Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1620
Jeg har noen snodige problemer med en datamaskin. I starten frøs maskinen etter lang tids bruk, men problemet har blitt verre. Nå fryser den etter kort tids bruk(noen ganger slår den seg av selv, andre ganger ikke), og enkelte ganger opplever jeg at den slår seg av nærmest umiddelbart etter oppstart(1-2 sek), og forsøker på nytt til den klarer det. Den fryser uavhengig av hvordan den belastes. Om jeg restarter maskinen etter at den har hengt seg, fryser den fortere enn om den har fått hvile en stund.

Kompetansen min strekker ikke lenger, og jeg trenger råd. Jeg har kommet fram til at problemet er HK, CPU eller PSU. De andre delene har jeg hatt mulighet til å feilsøke vha. en annen maskin.
  • BIOS har blitt oppdatert.
  • BIOS har blitt tilbakestilt til standardinnstillinger, og CMOS resatt.
  • Minnetestet RAM, alt ok.
  • Jeg har målt spenningene PSU leverer, alt ok. Er det likevel sannsynlig at PSU kan være død?
  • Åpnet PSU, ingen ødelagte kondiser etc.
  • Alle temperaturer er ok.
  • Koblet fra alt foruten det nødvendige(ekstra disker, CD-rom..)
  • Reinstallert på ny disk.

Maskinen har aldri vært overclocket, den har alltid hatt svært god kjøling og den har vært lite brukt til ressurskrevende programvare.

Det skal nevnes at maskinen har kjørt mer eller mindre døgnet rundt i fire år uten problemer. Nye deler er bestilt, men jeg har brukt relativt mye tid på å finne ut av dette, og er dermed interessert i å lære av dette.

Jeg legger ved deleliste om det kan være av interesse.
SPOILER ALERT! Vis spoiler
  • AMD Radeon HD 6950
    AMD Radeon HD 6950
    AMD Radeon HD 6950
    AMD Radeon HD 6950
  • Corsair HX 850W
  • ASUS Rampage III Gene
  • Intel i7-950 LGA 1366
  • Corsair Dominator DHX DDR 16000MHz 2x4GB
Kommer det noen melding når pcen fryser? enten tett før eller etter reboot?
Går skjermen i svart eller er det fremdeles bilde?
Har du overvåket temperaturene?
Antar etter beskrivelsen din at du har forsøkt å ta ut og sette inn alle komponentene?
Data'n fryser, huff da får sette på noen ovner da så det blir bedre tempratur :P

Men over til no seriøst:

Har du testet om du får samme problemene i et annet OS? (Linux LIVE Distro da jeg antar at du bruker Windows)
Testet minne med memtest86?
Har du slått på minnedump \ logging ved feil?
Står det noe i EventViewer når dette skjer?
Hvordan disker er det du har? SSD \ HDD?

Hvis alt starter som det skal og får den spenningen de skal ha så er det ikke noe feil med PSU utover at du har åpnet den og det ikke er garanti på den lengere
Sitat av Don P Vis innlegg
Kommer det noen melding når pcen fryser? enten tett før eller etter reboot?
Går skjermen i svart eller er det fremdeles bilde?
Har du overvåket temperaturene?
Antar etter beskrivelsen din at du har forsøkt å ta ut og sette inn alle komponentene?
Vis hele sitatet...
Det har en eller to ganger kommet bluescreen. Det er en stund siden jeg holdt på med maskinen, og husker ikke meldingen. Da jeg googlet kom det diffuse svar, som pekte både i retning HK og PSU. Temps er ok. Alle komponenter er tatt inn/ut.

Sitat av knutazz Vis innlegg
Data'n fryser, huff da får sette på noen ovner da så det blir bedre tempratur :P

Men over til no seriøst:

Har du testet om du får samme problemene i et annet OS? (Linux LIVE Distro da jeg antar at du bruker Windows)
Testet minne med memtest86?
Har du slått på minnedump \ logging ved feil?
Står det noe i EventViewer når dette skjer?
Hvordan disker er det du har? SSD \ HDD?

Hvis alt starter som det skal og får den spenningen de skal ha så er det ikke noe feil med PSU utover at du har åpnet den og det ikke er garanti på den lengere
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har ikke forsøkt annet OS enn Windows, men den kjørte opprinnelig W7, men ble installert W10 på ny disk sist jeg holdt på.

Minne er testet med memtest86.

Nei, minnedump og eventviewer kan jeg forsøke.

OS på SSD, og lagring på HDD.

