Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5054
Heisann freaks. Jeg sliter veldig akkurat nå og har ingen jeg kan prate med og er rett og slett veldig forvirra og deppa. Jeg har røyket mer eller mindre i perioder siden jeg var 16, og i en lang periode nå har jeg røyket så og si hver dag på kvelden.

Etter jeg var ferdig med videregående begynte jeg og jobbe, mens de fleste vennene mine forsvant til militæret, universiteter og annet, noe som har resultert i at jeg stort sett bare omgås kjæresten og to kompiser annet enn familien. Føler at jeg er dritt lei av vennene mine og at jeg ikke har noe til felles med de rundt meg lenger.

Jeg har siden jeg var liten slitt med depresjon i perioder, og har også hatt angst, men nå i det siste har det tatt helt overhånd. Jeg føler at ingenting er gøy, at jeg ikke er fornøyd med noe som helst og ikke har energi/lyst til å gjøre noe som helst egentlig.

Jeg har ofte tenkt at jeg må slutte med cannabis og at det ødelegger psyken min/gjør meg til et mindre sosialt, latere og sløvere menneske, men etter jeg har slutta i noen uker endrer alltid tankemønsteret mitt seg til å tenke at weeden ikke er årsaken. Mange sier at cannabis ikke gjør deg avhengig, men jeg føler meg avhengig og ser på det å slutte som et enormt steg. Alle jeg henger med røyker også, så er veldig vanskelig å komme unna det. Så og si alle sosiale sammenkomster jeg deltar i handler om å røyke, og hvis det ikke er røyking så er det drikking. Jeg har ingen hobbyer heller, er aldri produktiv lenger.

Igår på nyttårsaften var jeg ikke invitert til noen, så endte opp alene klokka 12. hadde ikke røyket på et par dager, men jeg følte meg så ensom som om ingen bryr seg om meg. Fikk totalt panikkanfall og gråt og gråt, klarte ikke takle jobben idag så meldte meg syk. Dette fikk meg til å innse at jeg må endre livet mitt.

Jeg MÅ slutte, men trenger motivasjon og hjelp, men har ingen til å hjelpe meg. Hukommelsen min har også blitt veldig dårlig! Jeg er livredd for at hukommelsen min alltid vil være sånn her.

Har noen råd om ting som jeg kan gjøre for å motivere meg, eller noe naturprodukter som kanskje gjør at hjernen blir "rehabilitert" til normal hukommelse kjapt eller lignende?

Mange av de problemene jeg har er ikke en direkte konsekvens av røyking, men om jeg ikke klarer å slutte klarer jeg aldri å takle problemene mine og komme meg videre i livet. Hasjen holder meg nede.
Man blir ''avhengig av cannabis enten du vil eller ikke, når jeg slutta fikk jeg ting som bronkitt, lungebettenelse, influensa etc. Jeg vet at dette er pga jeg slutta med å røyke hasj, du må ha viljestyrke for å slutte, det er ofte tungt men slik er det bare. klarer du å stå i det så vil du komme sterkere ut av det, se etter livskraften i deg, gå helt ned i deg selv og innstil deg på å slutte, det kan sikkert hjelpe. -Har mye tips å råd mot slutting så er bare å spørre
Sitat av Frontex Vis innlegg
Heisann freaks. Jeg sliter veldig akkurat nå og har ingen jeg kan prate med og er rett og slett veldig forvirra og deppa. Jeg har røyket mer eller mindre i perioder siden jeg var 16, og i en lang periode nå har jeg røyket så og si hver dag på kvelden.

Etter jeg var ferdig med videregående begynte jeg og jobbe, mens de fleste vennene mine forsvant til militæret, universiteter og annet, noe som har resultert i at jeg stort sett bare omgås kjæresten og to kompiser annet enn familien. Føler at jeg er dritt lei av vennene mine og at jeg ikke har noe til felles med de rundt meg lenger.

Jeg har siden jeg var liten slitt med depresjon i perioder, og har også hatt angst, men nå i det siste har det tatt helt overhånd. Jeg føler at ingenting er gøy, at jeg ikke er fornøyd med noe som helst og ikke har energi/lyst til å gjøre noe som helst egentlig.

