Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2741
Jeg vet at det ikke er optimalt akkurat, men på hytten er det nok eneste mulighet.
Er det mulig å lade bilen med ca 80 meter skjøteledning?
Laderen trekker 3,3 kW på 16A. Jeg har mulighet for å lade på 6, 10 og 16A.
Kan dette gjøres på en forsvarlig måte?

Takker for innspill!
"3. Unngå bruk av skjøteledning

Det anbefaler ikke lading med skjøteledning eller adaptere som en permanent løsning, kun i spesielle tilfeller. Da er det viktig å sikre at utstyret er av riktig utførelse, at det ikke er skader og at det er dimensjonert for den ladestrømmen som benyttes. Eventuelle skjøteledninger bør være 2,5 mm², både av hensyn til varmgang og fordi spenningsfall i ledningen fører til dårligere ladning. Ved bruk av skjøteledning og adapter bør man berøringssjekke kontakten for varmgang 1-2 timer etter ladestart.

Hvis kabelsnelle benyttes, er det veldig viktig at hele kabelen trekkes ut av snellen før den benyttes selv om det ikke er behov for hele lengden. Gjenværende kabel på en kabelsnelle vil medføre varmegang ved så store strømmer som vi her snakker om."


Kilde: http://www.elbil.no/elbilfakta/tekno...r-og-sikkerhet
Sist endret av Hutch; 19. oktober 2013 kl. 22:23.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
På 80 meter bør du opp i 4mm^2 på 16A, men har du 4mm^2 ser eg ikkje det heilt store problemet med det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Med 2,5mm2 kabel vil du få ca. 8% spenningsfall, altså ca. 200V istedenfor 220V. Ser ikke problemet her.

Men, du må kjøpe en skikkelig kabel som virkelig er 2,5mm2. Noen skjøtekabler er bare 1mm2, og det er for lite og de kan bli varme!

4mm2 kabel hadde vært kjempeflott, men denne blir nok kostbar da du må kjøpe i industri kvalitet.

Anbefaler også å pusse rent stifter på plugger med en fille og ta bittelitt CRC på dem, så du unngår varmgang eller korrosjon som kan være et problem utendørs på slike små plugger.