Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1885
Jeg står opp om morgenen, går inn i stua og ser på TV mens jeg spiser frokost, jeg hører på musikk på vei til skolen, og når jeg kommer på skolen er det rett inn på PCen der jeg sitter hele skoledagen, før jeg kommer hjem og sitter på PCen resten av kvelden.
Mengder av informasjon presses inn i hodet vårt 24/7, mediene, og PC har blitt nøkkelen til mange, mange yrker og muligheter. Lurer vi på noe, kan vi bare sjekke det på nettet. I tillegg påvirkes vi av reklame og får nye inntrykk overalt hvor vi går. Ny teknologi er jo kjempebra det, men finnes det noen nedsider?

Det jeg gjerne vil høre er deres tanker rundt dette, hvordan tror dere den teknologiske utviklingen i nyere tid påvirker sosialiseringen av de nye generasjonene, som f. eks jeg befinner meg i (18 år gammel)

Dette er tanker jeg har hatt rundt spørsmålet:

- Vi er blitt avhengige av tilgjengelighet! Vi skal hele tiden være tilgjengelig på mobiltelefon og i sosiale medier som facebook. Om man sitter hjemme og skal gjøre lekser, og noen snakker til deg på facebook føler man kanskje at det er frekt å ikke svare, og blir lett fristet til å chatte istedetfor de viktige gjøremålene.

- Vi har blitt mindre sosiale; vi har så store muligheter til å underholdes alene, så man kan komme til å velge å sitte hjemme på fredagskvelden istedetfor å dra til en kamerat og se film, fordi man heller føler for å sitte alene og absorbere informasjon på PC. Før i tiden måtte man ut og spille fotball, dra på kino eller henge med venner for å ha det gøy, nå er ikke det lenger noe selvfølge!

- Vi får så mye informasjon hver dag at vi kan bli slitne! Hvor mye informasjon hver dag er egentlig bra for en person, og kan dette gjøre oss ukonsentrerte?

- Vi har tilgang på alle filmer, musikk og mye spill osv. via piratnedlastning og/eller netthandel, noe som gjør det veldig lett å bli sittende foran skjermen og underholdes. Er det noen negative sider ved dette?

Alt dette er noe jeg mener påvirker sekundærsosialiseringen av mennesker, det at vi kan ha forbilder fra nettet og i media som påvirker, saker vi engasjerer oss i som vi fikk vite om via nett og all informasjonen vi får gjennom PC og mediene. Gjør dette oss bare mer kunnskapsrike og får oss til å tenke selv og ta egne standpunkter og annet, eller er det rett og slett noe dritt å bli oppdratt av en PC?

Vil gjerne høre deres tanker rundt det her, dette er et spennende tema!
AHH! Min hjertesak! Dette er et veldig spennende tema, og det finnes mange studier og publiserte (gode) artikler om dette. Jeg er spesielt opptatt av barn og tv-titting. Her er et tips for lesing:
Anderson, Daniel et al. (2001): Early Childhood Television Viewing and Adolescent Behaviour
Jeg vil si at selv om jeg bruker mye tid på PC, har jeg fortsatt et behov for å sosialisere. Det er synd at det fortsatt blir sett så ned på å bruke mye tid på PC syns jeg, ettersom jeg som regel aldri spiller alene eller unngår å prate med folk når jeg er på pcen.

Jeg har en følelse av at den teknologiske revolusjonen vil skyte i været i årene fremover, ettersom de som har vokst opp med teknologi kommer til å ta over utviklingen av samfunnet. Jeg leste noe morsom fakta som satte ting i litt perspektiv:
17. desember 1903 fløy det første mennesket i en av Wrights brødrenes maskiner, i 1943 bomber Japanerne Pearl Harbor med kamikazefly, og i 1969 sendte vi mennesker til månen. Vi snakker en utvikling fra å såvidt kunne lette over bakken, til å sende folk til månen, på under et menneskes livstid. Vi brukte 200 000 år på å lette fra bakken, og 66 år etter det på å sende folk til månen.

Så vi kommer uten tvil til å se ekstreme forandringer årene fremover, jeg vet ikke om jeg tør tenke på hvordan verden ser ut når jeg er 60-70 år. Jeg syns det er en positiv utvikling ettersom det viser for meg potensialet i mennesket. Jeg lurer på hvor langt ut i universet vi vil nå før vår undergang.

