Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 6453
var å handla i dag, og glemte selfølgelig å hente billett som gjør at du kan stå gratis i 2 timer før man må betale.

etter 1 time med handling kom jeg tilbake, og hva venter ikke på meg under vindusviskeren?

http://4.bp.blogspot.com/_j-BKTeYR_0s/StiY3L1ZFAI/AAAAAAAAAX0/0Ku8rUD7J1g/s400/parkeringsbotIMG_3769.jpg
joda! en parkeringsbot!

710 kr til et firma som betaler sine ansatte pr bot!

rettslig sett så har de all grunn til å gi meg denne boten, da bilett skal være synelig, og gyldig under opphold på senteret, noe den ikke var, men på en annen måte hadde jeg bare vært borte i 1 time, og ser derfor på det somhelt greit å prøve å lurre seg unna boten!

så? er det noen som vet om en måte å lure seg unna denne boten?

tenkte jeg skulle komme med forklaring og at jeg gikk inn på senteret, til informasjonen for å spørre om man trengte lapp de første 2 timene da jeg hadde ikke sett noe klar informasjon om dette oppe i dette parkeringshuset, og at dette dessverre tok lengre til den antatt!

jeg vil ikke ha noen moralpreken, bare forslag!
Min erfaring er at de aldri hører på klager. De har bevis på at du har stått "ulovlig" uten billett.. dessverre!
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Flere større kompanier tar faktisk bilder av bilene og dokumenterer at du faktisk ikke hadde bilett synlig.

Ikke prøv deg engang.
Du må beise sjarken!
Det er en myte at de betaler per bot, det er jo iditotisk. Så du tror virkelig at hvis parkeringsvakten arne ikke gir ut bøter en dag fordi alle parker rett så har han ikke råd til middag.

PS. hvis det er EuroPark du snakker om ( som generelt er blodsugere) så akn du bare glemme å lure deg unna, de har en gtod grunn til å gi deg bot, og du har fått bot.
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Det er en myte at de betaler per bot, det er jo iditotisk. Så du tror virkelig at hvis parkeringsvakten arne ikke gir ut bøter en dag fordi alle parker rett så har han ikke råd til middag.

PS. hvis det er EuroPark du snakker om ( som generelt er blodsugere) så akn du bare glemme å lure deg unna, de har en gtod grunn til å gi deg bot, og du har fått bot.
Vis hele sitatet...
De har en minstelønn, og får bedre betalt jo flere bøter dem skriver ut.
Også kalt provisjon.

Du kommer deg nok ikke unna bota! De tar bilde av din parkering uten synlig billett.. Desverre!
Pyroman
stukeren's Avatar
Trådstarter
trur jeg kommer meg unna boten, skrev at jeg selv ikke var fører av bilen ved angitte tidspunkt, men et familiemedlen.
jeg sa at jeg forbeholder med retten å ikke ha vitneplikt da det kommer til familie, og at det nå er opp til dem å bevise hvem som var fører av bilen!

noe som kommer til å bli jævela vanskelig!"
Boten/purringen vil da havne hos den registrerte bileieren, eller?
Happy Buddha
Sitat av stukeren Vis innlegg
trur jeg kommer meg unna boten, skrev at jeg selv ikke var fører av bilen ved angitte tidspunkt, men et familiemedlen.
jeg sa at jeg forbeholder med retten å ikke ha vitneplikt da det kommer til familie, og at det nå er opp til dem å bevise hvem som var fører av bilen!

noe som kommer til å bli jævela vanskelig!"
Vis hele sitatet...
Det er jo bilen som er feilparkert, og det er din bil. Tror nok ikke du slipper unna med den.
Skjønner ikke hva folk har mot parkeringsvakter. Er det så vanskelig å parkere riktig? Er det så vanskelig å holde tiden?
Sitat av stukeren Vis innlegg
trur jeg kommer meg unna boten, skrev at jeg selv ikke var fører av bilen ved angitte tidspunkt, men et familiemedlen.
jeg sa at jeg forbeholder med retten å ikke ha vitneplikt da det kommer til familie, og at det nå er opp til dem å bevise hvem som var fører av bilen!

noe som kommer til å bli jævela vanskelig!"
Vis hele sitatet...
Hei. Vanlige strafferettslige regler gjelder ikke i sånne saker, da det er snakk om en privatrettslig avtale. Så lenge du ikke kan sannsynliggjøre at du ikke var fører, vil du ende opp med kravet. Dette følger av både rettspraksis og praksis fra parkeringsklagenemnda. Se for eksempel under eier-føreransvaret på parkeringsklagenemndas egne sider med avgjørelser.
Sitat av Gulingen Vis innlegg
Boten/purringen vil da havne hos den registrerte bileieren, eller?
Vis hele sitatet...
Dette er et forenklet forelegg, ikke en bot.

