Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1736
Hei folkens.


Jeg har tenkt en god stund på det å videreutdanne meg og kanskje ta Batchelor innenfor IT.

Jeg har sett en god del på NTNU, HIST og HIN sine sider for å få litt informasjon.
Fra før av så har jeg 3 år skole. 2 år med feilvalg og 1 år IKT-Servicefag, 2 år lære og snart 1 år ute i jobb.


Jeg har noen spørsmål jeg gjerne vil ha svar på av noen som kan dette.

1. Går jeg under 23/5 regelen med 2 år skole, 2 år lære og 1 år i jobb? Ser at det står at man går under 23/5 ved å være 23 år og ha vært i jobb eller/og utdanning i 5 år.

2. Kan jeg ta matte R1 og R2 som privatist? Er det noen som vet hvor mye dette koster og evt. hvor lang tid dette tar?

3. Nettbasert Bachelor ingeniørfag - Datateknikk. Noen som har erfaring med dette? Jeg har selv lyst, eller jeg MÅ jobbe ved studiene siden jeg har lån på hus og bil. Så da må jeg ha penger til dette.

4. Står også på hin.no sine sider at jeg kan komme inn med fagbrev fra yrkesfaglig videregående skole etter reform 94. Går jeg under denne?



Jeg tok fagbrevet i år og er født i 1989, hvis dette er relevant informasjon.

Er det noen her som vet hvordan det er å få seg jobb mens man tar studiene hvis man vil ha en jobb som er innenfor den retningen jeg utdanner meg?


Takker veldig for gode svar.
▼ ... over en måned senere ... ▼
For å oppfylle 23/5-regelen må du ha 5 års relevant arbeidserfaring (slik jeg forstår den) så for IT-fag m d da dokumentere at du har fem års jobb innen IT-fag. Du må også ha bestått alle studiekompetansefagene, mer kan du lese om dem her.
Du kan ta matte r1+r2 som privatist ja. Hva det koster vet jeg ikke i farten, men en sjekk innom Sonans sine sider kan sikkert hjelpe på det.
Om du har fagbrev kan IKT-fag y-vei (tilbys ved HiN) være en mulighet, da trenger du kun å ha fagbrevet, matten og realfagene tar du da istedenfor enkelte valgfag. Vet dessverre ikke om y-vei er tilgjengelig for nettstudent, det må du høre med skolene selv om. Men jeg tror du må være campusstudent på y-vei.
Du kan eventuelt se på muligheten for å ta forkurs for ingeniørutdanningen, da får du kometansen til å hoppe rett inn på alle utdanningene. Har selv gått det, og studerer nå byggingeniør ved HiN, fungerer strålende for min del.

Hvor enkelt det er å få seg relevant jobb ved siden av studiene vet jeg ikke, men det er kanskje lettere for deg som har fagbrev. Selv fyller jeg ekstra på studielånet i kassa på Coop.
Hei!

1. Det vet jeg ikke, har ikke erfaring med dette.

2. Det kan du! Dette er dog ganske tung matte, men privatistlærere er ofte ganske flinke så de vil pushe på for å få deg til å bestå. Du bør uansett gå igjennom litt enklere matte før du begir deg ut på R matte. Koster rundt 6-7 tusen om jeg ikke husker feil. tar alt fra et halvt år til ett år alt etter hvor du velger å ta undervisningen.

3. Nei, men vil tro at dette vil minske sjansene dine for jobb i fremtiden. Ville gått for vanlig skole.

4. Vet ikke.

Hva har du erfaring med fra læretiden? Det er dette som har noe å si for jobbmulighetene i IT-bransjen. Om du har erfaring med Exchange server så pass på å få med dette når du søker. Du får mest sannsynlig en grei servicedesk jobb med fagbrevet, med mindre du har kontakter. Du starter lavt, og om du er god så jobber du deg oppover hvis du havner i en fin bedrift. Dra til et bemanningsbyrå og forsøk å få jobb derfra, de vil hjelpe deg med utfylling av en mer teknisk CV samt søke jobber for deg.

Lykke til
Sitat av TheBorg Vis innlegg
For å oppfylle 23/5-regelen må du ha 5 års relevant arbeidserfaring (slik jeg forstår den) så for IT-fag m d da dokumentere at du har fem års jobb innen IT-fag.
Vis hele sitatet...
Nei, dette stemmer ikke.

For å oppfylle kravet til 23/5-regelen må man oppfylle følgende krav:
1) Ha bestått alle studiekompetansefagene:
- Norsk – hovedmål, sidemål og muntlig 393 årstimer
- Engelsk 140 årstimer *
- Historie 140 årstimer
- Samfunnsfag 84 årstimer
- Matematikk 224 årstimer
- Naturfag 140 årstimer

2) Være minst 23 år i opptaksåret.

3) Kunne dokumentere minst 5 års fulltid arbeidserfaring og/eller skole. Hva du har jobbet med spiller ingen rolle, så lenge arbeid og/eller skole totalt utgjør minst fem år.

