Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 4834
Hei dere
Det har seg slik at jeg satser veldig på skolen, og skal nå etter videregående er over søke meg inn på gode skoler i USA, og ta studiene mine der. Gleder meg virkelig til å oppleve Amerika i studietiden!
Så har det seg slik at jeg røyker hasj ganske ofte, hver helg mer eller mindre. Har faktisk scoret mye høyere på skolen etter jeg begynte å røyke, fordi det hjelper å motvirke min kroniske hodepine og søvnproblemene mine. Jeg liker veldig godt å røyke, og har ikke lyst til å slutte med det første.
Men jeg er veldig redd for å bli tatt av politiet. Jeg har nemlig hørt og lest at man nektes adgang til USA over en periode om man får en prikk på rullebladet for "narkotika"-bruk.
- Hvor mange år nektes man tilgang om man blir tatt for bruk og besittelse av små mengder?
- Gjelder dette kun USA, eller andre land også?
- Lurer også på hvor lett det er å bli busta. Altså, driver politiet aktivt å prøver å finne ut hvilke ungdommer som røyker eller selger, og vil en melding på en mobil være nok til at du blir oppringt og innkalt til urinprøve?

Det er veldig viktig for meg å ikke bli tatt, fordi å studere i USA er noe jeg virkelig har store ambisjoner om. Takk for svar!
Sist endret av Frontex; 19. desember 2010 kl. 20:17.
Har ingen førstehånds erfaring med dette, men har et par venner som brukte et år på videregående i statene. Noen av disse røyka en del mens de var der, og det virket ikke som om det var så veldig annerledes enn her hjemme.

Om du skal til California så kan du kanskje prøve å få skaffa legeattest, slik at du kan kjøpe medical marihuana (om det er mulig for utenlandske statsborgere).
Nå var det vel ikke om hvordan det er med å skaffe og røyke marijuana i USA han spurte om, snarere om sjansene for å bli tatt i Norge og hvilke konsekvenser det vil få for ham i forhold til opphold og studier i USA.

Hvis du blir tatt, så vil du mest sannsynlig få et forelegg (hvis du blir tatt for bruk eller mindre mengder cannabis). Dette vil stå på rullebladet ditt i fem år, tror jeg. Det betyr at for enhver som ber om å se rullebladet ditt, det være seg den amerikanske ambassaden eller befalskolen osv., så vil dette være synlig for dem t.o.m. fem år fram i tid.

Sjansen for å bli tatt er vanskelig å drøfte uten å kjenne deg. Holder du en lav profil, så er sjansen relativt lav. Men alt kan skje. Sjansen er mye større hvis du bor i en liten bygd kontra en stor by som Oslo. Det sier seg selv. På noen mindre plasser så har jo politiet en tendens til å ha litt aksjoner mot mindreårige hasjrøykere, kalle inn til avhør og bøtlegge for å statuere eksempler (det skjedde meg da jeg var 16). Sjansen for det er uansett kanskje ikke veldig stor?

Hvis du skulle bli tatt, innrømme røyking/urinprøve slår ut, så har du det forelegget på rullebladet i fem år. Det betyr i praksis bye bye til studier i USA, mest sannsynlig. Du kan selvfølgelig sikkert få innpass etter disse fem årene (det tror jeg og håper jeg for min egen skyld).

Dessuten har jeg hørt at USA ikke er like firkantet som tidligere, men dette vil isåfall gjelde narkotika og der tror jeg de er beinharde og strenge. Hjelper ikke at USA begynner å mykne opp i forhold til cannabis. Det er ikke de norske lovene i seg selv de bedømmer og synser over, men de ønsker lovlydige folk til USA, og ikke folk som bryter narkotikalovgivningen.

Så hvis du blir tatt, så tipper jeg at du kan glemme å studere i USA og også muligens Australia. Sør-Afrika og Port of Elisabeth skal derimot fungere fint. Fint klima, fine strender, svært billig, god og billig marijuana osv. Sats heller på sistnevnte du!
Sitat av agent666 Vis innlegg
Så hvis du blir tatt, så tipper jeg at du kan glemme å studere i USA og også muligens Australia. Sør-Afrika og Port of Elisabeth skal derimot fungere fint. Fint klima, fine strender, svært billig, god og billig marijuana osv. Sats heller på sistnevnte du!
Vis hele sitatet...
for å få studentvisum i Sør Afrika så kreves det vandelsattest.. den skal og være plettfri. så her tar du nok feil..
Sitat av agent666 Vis innlegg
Nå var det vel ikke om hvordan det er med å skaffe og røyke marijuana i USA han spurte om, snarere om sjansene for å bli tatt i Norge og hvilke konsekvenser det vil få for ham i forhold til opphold og studier i USA.