Og den ligger allerede på frontruta..
- Purringen vil komme dit bilen er registrert.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Dette er et forenklet forelegg, ikke en bot.

Og den ligger allerede på frontruta..
- Purringen vil komme dit bilen er registrert.
Vis hele sitatet...
Dette er heller ikke et forenklet forelegg. Det er et kontrollgebyr.
kjedelig streiting
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Dette er heller ikke et forenklet forelegg. Det er et kontrollgebyr.
Vis hele sitatet...
Pirk pirk, kontrollavgift så lenge det ikke er offentlig myndighet som har skrevet det ut.

Ellers så kan jo TS prøve å sannsynliggjøre at det ikke var han som kjørte bilen, men du bør da være god til å forklare deg. Da en slik sak vil havne i sivil rett kan det fort dyrt for deg selv om du skulle vinne saken.
Du kan prøve å lure deg unna, men denne saken taper du glatt. Betal nå så slipper du evntuelle gebyr som kommer til p komme.
Selvfølgelig er det greit å prøve å klage på en parkeringsbot av den sorten!

Det beste er å ha en unnskyldning som virker vannfast. At noen andre kjørte bilen din, vet ikke helt om det holder. Da må fremdeles boten betales. I og med at du stod der en time, så er det litt mer vanskelig å forklare bort. Du kunne kommet med en forklaring om at du hadde veldig dårlig tid om du ikke skulle stå der så lenge.

Du kan prøve med at automaten var i ustand, men det var sikkert flere der også. Da kunne du skrevet at du ikke så flere rundt der.

Det er ikke alt jeg syns er greit å prøve å lure seg unna, men bare fordi man glemmer å trekke en lapp og legge i frontruta - og betale 710kr for det - hadde jeg prøvd veldig hardt å få sletta...
Det er ikke bare å stå der en time. En time er mye når man står feilparkert. Du får heller betale bota og ta det som en lærepenge til neste gang og betale/hente parkeringslapp.
Sitat av stukeren Vis innlegg
trur jeg kommer meg unna boten, skrev at jeg selv ikke var fører av bilen ved angitte tidspunkt, men et familiemedlen.
jeg sa at jeg forbeholder med retten å ikke ha vitneplikt da det kommer til familie, og at det nå er opp til dem å bevise hvem som var fører av bilen!

noe som kommer til å bli jævela vanskelig!"
Vis hele sitatet...
hvis de beviser at du kjørte bilen, vil ikke de kunne gi deg juridiske problemer da?
for at du prøvde å svindle de eller noe sånt
Stikk å hent deg en sånn bilett, scan den og mikk litt med photoshop så datoene stemmer, så sender du den inn og sier at den falt ned på gølvet
Sist endret av Vittigper; 28. juni 2012 kl. 23:19.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Det er ikke bare å stå der en time. En time er mye når man står feilparkert.
Vis hele sitatet...
Insinuerer du at han sto i veien for noen, siden du mener en time feilparkering er mye? Om han hentet billett eller ikke, har absolutt null å si for noen som helst andre, annet enn at parkeringsselskapet fikk en grunn til å kreve inn 710 meningsløse kroner. At han glemte å trekke gratisbillett utgjorde ingen ulempe, og medførte ingen ubehageligheter for noen. Om han sto der 5 min, en halvtime eller to timer spiller heller ingen rolle, da dette tydeligvis var lov helt gratis.

