Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 550
Har laget mancave i en av garasjene. Skulle gjerne hatt internett der. Siden jeg ikke bruker wifi, må jeg legge en nettverkskabel fra huset til garasjen. Denne vil gå gjennom ett hull i husveggen, under terasse og inn i garasjen. Kan jeg bruke standard type nettverkskabel eller må jeg ha en som er spesiallaget til dette? Tenker da på om en vanlig kabel ville tatt skade av kulde osv.. Takknemlig for svar.
Jeg brukte i flere år en helt vanlig nettverkskabel som gikk ut ett vindu og inn i en kjeller. Etter 10ish år begynte plasten rundt den å ta skade av alt sollyset som kom på den. Kulde gjør bare plasten stiv, og så lenge den ikke beveges på går alt greit.

Har også brukt nettverkskabel både til å taue biler og russetog, og den virket helt fint etterpå.
Er ikke verre enn å google utendørs nettverkskabler så får du kjøpt noe som er litt UV bestandig.
Vær påpasselig med å gjøre at fukt/kondens/vann ikke kan bevege seg inn i huset/garasjen via isolasjonen. Er man maks uheldig så har man i prinsippet lagt opp et plastrør som leder vannet inn i veggen.
Sånn bortsett fra dette er det lite som kan gå galt.
Jeg er enig med resten her, du trenger ikke bekymre deg stort for om kvaliteten på kabelen er tilstrekkelig for utendørs bruk, du vil neppe merke noen forskjell før det har gått flere år, og da er det mer kosmetiske skader som oppstår fremfor tekniske problemer.
Er jo ikke verre enn å legge kabelen inn i et flexirør. Finnes flexirør med splitt som gjør det enkelt å legge inn kabelen om du ikke vil terminere endene selv.
Legg silikon i endene hvor røret går inn i huset og garasjen.

Har selv gjort dette med en fiberkabel som jeg har gravd ned under 30 cm med grus.
Sitat av Vasken Vis innlegg
Vær påpasselig med å gjøre at fukt/kondens/vann ikke kan bevege seg inn i huset/garasjen via isolasjonen. Er man maks uheldig så har man i prinsippet lagt opp et plastrør som leder vannet inn i veggen.
Sånn bortsett fra dette er det lite som kan gå galt.
Vis hele sitatet...
Et godt gammelt elektro-tips jeg engang fikk er at en lager "dryppeløkke" før kabelen går inn i veggen. Da vil evt. fuktighet på kabelen renne av nederst i løkken og en unngår at fuktighet følger kabelen.

Men ja tipset om å legge den i flexirør virker som den beste løsningen.
Sist endret av _abc_; 1 uke siden kl. 14:17.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Et godt gammelt elektro-tips jeg engang fikk er at en lager "dryppeløkke" før kabelen går inn i veggen. Da vil evt. fuktighet på kabelen renne av nederst i løkken og en unngår at fuktighet følger kabelen.

Men ja tipset om å legge den i flexirør virker som den beste løsningen.
Vis hele sitatet...
Et enda bedre tips som i verste fall koster deg 400 kroner, i beste fall kanskje 200 er å få tak i litt fug som du tetter hullet rundt kabelen med. Da tetter du igjen skikkelig og trenger ikke være bekymret for noen verdens ting