På Samordna opptak står det følgende:

Læretid

Læretid i bedrift teller som arbeidspraksis og må dokumenteres med attest fra arbeidsgiver. Fagbrev eller svennebrev er ikke tilstrekkelig dokumentasjon.
Vis hele sitatet...
Jeg mener derfor at du burde oppfylle kravet om fem år arbeidserfaring og/eller jobb.

Du kan uansett ta en telefon til Samordna opptak. De kan gi deg et korrekt svar.
Sist endret av s1gh; 8. januar 2014 kl. 07:13.
Etter å ha tatt fagprøven i IKT hadde jeg mulighet til å gå på påbygg på dagtid på Lier VGS som et eget opplegg for de med fagbrev. Det var et veldig fint opplegg og var et av de beste årene mine på skolen. Jeg tok samtidig opp R1 som privatist og bestod (såvidt, men det holdt!) som igjen gjorde det mulig å komme inn på IT på HiOA. Jeg er nå på siste semesteret Bachelor og regner med å gå Master på UiO om alt går etter planen.
2. Ja og ja samt se over. Det var hardcore-mode men det gikk. Både Pappa og dama er flinke i matte. Begge var likevel overrasket når jeg bestod. Jeg fikk låne bøkene på biblioteket til skolen og betalte 320 kr eller noe for å ta eksamen. Å stå på R1 er til dags dato en av de tingene jeg mest stolt av å ha gjort. Jeg har alltid følt at jeg har vært rævva i matte. Dessuten gjorde selvstudiene mine i R1 at P2 matten vi hadde på skolen ble veldig lett. På muntlig eksamen fikk jeg beskjed av sensor om at "jeg tenker vi er ferdige her jeg.." etter 4 minutter da jeg løste en sur P2 oppgave med R1 metode. Felt good man.
3. Min erfaring er at det smarteste er å gå for UiO eller annet universitet. Jeg ville ha stått over alt av private skoler hvis du er usikker. Jeg kjenner mange i din båt som har endt opp i en enda kjipere situasjon med betydlig lån (koster fort 30k i semesteret på privat mot 730kr i semesteravgift i det offentlige). Noen private skoler har et bra rykte (som NITH) så ikke utelukk det da mange arbeidsgivere liker sånt.
4. Jeg er født samme år som deg, vi var det siste kullet som gikk ut med Reform 97.
Jeg vil annbefale deg å vurdere situasjonen din nøye. Jeg satt ikke fullt så godt i det som deg og jeg veit heller ikke i hvilken situasjon du er i nå, men hvis du ikke allerede har familie så ville jeg solgt bilen og leid ut huset og kommet meg avgårde. Det blir ikke noe enklere etterhvert som du blir eldre.
Sitat av TheBorg Vis innlegg
For å oppfylle 23/5-regelen må du ha 5 års relevant arbeidserfaring (slik jeg forstår den) så for IT-fag m d da dokumentere at du har fem års jobb innen IT-fag. Du må også ha bestått alle studiekompetansefagene, mer kan du lese om dem her.
Du kan ta matte r1+r2 som privatist ja. Hva det koster vet jeg ikke i farten, men en sjekk innom Sonans sine sider kan sikkert hjelpe på det.
Om du har fagbrev kan IKT-fag y-vei (tilbys ved HiN) være en mulighet, da trenger du kun å ha fagbrevet, matten og realfagene tar du da istedenfor enkelte valgfag. Vet dessverre ikke om y-vei er tilgjengelig for nettstudent, det må du høre med skolene selv om. Men jeg tror du må være campusstudent på y-vei.
Du kan eventuelt se på muligheten for å ta forkurs for ingeniørutdanningen, da får du kometansen til å hoppe rett inn på alle utdanningene. Har selv gått det, og studerer nå byggingeniør ved HiN, fungerer strålende for min del.

Hvor enkelt det er å få seg relevant jobb ved siden av studiene vet jeg ikke, men det er kanskje lettere for deg som har fagbrev. Selv fyller jeg ekstra på studielånet i kassa på Coop.
Vis hele sitatet...
Nei det må du ikke.

23/5 regelen er for de som ikke har fullført videregående skole og ønsker studiekompetanse. 23 står for hvor gammel du må være, og 5 står for antall år med skole eller praksis. Du MÅ ha de grunnleggende fagene fra VGS som norsk, matte, engelsk osv men ingen av programfagene.

Praksis er alt fra omsorg for egne barn til kassa på Rimi, sykemelding eller omsorg for eldre hjemmeværende foreldre.

Det du tenker på TheBorg er å søke på utdanning med bakgrunn i realkompetanse. Dette er noe helt annet og krever fem års relevant arbeidspraksis. Eksempelvis har TS jobbet som barnehageonkel/tante i 4 år og ønsker å ta førskolelærerutdanning for å få litt faglig tyngde. Uten å ha fullført videregående så kan ts enten ta voksenopplæring i 1 år og fullføre de obligatoriske fagene - eller ts kan jobbe et til år i barnehagen og kan etter det søke på bakgrunn av realkompetanse.

Og til ts så mener jeg at du oppfyller kravene for 23/5 regelen, men ring samordnaopptak og spør.