Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 7067
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Hei

Lurer på hvordan jeg fjerner den hvite bakgrunnen jeg får når jeg lagrer et bilde som JPG i photoshop? Er transparent når jeg åpner det i Photoshop.. Oo

Ref. profilbildet mitt. Svidd sommerfreak, som ikke vil ha hvit bak sg.
magic wand tool. Sett Tolerance til 3-5 og marker i vei. Evt kan du gå "Select > Color select" og velge hvitfargen. deretter fjerner du med foretrukket verktøy.

også lagre i png. jpeg har bakgrunn uansett
Sist endret av F4celess; 10. juli 2012 kl. 11:50.
høres ut som du bør lagre bildet i GIF eller PNG format .... er ikke alle bildeformater som støtter "transparent backgrounds"

Det høres ut som du har laget dette allerede i PS, så da trenger du bare lagre bildet som GIF eller PNG

Lagre i et format som støtter gjennomsiktig bakgrunn, eks .png

edit: damn you ninja
Sist endret av norboost; 10. juli 2012 kl. 11:50.
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Trådstarter
Okei, jeg tror jeg fant det ut, men vet ikke helt hvordan. Lagra det som gif, var bare det som skulle til tydeligvis..

Takk for svar folkens!
Sist endret av Lovegame; 10. juli 2012 kl. 11:50.
Sitat av norboost Vis innlegg
Lagre i et format som støtter gjennomsiktig bakgrunn, eks .png

edit: damn you ninja
Vis hele sitatet...
HA ... jaggu på tide at jeg ninja noen nå ... føler jeg til stadighet er den som blir ninjaèd
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ville ikke anbefalt gif. Det er for web/animasjoner og har et begrenset antall farger og generelt lav kvalitet. png er mitt favorittformat Om du velger transparent på background når du lager et nytt dokument vil bakgrunnen være gjennomsiktig fra før av.

Tiff tror jeg også takler gjennomsiktighet, men har foreløpig ignorert det formatet (men har en følelse av at det ligger noe bra i det. Om jeg ikke tar helt feil takler det layers?)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Lovegame Vis innlegg
Hei

Lurer på hvordan jeg fjerner den hvite bakgrunnen jeg får når jeg lagrer et bilde som JPG i photoshop? Er transparent når jeg åpner det i Photoshop.. Oo

Ref. profilbildet mitt. Svidd sommerfreak, som ikke vil ha hvit bak sg.
Vis hele sitatet...
Her finner du to måter å gjøre bakgrunnen gjennomsiktig/transparent på. Vet ikke om jeg har lagt den ut på mitt eget domene. Men om du følger linke finner du noe. Håper det var til hjelp
JPG støtter ikke transparent. Lagre i .gis eller .png
Sitat av Claryn Vis innlegg
JPG støtter ikke transparent. Lagre i .gis eller .png
Vis hele sitatet...
Nei det stemmer, men åpne JPEG filen i PS og når du har transparent bakgrunn kan man lagre filen som GIF eller PNG alt ettersom hva man skal bruke filen til og antall farger osv...

Så ikke at du snakket om å lagre i gif o.l så da kom samme svaret 2 ganger. Sry
Nå har jo TS for lengst fått svar på spørsmålet og forklaring på hvorfor.

Det han var ute etter var en teknikk som kalles Alpha Blending, og raster bildeformater som støtter dette er GIF, PNG samt TIFF, noe som allerede er sagt av flere i denne tråden nå. At JPEG ikke støtter Alpha Blending er også korrekt.

At GIF er et dårlig valg er jeg ikke helt enig i, men det er klart at vist man ønsker å reprodusere et fotografi så er ikke GIF noe bra valg pga. sin begrensing med antall farger. Men GIF er enda mye brukt og da ikke pga. at det støtter animasjon eller alpha blending, men fordi det er et velprøvd system og enklere å implementere enn det nyere PNG formatet.

Om dere vil så kan dere lese mere om alpha-blending her : http://en.wikipedia.org/wiki/Alpha_compositing

Så lenge du åpner en JPEG fil å arbeider med den i PS og får det til å se gjennomsiktigt ut ( transpernt / alpha-blending ) så ser det korrekt ut i PS av den enkle grunn at du ikke har valgt å lagre filen enda, og på den måten så vil PS behandle alt som det var et PSD dokument. Jobber du litt i PS så er det en fordel å kjenne til di div. formatene samt hvilken begrensing di ulike formatene har.