Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  95 10694
Tror du folk i Norge generelt er døv?
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Tror du folk i Norge generelt er døv?
Vis hele sitatet...
Er ikke sikker på hvor du vil med spørsmålet. Antyder du at man må være døv for å kunne se en film med tekst? Er alle som ser utenlandske filmer døve eller kan befolkningen kun norsk?

Og igjen, dette handler ikke om døve. Det er langt flere som bare hører dårlig og vil ha tekst, enn døve.
Sist endret av KultNick; 8. desember 2011 kl. 21:50.
Spørsmålet kom fordi du mente overnite kunne fremstå som dum fordi han kom med same eksempelet sitt som ikke er så utrolig forskjellig fra dette her med hørselshemmede så lenge det fins samer som ikke kan norsk noe spesielt bra. Sry for at jeg brukte døv istedenfor hørselshemmet, håper du kan tilgi meg.
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Spørsmålet kom fordi du mente overnite kunne fremstå som dum fordi han kom med same eksempelet sitt som ikke er så utrolig forskjellig fra dette her med hørselshemmede så lenge det fins samer som ikke kan norsk noe spesielt bra. Sry for at jeg brukte døv istedenfor hørselshemmet, håper du kan tilgi meg.
Vis hele sitatet...
Antallet samer i norge som ikke kan norsk spesielt bra er så lite at det ikke er verdt noe i denne diskusjonen. Det vil være kun veldig gamle folk, jeg tipper det er snakk om kanskje hundre stykker.

Til sammenligning er det ca 400 000 hørselshemmede i norge og ca 5000 døve.
Sist endret av KultNick; 8. desember 2011 kl. 23:04.
Kjempe bra tiltak at filmene er tekstet for oss som hører dårlig!!
Kunne de ikke brukt 3d-prosjektorer til å vise film med en polarisering, og tekst på en annen, så kan hipsterne som ikke vil ha tekst bruke briller som stenger ute teksten?
Sitat av Bunker Vis innlegg
Kjempe bra tiltak at filmene er tekstet for oss som hører dårlig!!
Vis hele sitatet...
Syns du også det er bra at du, sammen med resten av den hørselshemmede befolkningen ødelegger filmopplevelsen for meg og flere andre?

Som sagt tidligere i tråden, den beste løsningen for alle parter hadde vært å ha to forskjellige visninger, istedenfor å ødelegge for resten av millionene som har normal hørsel. Men neida, sånn fungerer ikke Norge, her skal alt være likt for alle. Uansett hva. -.-
Mener du at alle som vil se film uten tekst er hipstere? Virker forøvrig som et helt ok forslag så lenge det blir hipsterne som slipper briller og så lenge bilde kvaliteten ikke blir noe dårligere.

Kan alle dere som er så sykt for dette forslaget si hva dere syns om lavkarbo sammenligningen min? (Litt lengre oppe i tråden)
Sitat av KultNick Vis innlegg
Antallet samer i norge som ikke kan norsk spesielt bra er så lite at det ikke er verdt noe i denne diskusjonen. Det vil være kun veldig gamle folk, jeg tipper det er snakk om kanskje hundre stykker.

Til sammenligning er det ca 400 000 hørselshemmede i norge og ca 5000 døve.
Vis hele sitatet...
Selv om jeg egentlig ikke syns det har noe å si, lurer jeg på hvor stor andel av disse er det som er potensielle kinogjengere? (Antar at et veldig stort antall er pensjonister som generelt går mindre på kino enn resten av befolkningen) Og hvor stort er antallet med tinnitus?
Sist endret av BaconWeed; 9. desember 2011 kl. 00:29.
Eller så kan du gjøre som med 3d-filmer. Ha teksten på skjermen, men tilby spesielle briller for de som er kresne, og vil unngå teksten.
Noen grunn til at dette ikke skulle funke?
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Mener du at alle som vil se film uten tekst er hipstere? Virker forøvrig som et helt ok forslag så lenge det blir hipsterne som slipper briller og så lenge bilde kvaliteten ikke blir noe dårligere.
Vis hele sitatet...
Hipstere bruker jo briller uten styrke halvparten av tiden. Ser ikke at det skulle være et problem for dem.



Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Selv om jeg egentlig ikke syns det har noe å si, lurer jeg på hvor stor andel av disse er det som er potensielle kinogjengere? (Antar at et veldig stort antall er pensjonister som generelt går mindre på kino enn resten av befolkningen) Og hvor stort er antallet med tinnitus?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde i alle fall ikke gått på kino å betalt full pris for en film jeg forsto 50% av. Er jo bare flott om man kan øke andelen potensielle kinogjengere.
Eksempelet hans er helt greit, i begge tilfellene blir det slik at behovene til en minoritet tråkker på majoriteten, dermed er det et dårlig forslag.
Vis hele sitatet...
Du har jo helt åpenbart ikke forstått hvordan et velfungerende demokrati fungerer. Hvordan tror du samfunnet hadde vært hvis majoriteten ikke brydde seg om minoriteten?

Jeg fatter heller ikke at denne saken skal være så himla vanskelig å forstå.
Hvis du er filmskaper og ønsker at mine skattepenger skal betale lønna de nå og samtidig gi deg kunstnerisk frihet til å lage de filmene du har lyst til å lage (og ikke tvinge deg til å bare lage kommersielle drittfilmer) så krever jeg i det minste at også folk som hører dårlig skal ha muligheten til å bli med meg å se filmen.
Er det så jævlig urimelig?
Nå er det faktisk slik at denne loven tvinger majoriteten til å se film med tekst på vegne av en minoritet, jeg mener ikke det er et velfungere demokrati. Jeg sier ikke at majoriteten ikke skal bry seg om minoriteten, denne lovendringen gjør ikke kun at de hørselshemmede får det bedre, den gjør også at veldig mange kinogjengere får en værre filmopplevelse. Hadde det vært så inn i helvete urimelig å bare lage en kvote istedenfor å tvinge absolutt alle til å se tekstet film?
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Nå er det faktisk slik at denne loven tvinger majoriteten til å se film med tekst på vegne av en minoritet, jeg mener ikke det er et velfungere demokrati. Jeg sier ikke at majoriteten ikke skal bry seg om minoriteten, denne lovendringen gjør ikke kun at de hørselshemmede får det bedre, den gjør også at veldig mange kinogjengere får en værre filmopplevelse.
Hadde det vært så inn i helvete urimelig å bare lage en kvote istedenfor å tvinge absolutt alle til å se tekstet film?
Vis hele sitatet...
Nei, det hadde ikke vært urimelig med en kvote på feks. alle filmer som får norsk støtte og som skal vises på kino hver dag mellom klokka 18:00 til 23:00 må ha norsk tekst. Så kan du som ikke liker tekst gå på kino midt på dagen eller sammen med mødre på babykino.

Du skjønner tydeligvis ikke problemet til de som hører dårlig. De mister alt massevis av kulturtilbud i form av musikk, teater, konserter osv. og alle andre plasser der det er teknisk umulig å gjøre noe med volumet. På kino er det ikke slik, der er det bare å tekste, så kan de delta på lik linje som oss andre. Det er rimelig kjipt å ikke kunne delta på arrangement sammen med andre bare fordi det du ikke klarer å se en film med tekst.