Hvis du blir tatt, så vil du mest sannsynlig få et forelegg (hvis du blir tatt for bruk eller mindre mengder cannabis). Dette vil stå på rullebladet ditt i fem år, tror jeg. Det betyr at for enhver som ber om å se rullebladet ditt, det være seg den amerikanske ambassaden eller befalskolen osv., så vil dette være synlig for dem t.o.m. fem år fram i tid.

Sjansen for å bli tatt er vanskelig å drøfte uten å kjenne deg. Holder du en lav profil, så er sjansen relativt lav. Men alt kan skje. Sjansen er mye større hvis du bor i en liten bygd kontra en stor by som Oslo. Det sier seg selv. På noen mindre plasser så har jo politiet en tendens til å ha litt aksjoner mot mindreårige hasjrøykere, kalle inn til avhør og bøtlegge for å statuere eksempler (det skjedde meg da jeg var 16). Sjansen for det er uansett kanskje ikke veldig stor?

Hvis du skulle bli tatt, innrømme røyking/urinprøve slår ut, så har du det forelegget på rullebladet i fem år. Det betyr i praksis bye bye til studier i USA, mest sannsynlig. Du kan selvfølgelig sikkert få innpass etter disse fem årene (det tror jeg og håper jeg for min egen skyld).

Dessuten har jeg hørt at USA ikke er like firkantet som tidligere, men dette vil isåfall gjelde narkotika og der tror jeg de er beinharde og strenge. Hjelper ikke at USA begynner å mykne opp i forhold til cannabis. Det er ikke de norske lovene i seg selv de bedømmer og synser over, men de ønsker lovlydige folk til USA, og ikke folk som bryter narkotikalovgivningen.

Så hvis du blir tatt, så tipper jeg at du kan glemme å studere i USA og også muligens Australia. Sør-Afrika og Port of Elisabeth skal derimot fungere fint. Fint klima, fine strender, svært billig, god og billig marijuana osv. Sats heller på sistnevnte du!
Vis hele sitatet...
Dette stemmer relativt godt, bortsett fra en detalj - tiltross for populære forestillinger så har ikke den amerikanske ambassaden innsyn i norsk politiregister. Når du skal på visum-intervju på ambassaden så er det i all hovedsak basert på det du selv opplyser de om.

Det er da spørsmål om du har hatt befatning med politiet på papirarbeidet du sender inn før du skal på intervju, og det blir som oftest gjentatt på intervjuet (med litt nærmere spørsmål om ikke så mye som et FF engang). Hvis du svarer nei, og har litt flaks finner de ikke ut så mye mer. Det sagt, det å lyve på disse skjemaene straffer seg. Hvis du blir avslørt før avreise så er det bye bye til visum (og waiver) for lang tid.

Hvis du blir avslørt i USA er det nok deportasjon og enda lengre bye bye.

Det er også viktig å huske at den amerikanske ambassaden ikke følger de samme regler for foreldelse som vi gjør her. Det er ingen automatikk i at det etter 5 år er greit at du har røyka hasj. Det er en vurderingssak som er helt og holdent opp til immigrasjonsoffiserene du møter (i Norge og siden i immigration i USA). Hvis noen av de mener du ikke skal få nyte godt av tvilen, så er det tilbake til Norge.

Dette høres sinnsykt ut, og det er det også. Ta en tur utenfor ambassaden om morran når det nærmer seg sommeren og se på den køen av folk som står der med papirene sine i hånda og venter på å få komme inn. Uansett vær.

Sitat av etsi Vis innlegg
Har ingen førstehånds erfaring med dette, men har et par venner som brukte et år på videregående i statene. Noen av disse røyka en del mens de var der, og det virket ikke som om det var så veldig annerledes enn her hjemme.

Om du skal til California så kan du kanskje prøve å få skaffa legeattest, slik at du kan kjøpe medical marihuana (om det er mulig for utenlandske statsborgere).
Vis hele sitatet...
Det er fler stater enn California dette gjelder (men de er vel mest kjent) - det sagt så er det ikke så mange sykdommer som kvalifiserer og en del av de gjør deg også utelukket fra å få Visum (HIV/AIDS f.eks).
Videre så krever vel det også et forsikringsselskap som går med på det. Som student har man vanligvis folketrygden, og jeg tviler på at de ser på det som godkjent behandling...
Har ikke lest alt, men hvis du studerer som utvekslingsstudent i USA som 17åring. Hva er konsekvensene hvis du blir tatt for røyking av Marihuana?
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Har ikke lest alt, men hvis du studerer som utvekslingsstudent i USA som 17åring. Hva er konsekvensene hvis du blir tatt for røyking av Marihuana?
Vis hele sitatet...
Det er vel i det store og det hele to ting som avgjør konsekvensen. Hvilken stat du befinner deg i, og hvilken mengde marihuana du blir tatt med.