Jeg har ofte tenkt at jeg må slutte med cannabis og at det ødelegger psyken min/gjør meg til et mindre sosialt, latere og sløvere menneske, men etter jeg har slutta i noen uker endrer alltid tankemønsteret mitt seg til å tenke at weeden ikke er årsaken. Mange sier at cannabis ikke gjør deg avhengig, men jeg føler meg avhengig og ser på det å slutte som et enormt steg. Alle jeg henger med røyker også, så er veldig vanskelig å komme unna det. Så og si alle sosiale sammenkomster jeg deltar i handler om å røyke, og hvis det ikke er røyking så er det drikking. Jeg har ingen hobbyer heller, er aldri produktiv lenger.

Igår på nyttårsaften var jeg ikke invitert til noen, så endte opp alene klokka 12. hadde ikke røyket på et par dager, men jeg følte meg så ensom som om ingen bryr seg om meg. Fikk totalt panikkanfall og gråt og gråt, klarte ikke takle jobben idag så meldte meg syk. Dette fikk meg til å innse at jeg må endre livet mitt.

Jeg MÅ slutte, men trenger motivasjon og hjelp, men har ingen til å hjelpe meg. Hukommelsen min har også blitt veldig dårlig! Jeg er livredd for at hukommelsen min alltid vil være sånn her.

Har noen råd om ting som jeg kan gjøre for å motivere meg, eller noe naturprodukter som kanskje gjør at hjernen blir "rehabilitert" til normal hukommelse kjapt eller lignende?

Mange av de problemene jeg har er ikke en direkte konsekvens av røyking, men om jeg ikke klarer å slutte klarer jeg aldri å takle problemene mine og komme meg videre i livet. Hasjen holder meg nede.
Vis hele sitatet...
Kjip situasjon du har fått deg opp i, Frontex.
Men det er dessverre bare du selv som kan klare og slutte.
Legger du nok innsats i det vil du klare det, du er bare avhengig i tankene dine.
Og det at du selv ser at det ikke er bra for deg er jo også selvfølgelig en fordel, så dette klarer du absolutt om du virkelig går inn for det.
Frontex, enkleste måten å kvikne til er å være litt fysisk aktiv. Jeg røyker i perioder jeg også. Men forskjellen er at når jeg merker at jeg starter å bli sløv så gjør jeg fysiske ting. Trenger ikke være løping eller trening sånn sett. Men gå å svøm, eller gjør noe som krever at du må gjøre noe fysisk for å mestre noe. Gir meg enorm motivasjon og jeg kvikner til etter en 3-4 kvelder i svømmehallen.
Første punktet for å oppnå endring er å ønske seg endring. Jeg synes her du bør ta drastiske skritt. Dvs. kutte tvert på rusmisbruket og dra vekk.

Hva med et år med noe slikt som dette:
http://www.mercyships.org.uk/volunteer

Dette er ikke verdens undergang, du er ennå ung, og du kan snu livet ditt, eller du kan fortsette i samme miserable gate, det er opp til deg egentlig. Om du finner en voksenperson som du er trygg på, så kan det være fint å ha en mentor også.

Jevnlig trening er også meget sunt, tar du ut energien din der, blir du mer psykisk stabil.

Sitat av Frontex Vis innlegg
Heisann freaks. Jeg sliter veldig akkurat nå og har ingen jeg kan prate med og er rett og slett veldig forvirra og deppa. Jeg har røyket mer eller mindre i perioder siden jeg var 16, og i en lang periode nå har jeg røyket så og si hver dag på kvelden.

Etter jeg var ferdig med videregående begynte jeg og jobbe, mens de fleste vennene mine forsvant til militæret, universiteter og annet, noe som har resultert i at jeg stort sett bare omgås kjæresten og to kompiser annet enn familien. Føler at jeg er dritt lei av vennene mine og at jeg ikke har noe til felles med de rundt meg lenger.

Jeg har siden jeg var liten slitt med depresjon i perioder, og har også hatt angst, men nå i det siste har det tatt helt overhånd. Jeg føler at ingenting er gøy, at jeg ikke er fornøyd med noe som helst og ikke har energi/lyst til å gjøre noe som helst egentlig.