Du har valget til å se den hjemme og på kino, det er rimelig kvalmt og egoistisk å frata andre folk de samme rettighetene bare fordi du syns tekst er stygt.
Sist endret av Mith; 9. desember 2011 kl. 13:36.
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Nå er det faktisk slik at denne loven tvinger majoriteten til å se film med tekst på vegne av en minoritet, jeg mener ikke det er et velfungere demokrati. Jeg sier ikke at majoriteten ikke skal bry seg om minoriteten, denne lovendringen gjør ikke kun at de hørselshemmede får det bedre, den gjør også at veldig mange kinogjengere får en værre filmopplevelse. Hadde det vært så inn i helvete urimelig å bare lage en kvote istedenfor å tvinge absolutt alle til å se tekstet film?
Vis hele sitatet...
Ikke alle som forstår hva skuespillere sier, når det er mye bakgrunnbråk, mumling og dialekter som gjør kino opplevelse til helvete! Og jeg syns det er rimelig at det er tektstet sånn at hørselhemmede kan også se norske filmer. Hvordan er det å være døv og se en norsk film i Norge tror du? Man føler seg "diskrimenert" på en måte. Neste gang du går på kino for å se en norsk film, ta med ørepropper og sette på ørepropper under hele filmen, da får du vite å være døv! Kan vedde at du kommer å skifte meningen etter filmen.
Litt kjedelig for oss med god hørsel, bra for de med dårlig hørsel. Jeg støtter uansett forslaget, hvorfor skal ikke hørselshemmede få en god kinopplevelse de også? Teksten ødelegger minimalt av filmen.
Så det er sagt, så ser jeg ikke helt problemet med at det kan kjøre to visninger av filmer dersom kinoene ønsker det - en tekstet og en utekstet versjon.
Sist endret av Spelly; 9. desember 2011 kl. 13:38.
Norsk tekst i norske filmer hjelper:
-døve
-tunghørte
-folk som har problemer med å forstå dialekter

Norsk tekst i norske filmer hjelper ikke:
-folk som er vanskelige

Om man sier nei til norsk tekst for norske filmer, gir man regelrett blanke i de som trenger tekst for å kunne følge med. BaconWeed sier at dette går imot majoriteten, som etter hans mening misliker tekst, og gjør det hele til en verre kinoopplevelse. Da vil jeg stille deg et par spørsmål, BaconWeed:

1) Er det et stort tap å ikke kunne se det som skjer helt nederst på bildet, fordi teksten er i veien?
2) Er du redd du kommer til å ende opp med å faktisk lese teksten?
3) I store byer skal det kunne gå an å legge opp egne visninger for døve og tunghørte, sånn som i Storbritannia, men hva med bygdene? Skal ikke døve kunne gå på kino?
4) Skal vi også fjerne pipelyden på lyssignaler ved gangoverfelt, siden flertallet faktisk kan se når det er grønt? Den pipelyden er plagsom, azz...

Hilsen en tekster.
Teksting forstyrrer opplevelsen. Folk som sliter med å lese vil ubevisst gjennom hele filmen konsentrere seg for å få med teksten som popper opp nederst på lerretet. Det tapper fokuset på filmen. De blir slitne og greier ikke få med seg handlingen. Dette her går på bekostning av de med lav utdanning. For de av oss som leser jevnlig er dette et ikke-problem.
Sist endret av Stratops; 9. desember 2011 kl. 15:30.
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, normalt sett betyr det det. Å klage på det er det som kalles first world problem.
Vis hele sitatet...
Tekst på filmen ødelegger filmopplevelsen for mange. Hvor mye går bort? 1/5?

Jeg har sett på filmer fra andre land at det kan være irrgrønn tekst nederst og rosa tekst på sidene, resultatet blir at man da ser bare ca 1/3 av filmen, hva blir det neste? At man må presentere f eks skrik med omtale av kunsteren foran maleriet?

For mange kan teksting oppleves som mobbing, det er omtrent som om det kommer en tekstmelding man ikke rekker å lese hele av før den neste kommer, eller at den går bort.

Men det fint at det kan skrues av på DVD.
Sist endret av nudo; 9. desember 2011 kl. 15:36.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av nudo Vis innlegg
Jeg har sett på filmer fra andre land at det kan være irrgrønn tekst nederst og rosa tekst på sidene, resultatet blir at man da ser bare ca 1/3 av filmen, hva blir det neste? At man må presentere f eks skrik med omtale av kunsteren foran maleriet?
Vis hele sitatet...
Ehm, hæ? Nå har jeg ikke lest hele lovforslaget, men jeg tipper noen andre ville reagert i denne tråden om det var snakk om irrgrønn tekst og rosa tekst. Har du noen grunn til å tro at tekstingen vil være annerledes etter 1. januar enn den er nå?
For mange kan teksting oppleves som mobbing, det er omtrent som om det kommer en tekstmelding man ikke rekker å lese hele av før den neste kommer, eller at den går bort.
Vis hele sitatet...
Mobbing? Hva med vitenskapsprogrammer som sendes på NRK? Utenlandske filmer? Alle bøkene som utgis hvert år som de fleste ikke forstår noe av?

