Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1667
Anonym bruker
"Allergisk Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei jeg går studiespessialisering vg1 nå. Tidligere gikk jeg elektro, men slutta fordi vi reiste vekk i 4 uker og jeg syntest det var forferdelig å gå der. Jeg har grubla ekstremt mye over hva jeg skal gjøre til neste år. Jeg kan enten fortsette på studiespess eller ta kryssløp og begynne på vg2 kjemiprosses eller ikt service fag. Jeg gjør det faglig bra på skole følger med i timene og gjør litt lekser, men har veldig lite motivasjon for å fortsette på studiespesss og så ta 3+ år høyere utdannelse.

Jeg har allerede sløst vekk et år av vgs og jeg er redd for å begynne på en ny yrkesfaglig linje etter at jeg fakka opp det første året, men har null motivasjon for å fortsette på studiespessialisering.
Det er veldig frustrerende å sitte her og ikke ane hva jeg skal gjøre. Jeg har sittet i over 5 timer nå og bare googla om jobb muligheter og hva jeg skal gjøre i framtida. Er frustrerende å se alle de andre fra ungdoms skolen ha alt planglagt, mange er nå ute i lære og tjener gode penger. Fikk veldig lite veiledning på ungdomskolen og det var ikke før i 10ende at jeg fant ut at det var to typer vidregående. Yrkesfag og studie.

Jeg føler at uansett hva jeg velger så kommer jeg til å fakke opp. Jeg har egentlig bare lyst til å forsvinne sånn at jeg ikke trenger å ta noen nye valg. Jeg bruker mesteparten av fritiden til å bare google og lese igjennom de samme trådene på freak, diskusjon og reddit om vidregående og utdannelse. Det er veldig lenge siden jeg har vært sammen med noen venner. Jeg gidder ikke å svare dem på telefon når de ringer, hver gang jeg møter dem så føler jeg meg ubrukelig fordi jeg sitter fortsatt fast på vg1, mens de går videre. Mange spør ofte hva jeg ønsker å bli når jeg vil bli voksen sånne spørsmål kan ofte gjøre en god dag ille fordi jeg vil gruble over det i flere timer. Har begynt i det siste å bruke GHB, phenibut, ritalin og hasj sammen i helgene bare sånn at jeg kan glemme problemene mine. Jeg hadde mye tanker når jeg var mindre at jeg skulle bli en rusmissbruker og nå begynner det å virker som at det skjer.

Men for å gjøre ting kort. Burde jeg fortsette på studie eller begynne på kjemiprosess eller IKT service fag?
Et år er ingen ting, slapp helt av. Du kan jo ta IKT servicefag vg2 også ta fagbrev (2 år). Men sjansen for at du vil ta påbygg etter det er ganske stor.

Hørtes ut som at du må være motivert for å fullføre kjemiprosess. Du burde forrsten gi faen i å ta de stoffene, gjør deg ikke noe godt i jobblivet. Hvorfor ritalin forresten?
Gjør hva du mest ønsker.
Begge valg gir gode jobbmuligheter, men vet at IKT-servicefag ikke gir deg tyngden du trenger i en IT-jobb. Du må gjerne ta en bachelor eller mer for å få annet enn 1.linjesupport hos Telenor.
Hvordan det er med kjemiprosess vet jeg ikke, men tror mulighetene er bedre der uten høyere utdanning.

Det er så absolutt ingen krise å ligge et år bak. Å ta feil utdanningsvalg er veldig vanlig.

Jeg må derimot advare deg mot rusen.
Havner man i rusmiljøet blir man fort ekskludert fra alt annet. Sitter her selv, nå nykter, uten en venn.
Anonym bruker
"Allergisk Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Gjør hva du mest ønsker.
Begge valg gir gode jobbmuligheter, men vet at IKT-servicefag ikke gir deg tyngden du trenger i en IT-jobb. Du må gjerne ta en bachelor eller mer for å få annet enn 1.linjesupport hos Telenor.
Hvordan det er med kjemiprosess vet jeg ikke, men tror mulighetene er bedre der uten høyere utdanning.

Det er så absolutt ingen krise å ligge et år bak. Å ta feil utdanningsvalg er veldig vanlig.