Jeg har ofte tenkt at jeg må slutte med cannabis og at det ødelegger psyken min/gjør meg til et mindre sosialt, latere og sløvere menneske, men etter jeg har slutta i noen uker endrer alltid tankemønsteret mitt seg til å tenke at weeden ikke er årsaken. Mange sier at cannabis ikke gjør deg avhengig, men jeg føler meg avhengig og ser på det å slutte som et enormt steg. Alle jeg henger med røyker også, så er veldig vanskelig å komme unna det. Så og si alle sosiale sammenkomster jeg deltar i handler om å røyke, og hvis det ikke er røyking så er det drikking. Jeg har ingen hobbyer heller, er aldri produktiv lenger.

Igår på nyttårsaften var jeg ikke invitert til noen, så endte opp alene klokka 12. hadde ikke røyket på et par dager, men jeg følte meg så ensom som om ingen bryr seg om meg. Fikk totalt panikkanfall og gråt og gråt, klarte ikke takle jobben idag så meldte meg syk. Dette fikk meg til å innse at jeg må endre livet mitt.

Jeg MÅ slutte, men trenger motivasjon og hjelp, men har ingen til å hjelpe meg. Hukommelsen min har også blitt veldig dårlig! Jeg er livredd for at hukommelsen min alltid vil være sånn her.

Har noen råd om ting som jeg kan gjøre for å motivere meg, eller noe naturprodukter som kanskje gjør at hjernen blir "rehabilitert" til normal hukommelse kjapt eller lignende?

Mange av de problemene jeg har er ikke en direkte konsekvens av røyking, men om jeg ikke klarer å slutte klarer jeg aldri å takle problemene mine og komme meg videre i livet. Hasjen holder meg nede.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Bitcoin-man; 1. januar 2013 kl. 21:23.
Hva slags cannabis nyter du? Sjøldyrka eller import?
Aner ikke hvor det jeg røyker kommer fra, kjøper det av forskjellige folk. Men nå er den tiden over for godt, jeg skal vise at jeg har viljestyrke og kutte ut driten før det ødelegger den herlige karen jeg egentlig er noe mer.
Begynn først å trapp ned. Røyker du jevnt hele dagen, tar du en uke hvor du bare røyker på kvelden. Neste uke kan du kutte det til annenhver kveld. Uka etter prøver du å bare gjøre det 3 kvelder. Til slutt bør du klare å bare gjøre det iblandt. Trikset med cannabis er å gjøre det til noe spesielt fremfor noe dagligdags. Røyk for å belønne deg selv, og røyk aldri før du har gjort unna det du skal gjøre. På den måten blir cannabisen en motivasjonsfaktor i hverdagen din. Prøv også ut meditasjon hvis du kjenner sterke abstinenser/"cravings" på weed.
Begynn på kickboxing! God trening, sosialt, øker selvtilliten og det gir deg noe du "må" gjøre utenom jobb...Eventuelt en annen hobby dersom du ikke liker kampsport..(Kampsport er riktignok for ALLE, og burde prøves!)
Du har jo dame som du skriver, så helt aleine får du aldri blitt. Mange er fornøyde bare å være i et parforhold, ikke absolutt nødvendig å ha masse venner!

Man kan også finne på mye bra aleine. Da får du det som du vil uten å ta hensyn til andre støtt.

Min anbefaling blir at du begynner å trene. Ta med musikkspiller og ørepropper og jogg en time, løft litt vekter og tøy ut. Du kommer til å merke stor forbedring....
Jeg har trappa ned før, men det har vanligvis bare ført til at jeg gleder meg til å røyke og da ikke klarer å sette pris på tiden jeg ikke gjør det. Nå er det en uke siden jeg røyka sist. Da jeg skrev dette innlegget var jeg langt nede, men nå har jeg kommet meg på jobb og prøvd å se lysere på tingene. Jeg har rundt 2 gram liggende som bare får bli der. Tenker å kanskje gi det til en kompis for en pizza og en cola eller noe Jeg vet om mange som klarer å holde det til helgerøyking, men med meg blir det alltid til at det blir hver dag til slutt når jeg begynner igjen etter pause. Er derfor jeg skjønner at jeg burde slutte 100%, fordi jeg ikke vil at det skal påvirke meg negativt. Jeg føler meg allerede mer kvikk og klar i hodet enn i forrige uke, og angstfølelsen er nesten helt borte også! takk for så mange svar, veldig motiverende det dere skriver!

