Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 6624
Hei!

Har en RJ-45 nettverkskabel som har fått et kutt gjennom isolasjonen i tillegg til noen ledere, og lurer på hvordan jeg går fram for å skjøte denne etter å ha kuttet av skaden?

Takker for svar
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Hvordan hastighet kjører du over kablen?
Kjører du 1mbit kan du surre sammen lederne og det vil funke helt fint,
Om du er oppe i 2-3mbit burde du kansje begynne å tenke på litt teip runt sjøten din.
Er du oppe i 10 vil nok scotchlok funke greit.
Skal du opp i 100mbit burde du vurdere en litt mer mer stabil løsning, feks en rj45 kontakt i hver ende og et sjøtestykke på midten.
Skal du kjøre giga på den ville jeg gått for en cat6 skjøt.

Om det bare er et lite kutt i isloasjonen på lederne snurrer du en runde teip rundt dem, og kablen, så skal det nok gå helt fint.
Sist endret av Frufsa; 2. oktober 2013 kl. 20:59.
Hastigheten er rundt 1 mbit. Jeg har prøvd å teipe kabelen, og det er fortsatt brudd på linja.
bare lag en ny kabel, spar deg for bryet både ledningen og konktakter fåes på clas ohlson, å det tar deg 10 minutter å lage en ny i eksakt rett lengde...
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Flexxnes Vis innlegg
Hastigheten er rundt 1 mbit. Jeg har prøvd å teipe kabelen, og det er fortsatt brudd på linja.
Vis hele sitatet...
Har du avmantlet lederene og surret de sammen?
Ikke mye vits å sjøte kappe mot kappe, plast og luft leder ikke strøm spesielt bra.
Stort sett er det tilstrekkelig og skjøte med Scotchlok får kjøpt i elektrosjapper elelr hos en elektriker.
Klipp kabelen helt av, så du er sikker på at du får en hel og grei skjøyt. Om nødvendig klipper du av en liten bit på hver ende.
Eventuelt kan du jo lodde de sammen.
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
bare lag en ny kabel, spar deg for bryet både ledningen og konktakter fåes på clas ohlson, å det tar deg 10 minutter å lage en ny i eksakt rett lengde...
Vis hele sitatet...
Skulle gjerne gjort det, vet at det er det desidert beste, MEN tingen er at kabelen er delvis nedgravd i rør. Ser at jeg burde opplyst om dette i første post.
Den kan trekkes om (i røret) men det finnes også skjøter beregnet for datakabel..
http://www.google.com/imgres?imgurl=...ed=0CFAQ9QEwBQ
▼ ... noen uker senere ... ▼
Du må skjøte inn en ny kabelbit, men da får du 2 skøter, da jeg antar at du ikke kan dra i kabelen for å hente inn lengden skjøten trenger! Det beste er at du trekker om kabelen.

I praksis legger en ikke inn 2 skjøter da dette ikke ser pent ut og er lite fagmessig (lappeteppe) men bytter kabelen!

Ellers, vanlig cat. 5 kabel holder seg DÅRLIG utendørs og du bør heller bruke TOUGH CAT med forsterket ytterkappe.

En skadet kabel kan bli en stor kostnad med å bytte, så det gjelder å være forsiktig.

Cat. 5 kabel skjøtes ikke uten å gå via plugg siden den har 8 ledere som skal være korrekt spunnet hele tiden.
Sist endret av Tekniker2; 28. oktober 2013 kl. 02:52.
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Du må skjøte inn en ny kabelbit, men da får du 2 skøter, da jeg antar at du ikke kan dra i kabelen for å hente inn lengden skjøten trenger! Det beste er at du trekker om kabelen.

I praksis legger en ikke inn 2 skjøter da dette ikke ser pent ut og er lite fagmessig (lappeteppe) men bytter kabelen!

Ellers, vanlig cat. 5 kabel holder seg DÅRLIG utendørs og du bør heller bruke TOUGH CAT med forsterket ytterkappe.

En skadet kabel kan bli en stor kostnad med å bytte, så det gjelder å være forsiktig.

Cat. 5 kabel skjøtes ikke uten å gå via plugg siden den har 8 ledere som skal være korrekt spunnet hele tiden.
Vis hele sitatet...
Lærte dette når jeg gikk i elektroklassen, men slutta med det synet med en gang jeg kom ut i arbeid. Er vanlig, hvertfall for telemontører, å strekke helt vanlig Cat 5 langs yttervegg og langs panelet. Jeg var meget skeptisk, men etter å ha testet kabelen på vinteren, da visstnok kabelen skal være helt ubrukelig som jeg lærte på skolen, fikk jeg ikke noe tap av hverken pakker eller tap av db fra surretesteren.

Dette var et strekk på rundt 25 meter, der 20 meter var på utside av vegg. Så med andre ord er det ikke absolutt kritisk med "dyre kabler".


Til ts: chlas ohlsson selger både cat 5 skjøter for ferdiglagde rj-45 plugger, samt skjøter man kan terminere rett på kabelen. Dette er ikke vanskelig. Eneste huskeregel som er kritisk er at ingen kabler krysses; du må koble nøyaktig like farger i begge ender.
En vanlig cat.5 kabel virker selvfølgelig helt fint utendørs med en gang den er lagt, men etter noen år kan du bli nødt til å bytte den. Ytterkappen er veldig tynn, og får du skade på den trekker den lett vann. Ytterkappen er heller ikke UV bestandig og kan brytes ned av solen og smuldre opp etter noen år. Men vi snakker om kanskje 2-10 år her alt ettersom.