I noen stater er det en misdemeanour hvis det ikke er "with intent to distribute" (som betyr fra bøter til en kort fengselsstraff, typisk 12 måneder), mens i andre stater er den en felony uansett mengde. En felony for en utlending vil i de fleste tilfeller bety deportering.
Studerer selv i USA.

Kom deg til California eller en annen stat som har Medical Marijuana, skaff deg et medical card (ingen problem i cali. mulig det er vanskeligere i andre stater om du ikke er "virkelig syk"). Da kan du handle alt du vil lovlig på butikken, og politiet kan ikke ta deg for noe. Pass på at det imidlertid mulig strider mot reglemanget med skolen, og du kan få trøbbel med de. (f.eks. bli kicka ut om du bor på skolen etter noen advarsler. ikke kicka ut av selve skolen)

Er det noen somårsmål er det bare å sende PM (:


Edit: Fra om med 1. jan 2011 vil det å bli tatt med grønt i cali (maks 1 ounce tror jeg. ca 28g) føre til en bot på maks 100 dollar. ingen møte i retten, ingen vandel. Skulle ønske norske politkere kunne lært litt her. (om du har medical card kan du se bort fra alt dette, du vil aldri bli tatt, og kan ha opp til 8 ounce)
Sist endret av elz; 20. desember 2010 kl. 05:27.
Sitat av elz Vis innlegg
Studerer selv i USA.

Kom deg til California eller en annen stat som har Medical Marijuana, skaff deg et medical card (ingen problem i cali. mulig det er vanskeligere i andre stater om du ikke er "virkelig syk"). Da kan du handle alt du vil lovlig på butikken, og politiet kan ikke ta deg for noe. Pass på at det imidlertid mulig strider mot reglemanget med skolen, og du kan få trøbbel med de. (f.eks. bli kicka ut om du bor på skolen etter noen advarsler. ikke kicka ut av selve skolen)

Er det noen somårsmål er det bare å sende PM (:


Edit: Fra om med 1. jan 2011 vil det å bli tatt med grønt i cali (maks 1 ounce tror jeg. ca 28g) føre til en bot på maks 100 dollar. ingen møte i retten, ingen vandel. Skulle ønske norske politkere kunne lært litt her. (om du har medical card kan du se bort fra alt dette, du vil aldri bli tatt, og kan ha opp til 8 ounce)
Vis hele sitatet...
Så du medical marijuana card uten å være statsborger? Hvordan får man dette i california? Hva er kriteriene?
Google is your friend: http://www.cdph.ca.gov/pubsforms/for...s/cdph9042.pdf

3. Written documentation from your doctor recommending that the use of medical marijuana is appropriate for one or more of the following serious medical conditions you suffer from: Acquired Immune Deficiency Syndrome (AIDS); anorexia; arthritis; cachexia; cancer; chronic pain; glaucoma; migraine; persistent muscle spasms, including, but not limited to, spasms associated with multiple sclerosis; seizures, including, but not limited to, seizures associated with epilepsy; severe nausea; or any other chronic or persistent medical symptom that either substantially limits the ability of the person to conduct one or more major life activities as defined in the Americans with Disabilities Act of 1990 or, if not alleviated, such chronic or persistent medical symptoms may cause serious harm to your safety, or your physical or mental health.
Vis hele sitatet...
Sitat av elz Vis innlegg
SEdit: Fra om med 1. jan 2011 vil det å bli tatt med grønt i cali (maks 1 ounce tror jeg. ca 28g) føre til en bot på maks 100 dollar. ingen møte i retten, ingen vandel. Skulle ønske norske politkere kunne lært litt her. (om du har medical card kan du se bort fra alt dette, du vil aldri bli tatt, og kan ha opp til 8 ounce)
Vis hele sitatet...
Vil ikke dette si til borgerene at det er greit å røyke, men blir du tatt må du betale et lite beløp? Små straffer forebygger ikke.
Tusen takk for svar! Er en del mer opplyst nå
lurer fremdeles på en ting; hvis jeg får prikk på rullebladet for hasj, kan jeg fremdeles studere i Storbrittania?
Sitat av Frontex Vis innlegg
Tusen takk for svar! Er en del mer opplyst nå
lurer fremdeles på en ting; hvis jeg får prikk på rullebladet for hasj, kan jeg fremdeles studere i Storbrittania?
Vis hele sitatet...
Ja. Innenfor schengen, så du trenger ikke spørre om å få lov til å komme hit engang.
Sitat av Frontex Vis innlegg
Det har seg slik at jeg satser veldig på skolen, og skal nå etter videregående er over søke meg inn på gode skoler i USA, og ta studiene mine der. Gleder meg virkelig til å oppleve Amerika i studietiden!
Så har det seg slik at jeg røyker hasj ganske ofte, hver helg mer eller mindre. Har faktisk scoret mye høyere på skolen etter jeg begynte å røyke, fordi det hjelper å motvirke min kroniske hodepine og søvnproblemene mine.

