Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2375
Hei,

Jeg fikk nettopp telefon fra trafikkskolen jeg benyttet meg av for 4 år siden. De informerte om at jeg skyldte dem et par tusen kroner.

Jeg har ikke mottatt faktura eller på noe vis blitt kontaktet alle disse årene.

Dette høres sikkert tåpelig ut, men jeg har et bittelite håp om at slike krav kan foreldes på et eller annet vis.

Går ut ifra at jeg skal betale, men lov å håpe. Noen som vet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja.

Krav er i utgangspunktet forelda etter tre år, så du kan vise til http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1979-05-18-18 og be dei ryke og reise.
Kravet blir i utgangspunktet foreldet etter tre år i følge loven.

Ettersom trafikkskolen verken har sendt deg en regning eller tatt kontakt med deg tidligere, kan du bare overse kravet og vise til lovdata om de skulle slå seg vrang.

Kilde: http://lovdata.no/dokument/NL/lov/19...8-18/null#null
Foreldelsesfrist er vel 3år i dette tilfellet, så om det er 4år siden du kjørte rundt i bil kan du be trafikkskolen ta seg en bolle.

Edit: helvete så raske folk er til å svare da...
Sist endret av moret; 13. februar 2014 kl. 20:11.
Hvordan er det med krav fra skattemyndighetene f eks om de skulle komme med et krav som er >=3 år gammelt?
vilniss.
Uten og være for siker så er det vel ay skyller du staten penger. så skylder du dei penger om du så må selge ei nyre for og betale tilbake.

Viss skattemyndigheten feks finner ut at du har hatt ein sjult konto i sveits, så blir det vel straffeskatt på denne?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av villniss Vis innlegg
Hvordan er det med krav fra skattemyndighetene f eks om de skulle komme med et krav som er >=3 år gammelt?
Vis hele sitatet...
For det første er det særlover, og andre reglar. Afaik kan dei vel gå ti år tilbake i tid om du har undratt penger.

For det andre vert kravet kun forelda om den som har kravet held seg passiv. Skatteetaten (og alle større bedrifter) har rimeleg oppegåande system for å fange opp slikt, så dei ikkje går glipp av forelda krav.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hei,

Jeg fikk nettopp telefon fra trafikkskolen jeg benyttet meg av for 4 år siden. De informerte om at jeg skyldte dem et par tusen kroner.

Jeg har ikke mottatt faktura eller på noe vis blitt kontaktet alle disse årene.

Dette høres sikkert tåpelig ut, men jeg har et bittelite håp om at slike krav kan foreldes på et eller annet vis.

Går ut ifra at jeg skal betale, men lov å håpe. Noen som vet?
Vis hele sitatet...
Har trafikkskolen forsøkt å kontakte deg i mellomtida da? Og er du enig i at dem faktisk har et krav i utgangspunktet?

Hvis du kan huske at du skylder dem penger, hva tenker du moralsk sett er det riktige da? Vil du få dårlig samvittighet av ikke å betale den regninga?
Tenkte mest på f eks tilfellet om skattemyndigheten mener at de utlignet for lite skatt for 3 år siden,selv om de den gang faktisk satt på all dokumentasjon, og da vil ha inn det de mener har utestående. Da burde vel skattemyndigheten være den feilende part siden de har forholdt seg passive? Men ligningsloven kanskje veier tyngre enn foreldelsesloven selv om dette ikke dreier seg om skjult konto i utlandet/bevisst unndragelse osv?
Sitat av villniss Vis innlegg
Tenkte mest på f eks tilfellet om skattemyndigheten mener at de utlignet for lite skatt for 3 år siden,selv om de den gang faktisk satt på all dokumentasjon, og da vil ha inn det de mener har utestående. Da burde vel skattemyndigheten være den feilende part siden de har forholdt seg passive? Men ligningsloven kanskje veier tyngre enn foreldelsesloven selv om dette ikke dreier seg om skjult konto i utlandet/bevisst unndragelse osv?
Vis hele sitatet...
I slike tilfeller må det bety at de finner ut at du skulle betalt mer enn hva du opplyste i selvangivelsen - og i så fall kan man si at det var du som gjorde en feil, ikke skatteetaten.

Derimot om du opplyser at du skulle betalt baksmell på skatten, men så sender de aldri regning på dette - er kanskje mer relevant og helt annet scenario.
Da var kjøreskolen informert om at kravet ikke er gyldig.

Takk til alle!

Sitat av ÆØÅ123 Vis innlegg
Har trafikkskolen forsøkt å kontakte deg i mellomtida da? Og er du enig i at dem faktisk har et krav i utgangspunktet?

Hvis du kan huske at du skylder dem penger, hva tenker du moralsk sett er det riktige da? Vil du få dårlig samvittighet av ikke å betale den regninga?
Vis hele sitatet...
De har ikke forsøkt å komme i kontakt med meg, regningen var helt glemt fra min (og tydeligvis deres) side.

At kravet er reelt tviler jeg ikke på. Men dårlig samvittighet? Vet ikke om det var ment som en spøk, eller mener du seriøst at jeg skal ligge søvnløs fordi loven sier jeg ikke skylder kjøreskolen penger?
Sist endret av Tøffetom; 16. februar 2014 kl. 10:37.