Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2043
Hei,
Jeg har 1 år igjen på VGS.
Linja jeg har gått er 1-2 klasse Media og kommunikasjon.

Veien videre så er planen nå siste året og ta alle fag som privatist og jobbe fulltid ved siden av.

Har dere noen tanker om dette?

Er en strukturert person, og har planer om å bruke 3 timer / dagen pluss 5-6 i helgene.
Ikke å anbefale.
Ecstacy
Trådstarter
37 7
Sitat av nattenssønner Vis innlegg
Ikke å anbefale.
Vis hele sitatet...


Hvorfor ikke?
Veldig lett å falle ut av strukturen og prokastinasjonen tar over. Vips så må du bruke et ekstra år på fagene. Alle de fagene er delt ut over mange timer på skolen og kan tro det fort blir tungt for deg. Snakker av erfaring og ønsker deg bare bra.
Jeg kjenner flere som har gjort det og hadde gjort det selv om jeg skulle gjøre det igjen, fagene på videregående er virkelig ikke så store og det er helt overkommelig å ta de som privatist. Man må være strukturert og virkelig ville det, men bortsett fra det er det ikke noe som står i vegen for det. Synes selv det hardeste på skolen var å holde fraværet nede.
Som du ser er dette forskjellig fra person til person.

Hvis du er sikker på at du har nok struktur og disiplin, og ikke har noe behov for å være i en klasse på en skole, går det sikkert fint. De aller fleste fagene er ikke spesielt vanskelige, det meste krever stort sett bare litt pugging. Regner med det er påbygg-fagene du ønsker å ta? Mener å huske vi hadde 21 timer skole i uka på påbygg, men mye av tiden gikk i egenarbeid der vi fort ble sittende å holde på med andre ting. Etter min erfaring krever det minimalt med innsats å få greie karakterer, og ikke så mye mer innsats å få toppkarakterer, så tror ikke du trenger å være redd for å få til det faglige.

Jeg hadde personlig ikke likt å gjøre alt alene som privatist, men jeg syntes det var gøy å gå på skolen og fikk mye ut av å være i en klasse. Jeg hadde også behov for strukturen man får når man går på skole. Desse tingene blir jo opp til en hver, noen liker å gå på skolen mens andre klarer seg bedre uten å gå på skole.
Jeg tenker jo at det viktigste du går glipp av er lærere og det sosiale ved å gå på skolen, men om du helt oppriktig mener og tror at du klarer deg like fint uten så go for it.

Jeg vet med meg selv at jeg er ganske god på å holde struktur på hverdagen, men det visner relativt fort om jeg ikke har noe å gå til, frister for oppmøte, møte venner eller andre kortsiktige forventninger til meg og min skolegang.

Jeg har en kompis som tok siste VGS som privatist, men da på privatskole. Han fikset det greit, men var tydelig på at det sosiale var et savn.

Det er veldig lett å si '3 timer om dagen' og hoppe over en dag eller tre fordi noe dukket opp, så ligger en plutselig bakpå og blir fort demotivert og det blir igjen vanskelig å hente seg inn om ikke noen rundt har forventninger til deg utover 'bestå' eller 'karakter x' på eksamen om 12mnd.
Planen din virker rigid og lite gjennomtenkt. Ser ikke at du skal klare å følge den frem til jul engang, og slettes ikke helt til vårens eksamener er over.

Med mindre du ser særdeles strukturert og har nær umenneskelig selvdisiplin så tror du legger opp til et verdt hardt løp her. 3 t dagen + 12 i helga vil si 27 t skole per uke + 40 t jobb. Tipper at dette klarer du kanskje første uka, andre uke og så i midten av tredje uke så sprekket skjemaet og du klarer aldri å ta tilbake kontrollen.

Vgs handler ikke så meget om timetall som det handler om å være fokusert når du jobber med fagene. Du kommer sikkert veldig langt om du halverer innsatsen per uke. Feks sett opp et løp der du alltid har fri i helgene. Fra jobb og fra fag. Så kan du evt. jobbe litt mindre rett før eksamen og lese desto mer.

Om du lager en realistisk plan du kan klare å følge uten å brenne lyset i begge ender så tror jeg det øker sjansen for suksess. Om du skal jobbe fulltid og ta fag så må du ha noe digg å gjøre utenom, slik at du får slappet skikkelig av å får litt kick slik at du er klar til hard innsats påfølgende uke.
Om du har vært I jobb en stund og er vandt med den tilværelsen så burde det gå greit. Men tror da det ville vært lurt å satse på 1.5-2 år. 1 år visst du er meget struktert.

Om du mener å gå rett fra vg2 til full jobb og privatist så kan jeg nesten garantere at det går til helvette. Ta ett år om gangen. Nyt det, ikke stress mer enn nødvendig. Du skal leve også.
Jeg sløste bort 30,000 på nettskole, var morsommere å tjene penger enn å lese. Skal ta fag på nytt, men da med undervisning

I tillegg så blir du evaluert på en test (eksamen) gjennom hele året som privatist, går du skole så blir du evaluert og får karakterer på alt du gjør, og KAN bli trukket opp til eksamen i faget.
Sist endret av Vod0; 29. juli 2018 kl. 00:27.
Du kan ta opp eksamen både vår og høst, så om det er 8 fag kan du jo ta 4 i halvåret i heller enn å lese et år på alle 8 (hvis det er 8 det er). Det er ikke så mye, og noen fag som norsk og engelsk er "vanskelig" å stryke på om du ikke er jævlig dårlig i utgangspunktet. Tok opp norsk som privatist uten og lese noen ting og fikk 4. Ta de vanskeligste fagene første halvår, så om du stryker kan du melde deg opp igjen 2 halvår. Ellers er det jo veldig individuelt om det er en god ide. jeg er dårlig å være strukturert, så hadde neppe passet for meg. På samme tid har jeg tatt opp noen fag og bestått uten å lese noe nesten, og det har gått helt fint. Har også hørt om noen som har tatt opp flere fag, men i for eksempel matte som kan være vanskelig for noen, har de fått lov å dra på skolen og være med i timen i bare det faget.
Koster 1000 per privatist eksamen, du må også fikse bøker selv da de fleste skoler ikke låner ut til privatister så blir nok veldig dyrt. I tillegg er privatist eksamen mye vanskeligere enn vanlig da du har mye mindre tid å forberede deg, snakker av erfaring. Så er ikke å anbefale
Ecstacy
Trådstarter
37 7
Kommet til en løsning. Går VGS som normalt med unntak. Tar Norsk, Historie, Religionsfag og 1 valgfag som privatist, resten tar jeg gjennom vanlig skolegang.
Jeg prøvde meg på å jobbe fulltid samtidig som er tok alle fagene som privatist. Dette var fagene for å få generell studiekompetanse, dvs norsk, engelsk, historie, matematikk 1-2P, naturfag og samfunnsfag.


Jeg måtte til slutt ned i en 80% stilling for å klare dette men regner med det er mulig.

Mitt tips til deg er å kjøpe notater i fagene du har planer om å ta. For meg er notater og YouTube mye bedre plattformer for lærdom enn å lese 100 sider i en bok. Ta kontakt på PM hvis du vil ha info om notater

Lykke til!
Sist endret av luraguttn; 30. juli 2018 kl. 03:02.