Det er veldig viktig for meg å ikke bli tatt, fordi å studere i USA er noe jeg virkelig har store ambisjoner om. Takk for svar!
Vis hele sitatet...
Hvor i USA?

Cannabis er et kraftig antiinflamatorisk middel, bruker du mye melkeprodukter i din diett? Eller irriterer du deg mye? Det er mulig du kan få til samme livsforbedring som du beskriver med ZMA som søvnmiddel og et melkeproduktfritt liv, samt økt inntakt av reint vann.

Sitat av prenix Vis innlegg
Vil ikke dette si til borgerene at det er greit å røyke, men blir du tatt må du betale et lite beløp? Små straffer forebygger ikke.
Vis hele sitatet...
Forebygge? Har man en kronisk lidelse så er den naturlige konstellasjonen av CBN/THC i MJ for mange sykdommer noe av det mest forebyggende som finnes.
  • Chrones
  • Ulcerøs collit
  • Diabetes
  • ALS
  • MS
  • ME
  • en drøss andre kroniske inflamatoriske lidelser.
I tillegg kan det brukes til å lindre smerte... ved
  • AIDS/HIV/Hepatit
  • Kreft
Samt stimulerer til vekst i kroppens avfallsprodukter som negler, hår og hud.

Dette gjelder dog ikke nødvendigvis hasj, da den kan være blandet ut med uante mengder kamelbæsj og annet av en helt annen medisinsk karakter.
Sist endret av fxxked; 20. desember 2010 kl. 13:55.
@fxxked
Jeg er fullt klar over at det kanskje finnes andre alternativer for å hjelpe meg med den kroniske hodepinen og sovevanskene mine, men hittil har hasj vært det eneste som funker perfekt. Jeg gikk på div. piller for hodepinen før, og de ga meg bare masse bivirkninger (tørr munn, angst, depresjon, stress, etc) i tillegg til at de fører til impotens om du tar dem lenge nok. Jeg slutta derfor med dem. Har sjekka alt mulig, syn, musklatur, hjernen, alt mulig. Dietter osv. Prøvd å drikke mer vann. Legene finner ikke ut hva som er kilden til hodepinen. Og jeg drikker ikke særlig melkeprodukter. Ytterst sjelden ihvertfall. Når det kommer til søvnproblemene så virkelig hater jeg sovepiller, deg gjør meg bakstein og trøtt hele dagen etter jeg har sovnet inn med det. Og jeg hater også piller i alle former, liker ikke å få i meg så mange unaturlige stoffer. Derfor velger jeg å fortsette med røykingen og være ekstra forsiktig så jeg ikke blir tatt
Med det grunnlaget anbefaler jeg grønt, ikke hasj. Som regel har MJ en vesentlig bedre medisinsk effekt enn hasj.

Less is more? Eller er det bare det at reinere faktisk er bedre enn mer?
Sist endret av fxxked; 20. desember 2010 kl. 15:12.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Forebygge? Har man en kronisk lidelse så er den naturlige konstellasjonen av CBN/THC i MJ for mange sykdommer noe av det mest forebyggende som finnes.
  • Chrones
  • Ulcerøs collit
  • Diabetes
  • ALS
  • MS
  • ME
  • en drøss andre kroniske inflamatoriske lidelser.
I tillegg kan det brukes til å lindre smerte... ved
  • AIDS/HIV/Hepatit
  • Kreft
Samt stimulerer til vekst i kroppens avfallsprodukter som negler, hår og hud.

Dette gjelder dog ikke nødvendigvis hasj, da den kan være blandet ut med uante mengder kamelbæsj og annet av en helt annen medisinsk karakter.
Vis hele sitatet...

Oi, dette var gode intensjoner (det jeg er enig i: hvis du kjøper "medikamentene" dine av en rompelukter, så får du antageligvis noe som lukter rompe) med en solid dose humbug.
At CBN/THC kan forebrygge Diabetes og ALS er vel å ta i... (ingen av disse er forøvrig inflammatoriske lidelser, de er degenerative - vel Diabetes er så mangt). Er man født med Diabetes Type I så er det ikke så mye å forebygge, for ALS sin del så er det i tilfeller hvor det ikke er familiehistorie (familiehistorie utgjør vel omtrent 1/20) av ALS ingen som kjenner årsaken til sykdommen og man har heller ingen kjent behandling.

