffe forbrytere. Men kanskje vi kunne latt offeret få litt dømmekraft også?
Vis hele sitatet...
Kvifor? Kva godt vil det gjere? Utover kanskje for hevnfølelsen til offeret? Og kva med dei saker der offeret ønskjer å tilgi, mens samfunnet ønskjer å straffe? Blodhevn gjekk ut av bruk for eit par generasjonar sidan... heldigvis.

-An eye for an eye will make the whole world blind. --Gandhi
Sist endret av vidarlo; 19. februar 2013 kl. 20:35.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg ser heller at vi bruker de hundre tusener det koster å ha dem i fengsel, enn å ha dem i samfunnet og ha faren for gjentakelse fremme.
Vis hele sitatet...
Gjentakelsesfare er beskrevet i straffeprosessloven: http://www.lovdata.no/all/tl-19810522-025-021.html

§ 171. Den som med skjellig grunn mistenkes for en eller flere handlinger som etter loven kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder, kan pågripes når:
1) det er grunn til å frykte for at han vil unndra seg forfølgingen eller fullbyrdingen av straff eller andre forholdsregler,
2) det er nærliggende fare for at han vil forspille bevis i saken, f eks ved å fjerne spor eller påvirke vitner eller medskyldige,
3) det antas påkrevd for å hindre at han på ny begår en straffbar handling som kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder,
4) han selv begjærer det av grunner som finnes fyldestgjørende.
Vis hele sitatet...
I tillegg til: http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-1...-1679-017.html

§ 9-2. Pågripelse og varetektsfengsling av unge personer
Personer under 18 år bør ikke pågripes eller begjæres varetektsfengslet hvis det ikke er særlig påkrevet. For personer under 16 år bør det i stedet for fengsling forsøkes andre tiltak, f.eks. midlertidig plassering i egnet institusjon under barnevernet, når det er adgang til det.
Vis hele sitatet...
I denne saken mente hverken retten eller påtalemyndigheten at det var noen fare for gjentakelse, og da er det heller ingen grunn til å holde de innesperret frem til rettsaken begynner
Sist endret av liasis; 19. februar 2013 kl. 20:50.
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Tenker du på barn som gjør overgrep på barn, overgrep generelt, eller barnemishandling?
Er vell en viss forskjell på mishandling og overgrep. Mishandling strekker seg vell litt lenger enn 'bare' overgrep, og overgrep er vell mishandling.
On topic lurer jeg egentlig på det samme. Det er jo faen meg noe av det verste som kan bli gjort mot noen.
Vis hele sitatet...
Tråden forsvant litt i hasjtåken, så ble litt sent svar her ja.

Om jeg tenker på barn? Hvertfall en av guttene var 15, som kanskje gjør det hakket mindre alvorlig.
Men når det er snakk om gutter på 18, 17 og leste jeg 19?
Uansett var dette en eldre gutte gjeng som burde være moden nok til å ikke gangbange en 12 år gammel jente. Enten det var frivilligt eller ikke fra hennes side, vil det gjøre noe med blandt annet selvtilliten hennes.

Misshandling ble kanskje litt feil ord ja. Overgrep er ordet jeg letet etter!

Overgrep er en stygg ting å påføre et annet menneske ja. Og et barn vil ta større skade utav det. Men allikevel ser du pedofile bli behandlet bedre enn de syke og eldre på offentlige hjem, og beskyttet bedre enn kvinner som blir banket av sin mann.

Sitat av freakaholic
Det som skjer er at disse gutten er barn som enda ikke er dømt. Mener du at de burde sittet i fengsel i 1,5 år før saken kommer opp?
Vis hele sitatet...
Guttene mener du vel? Det var trossalt bare den yngste som var 15 år. Den elste var vel 19, om han ikke var 18 år på gjerningsdatoen.

Sitat av moridin
"Hun sier at på grunn av den lave alderen til de tiltalte var det ikke aktuelt å varetektsfengsle de tiltalte."

