Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3860
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei freaks!

Det har seg slik at jeg er fast ansatt i 100% stilling i en jobb, men har nå fått mulighet til å jobbe masse ekstra i en annen et annet sted i landet i noen måneder.

Jobben jeg er fast ansatt i er svært krevende fysisk, den andre er ikke det.

Det jeg lurer på å gjøre er å sykmelde meg fra jobben jeg er fast ansatt i for å jobbe masse i den andre i denne perioden.

En vond rygg eller skulder gjør meg uegnet til å jobbe i den ene, men fortsatt egnet i den andre jobben.

Er dette gjennomførbart uten at noen finner ut av det så lenge jeg holder kjeft om det? Hvilke fallgruver må jeg være obs på?
Du vil utvilsomt bli tatt for trygdesvindel. Det er svært alvorlig å svindle staten. Du vil i beste fall kun måtte tilbabetale alt innen to uker fra du blir tatt,og du vil bli nøye fulgt opp relatert andre trygdesaker. Du risikerer fengsel.

Ikke ta ut sykepenger samtidig som du tar ut lønn et annet sted.

Ikke gjør det.
Alle sykemeldinger går via nav og nav vil kunne se at du får utbetalt lønn i samme periode så det er helt høl i hue med mindre det er svart arbeid som ikke blir registrert
Så lenge du jobber svart for den andre arbeidsgiveren din så er jo ikke dette et problem. Med mindre du skulle møte på noen som vet dette om deg.
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Synser dere eller vet dere med sikkerhet at det dere sier er korrekt?

Poengterer igjen at jeg vil være sykemeldt fra jobben fordi det ikke vil være forsvarlig med den "skaden" jeg har, kan da nav nekte meg å jobbe i en annen jobb der jeg kan utføre arbeidsoppgavene mine?

Er ikke snakk om svart arbeid.
Sykemeldt med eller uten lønn?

Du kan jobbe i en annen jobb på grunnlag av det du sier, men ikke ta ut sykepenger samtidig som lønn.
Sist endret av trenbro500; 10. februar 2019 kl. 01:34.
Snakk med NAV du så får du svaret du leter etter.
Du kan ta permisjon uten lønn for å jobbe en annen plass. Snakk med arbeidsgiverne og de ordner dette.
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Synser dere eller vet dere med sikkerhet at det dere sier er korrekt?

Poengterer igjen at jeg vil være sykemeldt fra jobben fordi det ikke vil være forsvarlig med den "skaden" jeg har, kan da nav nekte meg å jobbe i en annen jobb der jeg kan utføre arbeidsoppgavene mine?

Er ikke snakk om svart arbeid.
Vis hele sitatet...
Du skjønner vel du og at du ikke kan være sykemeldt og få sykepenger fra en jobb og samtidig jobbe full stilling i en annen jobb?
Nav vil da kreve at du sier opp den jobben du er sykemeldt fra og deretter ta imot den jobben du er fysisk istand til. og JA du vil garantert bli oppdaget viss du gjør dette, NAV har såpass gode rutiner på å oppdage dette at du har ikke en sjans å lure deg unna.
Det virker som de fleste misforstår hva du ønsker å oppnå her. Det kan hende det kan bli litt problematisk og at det heller blir slik at du får tilrettelagt arbeid i bedriften du har 100% i. Problemet er nok som de andre sier her, sykemeldinger gir lønn og jeg er usikker om reglene rundt sykemelde seg fra en jobb fordi den er fysisk krevende og få lønn der i fra, samtidig som man jobber i en jobb som ikke er det og får inntekt fra de. Det tror jeg ikke funker, men hør med NAV. Et annet alternativ er å forha dle med sjefen din på jobb med 100% stilling og si at du sliter fysisk, men har ikke lyst til å gå hjemme uten å jobbe og at du derfor ønsker å jobbe i en annen bedrift uten så mye fysisk arbeid. Kanskje han gir deg permisjon uten lønn. Et annet alternativ er å ta ut ferie uten lønn, ferie med lønn, avspasering hvis du har det osv.
Selv uten lønn blir dette problematisk da det er 100%.
Eksempelvis hadde begge stillinger vært 50% kunne han fint vært sykemeldt 50% fra den ene og jobbet 50% i den andre såfremt det er akkurat det legen sykmelder for og dokumenterer overfor NAV.

Som siste innlegg her ligger det nok an til alternativ som permisjon uten lønn e.l.

Å prøve lure systemet her er helt dødfødt.
Sist endret av Dough; 10. februar 2019 kl. 13:07. Grunn: %
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av trenbro500 Vis innlegg
Sykemeldt med eller uten lønn?