MS er heller ikke noe man forebygger, man kan kanskje forlenge og øke livskvalitet etter diagnosen er stilt, men det er ikke noe forebyggelse eller effektiv behandling mot MS per i dag. For ALS/MS så er nok potensielt smertelindring et bruksområde, men da naturlig nok etter diagnosen er stilt.

Diabetes derimot er typisk en smertefri lidelse. For de som ikke har diabetes type I så er mosjon og sunn kost den beste forebyggelse (og behandling).

Negler, hud og hår er ikke avfallsprodukter... Kroppens måte å kvitte seg med avfall på er betraktelig mer effektiv enn å gro hår og negler. Huden er vårt største organ (i størrelse) og har en helt annen primærfunksjon enn å skille ut avfall.
OK. Jeg har tatt litt feil vedrørende Sør-Afrika. Gamblet litt der..he, he. Du må ha politiattest for å studere i Sør-Afrika. Faktisk må man ha det for å studere i svært mange land, ser jeg. Det overrasker meg. Men, jeg har aldri oppholdt meg mer enn 3 måneder om gangen i land utenfor Europa, så jeg har alltid klart meg med turistvisum, og har aldri trengt politiattest, så vidt jeg kan huske.

Når det gjelder dette med visum til USA, så vil isåfall jeg også slite, selv om det er 14 år siden jeg fikk forelegg for hasjrøyking. Iallefall hvis jeg svarer ærlig. Hvis jeg lyver og svarer "nei" på spørsmål om jeg tidligere er straffet, så slipper jeg jo unna, siden de da ikke kan finne noe på rullebladet mitt idag. Sånn sett er den "femårsregelen" grei. Bare litt merkelig at man faktisk blir nødt til å lyve, og at det blir det sikreste for min del hvis jeg f.eks skal ha visum nå snart.

Ellers vi jeg si følgende til trådstarter: Jeg vet at dette ikke er svar på spørsmålet ditt, men jeg har lyst til å gi et råd. Å studere i USA er knalldyrt. Du vet det? Mulig at du/foreldrene dine har penger og kan finansiere studiene, men hvis ikke ville jeg ikke engang vurdert det. Det koster jo mye i skolepenger for hvert semester der, og du får ikke finansiert dette av lånekassen, men du kan få litt ekstra lån til å finansiere noe, tror jeg.

I Europa derimot, så kreves det selvsagt ikke noe visum, oppholdstillatelse eller noe tull, innenfor Schengen. Du kan flytte til Frankrike imorgen, til tross for at du har drapsdom og heroinsmuglingsdom på deg! Var ikke det litt beroligende? Innenfor Erasmus-samarbeidet kan du ta deler av utdanningen din i andre europeiske land. Dette er også "gratis" siden det er basert på et utvekslingsprogram, og du vil i tillegg få Erasmus-stipend på noen tusen norske kroner per mnd. I tillegg vil du selvsagt få vanlig lån og stipend, og du vil kunne leve rimelig bra hvis du ikke velger et høykostnadsland. Det er i tillegg enkelt og relativt rimelig å komme seg hjem til Norge når du måtte ønske det.

Du kan imidlertid ikke ta hele utdanningen din gjennom Erasmus, tror jeg. Jeg tror noe må tas hjemme i Norge, men jeg er verken studieveileder eller koordinator.

Hvis jeg skulle tatt deler eller hele utdanningen min i utlandet (utenfor Europa) og skulle valgt nå, så ville jeg helt klart valgt Sør-Afrika. Du får mye for pengene der også. Det er ikke så mye i skolepenger der heller. 30-40 000 NOK i året. I USA koster det vel gjerne 50 000 NOK per semester?

Se på dette:
Skolepengene i Sør-Afrika ligger på mellom 30 og 42 000 kr i året. Lånekassen gir støtte til utdanning ved offentlig godkjente læresteder for høyere utdanning i Sør-Afrika. Du kan få støtte til en hel utdanning i Sør-Afrika eller deler av en norsk utdanning (utveksling). Når du har fått opptaksbevis, søker du støtte fra Lånekassen.
http://www.ansa.no/Nyheter/Nyhetsark...-i-Sor-Afrika/

