Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  83 17576
Ja, eg legger det ansvaret over på hver enkelt. Det er ingen som tvinger deg til å søke opp vedkommende eller trykke på linken. Media har ansvar for at det er lett, men in the end er man selv ansvarlig for å faktisk ha gjort det.
Angående 37-åringen i Sigrid saken så blir det helt feil å henge ham ut offentlig på nåværende tidspunkt.
Hva med pedofile som har sonet sin straff og blir hengt ut i lokalsamfunnet etter endt soning?
Har den Norske stat så god rettsikkerhet at vi skal la staten ta seg av disse personene uten at vi henger dem ut for å beskytte oss selv?
Ser at jeg blir kraftig provosert når jeg ser "undermennesker" (noe de er) stigmatiserer en(flere) potensielt uskyldig(e) person(er). Dette er noe vi har et rettsystem for. Så kan de som ikke har noe form etiske egenskaper ha seg til helvete å holde seg unna Internett.
Velkommen til 2012 karer, idag er facebook blitt et så stort medie at slike ting er ikke å forhindre.
Har du ødelagt noens liv, i dette tilfelle tatt livet til noen så har jeg ikke mye sympati igjen for vedkommede som mottar hatmeldinger. Enkelte ting gjør man bare ikke, 2år for å slå en kvinne med jernrør til kraniebrudd, tar livet av en annen? Jeg stiller meg nøytral ovenfor folkemengden som viser sitt sinne. Jeg er verken med eller mot dem, men en kan virkelig ikke regne med noe annet idag en at navnet ditt kommer ut å du får så øra flagrer etterpå!
Det som jeg reagerer på er hvorfor media som oftest sladder navn og ansikt til de som ytrer meningene sine på en offentlig facebook wall. Hvis man er så dum at man skriver noe kriminelt ( i dette tilfellet drapstrusler ) på veggen til en mistenkt i en sak, bør man etter min mening bli anmeldt for drapstrusler. Virker som om det er mange som ikke tenker lengre enn nesa når det gjelder ytringer på sosiale medier.

Tenker da på bildet og tekst i denne artikkelen. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10060650
Hvorfor blir noen sladdet når de har skrevet det på en offentlig vegg under sin ekte identitet?

Er i tillegg overrasket og skremt over hvor fort mennesker trekker konklusjoner i en sak som ikke verken er åpenbar hva som har foregått eller blitt ført for retten. Det kommer jo frem i media at det muligens ikke var noe brutal kjellervoldtekt på gang, men heller et bildrap hvor føreren har fått panikk.

Tiden vil vise hva som faktisk skjedde og om de mistenkte er skyldige. Før den tid, kan man holde kjeft!
Sist endret av Silhouette; 5. september 2012 kl. 18:46. Grunn: Skrivefeil
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Velkommen til 2012 karer, idag er facebook blitt et så stort medie at slike ting er ikke å forhindre.
Har du ødelagt noens liv, i dette tilfelle tatt livet til noen så har jeg ikke mye sympati igjen for vedkommede som mottar hatmeldinger. Enkelte ting gjør man bare ikke, 2år for å slå en kvinne med jernrør til kraniebrudd, tar livet av en annen? Jeg stiller meg nøytral ovenfor folkemengden som viser sitt sinne. Jeg er verken med eller mot dem, men en kan virkelig ikke regne med noe annet idag en at navnet ditt kommer ut å du får så øra flagrer etterpå!
Vis hele sitatet...
Men det var ingen som postet hatmeldinger på verken bloggen eller facebooksiden til denne personen før han ble pågrepet og siktet i en helt annen sak. Mener du det er greit å slenge dritt til en person fordi han har vært innblandet i en alvorlig straffesak tidligere? Isåfall er det ganske mange du kan tråle nettsidene til og sjikanere i vei så mye du bare ønsker. Jeg tipper det ikke er noe du sitter og bruker fritiden din på.

Ingen her på forumet (vel, sannsynligvis ikke i alle fall) vet om de som er siktet er skyldige, eller om de senere blir sjekket ut av saken. Hva gjør dere som roper høyest om at det er greit å sjikanere de dersom det skjer?

