Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1549
Heisann, jobber som instruktør på et treningssenter, i tillegg til skole. Har vært ansatt siden Mai i fjor, og har jobbet alt fra 3-5 dager i uka, uten noe som helst form for fri siden jeg begynte. I sommeren tok jeg over for sjefen og jobbet 8 timer hver dag, 6 ganger i uka i en hel måned. Spørsmålet blir da; har jeg rett på noe som helt fri? Jeg går på allmenn (3. året) og stresser mye grunnet eksamen/prøver o.l. Hadde hatt godt av en uke fri.
Jeg vet det er bare til å spør, men har lite lyst å drite meg ut om det er helt uaktuelt..
Gå til legen å si at du ikke takler å jobbe lengre, også får du kanskje sykemelding.
Med bakgrunn i det du har skrevet driter du deg ikke ut ved å spørre om en fri uke.

Det virker mye mer fornuftig kontra å få en advokat i arbeidsrett til å sende ett brev for deg siden du vil ha en uke fri. Ofte kommer man langt med dialog i slike "småsaker", så kan man heller dra inn arbeidslovverk og arbeidskontrakter når man stagnerer i dialogen.
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Gå til legen å si at du ikke takler å jobbe lengre, også får du kanskje sykemelding.
Vis hele sitatet...
Ja, lurt. I stedet for å spørre sjefen om å komme til en ordning gir man råd om å prøve og fake seg til en sykemelding på "utbrent"-lignende symptomer som kommer til å følge trådstarter senere når han/hun etter hvert skal ha forsikringer knyttet til helse og uførhet og kan trøble det til da. Kjemperåd. Fortsett sånn!

Mer seriøst: Du har selvsagt rett på ferie du som alle andre. Ta en titt på ansettelsesavtalen din. Dersom du trenger fakta kan du bruke Ferieloven
I følge ferieloven har alle arbeidstakere som tiltrer senest 30. september i ferieåret rett på full feriefritid, altså 25 virkedager hvert ferieår.

Siden du begynte mai i fjor, vil du ha rett på feriefritid inntil 25 virkedager i løpet av året.
Kan fordype meg enda mer. Jeg har ikke faste arbeidstimer, men jobber når sjefen sier jeg må. 3 dager i uka er minimum = 10 timer i uka. Mener jeg har hørt fra tidligere ansatte at daglig leder ikke har krav på mer enn 10 timer hjelp i uka, da jeg opp til flere ganger har jobbet 15-16 timer, om det har noen betydning?
Ellers er det uaktuelt å få sykemelding..
Ferieloven kom ikke opp før svar nummer 4?
Uansett hvor mange timer du jobber så har du krav på 25 dager ferie iløpet av året, og du har også ret på tre uker sammenhengende fri iløpet av sommerperioden (orker ikke finne datoene, gewgle it).
Spør sjefen din om et skjema for å søke om ferie og så får du nok hjelp..
Sist endret av JohnMichael; 17. februar 2011 kl. 19:08.
Hvorfor blande skolen inn i dette? Går du tredje året går jeg ut ifra at du er over 18. Da burde du være voksen nok til og skjønne at om du velger og jobbe ved siden av skolen så er det ditt valg. Når du starter og jobbe en plass så tar du også på deg et ansvar. Sjefen din ansetter deg fordi han trenger en som faktisk er villig til og jobbe.

Men nok om det. Har du ikke et fast bestet antall timer i kontrakten din kan du velge og si nei til vakter. Sjefen din kan jo tolke dette negativt og velge og ikke gi deg flere vakter. Har du derimot et fast bestemt antall timer må du jobbe minst så mye.

I stuasjoner som dette er alltid det beste og snakke skikkelig med sjefen din og finne ut hva som passer best. Han må jo også få en sjanse til og få noen til og dekke vaktene dine.