Vet du at PSU ikke kan oppføre seg annerledes under load f.eks? Jeg testet spenningen vha. DMM med papercliptrikset, dvs uten noe last på PSU.
De gangene jeg har støtt på tilsvarende periodiske problem har det stort sett vært minne eller hovedkort som har vært problemet. 4 år gamle maskiner holdes stort sett i gang på lykke og fromme (teknisk kunnskap gir +4 luck).
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
1+ på minne, iogmed at den skrur seg momentant av kan også tyde på defekt cpu. Men kan for all del være psu som gir powerspikes i ny og ne.

Foreslår å prøve å nappe ut alle minnebrikkene utenom 1, for å se om problemet vedvarer.

Dersom du har minnedump aktivert, kan du laste opp dumpfilene?
Sist endret av Fleff; 18. desember 2015 kl. 18:19.
Kjør flere passes med memtest86.

superuser.com - How many passes are enough with Memtest?

I've run memtest and seen 6 passes with no errors, with 4+ errors per pass after that. I normally just run 3-4 passes, but it's certainly possible to miss errors by doing just a couple of passes. I'd imagine that some errors only pop up as the memory modules heat up, thus causing problems with memory running at a high voltage.
Vis hele sitatet...
Fra manualen til memtest86: http://hcidesign.com/memtest/manual.html

100% coverage represents one full pass of testing your memory. In general it is better to run multiple passes. Here are three typical lengths of testing you might use:
  • Test until 100% coverage (a quick test to make sure your RAM is functioning reasonably)
  • Test for 1 hour (this will catch everything except intermittent of errors)
  • Test overnight (recommended; your computer is not doing anything else at night anyway, why not be absolutely sure your RAM is good?)
Vis hele sitatet...
Sist endret av Turbolego; 18. desember 2015 kl. 18:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Kjør flere passes med memtest86.
Vis hele sitatet...
Dette er veldig riktig. La gjerne maskina stå natta over. Det kan også være greit å kjøre en disksjekk da dette også kan gi de samme symptomene.
Sitat av Julius2000 Vis innlegg
Vet du at PSU ikke kan oppføre seg annerledes under load f.eks? Jeg testet spenningen vha. DMM med papercliptrikset, dvs uten noe last på PSU.
Vis hele sitatet...
Du vet at dette ikke kvalifiserer som feilsøking \ test av PSU?

Når du skal teste PSU bør du som et minimum ha en PSU tester:
http://www.ebay.com/itm/Pro-LCD-PC-C...YAAOSwMmBVlmAf
Jeg har bare kjørt en minnetest. Tror jeg har noen fungerende brikker liggende. Jeg skal få testet det i løpet av helgen. Takk for svar - jeg gir en tilbakemelding etter hvert.

Sitat av knutazz Vis innlegg
Du vet at dette ikke kvalifiserer som feilsøking \ test av PSU?

Når du skal teste PSU bør du som et minimum ha en PSU tester:
http://www.ebay.com/itm/Pro-LCD-PC-C...YAAOSwMmBVlmAf
Vis hele sitatet...
Jeg tror du missforstår. Jeg testet med DMM(multimeter), og startet PSU ved å sammekoble den grønne lederen med jord. Det som altså er kjent som papercliptrikset. Jeg sammelignet deretter måleverdiene med de spenningene den skal levere. Og det var innafor normalen.

Det du linker til er så vidt jeg kan se bare et voltmeter tilrettelagt for strømforsyninger.
Sitat av knutazz Vis innlegg
Du vet at dette ikke kvalifiserer som feilsøking \ test av PSU?

Når du skal teste PSU bør du som et minimum ha en PSU tester:
http://www.ebay.com/itm/Pro-LCD-PC-C...YAAOSwMmBVlmAf
Vis hele sitatet...
Og det der er pent, men komplett unyttig for å faktisk teste, for noe annet enn en "jeg lever test". Skal man teste en PSU må den ha last.

Uansett, strømforsyninger lever lenge. De få gangene jeg har sett faktiske feil med PSU har det vært på helt nye utgaver. Overlever de i ett år, så kan de vare nesten "evig". De PSU'ene jeg kaster, går ikke pga at de har sluttet å virke, men fordi det er kommet nye strømkontakter til hovedkort som de gamle ikke har. Noen PSU'er i dårlig kvalitet får mye rippel når man kommer for nært hva det er maks de kan levere, men det er nesten ikke slike å få kjøpt lenger, for nettbutikkene i Norge har funnet ut at det er enklere og mer å tjene på å levere litt kvalitet fremfor å levere noe som går på garanti/forbrukerkjøpsloven.