For å sitere jusinfo.no sitt avsnitt om hva det faktisk betyr å ha status som siktet i en kriminalsak: "En person som politiet etterforsker som mistenkt, får status som siktet etter straffeprosessloven § 82, når mistanken mot ham er såpass styrket at politiet erklærer ham for siktet, tiltale er tatt ut for retten eller automatisk når det er iverksatt tvangsmidler mot ham i etterforskningen som pågripelse, ransaking, beslag eller liknende"

Hvor i det sitatet sier det noe som helst om skyld? Alle som mener det er greit å slenge dritt til en person driter seg ut, og det inkluderer dagbladet som nok en gang prøver å sette ny norsk rekord i usmakelig forside med overskriften "de drepte Sigrid"

Sitat av Lidskjalv Vis innlegg
sensur ødelegger bare forum. pass på at ikke nff går i diskusjon.no fella nå da.
Vis hele sitatet...
I en perfekt verden, hvor mennesker var istand til å tenke noenlunde rasjonelt, ville ikke moderering vært nødvendig. Dessverre er det ikke sånn det fungerer nå om dagen. Derfor er det også nødvendig å slette unna innlegg som bryter de retningslinjer vi har for forumet.

Er man uenig i hva som slettes og hva som får bli stående står man helt fritt til å opprette sitt eget nettsted for å spre alskens søppel. nFF vil aldri bli "norsk uthengingsforum".
Hvorvidt den siktede 37-åringen er skyldig eller ikke, aner jeg ingenting om. Men etter å ha lest både bloggen og det han har skrevet på Facebook vil det ikke overraske meg om det var han som gjorde det. Vil heller ikke overraske meg om den siktede 64-åringen blir sjekket ut av saken.

Åpenbart at 37-åringen sliter med en hel masse greier bare psykiatrien kan hjelpe han med.
Jeg syns det er bak mål å hetse noen i det offentlige rom, uansett om de har begått noe kriminelt eller ikke. Dette virker som en person som sliter mye med seg selv og psyken sin, så slike kommentarer er det siste han trenger. Faktisk er det sånt som bare kan gjøre vondt verre, og bidra til større problemer for han. En burde også huske at dette ikke bare går utover han, men de rundt han også. Og om de har siktet feil mann (selvom det ikke virker sånn pr. dags dato), er ikke dette noe en kan ta tilbake. Skaden er allerede skjedd.

Det er forståelig at folk har sterke følelser angående denne saken, men det er unødvendig å henge han ut av den grunn.
Sitat av Bitcoin-man Vis innlegg
Dette er en 100% korrekt observasjon, det samme kan man f.eks. se i Martine-saken:
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=512579

Med en gang det skjer en forbrytelse mot noen som ser bra ut, så er tabloidmedia på det som fluer, spesielt om man har et pent ansikt og pupper som er fine å se på.

Heter du Muhammed, og har problemer i Uganda, så er du null verdt for den norske stat, UD og norske tabloider.