Du hadde ikke tenkt på at det kan oppfattes som «mobbing» av bl.a. hørselshemmede å ikke tekste?

Jeg minnes forøvrig rabalderet om når røykeforbud skulle innføres på skjenkesteder.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Teksting forstyrrer opplevelsen. Folk som sliter med å lese vil ubevisst gjennom hele filmen konsentrere seg for å få med teksten som popper opp nederst på lerretet. Det tapper fokuset på filmen. De blir slitne og greier ikke få med seg handlingen. Dette her går på bekostning av de med lav utdanning. For de av oss som leser jevnlig er dette et ikke-problem.
Vis hele sitatet...
Vel, nå er det ikke tekstens feil at noen av seerne ubevisst lar øynene gli ned på teksten. Det er heller snakk om en vanesak. Det er virkelig ikke et stort problem å se på selve bildet, og ikke den ørlille prosenten teksten faktisk tar av et ellers stort kinolerret. Blir man sliten av å lese teksten fordi man leser sakte? Vel, da er løsningen å ikke lese den.

Sitat av nudo Vis innlegg
Tekst på filmen ødelegger filmopplevelsen for mange. Hvor mye går bort? 1/5?

Jeg har sett på filmer fra andre land at det kan være irrgrønn tekst nederst og rosa tekst på sidene, resultatet blir at man da ser bare ca 1/3 av filmen, hva blir det neste? At man må presentere f eks skrik med omtale av kunsteren foran maleriet?

For mange kan teksting oppleves som mobbing, det er omtrent som om det kommer en tekstmelding man ikke rekker å lese hele av før den neste kommer, eller at den går bort.

Men det fint at det kan skrues av på DVD.
Vis hele sitatet...
Her er det snakk om norske filmer, ikke utenlandske fansubs og annen amatørteksting. Visste du at det finnes teori og grunnleggende praksis rundt teksting? Ikke? Vel, les deg opp på for eksempel noe av Henrik Gottleib, så vil du se at teksting ikke skal dekke store deler av skjermen.

---------------------------------------------------------------

Nå til et problem med teksting på kino, noe som også gjelder DVD, uansett språk:

Teksting på kino og DVD har kortere tid på skjermen enn vanlig teksting på TV. Dette gjør at det kan bli vanskelig å lese for noen, men for gjennomsnittet er det lesbart. Dette er, etter min mening, et problem for mennesker som leser sakte, sånn som Stratops og nudo nevnte. Problemet er at seerne ikke gidder å klage på dette, og da forblir det sånn.
Sitat av Miyamoto Vis innlegg
Teksting på kino og DVD har kortere tid på skjermen enn vanlig teksting på TV. Dette gjør at det kan bli vanskelig å lese for noen, men for gjennomsnittet er det lesbart. Dette er, etter min mening, et problem for mennesker som leser sakte, sånn som Stratops og nudo nevnte. Problemet er at seerne ikke gidder å klage på dette, og da forblir det sånn.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du er inne på noe veldig viktig her. I motsetning til hørselshemmede er ikke dårlige lesere en minoritet som samler seg slik at de kan samlet påvirke politikere da svært få vil bekjenne at de leser dårlig, og de er også en gruppe som ellers er svært dårlig representert blant politikere av naturlige årsaker. Når samfunnet blir tilrettelagt for minoriterer er det bare de minoritetene som klager som får noe, og det mener jeg er et grunnleggende problem med slike vedtak som dette.
Sist endret av Stratops; 9. desember 2011 kl. 18:24.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg tror du er inne på noe veldig viktig her. I motsetning til hørselshemmede er ikke dårlige lesere en minoritet som samler seg slik at de kan samlet påvirke politikere da svært få vil bekjenne at de leser dårlig, og de er også en gruppe som ellers er svært dårlig representert blant politikere av naturlige årsaker. Når samfunnet blir tilrettelagt for minoriterer er det bare de minoritetene som klager som får noe, og det mener jeg er et grunnleggende problem med slike vedtak som dette.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel gjerne sånn at lesehastigheten kan oppøves, kan den ikke? Du kan ikke trene deg opp til å høre bedre om du er døv.
Jeg syns det er mye å kreve av folk at de skal øve seg på å lese så de kan se en kinofilm. De fleste dårlige lesere er det av grunner som er utenfor deres kontrol, som dårlig oppvekst, dysleksi eller at de rett og slett er lettere tilbakestående.