Jeg må derimot advare deg mot rusen.
Havner man i rusmiljøet blir man fort ekskludert fra alt annet. Sitter her selv, nå nykter, uten en venn.
Vis hele sitatet...
Holder meg langt unna rusmiljøet eneste gangen jeg er borti det er når jeg trenger påfyll
Anonym bruker
"Allergisk Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Shredded Vis innlegg
Et år er ingen ting, slapp helt av. Du kan jo ta IKT servicefag vg2 også ta fagbrev (2 år). Men sjansen for at du vil ta påbygg etter det er ganske stor.

Hørtes ut som at du må være motivert for å fullføre kjemiprosess. Du burde forrsten gi faen i å ta de stoffene, gjør deg ikke noe godt i jobblivet. Hvorfor ritalin forresten?
Vis hele sitatet...
Er usikker virker ille å studere i flere år uten lønn og så ha en ekstremt lite sjans for å få en jobb. Er veldig skole lei og har egentlig bare lyst til
å jobbe, men er redd for å miste motivasjonen på yrkes fag.
I den situasjonen du er i nå virker hver time med noe du ikke er 100% på som bortkastet tid. Du har god tid til å finne ut hva du vil. Jeg kjenner flere som begynte rett på og allerede hadde bestemt seg for hva de skulle 'bli' før de var ute av VGS som den dag i dag vurderer eller har startet nytt studeløp.

Bedre å være trygg på valget mener nå jeg ihvertfall.
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva vil du jobbe med da?

Studiespesialiserende i 3 år gir generell studiekompetanse gitt at du ikke tar realfag, så da er det naturlig at du tar en bachelorgrad (3 år) eller mastergrad (5 år) på universitetet eller høyskole. Kan det være en mulighet, men med et "pauseår" etter videregående der du enten fullfører førstegangstjenesten eller tar et år på folkehøyskole?

Gå inn på samordna opptak og se om du finner noen studier som du blir interessert i. Finner du ikke noe, så revurderer du.

Kryssløp over til IKT? Da blir det ett år til med skole, etterfulgt av lærlingstid i en bedrift og fagbrev. Skulle du "angre" på dette valget, så kommer du fremdeles inn på universitetsstudier under 23/5 regelen, pluss du har "forkurs" muligheten som gjør at du kan komme deg inn på studier som krever realfag. Eventuelt kan du ta fagbrev etterfulgt av teknisk fagskole om du skulle føle behov for mer utdanning. Les deg opp om 23/5 regelen så du ser hva det dreier seg om. Og nei, det ikke for sent å begynne på universitetet når du er 23 år.

Ellers, så kan du jo begynne på VG1 pånytt. Ser du valgte elektro først, en annen mulighet er jo tømrerfaget. Da blir det to år med videregående utdanning, etterfulgt av lærlingstid og fagbrev. Så kan du gå på teknisk fagskole etter fagbrevet, og jobbe for en av konsulentbyråene og jobbe med 3D modellering av bygg blant annet.

Fullfør "noe" og ikke dropp ut. Det er mitt råd til deg. Hater du det du driver med, så har du alltids mulighet til å enten bite sammen tenna i en periode og fullføre, eller starte på nytt med blanke ark og fargestifter. Du er ennå ung, og det er et hav av muligheter foran deg.
Anonym bruker
"Allergisk Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva vil du jobbe med da?

Studiespesialiserende i 3 år gir generell studiekompetanse gitt at du ikke tar realfag, så da er det naturlig at du tar en bachelorgrad (3 år) eller mastergrad (5 år) på universitetet eller høyskole. Kan det være en mulighet, men med et "pauseår" etter videregående der du enten fullfører førstegangstjenesten eller tar et år på folkehøyskole?

Gå inn på samordna opptak og se om du finner noen studier som du blir interessert i. Finner du ikke noe, så revurderer du.

Kryssløp over til IKT? Da blir det ett år til med skole, etterfulgt av lærlingstid i en bedrift og fagbrev. Skulle du "angre" på dette valget, så kommer du fremdeles inn på universitetsstudier under 23/5 regelen, pluss du har "forkurs" muligheten som gjør at du kan komme deg inn på studier som krever realfag. Eventuelt kan du ta fagbrev etterfulgt av teknisk fagskole om du skulle føle behov for mer utdanning. Les deg opp om 23/5 regelen så du ser hva det dreier seg om. Og nei, det ikke for sent å begynne på universitetet når du er 23 år.