Jeg vet at parkeringsbilletten er til hjelp for parkeringsvaktene slik at de faktisk kan se hvem som overholder tidsfristen og ikke, men når man vet med seg selv at man faktisk overholdt den med veldig god margin, så skjønner jeg veldig godt at det er surt å måtte betale over 700 kroner for å ha glemt å trykke på en gratis knapp. Helt OK å ønske å vri seg unna, imo, men egen erfaring tilsier at det blir veldig, veldig vanskelig. TS, du ender nok opp med å måtte betale uansett, for de har jo faktisk sitt på det tørre, men du taper jo ingenting på å sende en mail og høre. Dessverre blir nok dette bare en dyr lærepenge.
Gå å meld skiltene dine tapt\stjålet, vent til purring kommer i posten, ring parkering"firma" å si at det var ikke du som sto der?!
vet ikke om det funker.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Pirk pirk, kontrollavgift så lenge det ikke er offentlig myndighet som har skrevet det ut.
Vis hele sitatet...
Pirk, men viktig pirk. Det er stor forskjell på et forenklet forelegg og parkeringsgebyr. Jeg har to forenklete forelegg og omtrent 60 parkeringsbøter på samvittigheten. Da jeg var på jobbintervju til min stilling måtte jeg redegjøre grundig for de forenklete foreleggene, mens parkeringsbøtene ikke blir nevnt med et ord (logisk nok, da det ikke registreres på meg noen steder).

Parkeringsgebyr er gjemt og glemt, men forenklete forelegg blir registrert på deg som person. Det kan få konsekvenser.

Sitat av kjetiltheman Vis innlegg
Gå å meld skiltene dine tapt\stjålet, vent til purring kommer i posten, ring parkering"firma" å si at det var ikke du som sto der?!
vet ikke om det funker.
Vis hele sitatet...
Det blir nok avslørt relativt raskt, særlig mtp at parkeringsvaktene alltid tar bilde av bilen (og de bildene er overraskende skarpe og gode, noe jeg fikk smertelig erfare da jeg klagde på en tvilsom parkeringsbot i vinter)...
kjedelig streiting
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Pirk, men viktig pirk. Det er stor forskjell på et forenklet forelegg og parkeringsgebyr. Jeg har to forenklete forelegg og omtrent 60 parkeringsbøter på samvittigheten. Da jeg var på jobbintervju til min stilling måtte jeg redegjøre grundig for de forenklete foreleggene, mens parkeringsbøtene ikke blir nevnt med et ord (logisk nok, da det ikke registreres på meg noen steder).

Parkeringsgebyr er gjemt og glemt, men forenklete forelegg blir registrert på deg som person. Det kan få konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Det var ikke det jeg pirket på, men forskjellen på avgift og gebyr, som jo er to forskellige ting hvis man pirker . Det offentlige utsteder parkeringsgebyr, mens private utsteder kontrollavgifter.

Og TS jeg hater de private selskapene like mye som deg, men husk på hva du begir deg ut på. Et tap i forliksrådet vil fort koste deg et par tusen ekstra om parkeringselskapet nekter å slette bota. I retten har man vel et regelverk som sier at taperen kun må dekke 25% eller så av motpartens saksomkostninger, noe som er helt idiotisk og synd i slike saker. Men for alle del, lykke til.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Pirk, men viktig pirk. Det er stor forskjell på et forenklet forelegg og parkeringsgebyr. Jeg har to forenklete forelegg og omtrent 60 parkeringsbøter på samvittigheten. Da jeg var på jobbintervju til min stilling måtte jeg redegjøre grundig for de forenklete foreleggene, mens parkeringsbøtene ikke blir nevnt med et ord (logisk nok, da det ikke registreres på meg noen steder).
Vis hele sitatet...
Når vi først er i det pirkete hjørnet, kan jeg være litt pirkete jeg og . Det er verdt å merke seg at forenklede forelegg heller ikke registreres noe sted.

Vanlige forelegg registreres imidlertid. Forenklede forelegg benyttes av politiet for å håndheve veitrafikkloven. Overtredelse av straffeloven og andre lover kan ikke løses ved bruk av forenklet forelegg. Forenklede forelegg dukker ikke opp på noen politiattest og vil således heller ikke kunne oppdages av en potensiell arbeidsgiver. Sikker på at det ikke var to forelegg du hadde fått?
Den gamle Grisen
slarti's Avatar
Sitat av Hacr Vis innlegg
Stikk å hent deg en sånn bilett, scan den og mikk litt med photoshop så datoene stemmer, så sender du den inn og sier at den falt ned på gølvet
Vis hele sitatet...
Det funker faktisk ikke.
Den skal ligge synlig i bilens frontrute.

er faktisk praksis på dette.

