Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 738
Hei.

Litt bakgrunn før spørsmålet mitt:

Jeg gikk nylig til fastlegen med angstplagene mine, og fikk resept på 75 mg efexor. Jeg tok den første tabeletten samme dag på ettermiddagen, og ble liggende kvalm på sofaen en stund. Det var jeg forberedt på. Det jeg ikke var forberedt på var å ikke sove på to dager. Samme kveld tok jeg 50 mg seroquel for å få sove, men lå likevel våken hele natten med antydninger til hallusinasjoner, sikkert fordi jeg var sliten i hodet og egentlig trengte søvn.

Dagen etter drar jeg på jobb som vanlig, og tenker at jeg definitivt kommer til å få sove natten etterpå, altså natt til i dag, men jeg har ikke sjans. Jeg lå å planla masse greier jeg nå ikke klarer å huske, men jeg husker at jeg var våken og oppspilt, og litt redd fordi jeg ikke fikk sove og ikke skjønte hvorfor.. Klokken 5 om morgenen tok jeg 100 mg seroquel, røyka to jointer, og sovnet endelig etter en stund. Jeg våknet i tolvtiden, ikke akkurat uthvilt, men klarer uansett ikke å sove mer akkurat nå. Jeg føler meg helt på tuppa, hodet vil gjøre alt mulig men kroppen er fullstendig kjørt.

Hører kanskje med til historien at jeg har gått i behandling for depresjon og angst, og at det da var mistanke om at jeg kunne ha hypomane episoder, men jeg fikk bestemt ikke inntrykk av at behandleren min mente at jeg kunne være bipolar, bare at det var en form for mestringsstrategi fra min side.

Jeg tok ikke mer efexor enn den ene tabeletten, og nå tør jeg vel egentlig ikke å ta flere før jeg har snakket med fastlegen min, jeg skal dit på tirsdag. Men 75 mg kan da ikke være nok til å kunne utløse en hypoman episode?
Jeg ble arrestert to ganger og tvangsinnlagt en gang når jeg gikk på efexor. Bipolar lidelse og efexor er dårlig mix. Fikk heldigvis ingen konsekvenser da jeg ikke var tilregnelig for en femmer.
Det er en svært vanlig bivirkning av Efexor.

Fra Felleskatalogen:

Bivirkninger
Svært vanlige (≥1/10): Gastrointestinale: Kvalme, munntørrhet, forstoppelse. Hud: Hyperhidrose (inkl. nattesvette). Nevrologiske: Svimmelhet, hodepine, sedasjon. Psykiske: Insomnia.

Legen kommer nok til å bytte Efexor til noe annet.
Trådstarter
2 0
Takk for svar.

Jeg leste en del om bivirkningene i starten, og skjønner at det kan ha ganske heftig effekt, jeg bare trodde ikke at én tabelett var nok til å sette meg såpass ut av spill. Skal iallefall ikke ta noe mer med det første kjenner jeg.
Bytt til brintellix asap!
Det er sånn det gamet er, teste ut en funker den ikke så neste osv så rett dose så er du klar

Men brintellix har ingen bivirkninger som jeg har merket og gått på de 40 dager nå. Er vist de nye super medsa. Koster dog 1052kr for 100stk hehe
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av stangut Vis innlegg
Bytt til brintellix asap!
Vis hele sitatet...
Du er ikke kvalifisert helsepersonell eller kjenner trådstarter. Bare fordi det funket for deg kan andre ha annerledes fysiologi og dermed også annerledes reaksjoner.

Be om noe annet som fungerer bedre OM du skulle vært bipolar.
Ofc. Var ikke sånn ment.
Men når man har prøvd alt selv og slitt med samma problemene. Så syns jeg det er greit og nevne navnet på medisinen jeg tar nå som funker kun i den tro om at det skal funke for andre. Er jo kun det som er drømmen at man kan hjelpe noen.
Kan ikke bli værre virker det som vaffal