Billig der, fint hav, fin marijuana, du kan bo greit der og ha et fantastisk studieopphold. Undervisning og dagligtale går også på engelsk. Go for Port of Elisabeth! Bare ikke bli bustet av politiet for røykingen din, for du må altså gi politiattest der også. Vet ikke om de bryr seg om en bot hasjrøyking, isåfall, men det kan kanskje andre svare på?
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Oi, dette var gode intensjoner (det jeg er enig i: hvis du kjøper "medikamentene" dine av en rompelukter, så får du antageligvis noe som lukter rompe) med en solid dose humbug.
At CBN/THC kan forebrygge Diabetes og ALS er vel å ta i... (ingen av disse er forøvrig inflammatoriske lidelser, de er degenerative - vel Diabetes er så mangt). Er man født med Diabetes Type I så er det ikke så mye å forebygge, for ALS sin del så er det i tilfeller hvor det ikke er familiehistorie (familiehistorie utgjør vel omtrent 1/20) av ALS ingen som kjenner årsaken til sykdommen og man har heller ingen kjent behandling.

MS er heller ikke noe man forebygger, man kan kanskje forlenge og øke livskvalitet etter diagnosen er stilt, men det er ikke noe forebyggelse eller effektiv behandling mot MS per i dag. For ALS/MS så er nok potensielt smertelindring et bruksområde, men da naturlig nok etter diagnosen er stilt.

Diabetes derimot er typisk en smertefri lidelse. For de som ikke har diabetes type I så er mosjon og sunn kost den beste forebyggelse (og behandling).

Negler, hud og hår er ikke avfallsprodukter... Kroppens måte å kvitte seg med avfall på er betraktelig mer effektiv enn å gro hår og negler. Huden er vårt største organ (i størrelse) og har en helt annen primærfunksjon enn å skille ut avfall.
Vis hele sitatet...
Poenget er ikke at der lukter rumpe, men at hasj som regel er ureint, i det at det er blandet ut med forskjellige ting, evt produsert med flere ingredienser enn cannabis.

Jeg vil påstå at det er forebyggende for et funksjonabelt liv med flere av disse sykdommene, selv om sykdommene ikke kan forebygges i seg selv.

Sprøyt, det ytterste laget av huden dør; det ramler av kilovis, hår er dødt pr definisjon, så er også negler, og er i så måte avfallsprodukter.

Diabetes er ikke smertefri, den klør så mange omtrent ikke vet hvor man skal gjøre av seg. Og cannbis gjerne i salat har en lindrende effekt for mange av dem som prøver.

Fellesnevner for alt som har syndrome i navnet er vel at ingen kjenner årsaken, morbus derimot har som regel en løsning av et eller annet slag.
Sist endret av fxxked; 20. desember 2010 kl. 17:22.
Hvis du påstår at noe er "forebyggende for et funksjonabelt liv" så vil det si at det motvirker et fungerende liv - altså er drepende. Det du eventuelt mener er lindrende eller kan bidra til et fungerende liv. Man forebygger noe før det inntreffer, så behandler man eller lindrer det (såkalt palliativ behandling) etter at man har stilt diagnosen.

Hud, hår og alle andre celler i kroppen dør og erstattes. Det er ikke unikt for huden at cellene dør og blir erstattet med nye. Det skjer i alle celler i kroppen (bortsett fra et par kjente unntak). Så i så måte, så er det fryktelig få av cellene i deg som har vært med deg siden du ble født. Det vil ikke si at alle organene i kroppen er avfall.

Fellesnevner begrep som inneholder syndrom er at de skal ha en del karakteriserende trekk, tegn og symptomer. Det finnes syndrom man har effektive behandlinger mot eller "kurerer" seg selv (alcohol withdrawal syndrome, et godt eksempel). Skillet mellom morbus (som rett og slett betyr sykdom) og syndrom er vel så mye historisk som det er begrunnet i medisin. Ofte så blir jo syndromene oppkalt etter den første som beskriver tilstanden, men så vil senere forskning ofte avsløre hva som er bakenforliggende årsak (uten at det nødvendigvis lar seg behandle).
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Har ikke lest alt, men hvis du studerer som utvekslingsstudent i USA som 17åring. Hva er konsekvensene hvis du blir tatt for røyking av Marihuana?
Vis hele sitatet...
Vil nok si at hvis du blir tatt av purken, saa for nok organisasjonen du reiser med greie paa dette og vil tru at det blir direkte hjemsendelse.
Jeg kom nå inn i USA selv om jeg sannsynligvis hadde to prikker. En for nasking (ble tatt, men ingen bot) og en for forfalskning av resept på valium (avhør, rettsak osv, men ingen bot) Så jeg vet ikke om d er på rullebladet siden jeg aldri fikk noe straff da jeg forklarte meg unna med psyken.

Men er ganske liten sjangs for at di i USA gidder sjekke ut rullebladene til alle som skal inn i landet. Det er vel en myte.