Jeg er på ingen måte mot teksting for hørselshemmede, men jeg mener at filmskapere vil gjøre dette selv om de ser at det er et behov for det, dvs om det kommer flere kinobesøkende til teksta filmer enn uteksta filmer. SSB bør kjøre en statistikk på det.
Sist endret av Stratops; 9. desember 2011 kl. 18:37.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg syns det er mye å kreve av folk at de skal øve seg på å lese så de kan se en kinofilm. De fleste dårlige lesere er det av grunner som er utenfor deres kontrol, som dårlig oppvekst, dysleksi eller at de rett og slett er lettere tilbakestående.

Jeg er på ingen måte mot teksting for hørselshemmede, men jeg mener at filmskapere vil gjøre dette selv om de ser at det er et behov for det, dvs om det kommer flere kinobesøkende til teksta filmer enn uteksta filmer. SSB bør kjøre en statistikk på det.
Vis hele sitatet...
Nå er det heller ingen krav om at de skal lese teksten? Teksten er der som en hjelp, ikke noe du lese. Man kjenner seg selv best, og vet man at man er en dårlig leser, så ser man på filmen og lar teksten være. Får du ikke med deg teksten på kino, får du den heller ikke med deg på DVD.

Filmskaperne bestemmer ingen verdens ting om teksting. Det er selskapene som publiserer filmene i de forskjellige landene som avgjør dette. Å kjøre en statistikk for å se om utekstede filmer får mer besøk enn tekstede filmer beviser kun én ting: At de besøkende er vanskelige og vrange. Jeg gjentar igjen det jeg sa tidligere: "Det er virkelig ikke et stort problem å se på selve bildet, og ikke den ørlille prosenten teksten faktisk tar av et ellers stort kinolerret." Å boikotte kinofilm på grunn av teksting blir som å sette seg på butikkgulvet og grine fordi mamma ikke vil kjøpe leken til deg.
Det er mange her i tråden som sier at de syns det er vanskelig å se på film med teksting, og jeg tror de vet bedre hva de selv opplever enn noen andre. Det er nedlatende å påstå at de er vrange fordi de ikke opplever verden som du gjør det.
Sist endret av Stratops; 9. desember 2011 kl. 19:00.
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Selv om jeg egentlig ikke syns det har noe å si, lurer jeg på hvor stor andel av disse er det som er potensielle kinogjengere? (Antar at et veldig stort antall er pensjonister som generelt går mindre på kino enn resten av befolkningen) Og hvor stort er antallet med tinnitus?
Vis hele sitatet...
Undersøkelser viser at om lag 100.000 nordmenn i yrkesaktiv alder hører så dårlig at de kunne hatt nytte av et høreapparat. Så kommer alle UNDER yrkesaktiv alder, og en god del over som er potensielle kinogjengere.

Undersøkelser viser at så mye som 17 % av befolkningen har en grad av tinnitusfornemmelse (prevalens). For aldersgruppen over 60 år er denne prosenten øket til ca. 30. Men bare ca. 25 % av alle med tinnitus føler så mye ubehag at de tar kontakt med lege.
Sist endret av KultNick; 9. desember 2011 kl. 19:20.
Jeg ser ikke noe problem med dette, og synes det er positivt da jeg av og til ikke får med meg alt grunnet støy fra drittunger i kinosalen eller lav lyd.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det er mange her i tråden som sier at de syns det er vanskelig å se på film med teksting, og jeg tror de vet bedre hva de selv opplever enn noen andre. Det er nedlatende å påstå at de er vrange fordi de ikke opplever verden som du gjør det.
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg har lest gjelder dette folk som faktisk leser teksten. Det er ingen tvang å lese den.