Hvorfor skulle fire ungdommer som hadde innrømt forholdet sitte i varetekt i over et år mens de ventet på rettsak?

anbefaler å lese hva Wikipedia sier om varetektsfengsling: http://no.wikipedia.org/wiki/Varetektsfengsling

Var det fare for at siktede skulle forspille bevis? stikke av fra landet? eller begå nye overgrep? Hvis svaret ikke er ja på noen av spørsmålene er det heller ingen grunn til at kidsa skulle sitte inne, uansett hvor kjipt det er at de har forgrepet seg på en 12-åring
Vis hele sitatet...
Det er her jeg mener prioriteringene er feil. Jeg ventet et par måneder på min hasj sak på halvannet hekto.. Hva skjer med utsettingen av viktige saker?

Må egentlig si jeg ikke helt liker tonen din heller.. Om det er fare for at de ødelegger bevis, og om de skulle stukket av fra landet for å slippe straff.

Er det nå du kanskje skal kalle meg rasisst og? Når jeg sier at det er det jeg ønsker for denne vennegjengen, at de blir sendt til helvete utav dette landet de burde vært takknemmlige for å ha fått tatt plass i.

Hadde vi bare hatt en blåere regjering, ville denne afrikanske guttegjengen vært sendt tilbake til sine fattige hjemland for lenge siden!
Dette er et alvorlig overgrep da det er snakk om sex, ikke minst gangbanging av en 12 år ung jente!

Og ja, de burde bli holdt i varetekt, evt tvang på lukket instutisjon fram til rettsaken var ferdig, blandt annet for at yngste jenten som i høsten 2011 vare var 12 år gammel er blitt utsatt for gruppeovergrep minst 9 ganger av denne afrikanske guttegjengen.

Jeg kjenner mange andre gutter som i denne alderen ble sendt på instutisjon i denne alderen, hovedsaklig grunnet hasj røyking og gjerne litt bråk på skolen.
Da henger det ikke på grep at en afrikansk gutte gjeng skal gå ustraffet fra overgrep mot et barn.

Sitat av moridin Vis innlegg
Nei.

Straffeloven, kapittel 19. seksualforbrytelser (http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-023.html) sier bl.a.

- "straffes for voldtekt med fengsel inntil 10 år"
- "Fengsel inntil 21 år kan idømmes dersom: a) voldtekten er begått av flere i fellesskap,"

Dokumentfalsk har forøvrig en strafferamme på inntil 2 år (http://www.lovdata.no/all/hl-20050520-028.html#361), det samme har bedrageri (http://www.lovdata.no/all/hl-20050520-028.html#371)
Vis hele sitatet...
Da får vi håpe guttene venter en 21 år da.. Selvom vi hører om pedofile som slipper ut etter 3-5 år. Og blir behandlet som stakkarslige syke mennesker som ikke har det vondt.. Det rettferdiggjør hvertfall ikke at dem påfører små barn stor smerte..

Så hjelp meg å forstå.. Hvorfor sliper overgripsmenn så billig unna? Og da med vekt på de pedofile overgriperne. Er dommermiljøet belastet av barne overgripere? Er det kompis-rabatt? sympati-rabatt?

Sitat av moidin
Hvem mener du skulle betalt for alle de nye fengselsplassene som måtte opprettes, lønn til fengselsbetjentene og erstatning til det økte antallet som hadde hatt krav på det etter å ha blitt frikjent i retten?

Så lenge det ikke er noen risiko for bevisforspillelse, at siktede stikker av, eller begår nye kriminelle handlinger, er det da ingen grunn til å bure inne folk.
Vis hele sitatet...
Herregud då! For å sitte saken på hodet, hadde du innrømt salg av større mengder narkotika, hadde fengselstraffen vært der iløpet av måneder. Og stjeler du en lipsyl på gamle kiwien på Oasen storsenter som en 17-18år gammel gutt har politiet ressurser til å sende en patrulje bil til å eskortere vedkommede ut av senteret.

Du kan ikke si det da er absurd og bruke penger av budsjettet på å holde utemme mennesker borte fra den offentlige plass, så dem ikke flere overgrep finner sted. For å ikke glemme at det henger på plass at de skal straffes!

Vi har trossalt greit med milliarder i statskassen, og skatteprosentene er høye nok som dem er. Mao er ikke penger et problem, men barneovergrep er.