Og ja, er veldig glad for at jeg har dama mi opp i alt det her, hun har sagt at om jeg slutter så slutter hun også. Det er jo en god motivasjon å ha en annen med på slutte prosessen! Jeg må prøve å sette større pris på de små tingene og tenke at ting blir bedre så fort jeg kommer meg på universitetet til høsten. Er bare så drittlei av denne kommunen og å bare jobbe i kassa og slacke på fritiden. Igjen, tusen takk for motiverende svar og tips! Skal prøve å komme meg i fysisk aktivitet også, ta en tur i svømmehallen tenker jeg å gjøre i helgen, det var lenge siden. Takk for tipset, Onibawan
Jeg vil anbefale deg å komme deg ut i naturen, til fjells og ut i skogen! Jeg tror alvorlig det er noe av den beste medisinen man kan benytte av seg. Folk tyr alt for lett til medisiner og dritt som egentlig bare utsetter problemene. Fysisk aktivitet hvor du virkelig sliter deg ut,som tidligere nevnt kickboxing for eksempel, er også kjempe bra! Det hjelper virkelig på psyken.

Og det er viktig å akseptere ting som de er. Forbered deg på at det kan bli en litt tung periode i starten etter at du har sluttet. Det er veldig vanlig, enten man reagerer med depresjon en periode, eller hvordan nå enn man reagerer. Bare husk på at de bedre tidene kommer etterhvert!

Husk også på at man blir påvirket av alt man forer seg med. Både hva man ser på,hører på,prater om,fysisk gjør på, og til og med hva man spiser. Folk tenker ofte ikke over det, men kostholdet påvirker psyken i veldig stor grad. Lev så sunt som du klarer så vil du merke en god forbedring på psyken og livskvaliteten
Du har kommet er godt stykke på vei allerede, når du selv har funnet ut at du har et problem med Cannabis.
Noen gode råde er og fylle tiden din med noe du liker og gjøre.
Kos deg med kjæresten eller vær med venner, og hold deg unna dersom noen av dem røyker. Det er så fort gjordt og bare ta "ett" trekk når alle andre gjør det.

Det finnes selvhjelps grupper hvor andre i samme situasjon kan hjelpe deg, selv om dette kan høres litt skummelt ut og fortelle andre om dit rus(mis)bruk.

Har selv vært en del i noe som heter "Anonyme Narkomane" og har etter 8 år med konstant rusing, vært rusfri i 1år og 3 mnd.

Lykke til!
Jeg har selv holdt opp en uke nå(Røyka mer eller mindre i 14 år i strekk, med korte pauser.) Prøvd det meste, men alltid falt tilbake. Problemet mitt er at jeg assosierer det med noe positivt(få slappe av, få sove ol.) Møtte en gammel bekjent av meg, som ga meg et tips. Drikke deg maks full, røyk og spy. Når du våkner opp knall dårlig, røyker du på nytt til du spyr. Gjenta det noen ganger utover dagen(viktig å ikke spise for da blir man ofte kvikkere), Ikke greid tanken på røykings på en uke(har vært motivert for å slutte, men manglet den siste biten)

Noen mener nok dette er helt fjernt, men har funket utrolig bra for meg! Har lyst på hele tiden, men greier å holde meg unna. Er nok bare psykologisk, men stolt av meg selv. 2013 blir et år uten å røyke
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Trening funker for så mye! Det hjelper om du er sint, lei eller trist. Du begynner å tenke på andre ting mens du trener, din egen lille verden. Og det beste er at etter allerede et par uker begynner du å se forskjeller, da begynner det å bli gøy!

Anbefaler et treningssenter, noe god musikk på ørene og noen lange jogge/ski turer! FUNKER
Har vært i samme situasjon selv. Mitt eneste råd til deg er å kutte ut de som røyker om du selv vil slutte. Visst ikke tror jeg ikke du vil klare det.

Tenk over hvem du hang med når du var mindre, prøv å gjenoppta kontakten med de. Fokuser på det, finn på ting å gjøre hele tiden. Sånn at fokuset ditt er et annet sted. Ikke tenk at ting er kjedelig, bare prøv. Om du sitter alene på rommet ditt kommer ting til å bli kjedelig uansett om du røyker eller ikke. Blir hvertfall sånn til slutt.