Det er et klasseskille i Norge, hvor mennesker har ulik verdi, men det er politisk ukorrekt å snakke høgt om det.
Vis hele sitatet...
Det er er faktisk en utrolig interessant observasjon. Og jeg er helt sikker på at du har rett. Merker selv at en av grunnen til at jeg synes dette var så tragisk (jeg reagerte mer enn jeg har reagert på lignende saker) er at hun var så ung og pen. Så forjævelig overfladiske og grunne vi er.
No er dei to sikta uansett identifisert på nettet, så det er inga grunn til vidare sensur nokon stad. Hadde dette vore i USA, ville dei vore på framsida av avisene med usladda bilete allereie. Heilt greit at dei er uskuldige til det motsette er bevist, men det er verkeleg ikkje det dette handlar om!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Reformisten Vis innlegg
Heilt greit at dei er uskuldige til det motsette er bevist, men det er verkeleg ikkje det dette handlar om!
Vis hele sitatet...
Kva handler det om da?
Sitat av Reformisten Vis innlegg
No er dei to sikta uansett identifisert på nettet, så det er inga grunn til vidare sensur nokon stad. Hadde dette vore i USA, ville dei vore på framsida av avisene med usladda bilete allereie. Heilt greit at dei er uskuldige til det motsette er bevist, men det er verkeleg ikkje det dette handlar om!
Vis hele sitatet...
Haha, for Amerika er et godt eksempel? De er jo definisjonen på dårlig... alt.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva handler det om da?
Vis hele sitatet...
Ytringsfridom. Du kan like det eller mislike det, men i vår internettalder, er det òg ein fri flyt av informasjon. Dette gjer det stadig meir vanskeleg for Staten å holde ting løynd for folket, samstundes som mistenkte i straffesakar oftare må rekne med å få namn og rykte publisert.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Reformisten Vis innlegg
Ytringsfridom. Du kan like det eller mislike det, men i vår internettalder, er det òg ein fri flyt av informasjon. Dette gjer det stadig meir vanskeleg for Staten å holde ting løynd for folket, samstundes som mistenkte i straffesakar oftare må rekne med å få namn og rykte publisert.
Vis hele sitatet...
Nei, ytringsfridomen har visse innskrenkinger, m.a. har du ikkje rett til å ærekrenke folk vilkårleg. Om du les det eg skreiv ei side tilbake eller så, så mistenker eg at det har litt med at folk ikkje har vendt seg til at dei kan snakke til tusener utan redaksjonell kontroll. Det er både eit gode og eit gigantisk problem, som eg trur vi kjem til å bruke tid på å venne oss til.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, ytringsfridomen har visse innskrenkinger, m.a. har du ikkje rett til å ærekrenke folk vilkårleg. Om du les det eg skreiv ei side tilbake eller så, så mistenker eg at det har litt med at folk ikkje har vendt seg til at dei kan snakke til tusener utan redaksjonell kontroll. Det er både eit gode og eit gigantisk problem, som eg trur vi kjem til å bruke tid på å venne oss til.
Vis hele sitatet...
Så klart går det ei greinse mellom anna ved injurierande påstandar. Det vil seie at ein i ei sak som dette kan skrive namn på dei to sikta (Freakforum har vald å ikkje tillate dette, og det har dei sjølvsagd rett til å gjere), men ikkje koma med skuldingar og påstå ting som ein ikkje har grunnlag for.

Men no lev ein i eit fritt samfunn der politi og statsmakt forventast å spele med opne kort, og då er lekkasjar rundt ei pågåande etterforsking ofte ikkje til å unngå. Dette såg ein også tidlegare i år, då mellom anna samtalar mellom ABB og psykiatrisk helsepersonell vart gjord like offentleg som det skulle vore ein episode av Big Brother...
Sist endret av Reformisten; 6. september 2012 kl. 01:07. Grunn: Fordi eg hadde lyst...
Jeg synes Joacim Lund tar for seg dette i mye bedre ord enn jeg kan utrette. Så copy-paste quote: "Jeg trodde verden hadde kommet lenger. Dette var middelalderen. Barbari."

http://www.aftenposten.no/meninger/k...n-6983258.html

Illustrasjonen var veldig poetisk.

Syntes forresten ikke denne Sigrid-saken var noe spesiell. Den er ikke noe mer brutal enn andre seksuelt motiverte drapssaker...
Sist endret av Katalysator; 6. september 2012 kl. 04:46.
Jeg er ikke noen tilhenger av spekulasjoner, men det har vel ikke kommet frem noen ting til nå som tilsier at det har skjedd noe seksuelt...?

Det er sagt at hun var et "tilfeldig offer", det ble funnet en sko, en sokk og en telefon, og det har vel vært snakk om at 37-åringen har solgt en bil med skader som er forenelige med en påkjørsel.
Sitat av epifant Vis innlegg
Jeg er ikke noen tilhenger av spekulasjoner, men det har vel ikke kommet frem noen ting til nå som tilsier at det har skjedd noe seksuelt...?