I følge tall fra 2005 er 400 000 hørselshemmede her i Norge.
Sitat av Miyamoto Vis innlegg
Etter hva jeg har lest gjelder dette folk som faktisk leser teksten. Det er ingen tvang å lese den.

I følge tall fra 2005 er 400 000 hørselshemmede her i Norge.
Vis hele sitatet...
Om det er 400 000 kinogjengere som ikke greier å nyte film uten tekst ser jeg ikke hvorfor man må fatte vedtak for å tvinge det fram. Da skjer det helt naturlig uten at noen byråkrater lønnet av våre skattepenger skal trenge blande seg inn.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Om det er 400 000 kinogjengere som ikke greier å nyte film uten tekst ser jeg ikke hvorfor man må fatte vedtak for å tvinge det fram. Da skjer det helt naturlig uten at noen byråkrater lønnet av våre skattepenger skal trenge blande seg inn.
Vis hele sitatet...
Det har akkurat skjedd helt naturlig, ved at hørselshemmede krevde det. Det er ikke noe byråkratene fant på selv.
hvis dere ikke vil ha tekst kan dere bare se på filmen istedet for å se på teksten.
Sist endret av kakesmule00; 9. desember 2011 kl. 21:33.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Det har akkurat skjedd helt naturlig, ved at hørselshemmede krevde det. Det er ikke noe byråkratene fant på selv.
Vis hele sitatet...
Vilkårene om obligatorisk teksting kommer gjennom en endring av forskriften om tilskudd til audiovisuelle produksjoner, opplyser Kulturdepartementet.
Vis hele sitatet...
Det er absurd at hørselshemmede skal ha retten til å kreve hvordan kunstnere skal presentere sine verk, og få staten til å sanksjonere mot de som ikke adlyder dem. Om de er misfornøyd med tilbudet de blir gitt betaler de ikke penger for det. Om kunstneren vil tjene penger, noe de aller fleste er helt avhengig av for å fortsette å skape, vil han da tilfredsstille deres behov. Det er sånn verden fungerer.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Endelig får jeg med meg dialogen over den jævla brusslurpinga og baconsnacks knasinga!
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det er absurd at hørselshemmede skal ha retten til å kreve hvordan kunstnere skal presentere sine verk, og få staten til å sanksjonere mot de som ikke adlyder dem. Om de er misfornøyd med tilbudet de blir gitt betaler de ikke penger for det. Om kunstneren vil tjene penger, noe de aller fleste er helt avhengig av for å fortsette å skape, vil han da tilfredsstille deres behov. Det er sånn verden fungerer.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det ingen som klager på at utenlandske filmer blir tekstet? Det må da gå enda mer utover det kunstneriske, siden det finnes mange flere bra utenlandske filmer enn norske.

Kino handler ikke bare om en kunstner som vil presentere sitt verk, det er ikke kunstneren som sitter og snurrer filmen fordi han vil vise den fram. Kino er et underholdningstilbud til folket, drevet av profitt. Det er ingen som tvinger kunstneren til å vise verket sitt med tekst på DVD, Blu-ray og TV.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg fatter heller ikke at denne saken skal være så himla vanskelig å forstå.
Hvis du er filmskaper og ønsker at mine skattepenger skal betale lønna de nå og samtidig gi deg kunstnerisk frihet til å lage de filmene du har lyst til å lage (og ikke tvinge deg til å bare lage kommersielle drittfilmer) så krever jeg i det minste at også folk som hører dårlig skal ha muligheten til å bli med meg å se filmen.
Er det så jævlig urimelig?
Vis hele sitatet...
Jeg har konsentrasjonsvansker pga medfødte diagnoser. Når jeg ser en film med teksting greier jeg det, for all del, men jeg blir hele tida "rykket ut" av opplevelsen, på en måte.

