Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1259
Ei venninne av meg gikk ut fra vgs i 07. Hun gikk da GK, VK1 og VK2 i allmenne, økonomiske og administrative fag. Alt er bestått, med unntaket av ett eksamen (Bedriftsøkonomi II, der hun fikk stryk på eksamen).

Hun har nå lyst til å fullføre VGS, men det er her en clusterfuck av motstridende tilbakemeldinger begynner. Hun har opprinnelig fått beskjed av VGS skolen sin at hun må ta opp Historie og Matematikk for å få godkjent studiekompetanse. I hodet mitt ga ikke dette mening når hun kun manglet et eksamen, så jeg sjekket med ei venninne av meg som har en utdannelse som lærer. Hun sa at jeg hadde rett - men at bedriftsøkonomi II ikke lenger eksisterte som et fag - dvs, det var et annet fag som måtte erstatte den. Fair enough - vi har prøvd å kontakte skolen hennes igjen - og fikk da igjen info om, ja, det stemte, hun trenger kun ett eksamen. Men - problemet er - ingen vet i HVA.

Så, freakforum guruer, mitt spørsmål er - vet dere om noen jeg faktisk kan kontakte for å finne ut av det her? Eller er det kanskje noen av dere som har vært bort i noe liknende? If so, please do enlighten me - siden jeg begynner å gå tom for ideer (og håp for å faktisk finne en kompetent VGS rådgiver som kan svare på dette her).

På forhånd takk!
-S.
Dere kan f.eks. ta kontakt med en annen skole. Om deres lokale videregående ikke kan gi svar så finnes det X antall andre skoler rundt omkring i landet.

Det kan også vært verdt et forsøk å ta kontakt med Eksamenskontoret gjennom Privatistweb: https://www.privatistweb.no/prweb/st...ion?index=true
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Tipper det muligens holder med et valgfag? Som f.eks. Psykologi, Historie og Filosofi, Entrepenørskap, Sosiologi, Kjemi, Fysikk osv.

Jeg byttet ut min Entrepenørskap 3'er med en eksamen Psykologi som privatist uten problemer. Kanskje det har vært en reform i mellomtiden som gjør at det er andre krav? Ettersom det faget hun ikke tok eksamen i, har uttgått.

Du kan prøve å google "valgfag vgs", og se om du finner noe mer info der.
Trådstarter
32 0
Sitat av s1gh Vis innlegg
Det kan også vært verdt et forsøk å ta kontakt med Eksamenskontoret gjennom Privatistweb: https://www.privatistweb.no/prweb/st...ion?index=true
Vis hele sitatet...
Will check it out, takk for tipset!
Da jeg i min tid tok påbygg for generell studiekompetanse førte mye surr fra Eksamenskontoret til at jeg måtte ta et fag som privatist for å få godkjent. Dermed holdt det å velge et av fagene på lista over valgfag for "Studiet for generell studiekompetanse", gå opp til privatisteksamen, og vips; Studiekompetanse.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Hvis hun bare mangler et slikt valgfag skal hun ha studiekompetanse etter 23/5 regelen
Trådstarter
32 0
Sitat av Olympic Vis innlegg
Hvis hun bare mangler et slikt valgfag skal hun ha studiekompetanse etter 23/5 regelen
Vis hele sitatet...
Hun går ikke under 23/5 regelen av noe spesielle grunner. Men takk for svaret.

-S.
Bedriftsøkonomi I og II er gått over til Økonomistyring (VG2) og Økonomi og ledelse (VG3).

Uansett - i og med at det gjelder spesielle grunner til at hun ikke går under 23/5 og ikke får det til på andre måter, så er det nok lettest å snakke med Eksamenskontoret og/eller rådgiver på skoler. Der får man gode og detaljerte svar.