Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 10101
Jeg er syk og har fått en antibiotikakur som skal vare i 10 dager.
tenkte meg på fest i helgen men kan ikke drikke alkohol pga. antibiotikaen, men vil fortsatt komme i litt godsteming kan jeg røyke weed når jeg går på antibiotika eller er dette en dårlig idé? Vil kun gjøre det hvis jeg er sikker på at det er 100% risikofritt, så linker til pålitelige kilder hadde vært herlig.
Takk!
QI(Engelsk quizshow med en vri, Stephen Fry som er programleder) tok dette opp i en episode for to uker siden. Der kom det frem til at det ikke er noen farmakologisk grunn til å ikke drikke alkohol mens man går på antibiotikekur, med et unntak. Grunnen til at det er blitt slik at det ikke anbefales er fra tiden da antibiotika i hovedsak ble utskrevet for å kurere kjønnsykdommer og at man er potensiell smittebærer 2 uker etter at kuren er satt i bruk. Dermed ville ikke alkohol akkurat hjulpet offeret å holde seg unna sex hvis h*n fikk drikke iløpet av disse dagene.

Hvis dette er totalt feil så regner jeg med at noen vil rette på meg
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sakset fra lommelegen.no:

Når det gjelder alkohol og antibiotika, så er dette et spørsmål man som lege stadig møter, og som pasienter veldig ofte lurer på når de får en antibiotikakur.

Noen typer antibiotika må absolutt IKKE kombineres med alkohol, f.eks. Flagyl, da en slik kombinasjon vil virke som Antabus og gi meget plagsomme symptomer og plager.

Når det gjelder Diclocil, og mange andre typer antibiotika, så er det slik at dette skilles ut via nyrene og urinen.
Alkohol er som kjent sterkt vanndrivende, og det betyr at når man drikker alkohol, så vil medisinen bli skilt fortere ut av kroppen, og virkningen blir dårligere. Men man blir ikke syk av denne kombinasjonen, slik man blir hvis man kombinerer Flagyl og alkohol, jfr over.

Det hele er et mengdespørsmål i dette tilfellet.
Det er ikke er "farlig" med en mindre mengde alkohol kombinert med dette medikamentet, f.eks. et glass vin e.l., men ideelt er det ikke, om du vil at antibiotikaen skal ha maximal effekt.
Å drikke en større mengde alkohol, skal du absolutt unngå, da du da vil miste for mye av medisinen via urinen, og infeksjonen kan ta seg opp igjen.
Vis hele sitatet...
Når det gjelder cannabis så er det ingen farmakologisk interaksjon med antibiotika, men om man f.eks tar antibiotika for å kurere en betennelse i luftveiene sier det seg selv at å innhalere røyk, med uansett innhold, virker negativt på formen.
Sist endret av Dodecha; 1. desember 2010 kl. 19:51.
Gikk på en ganske heftig antibiotikakur i 6 måneder og røyket nesten hver dag. Og jeg lever fortsatt, hadde ingen problemer med det.
Tar også antibiotika nå, og skal gjøre det et par måneder til. Står beskrevet at jeg helst bør ha et redusert alkohol-konsum under denne perioden. Jeg spurte legen min om hva som menes med "redusert alkohol-konsum" og ha sa at det er litt tull det der, og sa jeg kunne drikke vanlig, men bare ikke "grøftefylla" sa han.. Også nevnte han at det er generelt et godt tips ellers også.. :P

Men vet ikke hvordan det er i forhold til cannabis.. Tviler på at det er noe problem.
Det er ikke noe problem. Som Dodecha sa, så lenge du ikke har betennelser i luftveier, lunger ect. så røyk i vei.