Sitat av moridin
Soning er ikke bare straff, det er også rehablitering. Hvordan skal det ha noen rehabliterende effekt å ha ungdommer sittende inne i varetekt mens de venter på en rettsak istedet for at de går på skole, skaffer seg en utdannelse og forhåpentligvis vokser opp som noenlunde tilpassede mennesker som ikke vil gjøre slike forbrytelser på nytt?
Vis hele sitatet...
Hvordan skal det å sitte trøkkt oppi kriminelle mennesker fungere som rehabilitering? Og i fengsel blir denne gjengen sannsyneligvis plassert med andre overgripere, som igjen vil prate om overgrep som det er normalt.
Hvordan skal det fungere som rehabilitering?

Sannheten er at fengsel fungerer best som straff, og fungerer utmerket som en mulighet til å holde dem som ikke fungerer i samfunnet, unna samfunnet.

Desverre gjør også fengsel at dem som egentlig omgås et streitere miljø, får et mer normalisert syn på livet i et mer kriminellt belastet miljø.

Når det kommer til rettighetene deres som nordmenn, til tross for deres ferske etniske bakgrunn. Har de som mozilla blandt annet nevner, utdanning i fengsel. For å ikke snakke om mat hver dag, tak over hodet, en varm seng og sove i og tilgang på rent vann.

Sitat av Mozilla
Eller det som kanskje hadde vert det enkleste og beste, å sende de hjem.
Vis hele sitatet...
Ja det er lov å drømme om en mindre dumsnill nasjon. Et mer bestemt styre som er ute etter vårt land og folk sitt beste.

Sitat av gummiand
Helt enig med deg der, selv om jeg også ser fulle fengsler i fremtiden om de skal sone i all tid. Jeg mener og ha sett tall på at rehabilitering/behandling av pedofile og overgripere sjelden gir gode resultater.(uten at jeg har noen kilder på dette)
Vis hele sitatet...
De pedofile sier jo selv at det er en legning.. Så tipper det er noen kur.. Jeg sier lukkede anstalter med streng sikkerhet!

Sitat av enposebananer
Samtidig synes jeg det er for mild straff å få 8 år på Bastøy for å mishandle en guttunge til døde.
Vis hele sitatet...
Er du uheldig å får razzia på døren når du sitter med noen par kilo heroin, får du det dobbelte.. Hvorfor har barn så liten verdi i rettssystemet?

Sitat av moridin Vis innlegg
Skal man diskutere noe burde man holde seg til fakta, og underbygge påstandene sine med kredible kilder. Ikke lire av seg svada og anekdoter man finner i tilfeldige nettaviser
Vis hele sitatet...
Litt offtopic. Men noen av oss diskuterer basert på hva vi har erfart, og ser skjer gang på gang. At vi ikke nødvendigvis der og da klarer og levere sikre kilder, betyr ikke det at den relevante påstanden er usann.
Det viser bare at ikke alle har like gode google-skills som f.eks deg.

Mao. Det å vinne en diskusjon, betyr ikke at en har rett..

Bare en liten tankevekker
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MadPetter Vis innlegg
Må egentlig si jeg ikke helt liker tonen din heller.. Om det er fare for at de ødelegger bevis, og om de skulle stukket av fra landet for å slippe straff.
Vis hele sitatet...
Politiet er nok i stand til å vurdere om det er fare for bevisforspillelse. Om politiet t.d. har tilståelser og DNA-materiale er faren for bevisforespillelse borte; bevisa er sikra. Og unndragelsesfare? Personer under atten, som gjerne ikkje har gyldig pass, har ikkje spesielt lett for å stikke av. Dei har hverken økonomi eller store incentiver til det. Men tenk - kanskje politiet vurderer det og?
Sitat av MadPetter Vis innlegg
Hadde vi bare hatt en blåere regjering, ville denne afrikanske guttegjengen vært sendt tilbake til sine fattige hjemland for lenge siden!
Vis hele sitatet...
Korleis veit du det? Dei er jo ikkje domfelt for handlinga endå, og er mao. å sjå på som uskuldige. Utvisningsvedtak ved alvorleg kriminalitet vert gitt i det dommen er rettskraftig; ikkje i det politiet vel å ta ut tiltale e.l.
Sitat av MadPetter Vis innlegg
Og ja, de burde bli holdt i varetekt, evt tvang på lukket instutisjon fram til rettsaken var ferdig
Vis hele sitatet...
Du må fortsatt ha lovheimel for å anvende varetekt. Har dei lovheimel? Moridin har vel rimeleg greit argumentert for at dei ikkje har det. Kva du føler er hoggande irrelevant - du får enten argumentere for lovendring (og det er legitimt nok), eller dokumentere at moridin tar feil.
Sitat av MadPetter Vis innlegg
Da får vi håpe guttene venter en 21 år da.. Selvom vi hører om pedofile som slipper ut etter 3-5 år.
Vis hele sitatet...
http://tjomlid.com/2010/05/29/pedofi...gbladet-og-vg/