Du kan jobbe i en annen jobb på grunnlag av det du sier, men ikke ta ut sykepenger samtidig som lønn.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke?

Viss jeg er snekker på fulltid og sitter i kassa på kiwi deltid og jeg blir sykemeldt pga skade som gjør at jeg ikke kan jobbe som snekker i 3 måneder, men fortsatt kan sitte i kassa på kiwi, hvordan kan nav nekte meg det? Skal man virkelig si opp en jobb for å ta den deltidsjobber fordi man er sykemeldt i 3 måneder?

Viss jeg ønsket permisjon hadde jeg fått det, men da er hele poenget borte.

Jeg skal kontakte nav og høre.
Har forøvrig funnet en annen løsning.
Hæ? Hvorfor skal NAV betale deg sykepenger når du jobber og får lønn? Det er da likegyldig hvor du jobber. Det er slike ting permisjon er til for.
Etablissementet opererer med en arbeidsdyktighet opp t.o.m. 100%. Det er bare sånn det er.

Her er en som lurer på akkurat det samme og får klart svar.

https://www.ung.no/oss/lovogrett/50942.html
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor ikke?

Viss jeg er snekker på fulltid og sitter i kassa på kiwi deltid og jeg blir sykemeldt pga skade som gjør at jeg ikke kan jobbe som snekker i 3 måneder, men fortsatt kan sitte i kassa på kiwi, hvordan kan nav nekte meg det? Skal man virkelig si opp en jobb for å ta den deltidsjobber fordi man er sykemeldt i 3 måneder?

Viss jeg ønsket permisjon hadde jeg fått det, men da er hele poenget borte.

Jeg skal kontakte nav og høre.
Har forøvrig funnet en annen løsning.
Vis hele sitatet...
Spør du virkelig hvorfor staten skal betale deg sykepenger når du får 100% betalt i en annen jobb?
Hvorfor ikke? Serriøst.

Hvorfor har man sykemelding? Det er så du ikke skal miste lønn når du er syk. Derfor kan du ikke jobbe andre steder. Om du ikke kan jobbe som snekker på grunn av en skade, men heller velger å jobbe i kassa på Kiwi så mister du ikke lønna og har ordnet med problemet selv.

Da kan jeg bare starte en bedrift jeg, ansette 1000 stykker som kan gå på sykemelding og jobbe andre steder. Du må jo skjønne selv hvorfor det ikke funker.
Eneste smutthull er å bli permittert 100% og jobbe inntil 50%, eventuelt 100% sykemeldt og motta lønn kontant, eller på et tidspunkt du tar ut ferie fra jobben du pr dags dato er sykemeldt i.
Er fullt lovlig så lenge du ikke krever sykepenger.

Men for å gjøre det enkelt så prat med arbeidsgiver.

Isteden for at jeg sykemelder meg med denne dår lige ryggen kan jeg få permisjon i x antall dagwr/måneder, slik at jeg kan teste ut en annen jobb son ikke går utover ryggen.

Slipper man alt balet med sykemeldinger og nav. Sliter selv med en sykemelding 100% som jeg ikke sku hatt men legen sendte feil.. Nav skjønner ikke det....
Man blir jo bare sykemeldt for en og en jobb så det er helt uproblematisk. En son jobber på kontor og som fotballtrener kan jo fint jobbe i den ene jobben med brukket fot feks. Så lenge nav vet om alt
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor ikke?

Viss jeg er snekker på fulltid og sitter i kassa på kiwi deltid og jeg blir sykemeldt pga skade som gjør at jeg ikke kan jobbe som snekker i 3 måneder, men fortsatt kan sitte i kassa på kiwi, hvordan kan nav nekte meg det? Skal man virkelig si opp en jobb for å ta den deltidsjobber fordi man er sykemeldt i 3 måneder?

Viss jeg ønsket permisjon hadde jeg fått det, men da er hele poenget borte.

Jeg skal kontakte nav og høre.
Har forøvrig funnet en annen løsning.
Vis hele sitatet...
Da må du i såfall få gradert sykemelding av legen din, som dokumenterer at du ikke kan jobbe i den ene eller andre jobben. Du kan feks sykemelde deg 50% av tiden og jobbe 50% et annet sted. Men å få full stønad fra NAV mens du jobber et annet sted, får du jo selvfølgelig ikke.

I ditt tilfelle så må du slik jeg ser det enten få permisjon uten lønn fra hovedarbeidsgiver, søke om å gå ned i stillingsprosent, eller si opp.