Hvorfor kan ikke jeg få for eksempel to visninger i uka, gjerne midt i uka, hvor jeg kan gå på kino uten å måtte få diagnosene mine slengt i trynet og bare kose meg med filmen isteden?

Er det så jævla urimelig?
Hvorfor kan ikke jeg få for eksempel to visninger i uka, gjerne midt i uka, hvor jeg kan gå på kino uten å måtte få diagnosene mine slengt i trynet og bare kose meg med filmen isteden?
Vis hele sitatet...
Det kan du om du klarer å få din lokale kino til å sette opp spesialvisninger.
Noen som har sett villmark uten tekst? fuck.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Ehm, hæ? Nå har jeg ikke lest hele lovforslaget, men jeg tipper noen andre ville reagert i denne tråden om det var snakk om irrgrønn tekst og rosa tekst. Har du noen grunn til å tro at tekstingen vil være annerledes etter 1. januar enn den er nå?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg nevnte bare hva folk i andre land må leve med.
Sist endret av nudo; 12. desember 2011 kl. 17:29.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det kan du om du klarer å få din lokale kino til å sette opp spesialvisninger.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er døvhet/hørselsvansker god nok grunn til å endre alle kinovisninger, mens konsentrasjonsvansker ikke er det? (

Dette er et eksempel på dårlig universell utforming. Det ville vært mer interessant med en debatt om gode løsninger istedenfor å kneble debatten med å si at de som ønsker å se på andre løsninger ikke bryr seg om funksjonshemmede. Dette blir et stadig viktigere tema i framtida, å finne løsninger som er gode for flest mulig parter samtidig.

Grunnen til at jeg maser om dette er at døve, blinde, rullestolbrukere etc. har ganske åpenbare behov. Folk liker kanskje ikke å tilrettelegge bestandig, men de setter ikke spørsmålstegn ved behovet. Jeg og mange andre har isteden usynlige funksjonshemminger. De blir det ofte satt spørsmålstegn ved.
Når folk er blitt vant til at tilrettelegging er noe krøkkete klønete greier som er ubehagelig vil de være negative til å akseptere tilrettelegging for funksjonshemminger de kanskje ikke tror på, og ihvertfall så "kan det ikke være sååå alvorlig som de sier".

Derfor er det viktig å være opptatt av god og universell utforming hele veien.
(Dessuten får det ofte posititv effekt for mange grupper på en gang, utover de man opprinnelig planla for, når man tenker slik.)
Jeg hater virkelig teksting av film, både på norsk og engelsk tale. Dette blir nok spikern i kista for mine kino turer til filmer med norsk tale. Enda en fin ting med Piratbukta og annet, der kan man faktisk velge å ikke ha på tekst (Og det gratis uten reklame og overpriset godteri!)
Sitat av randoom Vis innlegg
Hvorfor er døvhet/hørselsvansker god nok grunn til å endre alle kinovisninger, mens konsentrasjonsvansker ikke er det?
Vis hele sitatet...
Fordi de er flere, bedre organisert og har alt et veldig redusert kulturtilbud. Det er ikke retten til å gå kino som er temaet her, det er retten til kulturopplevelser, som jeg har nevnt tidligere. Folk med konsentrasjonsvansker kan benytte seg av 95% av kulturtilbudene som alle andre kan, slik er ikke situasjonen for de som hører dårlig eller er døve.
400,000 sliter med dårlig hørsel og vil ha tekst på kino.
4,6 mill. har ingen slike problemer.

La oss si at det er 50% av de som sliter med dårlig hørsel som går på kino, og 50% av resten som gjør det samme.

Om 2,3 millioner (de som ikke sliter med hørselen), plutselig sluttet å gå på kino pga denne loven ville sannsynligvis både politikere, kinoeiere o.l., fått opp øynene og se at det er ikke mulig å sende norske filmer med tekst fordi det er et tapsprosjekt. Ganske enkel løsning, dere som ikke liker tekst må bare overbevise resten til å slutte å gå på kino, la de hørselshemmede få kinosalen for seg selv, så tar det nok ikke lang tid før det blir en "kvotedeling".