Og forøvrig statistikken moridin posta tidlegare. At det i enkeltsaker blir gitt låge dommer seier lite om generelt straffenivå, og du bør lese dommen før du kommenterer lengda pås straffa...
Sitat av MadPetter Vis innlegg
Så hjelp meg å forstå.. Hvorfor sliper overgripsmenn så billig unna? Og da med vekt på de pedofile overgriperne. Er dommermiljøet belastet av barne overgripere? Er det kompis-rabatt? sympati-rabatt?
Vis hele sitatet...
Neppe, straffenivået er rimelig stivt. Men ofte er bevissituasjonen vanskeleg, noko som gjer at snittstraffene nok blir ein del lågare enn dei reelt burde vore. Men det er eit grunnleggjande problem med rettsstaten.

Ellers så foreslår eg at du går til næraste tingrett, og ber om utskrift av eit par dommer, og set deg inn i saka, før du maser om at straffene er for låge. For det kan jo tenkast at du, til liks med dei fleste trur straffene er lågare enn dei er?

Sitat av MadPetter Vis innlegg
Sannheten er at fengsel fungerer best som straff, og fungerer utmerket som en mulighet til å holde dem som ikke fungerer i samfunnet, unna samfunnet.
Vis hele sitatet...
Men er straff alltid ønskeleg? Og kan du begrunne påstanden om at fengsel fungerer best? Det er ikkje nødvendigvis feil, men ikkje nødvendigvis rett heller. Mennesker er ulike. Kanskje det fungerer i ulik grad for ulike personer? Kanskje det vil føre til starten på ei kriminell løpebane for enkelte?
Sitat av MadPetter Vis innlegg
De pedofile sier jo selv at det er en legning.. Så tipper det er noen kur.. Jeg sier lukkede anstalter med streng sikkerhet!
Vis hele sitatet...
Kva får deg til å tru at dei i denne saka er pedofile? Som sagt, pedofiili er ein klinisk diagnose, og ikkje eit løst begrep. Eit av kriteria er at du hovudsakleg tenner på prepubertale. For det første er litt tvilsomt om ein tolvåring er prepubertal; det kjem an på personen, for det andre så er du ikkje pedofil om du ved eit enkelt tilfelle har begått overgrep mot prepubertale.
Sitat av MadPetter Vis innlegg
Litt offtopic. Men noen av oss diskuterer basert på hva vi har erfart, og ser skjer gang på gang. At vi ikke nødvendigvis der og da klarer og levere sikre kilder, betyr ikke det at den relevante påstanden er usann.
Vis hele sitatet...
Problemet er at få kjenner alle saker i detalj, og at saker er ulike. Difor er statistikk eit godt verkty for å danne eit bilete av situasjonen. Å basere diskusjonen på følelser er ikkje veldig fruktbart; da ender vi fort opp med blodhevn, og ikkje eit rasjonelt begrunna straffesystem, som ivaretar offeret, samfunnet og den kriminelle.
Sitat av slashdot
Men er straff alltid ønskeleg? Og kan du begrunne påstanden om at fengsel fungerer best? Det er ikkje nødvendigvis feil, men ikkje nødvendigvis rett heller. Mennesker er ulike. Kanskje det fungerer i ulik grad for ulike personer? Kanskje det vil føre til starten på ei kriminell løpebane for enkelte?
Vis hele sitatet...
I dette tilfelle er staff ønskelig. Er det ikke slashdot?

Grunnen til at dem burde sotte i varetekt, eller på vent på lukket institusjon er fordi dem allerede har gjort dette 9 ganger som er nevnt i retten. Den ene gutten har til og med forgrepet seg på ennå en jevnaldrene jente. Dette er altså ikke et engangs tilfelle, og det er stor fare for at lignende gjerninger ville tatt sted iløpet av det året de satt på vent.