Edit:
Er det lenge til du har tenkt å reise over til USA?
Aldri gå med hasj PÅ deg i byen eller noe slikt, om du har d hjemme og røyker hjemme er d liten sjangs for å bli tatt. Usansett er sjangsen for å ikke bli tatt mye større enn sjangsen for å bli tatt.
Vær varsom og ikke heng rundt med jointen i kjeften.

Rullebladet er en ting, vandelsattest er en annen. Siden jeg tror jeg har noe på rullebladet ble jeg sjokka da jeg fikk vandelsattest plettfri da jeg begynte på sykepleien. Men det kan være med at mine forbrytelsen ikke har noe med lovene om hva som ikke er lov å ha på rullebladet for å komme inn.
Sitat av Talia88 Vis innlegg
Jeg kom nå inn i USA selv om jeg sannsynligvis hadde to prikker. En for nasking (ble tatt, men ingen bot) og en for forfalskning av resept på valium (avhør, rettsak osv, men ingen bot) Så jeg vet ikke om d er på rullebladet siden jeg aldri fikk noe straff da jeg forklarte meg unna med psyken.

Men er ganske liten sjangs for at di i USA gidder sjekke ut rullebladene til alle som skal inn i landet. Det er vel en myte.

Edit:
Er det lenge til du har tenkt å reise over til USA?
Aldri gå med hasj PÅ deg i byen eller noe slikt, om du har d hjemme og røyker hjemme er d liten sjangs for å bli tatt. Usansett er sjangsen for å ikke bli tatt mye større enn sjangsen for å bli tatt.
Vær varsom og ikke heng rundt med jointen i kjeften.

Rullebladet er en ting, vandelsattest er en annen. Siden jeg tror jeg har noe på rullebladet ble jeg sjokka da jeg fikk vandelsattest plettfri da jeg begynte på sykepleien. Men det kan være med at mine forbrytelsen ikke har noe med lovene om hva som ikke er lov å ha på rullebladet for å komme inn.
Vis hele sitatet...
Høres ut som om du var i USA på turistvisum (vel for nordmenn, vanligvis under visa waiver program, altså uten visum). Da gjelder nesten ikke noe av det som er diskutert i denne tråden.
VWP er utelukket basert på selvrapportering, hvis du skal ha visum så må du på intervju på ambassaden hvor de også kan finne på å bruke sine kilder for å finne ut mer.

Ingenting av dette har noe med vandel eller rulleblad å gjøre.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
hvis du skal ha visum så må du på intervju på ambassaden hvor de også kan finne på å bruke sine kilder for å finne ut mer.
Vis hele sitatet...
Hvilke kilder er det snakk om her? Som nevnt tidligere har ikke ambassaden tilgang til politiregisteret. Og hva avgjør om de vil finne ut mer?
Sitat av Frontex Vis innlegg
Hei dere
Det har seg slik at jeg satser veldig på skolen, og skal nå etter videregående er over søke meg inn på gode skoler i USA, og ta studiene mine der. Gleder meg virkelig til å oppleve Amerika i studietiden!
Så har det seg slik at jeg røyker hasj ganske ofte, hver helg mer eller mindre. Har faktisk scoret mye høyere på skolen etter jeg begynte å røyke, fordi det hjelper å motvirke min kroniske hodepine og søvnproblemene mine. Jeg liker veldig godt å røyke, og har ikke lyst til å slutte med det første.
Men jeg er veldig redd for å bli tatt av politiet. Jeg har nemlig hørt og lest at man nektes adgang til USA over en periode om man får en prikk på rullebladet for "narkotika"-bruk.
- Hvor mange år nektes man tilgang om man blir tatt for bruk og besittelse av små mengder?
- Gjelder dette kun USA, eller andre land også?
- Lurer også på hvor lett det er å bli busta. Altså, driver politiet aktivt å prøver å finne ut hvilke ungdommer som røyker eller selger, og vil en melding på en mobil være nok til at du blir oppringt og innkalt til urinprøve?

Det er veldig viktig for meg å ikke bli tatt, fordi å studere i USA er noe jeg virkelig har store ambisjoner om. Takk for svar!
Vis hele sitatet...