Det er sagt at hun var et "tilfeldig offer", det ble funnet en sko, en sokk og en telefon, og det har vel vært snakk om at 37-åringen har solgt en bil med skader som er forenelige med en påkjørsel.
Vis hele sitatet...
Hmm, det kan stemme. Var en av de tidligere sakene til siktede det var snakk om voldtekt i. Uansett gjør jo dette bare saken "mildere" og styrker poenget mitt om at jeg ikke ser på denne saken som noe spesielt... :P
For de pårørendes del vil et slikt scenario forhåpentligvis være til en viss lettelse. Ulykker skjer, selv om et slikt utfall alltid er tragisk uansett er det ihvertfall ikke snakk om at noen bevisst ville henne vondt. Jeg ville ihvertfall ha foretrukket det slik om det var en av mine nærmeste. Gjerningsmannen kunne teoretisk sett ha vært hvem som helst av oss, men med en (ifølge det som har kommet frem) litt ustabil psyke, solid skepsis til politi og "systemet" og som tidligere domfelt er det ikke en skrekkelig unaturlig reaksjon å forsøke å skjule det hele...
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Hmm, det kan stemme. Var en av de tidligere sakene til siktede det var snakk om voldtekt i. Uansett gjør jo dette bare saken "mildere" og styrker poenget mitt om at jeg ikke ser på denne saken som noe spesielt... :P
Vis hele sitatet...
Nei, personen som nå er siktet har ingen dom på seg for voldtekt, men overfall derimot.

Personen du sikter til er han som avga falsk forklaring. Her

Regner med at han som avga falsk forklaring har fått livet sitt rimelig ødelagt etter at han ble hengt ut som "drapsmannen". Han har nå kjæreste og barn. Ikke særlig positivt.

Det er det som er skummelt med hele saken, skulle det vise seg at de som er siktet nå er uskyldige. Ingen er skyldige før det foreligger en dom.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg trur veldig mange ser for seg at dette er ei bortføring med voldtekt som motiv. Kva om vedkommande hadde litt høg fart, og ikkje såg Sigrid i tide i det ho kryssa vegen? Vil det endre biletet av vedkommande som eit sjukt svin? Det er sjølvsagt galt å ikkje melde ifra om ulukker, men det er til en viss grad forståelig om folk får panikk, og vel å stikke av eller fjerne bevisa.

Kva vil det gjere med ditt inntrykk av saka, om det er ei tilfeldig ulukke som er utgangspunktet for det? At det er tilfeldigheiter at ein av dei to sikta er tidlegare straffedømd? Eventuelt kven av dei to som har gjort det, og kven som har vore medhjelpar? Eller om berre ein står bak?

Det er mange ting vi ikkje veit, og da er det drøyt å spekulere.
Vis hele sitatet...
Hadde vi alle bare hatt hodet ditt.
Sist endret av stagg; 6. september 2012 kl. 07:35.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ok, skal vi innføre Sharia i samme slengen? For Sharia er jo på mange måter den ekstreme hevnlysta og gapestokken, systematisert.

Heldigvis har vi gått over til ein rettsstat, der ein person er uskuldig inntil det motsette er bevist, og det å ha sona ferdig straffa er ein måte å gjere opp for handlinga på.
Vis hele sitatet...
Veeel. Nå er det jo slik at straffer under sharia er jo de eneste rettferdige. Jeg mener. Ville du ønsket døden til en som voldtok søsteren din eller drepte moren din? Mennesket er skapt for å føle det slik. Hvorfor skal vi holde så sinnsykt tilbake på straffene? For å fremstå som gode? Det er naivt å tro at en som uprovosert banker en kvinne med jernstang ikke er i stand til å gjøre noe lignende eller noe verre er kun et par år bak murene.
Enkelt og greit fordi denne personen burde ha vært fanget opp av systemet og fått behandling for lidelsene sine. Gang på gang kommer det frem at systemet som skal rehabilitere og hjelpe de som sliter psykisk ikke er godt nok. Og dessuten ettersom etterforskningen skrider frem heller det mot ett uhell, det kan vi alle ha.... Men anyways, er fortsatt for tidlig og konkludere med noe ettersom etterforskningen ikke er ferdig.