Fengsel fungerer best som straff, nemlig av den grunn at det er frihetsberøvelse.. Grunnen til at fengsel fungerer dårlig som rehabilitering, er fordi når kriminelle sitter sammen, blir det mye snakk om kriminelle handlinger som gjerne kjøre opplegg, lette penger og rus generelt.
Med andre ord, de psyker hverandre opp med mangel på bedre ord.
Har du erfaring med instutisjonsliv, som norsk fengsel kan minne om vet du hva jeg snakker om.

Sitat av slashdot
Kva får deg til å tru at dei i denne saka er pedofile? Som sagt, pedofiili er ein klinisk diagnose, og ikkje eit løst begrep. Eit av kriteria er at du hovudsakleg tenner på prepubertale. For det første er litt tvilsomt om ein tolvåring er prepubertal; det kjem an på personen, for det andre så er du ikkje pedofil om du ved eit enkelt tilfelle har begått overgrep mot prepubertale.
Vis hele sitatet...
Les første innlegget, så ser du at jeg spør hvorfor dommere er så milde mot pedofile generellt sett. Denne saken var et eksempel.

En 12 år gammel jente er et barn. Det sier både den Norske lov, kroppen og den mentale utviklingen til en 12 år gammel jente. Så når en gutt på 18-19 år har sex med en 12 år gammel jente, er det snakk om pedofile tendenser

Sitat av slashdot
Problemet er at få kjenner alle saker i detalj, og at saker er ulike. Difor er statistikk eit godt verkty for å danne eit bilete av situasjonen. Å basere diskusjonen på følelser er ikkje veldig fruktbart; da ender vi fort opp med blodhevn, og ikkje eit rasjonelt begrunna straffesystem, som ivaretar offeret, samfunnet og den kriminelle.
Vis hele sitatet...
Men allikevel ser vi gang på gang, at pedofile overgripere slipper alt for lett unna.. Greit nok at vi nødvendigvis ikke kjenner hele saken, men når du ser i avisen at en overgriper får alt i fra 1 1/2 år i soning, vet du nok til å dømme at det er feil.

Sitat av slashdot
Du må fortsatt ha lovheimel for å anvende varetekt. Har dei lovheimel? Moridin har vel rimeleg greit argumentert for at dei ikkje har det. Kva du føler er hoggande irrelevant - du får enten argumentere for lovendring (og det er legitimt nok), eller dokumentere at moridin tar feil.
Vis hele sitatet...
Helt ærlig vet jeg ikke hva lovheimel betyr. Ei heller har jeg lest den store boken om Norges lover.

Men jeg mener, når et 14-15 år gammelt barn kan få tvangsinnleggelse på institusjon når dem røyker hasj, burde også denne gjengen som ganbanget en 12 år gammel jente, blitt lagt innpå lignende tiltak i mellomtiden. Selvom ønsket er at dem får hardere behandling.


Og når det kommer til hva jeg mener om lengden på straffen deres.. Leser du gjennom setningen min en gang til, ser du at jeg syns det er ønskelig med 21 år.

Samtidig sto det på linken til moridi, at gruppevoldtekt kan gi opp til 21 år. Her er det snakk om gruppevoldtekt av et barn.. Som det står i avisutklippet, samtykket ikke den 12 år gamle jenten til sexen.
Sist endret av MadPetter; 20. februar 2013 kl. 14:08. Grunn: kaplam
Her er ennå en fersk artikkel, om en mann som misshandlet sin datter fra hun var bare 4 år. Dette skjedde regelmessig i 5 år. Mannen må riktig nok betale en erstatning på et par millioner, men igjen fikk han som ba skriver kun 3 og et halvt års fengsels straff!


3 og et halvt års fengsel.. Det er jo faen ikke rettferdig!
Virker som dette er å tale for døve ører med tanke på responsen moridin og slashdot får på sine informative innlegg. Men siden TS begynner å dra inn politikk så:

Norge er bundet av EMK, jf. menneskrettsloven § 2. Denne har videre forrang ved motstid i nasjonal rett, jf. § 3. Dette er også stadfestet i Grunnloven §110c.

I EMK art 5. c) heter det at:

"the lawful arrest or detention of a person effected for the purpose of bringing him before the competent legal authority on reasonable suspicion of having committed an offence or when it is reasonably considered necessary to prevent his committing an offence or fleeing after having done so;"

Videre kommer det av art. 5, 3. ledd at:

". Everyone arrested or detained in accordance with the provisions of paragraph 1.c of this article shall be brought promptly before a judge or other officer authorised by law to exercise judicial power and shall be entitled to trial within a reasonable time or to release pending trial."