Men seriøst. Bottom line. Takler du ikke jobben ved siden av skolen så er det ditt valg om du fortsetter der eller ikke. Finn deg en annen jobb. Eller bli enig med sjefen din.
Sitat av murloc Vis innlegg
Hvorfor blande skolen inn i dette? Går du tredje året går jeg ut ifra at du er over 18. Da burde du være voksen nok til og skjønne at om du velger og jobbe ved siden av skolen så er det ditt valg. Når du starter og jobbe en plass så tar du også på deg et ansvar. Sjefen din ansetter deg fordi han trenger en som faktisk er villig til og jobbe.

Men nok om det. Har du ikke et fast bestet antall timer i kontrakten din kan du velge og si nei til vakter. Sjefen din kan jo tolke dette negativt og velge og ikke gi deg flere vakter. Har du derimot et fast bestemt antall timer må du jobbe minst så mye.

I stuasjoner som dette er alltid det beste og snakke skikkelig med sjefen din og finne ut hva som passer best. Han må jo også få en sjanse til og få noen til og dekke vaktene dine.

Men seriøst. Bottom line. Takler du ikke jobben ved siden av skolen så er det ditt valg om du fortsetter der eller ikke. Finn deg en annen jobb. Eller bli enig med sjefen din.
Vis hele sitatet...
Hva faen er det med holdningen din da? Gir vel blanke faen om du synest det er mitt ansvar, jeg er nemlig fullt klar over det. Ja, det er mitt valg å jobbe i tillegg til skole, men hadde vært godt med en uke fri med tanke på eksamener og viktige prøver som er avgjørende for min framtid. Det er bare meg og han der, så å dekke skiftene blir svært vanskelig. Hadde du jobbet bort i mot 60 timer i måneden, samtidig som du gikk 3. året på allmenn hadde du nok skjønt at det ikke er så lett. Det er slitsomt..
Sitat av Nightrox11 Vis innlegg
Hva faen er det med holdningen din da? Gir vel blanke faen om du synest det er mitt ansvar, jeg er nemlig fullt klar over det. Ja, det er mitt valg å jobbe i tillegg til skole, men hadde vært godt med en uke fri med tanke på eksamener og viktige prøver som er avgjørende for min framtid. Det er bare meg og han der, så å dekke skiftene blir svært vanskelig. Hadde du jobbet bort i mot 60 timer i måneden, samtidig som du gikk 3. året på allmenn hadde du nok skjønt at det ikke er så lett. Det er slitsomt..
Vis hele sitatet...
Haha jobbet mer en det hele videregående. 60 timer i måneden er ikke mye jobb. Det er strengt tatt bare litt fritid man offrer. Tar per nå påbyggning på sonans privat gymnas. Tar alle faga på et semester - altså ca 5 måneder. Så totalt sett kan det vel sies at jeg har mer og gjøre en du?

Og du snakker om holdningen min? Jobb er ansvar - sånn er det. Lykke til videre om du ikke ser dette.
Jeg ser ikke helt hvor du vill murloc, at jobb betyr ansvar er allmenn kunnskap. Jobb ved siden av skole betyr derimot at man må noen ganger er nødt til å justere arbeidstidene.

Nightrox11: Det er ikke verre enn å snakke med sjefen, mest sannsynlig ordner det seg. Det som er greit å ha i bakhodet, er at du bør gi beskjed så fort du kan, slik at det blir enklere for han å skaffe andre til å ta over vakten. Det er ren høflighet. De aller fleste arbeidsplasser tar høyde for at du er student, og er medvillige så langt det lar seg løse.
Ut i fra det OP har skrevet i tråden er det et spørsmål som naturlig stiller seg selv:

Har du i det hele tatt prøvd å spørre sjefen din før du kom inn hit for å få folk til å ramse opp paragrafer og konsept fra lovboka?

Jeg jobba på en bensin stasjon for et par måneder siden; sa fra til sjefen at jeg trengte fri i anledning eksamen, og det ordna seg. Gå å forhør deg i god tid, så er det faktisk mulig at sjefen din er et menneske han også, og vet at det kan være stressende situasjoner som kommer opp med tanke på at du går skole.

tl,dr: lol..spør sjefen før du leter etter lovregulering av ferie på Freakforum.