Dette ble litt off-topic, men jeg syns det er veldig interessant. Jeg tror forøvrig at behoved for å holde kontakt med folk har mye med følelsen av å ville være et individ. Gjennom globaliseringa har vi innsett hvor mange mennesker det faktisk er på jorda, og det øker hver dag. Vi har innsett at vi ikke lenger er et individ i et lite samfunn, men en del av det store fellesskapet.¨

Jeg føler heller ikke at jeg får for mye informasjon, jeg syns det er fint å holde seg oppdatert på hva som skjer rundt omkring i verden. Globaliseringen ser så langt ut til å føre til en positiv utvikling mtp. at fattigdom reduseres verden over, om enn ikke like fort som man skulle ønske, så skjer det ihvertfall. For individed derimot er det nok ikke en fult så positiv utvikling ettersom man blir en del av mengden, og et enkelt liv er nok ikke "verdt" like mye som før.

Men som sagt, jeg har fortsatt ett behov for å være med venner, selv om jeg har PC og tilgang til all verdens filmer/spill/musikk.
Trådstarter
Ja selvfølgelig! Jeg er en person som elsker å være sosial, men i hverdagene er jeg ofte sliten etter skolen og må uansett legge meg tidlig så da tenker jeg ofte "gidder ikke finne på noe med folk nå, sitter heller på PCn resten av dagen."

Interessant det du prater om bamsegutt, og det er jo helt utrolig hvordan utviklingen plutselig skjøt i været på den måten den har, og jeg tror vi kommer til å se utrolige endringer i verden iløpet av vår levetid, er nesten litt skummelt må jeg si!

Men! selvom du ikke føler at du får for mye informasjon, så er det jo helt klart at informasjonsmengden vi blir utsatt for er skyhøy når man sammenligner den med f. eks sånn det var på 70-tallet. Og vi har alle en underbevissthet, og sosialiseringen av seg selv er jo ikke egentlig noe man tenker for mye over eller kan merke rent fysisk eller noe. Det som former oss som person bare skjer, vi sitter jo ikke alltid å tenker på hva slags person vi har blitt!

Så jeg mener fremdeles det påvirker den personen vi blir i høy grad. Er du ikke enig?
Sitat av Frontex Vis innlegg
Ja selvfølgelig! Jeg er en person som elsker å være sosial, men i hverdagene er jeg ofte sliten etter skolen og må uansett legge meg tidlig så da tenker jeg ofte "gidder ikke finne på noe med folk nå, sitter heller på PCn resten av dagen."

Interessant det du prater om bamsegutt, og det er jo helt utrolig hvordan utviklingen plutselig skjøt i været på den måten den har, og jeg tror vi kommer til å se utrolige endringer i verden iløpet av vår levetid, er nesten litt skummelt må jeg si!

Men! selvom du ikke føler at du får for mye informasjon, så er det jo helt klart at informasjonsmengden vi blir utsatt for er skyhøy når man sammenligner den med f. eks sånn det var på 70-tallet. Og vi har alle en underbevissthet, og sosialiseringen av seg selv er jo ikke egentlig noe man tenker for mye over eller kan merke rent fysisk eller noe. Det som former oss som person bare skjer, vi sitter jo ikke alltid å tenker på hva slags person vi har blitt!

Så jeg mener fremdeles det påvirker den personen vi blir i høy grad. Er du ikke enig?
Vis hele sitatet...
Ja det er klart det former oss. Problemet blir at det er alt for mange (Sikkert inkludert meg selv) som sluker masse innformasjon uten å tenke kritisk til det man leser og hører. Jeg prøver å stille meg kritisk til informasjon, men det blir vanskelig i og med at det man hører er vinklet utifra samfunnet man lever i.

Et par interessante spørsmål man kan stille seg selv er jo egentlig om det er mulig å manipulere media såpass mye at informasjonen man får ikke er i nærheten av sannheten. Dette blir litt konspirasjonsteori igjen, men det er en fin holdning å ha for å holde seg kritisk til ting. Om media sier at det foregår massedrap i Libya, kan vi vite at dette er sant uten å ha vært der selv? Libya har en god del olje som vestile land hadde tjent på å få tilgang til, for eksempel.

Men ja vi har gått gjennom en utvikling de siste 20 årene som verden aldri før har sett (som vi vet om ihvertfall). Konsekvensene av dette blir nok ikke å se før mange år i framtiden. Krysser fingrene for en positiv utvikling!