Vilkårene for varetekstfengling etter denne bestemmelsen er strengt, da det er et alvorlig inngrep i et menneskets grunnleggende rettigheter, for dette kan du lese blant annet:

Ciulla v. Italy og Shimovolos v. Russia (disse ligger åpent på nettet).

Det følger også av EMD praksis at på grunnlag av frihetsberøvelsens alvorlige karakter, må det her stilles strengere krav til staten. Det holder ikke kun med rimelig mistanke om straffbar handling, staten må også overbevise om at varetektsfengslingen er nødvendig på grunnlag av at det enten foreligger fare for bevisforspillelse, fluktfare eller fordi løslatelse ville støte den generelle befolkningen, og kunne medføre fare for privat rettshåndhevelse

Så spørsmålet blir da, mener du at en borgerlig regjering vil komme til å fremme forslag om endring av grunnloven (som igjen må bli godtatt av et samlet storting i neste periode) og avskrive menneskrettighetsloven slik at vi ikke lenger er bundet av EMK?
Sist endret av dvs; 22. februar 2013 kl. 15:24.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av MadPetter Vis innlegg
Her er ennå en fersk artikkel, om en mann som misshandlet sin datter fra hun var bare 4 år. Dette skjedde regelmessig i 5 år. Mannen må riktig nok betale en erstatning på et par millioner, men igjen fikk han som ba skriver kun 3 og et halvt års fengsels straff!


3 og et halvt års fengsel.. Det er jo faen ikke rettferdig!
Vis hele sitatet...
4 og et halvt fikk han av lagmannsretten. Rett skal være rett.
Det jeg mener er at regjeringen burde vurdere kraftig å endre på grunnloven ja! Om dem kommer til å gjøre det? Heller tvilsomt ja.

Sitat av dvs
". Everyone arrested or detained in accordance with the provisions of paragraph 1.c of this article shall be brought promptly before a judge or other officer authorised by law to exercise judicial power and shall be entitled to trial within a reasonable time or to release pending trial."
Vis hele sitatet...
Om du tenker på guttene i første lenken min, så er det drøyt å mene at halvannet år i en slik sak som dette, er rimelig tid å vente på en rettsak.

Sitat av dvs
Vilkårene for varetekstfengling etter denne bestemmelsen er strengt, da det er et alvorlig inngrep i et menneskets grunnleggende rettigheter, for dette kan du lese blant annet
Vis hele sitatet...
Hva er da overgrep mot et annet menneske? Er ikke det et stort brudd på menneske rettighetene? Og mtp at denne guttegjengen har forgrepet seg på denne jenten minst 9 ganger, så er det fare for gjengangeri.



Spørsmålet mitt til deg da blir: Sender dette riktige signaler til guttene, og andre pedofile overgripere i landet?

Sitat av luni Vis innlegg
4 og et halvt fikk han av lagmannsretten. Rett skal være rett.
Vis hele sitatet...
My bad, så ikke at dem forlanget straffen med et år.. Men still, Er ikke lange straffen for en mann, som har ødelagt sin datter for livet?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Er det? Bør ikkje samfunnet sitt ønske om minst mogeleg kriminalitet vere fokuset? Skaden blir jo aldri ugjort, uansett kva straff du har, men ved å ha eit rettssystem og kriminalomsorg som sørger for minst mogeleg kriminalitet kan vi forhindre at det vert nye offer.
Vis hele sitatet...
For å holde samfunnet så fritt som mulig fra kriminalitet, må man holde dem kriminelle unna samfunnet. Ikke gi dem et frikort fra fengselet, og håpe på at dem lærer.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Er det? Bør ikkje samfunnet sitt ønske om minst mogeleg kriminalitet vere fokuset? Skaden blir jo aldri ugjort, uansett kva straff du har, men ved å ha eit rettssystem og kriminalomsorg som sørger for minst mogeleg kriminalitet kan vi forhindre at det vert nye offer.
Vis hele sitatet...
For å holde samfunnet så fritt som mulig fra kriminalitet, må man holde dem kriminelle unna samfunnet. Ikke gi dem et frikort fra fengselet, og håpe på at dem lærer.