Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 2029
Jeg lurer på om det er mulig og gjøre 2 hardisker til 1.
altså c og d disken til kun c disk.

Hvis dette er mulig, hvordan gjør man det?

Er det noe negativt ved og gjøre det?

Vil det gå utover garanti osv?
Er det to fysiske disker eller er det to partisjoner på en fysisk disk ?

Dette spørsmålet må besvares før vi kan si noe som helst.
Mest sannsynlig er det to partisjoner og ikke 2 fysiske harddisker, hvis du finner ut om du har 2 eller 1 fysisk disk og poster det så har du mye større sjanse til å få god hjelp.

Atx var kjappere...
Sist endret av Leiha; 4. februar 2011 kl. 18:06. Grunn: Atx
ok, hvordan kan jeg finne ut av dette? står på en lapp på pcen HDD 500gb 7200RPM hvis det hjelper. Det er 2 hardisker på + - 250 på hver
Sist endret av shiiit; 4. februar 2011 kl. 18:07.
Da er det to partisjoner.

Og da kan du merge disse, har du Windows 7 kan du vel bare gå til diskbehandling, slette d-disken, deretter utvide c-disken.
Dette er iallefall mulig i Windows 2008R2, så regner med det samme gjelder W7.
ok, takk! det skal jeg prøve og finne ut av!

Hva med de andre spørsmålene..

Noe negativt med og gjøre dette?
Vil det gå utover noen garanti?
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Da er det to partisjoner.

Og da kan du merge disse, har du Windows 7 kan du vel bare gå til diskbehandling, slette d-disken, deretter utvide c-disken.
Dette er iallefall mulig i Windows 2008R2, så regner med det samme gjelder W7.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett, man kan bruke diskbehandling til å endre på partisjoner i W7 også.

Til trådstarter: husk å ta backup av all data du har på D:, for det vil forsvinne.

Edit: Nei, det vil ikke gå ut over garanti / forsikring / returrett / you name it.
Edit2: Eneste som er negativt er at det kan bli vanskeligere å sortere filer dersom du ikke har en tom partisjon.
Sist endret av Dimergon; 4. februar 2011 kl. 18:17.
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Du har helt rett, man kan bruke diskbehandling til å endre på partisjoner i W7 også.
Vis hele sitatet...
Og da lurer jeg på, hva trykker jeg på for å få opp diskbehandling? Finner det simpelthen ikke.
Sitat av grandiz Vis innlegg
Og da lurer jeg på, hva trykker jeg på for å få opp diskbehandling? Finner det simpelthen ikke.
Vis hele sitatet...
Windowstast + R -> DISKMGMT.MSC

Evt. høyreklikk på min datamaskin -> Behandle -> Diskbehandling
Ulempene ved dette er at maskinen kan gå tregere om du ikke har virtuelt adskilt Windows filene fra dine private filer.

Om du har alle dine filer på D: disk, og alt du installerer på D: disk, vil du få en bedre ytelse, oppstart osv..
- I hvor stor grad kan jeg ikke love noe.

Personlig ville jeg valgt 100GB på C: disk, og resterende på D: disk.
Om du kjører reglemessig opprydning med CCleaner, TuneUp(koster/bukta) eller defragmentering, mener jeg ikke du skal merke store forskjellen av å ha en stor disk
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Ulempene ved dette er at maskinen kan gå tregere om du ikke har virtuelt adskilt Windows filene fra dine private filer.
Vis hele sitatet...
Dersom man har èn fysisk disk, vil det ikke ha noe å si dersom man har 2 eller 6 partisjoner, ytelsen forblir den samme. Man skriver fortsatt til samme disken selv om man har flere partisjoner.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Ulempene ved dette er at maskinen kan gå tregere om du ikke har virtuelt adskilt Windows filene fra dine private filer.
Vis hele sitatet...
Hvilket bullshit-tog tok du for å komme deg hit ?

Det som kan gå tregere derimot er en bruker som har to partisjoner og behandler de som frittstående disker, og deretter kjører simultanoperasjoner på de.
Om du har alle dine filer på D: disk, og alt du installerer på D: disk, vil du få en bedre ytelse, oppstart osv..
- I hvor stor grad kan jeg ikke love noe.
Vis hele sitatet...
I ingen grad, det er samme disk.
Personlig ville jeg valgt 100GB på C: disk, og resterende på D: disk.
Om du kjører reglemessig opprydning med CCleaner, TuneUp(koster/bukta) eller defragmentering, mener jeg ikke du skal merke store forskjellen av å ha en stor disk
Vis hele sitatet...
Det er mye mer hensiktsmessig å ha flere disker for slikt, med dedikerte OS-disker.
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Windowstast + R -> DISKMGMT.MSC