Fiktive tall selvfølgelig..

KP til KultNick som påpeker dobbeltmoralen til de fleste av de som klager over tekst på norske filmer her.

Personlig er jeg for dette, har stort sett ingen problemer med tekst på filmer, om jeg ønsker å se en norsk film uten tekst leier jeg den e.l., så får jeg se den hjemme med akkurat de jeg vil, det godteriet (til vanlig pris), jeg vil, og ikke minst uten alle irriterende idioter som finner veien inn til kinoene med mobiltelefoner på, snorking, prating med sidemenn o.s.v., sånnt ødelegger min filmopplevelse mer enn litt stakkars tekst nederst på skjermen som enkelt kan ignoreres.
Sitat av OnklD Vis innlegg
400,000 sliter med dårlig hørsel og vil ha tekst på kino.
4,6 mill. har ingen slike problemer.

La oss si at det er 50% av de som sliter med dårlig hørsel som går på kino, og 50% av resten som gjør det samme.

Om 2,3 millioner (de som ikke sliter med hørselen), plutselig sluttet å gå på kino pga denne loven ville sannsynligvis både politikere, kinoeiere o.l., fått opp øynene og se at det er ikke mulig å sende norske filmer med tekst fordi det er et tapsprosjekt. Ganske enkel løsning, dere som ikke liker tekst må bare overbevise resten til å slutte å gå på kino, la de hørselshemmede få kinosalen for seg selv, så tar det nok ikke lang tid før det blir en "kvotedeling".
Vis hele sitatet...
Det blir feil å fremstille det slik, siden denne loven kun handler om norske filmer. Norske filmer sto i fjor for 23,3 prosent av kinobesøket, noe som var ny rekord. Minst 76,7 prosent av kinobesøket blir uendret uansett om alle som hører godt slutter å gå på norske filmer med tekst.

Tallet for folk som vil ha tekst på utenlandske filmer er også mye høyere enn 400 000, siden det ikke lengre handler kun om hørsel, men også om språk.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
fikk en ide:... hvorfor ikke lage spesialvisninger for både blinde og døve. du tar en film og legger på tekst (og tegnesråk hvis det trengs) for de døve, dette vil da de blinde ikke få med seg.(sett at de ikke kan se filmlerette) så tar de på samme film og legger på synstolkning for de blinde, dette vil ikke de døve få med seg.(sett at de ikke kan høre lyden) enkelt og greit.
Sist endret av øyvind95; 24. mai 2012 kl. 21:17.
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
fikk en ide:... hvorfor ikke lage spesialvisninger for både blinde og døve. du tar en film og legger på tekst (og tegnesråk hvis det trengs) for de døve, dette vil da de blinde ikke få med seg.(sett at de ikke kan se filmlerette) så tar de på samme film og legger på synstolkning for de blinde, dette vil ikke de døve få med seg.(sett at de ikke kan høre lyden) enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Fantastisk idé!

Når det faktisk er mulig å tilrettelegge en film for tunghørte og døve, så er jo dette flott. Det er dessverre ikke mulig å tilrettelegge en film for blinde, og derfor går de glipp av de fleste filmer. (Noen dokumentarer er kanskje unntatt.)

På de områder det faktisk kan tas hensyn til blinde og tilrettelegges deretter, ser jeg det som en selvfølge at det skal tilrettelegges for dem.
Sist endret av Fuzzybossen; 24. mai 2012 kl. 21:40.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Fantastisk idé!

Det er dessverre ikke mulig å tilrettelegge en film for blinde, og derfor går de glipp av de fleste filmer. (Noen dokumentarer er kanskje unntatt.)
Vis hele sitatet...
Les dette:
http://medialt.no/synstolking/756.aspx
https://www.blindeforbundet.no/inter...olking-av-film
http://www.lnu.no/aktuelt/nyheter/no...-filmfestival/
http://touch.abcnyheter.no/kultur/fi...ZW1tZXQiMzk%3D
http://m.aftenbladet.no/kultur/Blind...l#.T76Xf4lhic0