Slashdot: gå kp før jeg hadde lest posten din, visste nesten nøyaktig hva du ville skrive, har lest det før.

Og du reformisten: den dagen du finner hjemmel i loven som tillater trakassering under punktet yttringsfrihet, den dagen setter jeg med glede løpet mot huet. Enkelt og greit fordi det finnes ikke hjemmel for det. Er så lei de unnskyldningene med yttringsfrihet ditt og datt.
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Veeel. Nå er det jo slik at straffer under sharia er jo de eneste rettferdige. Jeg mener. Ville du ønsket døden til en som voldtok søsteren din eller drepte moren din? Mennesket er skapt for å føle det slik. Hvorfor skal vi holde så sinnsykt tilbake på straffene? For å fremstå som gode? Det er naivt å tro at en som uprovosert banker en kvinne med jernstang ikke er i stand til å gjøre noe lignende eller noe verre er kun et par år bak murene.
Vis hele sitatet...
Problemet med sharia og liknende drakoniske straffetiltak (som eksempel dødsstraff) er at vi har ikke et rettsystem som er garanterert 100% fritt for justismord.

Jeg ville sikkert ønsket noe verre enn døden over en som voldtok og drepte søsteren min - men jeg innser samtidig at vi som samfunn ikke bør bygge et objektivt rettssystem på privatpersoners ønske om blodhevn..
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Hmm, det kan stemme. Var en av de tidligere sakene til siktede det var snakk om voldtekt i. Uansett gjør jo dette bare saken "mildere" og styrker poenget mitt om at jeg ikke ser på denne saken som noe spesielt... :P
Vis hele sitatet...
Hva er det du babler om? Voldtekt? Dersom det er 37 åring du sikter til er han tidligere dømt for VOLD mot en kvinne. Det er noe helt annet enn voldtekt.

Det er en annen person, som er siktet for å ha avgitt falsk forklaring, som tidligere er dømt for voldtekt.

Ikke vanskelig å skjønne hvordan feilaktige rykter på nett sprer seg.....
Sist endret av Pledrik; 6. september 2012 kl. 10:47.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av nso Vis innlegg
Jeg mener at de som henger ut, navngir, mobber, trakasserer eller på annet vis er ufine mot en mistenkt/siktet i en sak burde kunne dømmes for å hindre rettens gang. Vi har en rettsprosess her i landet. Folk kan bli og blir mistenkt/siktet uten å være skyldig, og dermed skal heller ikke mistenkte/siktede behandles som om de er skyldig.
Vis hele sitatet...
Er det noen som har reflektert over hvilken makt mediene har ? I prinsippet kan media ta en hvilken som helst norsk borger og henge vedkommende ut, og dermed 'ødelegge' vedkommendes liv. Prøv å sett deg selv i den situasjonen at det kunne vært du. Som regel er nok de som blir hengt ut skyldige, men noen ganger er det ikke sikkert saken er slik media fremstiller den.
Sitat av Bitcoin-man Vis innlegg
Er det noen som har reflektert over hvilken makt mediene har ? I prinsippet kan media ta en hvilken som helst norsk borger og henge vedkommende ut, og dermed 'ødelegge' vedkommendes liv. Prøv å sett deg selv i den situasjonen at det kunne vært du. Som regel er nok de som blir hengt ut skyldige, men noen ganger er det ikke sikkert saken er slik media fremstiller den.
Vis hele sitatet...
Pressen er jo som kjent som den fjerde statsmakt.
Wikipedia

«Den fjerde statsmakt» har fått kritikk i Norge for å være kollektivistisk, og ikke ivareta det enkelte individs interesser overfor «samfunnet». I forbindelse med Moen-saken sier Tore Sandberg, som både i 1978 og 1981 var ansatt i NRK, og refererte fra rettssakene i «Dagsrevyen», om sin egen rolle til journalist Bent Botten i det nå nedlagte magasinet MEMO:
Vis hele sitatet...
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Pressen er jo som kjent som den fjerde statsmakt.
Wikipedia
Vis hele sitatet...