Ellers, så kan du jo begynne på VG1 pånytt. Ser du valgte elektro først, en annen mulighet er jo tømrerfaget. Da blir det to år med videregående utdanning, etterfulgt av lærlingstid og fagbrev. Så kan du gå på teknisk fagskole etter fagbrevet, og jobbe for en av konsulentbyråene og jobbe med 3D modellering av bygg blant annet.

Fullfør "noe" og ikke dropp ut. Det er mitt råd til deg. Hater du det du driver med, så har du alltids mulighet til å enten bite sammen tenna i en periode og fullføre, eller starte på nytt med blanke ark og fargestifter. Du er ennå ung, og det er et hav av muligheter foran deg.
Vis hele sitatet...
Det er veldig lite sjanse for å få lærlingplass med IKT da og ingen ting på samnordna opptak interesserer meg. Forsåvidt så er det egentlig ikke noe som helst yrke som jeg kunne ha sett for meg som ''interessant''. Alt av skole er kjedelig og jeg mister veldig fort motet når det er kjedelig. Elektro var noe dritt fordi det å plugge stikkontakter og lage strømskjema var dritt kjedelig.
Anonym bruker
"Allergisk Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
I den situasjonen du er i nå virker hver time med noe du ikke er 100% på som bortkastet tid. Du har god tid til å finne ut hva du vil. Jeg kjenner flere som begynte rett på og allerede hadde bestemt seg for hva de skulle 'bli' før de var ute av VGS som den dag i dag vurderer eller har startet nytt studeløp.

Bedre å være trygg på valget mener nå jeg ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Har bladd igjennom alle studiene på samordna opptak ingenting fenger meg. Alle studiene er enten ubrukelige sosiologi studier eller dritt vanskelige ingeniør mattematiske studier hvor jeg må lese i 10 timer bare for å kunne forstå det. Ingen ting på noen av yrkesfag linjene fenger meg heller.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har bladd igjennom alle studiene på samordna opptak ingenting fenger meg. Alle studiene er enten ubrukelige sosiologi studier eller dritt vanskelige ingeniør mattematiske studier hvor jeg må lese i 10 timer bare for å kunne forstå det. Ingen ting på noen av yrkesfag linjene fenger meg heller.
Vis hele sitatet...
Ser du ikke digga elektro, men noe lignende, dog langt mer intressant - Intelligente Systemer hos Høyskolen Kristiania/Westerdals

https://kristiania.no/studie/intelligente-systemer

Lese 8 - 10 timer dagen må man gjøre på alle studier, og en vanlig arbeidsdag er på 8 timer. Sånn er livet.
Anonym bruker
"Allergisk Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
I den situasjonen du er i nå virker hver time med noe du ikke er 100% på som bortkastet tid. Du har god tid til å finne ut hva du vil. Jeg kjenner flere som begynte rett på og allerede hadde bestemt seg for hva de skulle 'bli' før de var ute av VGS som den dag i dag vurderer eller har startet nytt studeløp.

Bedre å være trygg på valget mener nå jeg ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ser du ikke digga elektro, men noe lignende, dog langt mer intressant - Intelligente Systemer hos Høyskolen Kristiania/Westerdals

https://kristiania.no/studie/intelligente-systemer

Lese 8 - 10 timer dagen må man gjøre på alle studier, og en vanlig arbeidsdag er på 8 timer. Sånn er livet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor koster det penger på det studiet trodde høyere utdanning var gratis
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor koster det penger på det studiet trodde høyere utdanning var gratis
Vis hele sitatet...
Offentlig utdanning, som høgskolene, er bort i mot gratis (studieavgift på 1000 kr per semester eller noe). Høyskolen Kristiania/Westerdals er privat, og koster penger. Men i Norge har vi en flott ting som heter studielån, du kan ta opp lån rentefritt for å finansiere utdanningen din, og du betaler det ned når du er ferdig med utdanningen.
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vil bare skyte inn at det er mange gode jobbmuligheter med muligheter for bra lønn og utviklingsmuligheter som ikke krever utdanning innen service bransjen.

Gikk selv mange forskjellige skoleløp de siste årene før jeg bare ga opp og søkte jobb i matbutikk.

Tjener 23-26k etter skatt, fått kjæreste, kjøpt hus og ny bil. Jeg vet det ikke er høy lønn, men mer enn nok for min del. Beste som har skjedd meg var at jeg ga opp skole. Skulle bare ønske jeg gjorde det før jeg bikka 25år..