Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 922
Jeg eier et veldig populært domene. Bare 2 bokstaver. Hatt det siden 2010 men skal nå selge den. Må dette skattes av? Må man betale mva? Kontrakter? Hvor får jeg tak i eventuelle kontrakter? Hvordan foregår prosessen? Jeg er også uføretrygdet, så kan det bli trekk i trygden hvis jeg mottar for mye penger?

"Prisantydning" på domenet er rundt 100k. Tar imot alle tips og råd jeg kan få.
Kan du sende meg en PM med domenenavnet?
Jeg kan ikke bidra med annet enn å spørre kilden, i dette tilfellet Skatteetaten.
Hvis du hadde profitt (inntekt) etter fradrag (i ditt tilfelle evt. markedsføringskostnader etc) så blir det standard kapitalinntekt du må føre på ligningen (typisk 22%). Med mindre du som uføretrygdet har et selskap (ENK, AS etc) som driver med flipping av domener så kommer ikke mva inn i bildet.
Sitat av Elijah Price Vis innlegg
Hvis du hadde profitt (inntekt) etter fradrag (i ditt tilfelle evt. markedsføringskostnader etc) så blir det standard kapitalinntekt du må føre på ligningen (typisk 22%). Med mindre du som uføretrygdet har et selskap (ENK, AS etc) som driver med flipping av domener så kommer ikke mva inn i bildet.
Vis hele sitatet...
Dersom det selges igjennom selskap, uavhengig av selskapsform eller om eieren er ufør, så må selskapet registrere seg i mva-registeret og betale 25% mva av det salget(fakturaen) i foretaket som gjør at omsetningen passerer 50.000,-
Ergo selges domenet i 1 faktura så på 100.000 så må det faktureres og kreves inn 25% mva på den utgående fakturaen, og mva (utgående -inngående mva= betalbart beløp) Er han dog smart så deler han opp salget i 2 fakturaer. 1. faktura på 50.000,- og 0 i mva, deretter må det mva-registreres for så å fakturere restsum som inkluderer mva. På den måten betales det kun mva på faktura nr 2(25% av 50.000) fremfor 25% av 100.000.

Hvorvidt det går utover trygden hans kommer an på mange faktorer. Om det selges som ENK så er jo han og foretaket samme person, og evt. overskudd må skattes som vanlig inntekt. Hvorvidt den summen er over eller under hvor mye han har lov til å tjene ekstra uten at uføretrygden avkortes vet jeg ikke, her må han høre hvor mye han har lov til å tjene utenom uføretrygden sin uten at den blir redusert. Merk at den isåfall ikke blir permanent redusert, kun i det året han har den ekstra inntekten. Dersom domenet selges igjennom eget AS, og han ikke tar ut pengebe som lønn, så vil det ikke gå utover uføretrygden hans, men reglene for mva som nevnt over gjelder naturligvis. Om han ikke har et AS fra før så er vel neppe kostnaden for å stifte og drive et AS verdt det, med mindre han har planer om å fortsette å bruke firmaet til andre formål. På et tidspunkt vil han sikkert ta ut pengene for salget, enten i form av lønn eller utbytte, hvilket utløser skatt. Det er mulig å unnlate at det går utover trygden hans ved å dele opp beløpet som lønnsinntekt over f.eks 2 år, dersom salgssummen etter mva, driftsomkostninger etc. overstiger det beløpet han har lov til å tjene uten avkorting av trygdeytelser. Jeg kan ikke se at det lønner seg å stifte AS bare for å selge et stk. domene, med mindre han har tenkt til å drive videre med andre ting. Som akskjekapital kan han få en verdsettelse av domenet, og betale en revisor for å godkjenne dette som «tinginnskudd» fremfor innskudd av kontanter(min. 30.000) i akskjekapital (disse kan du ta ut igjen ved kapitalinnskudd til å kjøpe driftsmidler, lønn, husleie etc.)
Vet dog ikke hvordan det blir skattemessig å overføre domenet privat som tinginnskudd fremfor kapitalinnskudd som aksjekapital. Det utløser muligens ikke skatt, siden det er en privat investering.
Anyway… med så små beløp så lønner det seg neppe alle kostnader rundt det å stifte, drive og avvikle et AS for 1 stk salg på 100.000. Det er nok mer lønnsomt å bare ta den avkortingen i trygden(som ikke er permanent, kun det året det tjenes over grensen). Mulig det er mulig å komme greiere ut av det skattemessig dersom man kan rapportere det som hobbyinntekt, men den er vel ganske tynn…. Om du kjenner kjøper så hadde vel det mest gunstige vært å selge 50% av domenet i fjor og resterende i år(eller 50% i år og 50% neste år) da jeg ANTAR at beløpsgrensen for avkorting av trygd er over 50.000…et googlesøk med resultat på nav.no forteller deg kjapt hvor mye du har lov å tjene.
Jeg er ingen ekspert på temaet, så vennligst ingen angrep om jeg tar feil. Jeg mener dog at det er slik det fungerer, om jeg husker rett