Korrekt. Jeg tenkte mer som i at 'er det noen som liker å henge ut andre som har reflektert over at det kunne vært dem selv som ble uthengt' ?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Denne tråden er absolutt relevant igjen, om man ser på heksejakten som VG driver med for tiden. Det er helt sykt hvordan de legger ut om denne mistenkte personen og bilen henner - uten at man har noe som helst bevis for at det er faktisk den skyldige politiet har inne til avhør; bare en mistanke.

Om denne personen nå viser seg å være uskyldig, og det ikke var denne grønne bilen som hadde påkjørt ungen vil jo dette være en utrolig stor belastning for denne personen. Og jeg tror heller ikke at alt dette fokuset i media er noe bra for de pårørende.
Sist endret av etse; 9. januar 2013 kl. 15:19.
Sitat av etse Vis innlegg
Denne tråden er absolutt relevant igjen, om man ser på heksejakten som VG driver med for tiden. Det er helt sykt hvordan de legger ut om denne mistenkte personen og bilen henner - uten at man har noe som helst bevis for at det er faktisk den skyldige politiet har inne til avhør; bare en mistanke.

Om denne personen nå viser seg å være uskyldig, og det ikke var denne grønne bilen som hadde påkjørt ungen vil jo dette være en utrolig stor belastning for denne personen. Og jeg tror heller ikke at alt dette fokuset i media er noe bra for de pårørende.
Vis hele sitatet...
For å ikke snakke om nordmannen som ble skutt i ett smuglerforsøk i Danmark.
Greit nok at fyren døde, men det må jo være en enorm bryde og bære på for familien.
Nei, enkelte ting er rett og slett ikke av interesse for almenheten, og da trengs det jaggu meg ikke publiseres på landets største nettsider heller.
Hva har det nå og si om fyren heter Per eller Ola da? Kjør på med alder, bosted, rulleblad og andre ting relatert og av interesse, men det gjør ingen noe godt og publisere navn.
Må og legge ved at med tanke på alt av informasjon VG har gått ut med rundt den mistenkte, så kan man lett indentifisere personen - selv om de ikke har sagt navnet. Spesielt om du er fra det lokalmiljøet. Personlig mener jeg media må lære seg å vente med å "granske" personer før man faktisk vet at de er skyldige. Å legge ut hele livshistorien til er person som er potensielt uskyldig er jo etisk uforsvarlig (i mine øyne).
Det er vel ingen som sier at pressens dekning er problemfri. Men hva ville konsekvensene vært dersom pressen ikke skulle få operere fritt?
Det er vel ingen som sier at pressens dekning er problemfri. Men hva ville konsekvensene vært dersom pressen ikke skulle få operere fritt?
Sitat av eaco Vis innlegg
Det er vel ingen som sier at pressens dekning er problemfri. Men hva ville konsekvensene vært dersom pressen ikke skulle få operere fritt?
Vis hele sitatet...
Men det er forskjell på å la de få fritt spillerom og å ikke være kritiske til pressen. De må forstsatt stå til ansvar for det de skriver og vi har absolutt et samfunnsansvar å være kritiske til pressen. Om det blir en trend at folk viser at de missliker at pressen driver slik heksejakt vil de kanskje slutte med det i framtiden.
Sitat av etse Vis innlegg
Men det er forskjell på å la de få fritt spillerom og å ikke være kritiske til pressen. De må forstsatt stå til ansvar for det de skriver og vi har absolutt et samfunnsansvar å være kritiske til pressen. Om det blir en trend at folk viser at de missliker at pressen driver slik heksejakt vil de kanskje slutte med det i framtiden.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker at det viktigste må være at vi har en fri, uredd og kritisk presse. Det er i hvert fall vanskelig å se for seg at man skal begynne å nekte pressen å dekke kriminalsaker, bare fordi den siktede kan bli utsatt for ærekrenkelser fra lavpannede idioter som ikke skjønner seg på rettegang, og at man er uskyldig til det motsatte er bevist.

Dessuten, er det noe bedre at skyldige blir utsatt for skitkommentarer og ærekrenkelser?