Du må nok bare batale gebyret.
Sitat av juster Vis innlegg
Når vi først er i det pirkete hjørnet, kan jeg være litt pirkete jeg og . Det er verdt å merke seg at forenklede forelegg heller ikke registreres noe sted.

Vanlige forelegg registreres imidlertid. Forenklede forelegg benyttes av politiet for å håndheve veitrafikkloven. Overtredelse av straffeloven og andre lover kan ikke løses ved bruk av forenklet forelegg. Forenklede forelegg dukker ikke opp på noen politiattest og vil således heller ikke kunne oppdages av en potensiell arbeidsgiver. Sikker på at det ikke var to forelegg du hadde fått?
Vis hele sitatet...
Jo, det registreres. Som du sier, så havner det verken på ordinær eller uttømmende politiattest, men de har det likevel i sitt register over forenklete forelegg. Og ja, jeg er helt sikker på at det var forenklete forelegg jeg fikk. 88 km/t i 80-sonen og kjøre over et fortau. Jeg måtte svare for det i forbindelse med sikkerhetsklarering av Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM).

Edit: Noe av det de sjekker:

BOT: Bøteregisteret
SSP: Det sentrale straffe- og politiopplysningsregister
STRASAK: Straffesaksregisteret
PST: Politiets sikkerhetstjeneste
DSF: Det Sentrale Folkeregister
NSM: NSMs egne registre
Kreditt: Private kredittopplysningsregistre
Vis hele sitatet...
Kilde: https://www.nsm.stat.no/Arbeidsomrad...hetsklarering/
artig om noen parkeringsvakter leser denne tråden og melder ifra til de du har sendt klage til
Sitat av Klokkemaster Vis innlegg
artig om noen parkeringsvakter leser denne tråden og melder ifra til de du har sendt klage til
Vis hele sitatet...
Nå tror jeg strengt tatt denne tråden gir en bedre unnskyldning enn de fleste andre oppdiktede historier for hvorfor man har glemt å trekke parkeringsbillett.
Jeg har til sammen spart 4250,- på å konsekvent klage på alle bøter. Just sayin
Jeg ble tatt av et selskap engang når ikke engang bilettmaskinen funka. Skulle ha kebab, og 10 min etterpå hadde jeg 710 i ruta.

Sendte klage om at først og fremst skiltet som sa det var parkering mot betaling ikke var synlig om natten, (stod bak masse drit uten lys.) og at den plassen har jeg parkert på 1509519 ganger og uten forvarsel var dxet blitt parkeringsavgift. Gikk dabort til maskinen etter jeg fikk boten og så den ikke fungerte, la med det i klagen, men de mente fortsatt at det ikke var grunnlag.
Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
Jeg har til sammen spart 4250,- på å konsekvent klage på alle bøter. Just sayin
Vis hele sitatet...
Jeg har spart uendelig med penger ved å ikke gjøre noe ulovlig.


Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Jeg ble tatt av et selskap engang når ikke engang bilettmaskinen funka. Skulle ha kebab, og 10 min etterpå hadde jeg 710 i ruta.

Sendte klage om at først og fremst skiltet som sa det var parkering mot betaling ikke var synlig om natten, (stod bak masse drit uten lys.) og at den plassen har jeg parkert på 1509519 ganger og uten forvarsel var dxet blitt parkeringsavgift. Gikk dabort til maskinen etter jeg fikk boten og så den ikke fungerte, la med det i klagen, men de mente fortsatt at det ikke var grunnlag.
Vis hele sitatet...