Hei, jeg studerer i USA nå, som en utveklingsstudent. For meg er det ikke lett å bli busta. Jeg har muligens røyka over 50 ganger den tiden jeg har vært her, og aldri opplevd en sketchy episode. Selvfølgelig, du burde høre rundt med folka der, for de vet garantert om flere "spots" du kan røyke på. Selv vet jeg om omtrent 100 spots her jeg bor, og jeg bruker de så og si hver dag. Politiet går heller ikke rundt å sjekker aktivt. Dessuten, du kan velge å studere i colorado eller california. I colorado jeg bor, jeg bor i summit, nærme skistedene som breckenridge og keystone, er det utrolig mange som røyker. I breckenridge, er det til og med lovlig å være høy, og du kan bli tatt av politiet med opptil en eights med hasj, uten at du kommer i trøbbel!
En venn av meg ble tatt med 4 g, han fikk prikk på rullebladet. Han ringte kvalifisert personell og spurte om de hadde noe å si for å komme inn i USA, og det hadde det ikke. Om dette gjelder for lengre opphold er jeg allikevel ikke sikker på.
Sist endret av Decapitated; 21. desember 2010 kl. 01:36.
Sitat av hoyt Vis innlegg
Hvilke kilder er det snakk om her? Som nevnt tidligere har ikke ambassaden tilgang til politiregisteret. Og hva avgjør om de vil finne ut mer?
Vis hele sitatet...
Som tidligere nevnt (av meg), så stemmer det. De har ikke tilgang til norske registre, men USA er jo tildels kjent for å være relativt aktiv på etterretning på egen hånd.

Det vil si at jeg ville ikke være det fnugg overrasket om de vet at du er leder av rød ungdom eller har sendt lage kjipe brev til .

Det kommer nok veldig an på, er det du driver med objektivt uskyldig, så vet de nok ingen ting. Er du etterlyst av interpol, så kan du være ganske sikkert på at det kommer opp under intervjuet...
Sitat av fxxked Vis innlegg
Med det grunnlaget anbefaler jeg grønt, ikke hasj. Som regel har MJ en vesentlig bedre medisinsk effekt enn hasj.

Less is more? Eller er det bare det at reinere faktisk er bedre enn mer?
Vis hele sitatet...
Jeg røyker hovedsakelig grønt, bruker bare hasj som fellesbetegnelse for cannabisprodukter.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Personlig hasjbruk på rullebladet VIL kunne gi konsekvenser for et studentvisum til USA, og ambassaden KAN sjekke om du har prikker på rullebladet.

Det er med andre ord ikke et klokt valg å juge til ambassaden dersom du noen gang skulle bli tatt.

heldigvis så kvalifiserer ikke hasj automatisk at du blir nektet visum, men du vil antageligvis måtte avgi en urinprøve, ettersom de vil vite at du ikke bruker hasj lenger når du søker om visumet.

Hvis du skal til Alaska, Arizona, California, Colorado, Hawaii, Maine, Michigan, Montana, Nevada, New Jersey, New Mexico, Oregon, Rhode Island, Vermont, Virginia eller Washington, så vil du også her kunne få resept på hasj dersom du har kronisk hodepine eller søvnproblemer. Har bodd halve livet mitt i California, og her fikk jeg meget enkelt resept på hasj for migrene, uten engang å vise noe som helst dokumentasjon. Jeg kan dermed gå til en cannabisbutikk og fullt lovlig kjøpe hasj på resept uten problemer.

Blir du derimot tatt i USA uten å ha resept vil du ikke umiddelbart bli deportert, men du vil bli nektet innreise til USA igjen dersom du drar hjem til Norge en tur, og du vil dessuten bli nektet ny innreise for fem år.
Sitat av ExpatJens Vis innlegg
Personlig hasjbruk på rullebladet VIL kunne gi konsekvenser for et studentvisum til USA, og ambassaden KAN sjekke om du har prikker på rullebladet.

Det er med andre ord ikke et klokt valg å juge til ambassaden dersom du noen gang skulle bli tatt.
Vis hele sitatet...

Kom gjerne med noen som helst kilder på dette. Det er fortsatt straffbart å utlevere opplysninger fra slike registre til fremmede statsmakter. Uansett hvor gode allierte vi er.

At det er uklokt å juge trenger en ikke være rakettforsker for å innse, men det er fortsatt sånn at ambassaden ikke vet mye utover det du forteller de. Med indre du er internasjonalt etterlyst eller har gjordt noe galt i USA så er det forbløffende lite de egentlig vet.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Det er fler stater enn California dette gjelder (men de er vel mest kjent) - det sagt så er det ikke så mange sykdommer som kvalifiserer og en del av de gjør deg også utelukket fra å få Visum (HIV/AIDS f.eks).
Videre så krever vel det også et forsikringsselskap som går med på det. Som student har man vanligvis folketrygden, og jeg tviler på at de ser på det som godkjent behandling...
Vis hele sitatet...
Det er ikke mye som skal til for å få et 215-card i California. Det holder at du har litt migrene, er ofte kvalm eller har en jobb som innebærer at du må stå oppreist i mange timer.