Jeg er i behandling nå. Det starter med angsten. Som igjen førte til deppresjoner. Begynte å røyke, etter hvert hver dag. Så gikk jeg over til andre ting. Men det er nok mye vanskeligere for deg som må gjøre det på egen hånd. Men jeg kan nesten ikke si så mye mer enn hva som funker for meg.

Send gjerne en PM, om du trenger noen å snakke med !

Lykke til !
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av A Goat Vis innlegg
Har vært i samme situasjon selv. Mitt eneste råd til deg er å kutte ut de som røyker om du selv vil slutte. Visst ikke tror jeg ikke du vil klare det.
Vis hele sitatet...
Et veldig godt råd, du må nok fram med saksa og klippe vekk de av vennekretsen som røyker mye. Selv måtte jeg ha meg et nervesammenbrudd og et skifte av vennekrets for å få bukt med røykinga.

Ellers lagde jeg meg en mental samvittighetskonto som var solid i minus når den ble opprettet. Mer røyking ville gjøre at kontoen gikk enda mer i minus, så for å få den til å gå i pluss måtte jeg gjøre konstruktive ting. Fikse studiene mine, spise sunt, delta i sosiale prosjekter etc. Først når kontoen var følelsesmessig i pluss unnet jeg meg å smake på en joint igjen, men da var det gått så lang tid at det mentale suget var helt borte.
Bradypus variegatus
Sloth's Avatar
Jeg har på en måte vært på samme sted som deg et par år tilbake. Det som fikk meg ut av de dårlige vanene var rett og slett streite venner. Fikk igjen god kontakt med folk som ikke røyker, og jeg tenkte dermed ikke noe særlig på cannabis lenger. Jeg liker fortsatt cannabis, men har et mye sunnere forhold til droget, og røyker ikke noe mer enn et par ganger i året nå.
Anbefaler deg Folkehøgskule. Høres ut som det perfekte for deg hvis du faktisk bestemmer deg for å IKKE røyke det året. Mange nye venner, morsomme aktiviteter og ikke minst en stund uten cannabis vil nok få igang livsgnisten din igjen.
Hvor gammel er du nå? På min skole er det mest 93-ere, men vi har en som er 27, en som er 25, en som er 23 og så mange fra 21 til 17. Alle er sammen på tvers av alderen og du vil få litt innsyn i norsk kultur annet enn fra det området du bor nå.
Burde være nøyaktig den motivasjonen du trenger.
Sist endret av PerPerPerPer; 10. januar 2013 kl. 22:58.
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Et veldig godt råd, du må nok fram med saksa og klippe vekk de av vennekretsen som røyker mye. Selv måtte jeg ha meg et nervesammenbrudd og et skifte av vennekrets for å få bukt med røykinga.

Ellers lagde jeg meg en mental samvittighetskonto som var solid i minus når den ble opprettet. Mer røyking ville gjøre at kontoen gikk enda mer i minus, så for å få den til å gå i pluss måtte jeg gjøre konstruktive ting. Fikse studiene mine, spise sunt, delta i sosiale prosjekter etc. Først når kontoen var følelsesmessig i pluss unnet jeg meg å smake på en joint igjen, men da var det gått så lang tid at det mentale suget var helt borte.
Vis hele sitatet...

Mange som har vært i den grøten, Dette tipset er solid. kp!
jeg stona i 6 år og sleit mye med paranoia og depresjon, har villet slutte i flere år men var så avhengig at jeg klarte det ikke før for noen måneder siden! og da klarte jeg det Endelig! jeg kan love deg at hvis du bare er streng med deg selv og bare gi så jævli faen i å røyke noe som helst, så kommer du til å føle deg helt fantastisk etter bare noen få uker ! jeg har det så utrolig bra med meg selv etter jeg sluttet å røyke, det er simpelthen ikke vits å misbruke røykings når man vil slutte. slutt å sloss med hodet ditt å belønn deg selv med god hukommelse og et friskt sinn! alt blir bedre når du har klart det! håper jeg kan motivere deg littegrann hvertfall, skriv gjerne til meg hvis du trenger en å snakke med jeg vil så gjerne hjelpe! lykketil! ))