Hvis du hadde prøvd å ta bilde av automaten pluss det "usynlige" skiltet, kanskje det hadde hjulpet? Hadde det vært meg hadde jeg bare parkert et annet sted
Sist endret av Xernox; 30. juni 2012 kl. 02:18.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Jeg ville bare betalt boten så fort som mulig. Parkeringsselskapene gir seg ikke så lett som man skulle tro. Jeg skal selv snart inn til forliksrådet med et parkeringsselskap angående en bot jeg fikk i fjor. Saksomkostninger har allerede påløpt flere titusener. Det eneste du vil oppnå ved å klage på dette er å betale enda mer.
Skriv en saklig klage om du mener du har ditt på det tørre og betal boten. Dersom du klarer å overbevise selskapet om at det var deres feil at du ikke la frem en gyldig billet vil beløpet bli tilbakebetalt. Livet kan føles urettferdig noen ganger, men slik jeg forstår innlegget ditt er nok dette din egen feil.

Lykke til
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jo, det registreres. Som du sier, så havner det verken på ordinær eller uttømmende politiattest, men de har det likevel i sitt register over forenklete forelegg. Og ja, jeg er helt sikker på at det var forenklete forelegg jeg fikk. 88 km/t i 80-sonen og kjøre over et fortau. Jeg måtte svare for det i forbindelse med sikkerhetsklarering av Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM).
Vis hele sitatet...
Det er sant som du sier. Forenklede forelegg registreres i bøteregisteret, men dette er kun til bruk for innkreving av beløpet. Jeg vil tro at NSM også har tilgang til denne informasjonen. For alle andre som ikke skal sikkerhetsklareres av NSM vil informasjonen være utilgjengelig for arbeidsgiver og andre.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Hei alle sammen, tidligere parkeringsvakt i et privat selskap her. Det er en del ting som må rettes på. Først og fremst denne myten om provisjonslønn. Dette forekom visstnok ved litt lugubre parkeringsselskaper i Oslo tidligere, men alle store og seriøse parkeringsselskaper betaler sine ansatte timelønn. Altså tjener ikke parkeringsvakten på å skrive kontrollavgifter. Det er og mange som tror at vaktene kan få sparken for å skrive for lite avgifter, det forekom ihvertfall aldri i mitt selskap.

Dette med "bøter": grunnen til at man ikke kan kalle det bøter er fordi det kun er domstolene som kan gi bøter (som regel en viss andel av måndeslønn). Det er heller ikke forelegg/forenklet forelegg da det kun er politiet som kan skrive ut dette.

Jeg forstår at det er ergelig med 710 kroner for at du glemte å trekke lapp, spesielt når du ikke sto i veien eller tok opp en plass noen andre kunne trengt. Men nå lærer du forhåpentligvis, det at du skal trekke gratislapp for å stå i to timer er ikke mye å forvente, jeg syns egentlig det er på sin plass. Det som heller er kritikkverdig med rutinene til parkeringsselskapene er det å måtte betale 710 kroner for å komme fem minutter for sent til bilen sin.

Ellers vil jeg bare opplyse om at parkeringsvaktene ikke kan slette avgiftene selv, dette er for at de ikke skal bli truet til å slette dem. Dessuten er parkeringsvakter og mennesker som gjør en til en viss grad ærlig jobb. Ikke hat dem, ikke vær frekke med dem. Det er mye kjekkere å skrive avgifter til de som er frekke enn de som legger seg flate. Just sayin.

Dessuten, les denne http://parkeringsklagenemnda.no/no/N...r.9UFRjM2N.ips
Sist endret av Olympic; 1. juli 2012 kl. 13:17. Grunn: La til en opplysende link
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jeg er enig med Olympic, har fått noen parkeringsbøter, tar meg ikke bryet å sippe lenger, jeg har innsett at man bare må følge de firkanta retningslinjene og reglene Norge har.


På jobben så har vi ofte take-away mat på fredagene, jeg henter den noen ganger, men husker/har selvfølgelig ikke småpenger til p-lapp, og tenker at jeg er der inne i max 3 minutter for å hente maten, men så ligger det faktisk en gul lapp i frontruta når jeg kommer tilbake, og de gir ikke et faktisk klokkeslett på boten, de skriver fks "klokkeslett" 14-20 til 14-40, dette har skjedd flere ganger, og jeg har stusset på det like mange ganger; Hvordan de kan være så raske?


Sist gang fant jeg det ut, jeg betalte faktisk for p-lapp, men bilen bak min fikk bot, og den ble skrevet av en sivil person uten uniform, jeg gikk å leste på lappen, den var ekte så langt jeg kunne se, han hadde også den fancy skriveren med kamera.