Evt. høyreklikk på min datamaskin -> Behandle -> Diskbehandling
Vis hele sitatet...
Og da har jeg sletta D disken. Trodde dette skulle øke C disken, men det har det altså ikke gjort. Råd?
Sitat av grandiz Vis innlegg
Og da har jeg sletta D disken. Trodde dette skulle øke C disken, men det har det altså ikke gjort. Råd?
Vis hele sitatet...
Du må nå høyreklikke på C: og trykke utvid (eller extend om du har engelsk versjon)

Sitat av AtXbYea
Det er mye mer hensiktsmessig å ha flere disker for slikt, med dedikerte OS-disker.
Vis hele sitatet...
Samt at harddisker er blitt så latterlig billige, så det finns egentlig ingen argumenter for å ikke ha mer enn en disk lengre.
Sist endret av Dimergon; 4. februar 2011 kl. 18:24.
Sitat av grandiz Vis innlegg
Og da har jeg sletta D disken. Trodde dette skulle øke C disken, men det har det altså ikke gjort. Råd?
Vis hele sitatet...
Nå må du velge C-disken og velge utvid, magi skjer ikke.

*tenke hardt på at fire logiske RAID-volum skal dukke opp* *POPP*
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Du må nå høyreklikke på C: og trykke utvid (eller extend om du har engelsk versjon)
Vis hele sitatet...
Prøver dette, men den ruta er grå. Eneste ruta det går an å klikke på er egenskaper, pluss masse annet, i tillegg til reduser volum. Annen måte jeg kan gjøre det på? Fikk bare en jævla dårlig følelse på at jeg aldri vil få tilbake D disken!
jeg fikk samme prob, reduserte D men går ikke og trykke på utvid på C
http://www.sevenforums.com/tutorials...me-extend.html

NOTE: If the partition that you want to extend is to the right of the unallocated space, then you will need to use METHOD TWO below to extend it instead.
Vis hele sitatet...
Sist endret av AtXbYeA; 4. februar 2011 kl. 18:26.
jeg fikk det btw til nå.. vet ikke hvordan men funka
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Alt går fint helt til jeg typer "extend", da får jeg opp "det er ikke nok brukbar ledig plass på den eller de angitte disken(e) til å utvide volumet".

Hvorfor har dette seg? Evt annen måte å gjøre det på?
EDIT: Hva faen?? jeg vet ikke om jeg fikk det til... http://bildr.no/view/816577

sjønner ingenting
Sitat av shiiit Vis innlegg
jeg fikk det btw til nå.. vet ikke hvordan men funka
Vis hele sitatet...
Så opplys da, mitt uvitende unge sinn
Sitat av shiiit Vis innlegg
EDIT: Hva faen?? jeg vet ikke om jeg fikk det til... http://bildr.no/view/816577

sjønner ingenting
Vis hele sitatet...
Prøv en restart, maybe?
ja, funka nå digg! grandiz.. kan ikke si deg hvordan jeg gjorde det iogmed at jeg ikke vet selv hva jeg gjorde
Sist endret av shiiit; 4. februar 2011 kl. 18:41.
Sitat av shiiit Vis innlegg
ja, funka nå digg! grandiz.. kan ikke si deg hvordan jeg gjorde det iogmed at jeg ikke vet selv hva jeg gjorde
Vis hele sitatet...
Ta noen screenshots da, lag en tegning i paint hvasomhelst. Var du innpå "ledetekst" (cmd) eller hva det heter, da du fikk det til?
PSR.exe (Problem Step Recorder, tar bilde av alle klikkene du gjør, skru den på før du gjør noe, og skru av når du er ferdig. Dette resulterer i at du får en mht fil du kan se som en powerpoint nesten i IE)

Mener å huske at etter at du har slettet en partisjon orntlig i windows disk management tool, skal det være mulig å ta tak i den resterende disken, og dra den ut slik at den fyller hele plasssen, mulig dette er pseduo dog; se illustrasjon

https://imma.gr/23505
Defrag etterpå!
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Defrag etterpå!
Vis hele sitatet...
hva er egentlig defragmenter? har programmet.. men sjønner liksom ikke hva det gjør..

noen som kan forklare?
tar diverse filer som er spredd rundt på pc'en og legger de sammen, så pc'en jobber raskere.

http://en.wikipedia.org/wiki/Defragmentation
Sitat av shiiit Vis innlegg
hva er egentlig defragmenter? har programmet.. men sjønner liksom ikke hva det gjør..

noen som kan forklare?
Vis hele sitatet...
I løpet av tiden som går skrives det mye på disk. Og når du sletter så blir det "tomme hull". Så når du defragmenterer så samler du filene igjen. Da vil de bli lest mye fortere fordi disken "vet" hvor dem ligger..

Edit; McVik kom sekundet før meg
Men ett google søk er også ett alternativ
Sist endret av Ruudi; 5. februar 2011 kl. 00:20.
Defragmentering er jo uansett hjerneskadet å gjøre manuelt idag, moderne filsystem tuner seg selv ved behov.