Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  483 42264
Hamas er og blir i mine og mange andres øyne noen fryktelige monstre. Det er kommet klare bevis for at de prøver og hindrer sin egen sivilbefolkning i å flykte sørover i Gaza, for å ofre dem slik at de får mer sympati fra verdenssamfunnet (tror de nå, i alle fall). At de skyter raketter fra sykehus, skoler, boligblokker osv. også av samme grunn, er forkastelig. De vet like godt som alle andre at fienden vil ofte skyte mot samme sted som rekketter kommer fra. Altså mer offerblod av sine egen sivilbefolkning og mer sympati, tror de.
Sitat av ItBoy1234 Vis innlegg
Der tar du fryktelig feil - de fleste palestinere er ikke "pro hamas". Jeg vet ikke hvor du henter noe informasjonen din fra- men her skal du få en liten historiebelæring. Hovedsakelig er det to fraksjoner som styrer palestinerne Fatah og Hamas. Fatah styrer på vestbredden -imens Hamas styrer på Gaza. Mao: de styrer hvert sitt geografiske området. De er adskilt. Partiene er ikke alliterte. Det innebærer at de er fiender. De som liker Fatah - liker ikke Hamas. Så nei - "flerparten" er ikke pro Hamas.




Jeg vet ikke om det er troll - eller om du er seriøs. Jeg satser på førstnevnte. Sammenligner du det at innvandrere kommer til Norge - på fredeligvis - med sionistiskeparamilitæret grupper som kom til Palestina - fordrev mennesker gjennom massakrer det samme som okkupasjon? Vi snakker om minst 400 byer som ble brutalt utslettet. Over 750 000 mennesker ble fordrevet. Det er en okkupasjon. De som ble igjen lever under apartheid. Jeg håper for gudsskyld - at du som en lojal medborger - som en nordmann - ikke har det "mindsetet" som du selv prosjekterer ut. Et slikt "mindset" ville ha resultert i lettfattet invasjon av Norge



Det at Israel hvitvasker ryktet sitt seg selv ved å tillate inn noen arabere inn i hæren, samt pinkwasher seg selv med å la seksuelle minioriteter holde noen par parader i ny og ne holder dessverre ikke for meg.

Nå skal vi gjennom et bildealbum sammen, så kan du bedømme selv.

Her har du den berømte veggen som Israel bygger og som adskiller palestinere og israelere fra hverandre.








Eller hva med at palestinere ikke får bruke veier - altså at veien kun er reservert for jøder. De må gjennom kontrollposter for å komme hjem til sin egen dør.



Her har du kartet over stedene palestinere får bevege seg og ikke, samt kontrollsperringer som palestinerne må gjennom i Shahada gaten i Jerusalem som Israel har annektert.



Under kan du se hvordan en kontrollsperring kan se ut. Dette må en palestiner gjennom hver dag - bare for å komme gjennom til sitt hus.







Hvem som har "krav" på et land eller ikke, er helt likegyldig for meg. Om legitimeringsgrunnlaget til Israel er en 2500 år gammel bok, samt at de fikk området av gud - så holder det dessverre ikke for meg. Jeg vet ikke helt om du vet hvorfor britene og amerikanerne i det hele tatt støttet opprettelsen av Israel. Men selve grunnlaget er sykt og forstyrrende i seg selv: tanken til de kristne sionistene var at en reetablering av en jødisk stat i Midtøsten, er selve premisset for at Jesus Kristus skal komme tilbake. For at det skal skje - må arabere vekk, og Israelerne få vende tilbake. Det forklarer noe av hvorfor støtten blant de kristne evangelistene har vært sterk. Det morsomste av alt: mange israelere tåler ikke, og avskyr de kristne selv. De er uønsket av Israel.

Det jeg forholder meg til er hvem som bodde der - ikke det at noen driver og legitimerer okkupasjonen sin på gud, mosebøker, samt at de kanskje hadde et tempel der for nesten 3000 år siden.



Det du altså mener er at - de millioner av jødene som kom fra USA, Europa, Afrika og Asia - har mer rett på å bo i Palestina enn de palestinerne som har bodde der før 1946. Slik anvist på kartet - så var det knapt jøder i Israel før 1946. Vi skal altså tillate massakrering, utvisning og okkupasjon av palestinere - for å gi land til okkupanter og kolonister fra hele verden som har absolutt null tilhørighet til området. Og til de som argumenterer for at sionistene har tilhørighet, jo det baserer de på en en 2500 år gammel bok, et tempel, samt de kristne sin kåte drøm om å få Jesu tilbake på jorda. Ser du egentlig hvor forstyrrende hele prosjektet egentlig er?



Argumentet ditt om "dumme" raketter orker jeg ikke engang å ta i. For du forventer virkelig at et landområdet som er avstengt fra alle kanter fra Israel og som har blitt omtalt som verdens største fengsel har muligheter for å lage presise raketter. Hadde de hatt det - så hadde de selvfølgelig gjort det. Det at de hele tatt har noe å kjempe med er en bragd i seg selv.



Hvis du for et sekund tror at jeg postet innlegget med bilder fordi jeg hadde lyst på KP, så tar du fryktelig feil. Det å få KP fra tilfeldige på et slitent forum som har sett sine bedre dager, er av absolutt ingen betydning. Og vet du hva? Du skal få være den voksne og ansvarlige som ikke poster bilder. Jeg er dessverre ikke like behersket som deg - jeg vil at verden skal få se den uretten som palestinerne opplever.

Derimot er formålet mitt med innlegget mitt å vise Israel sine forbrytelser. Å gi de over 5 millionene av palestinere som har blitt fordrevet fra sine hjem, sine hus - og sine nabolag et ansikt. De millioner av palestinere som hver dag blir trakassert, drept, okkupert og fordrevet fra sine land fortjener det. Det er det minste jeg kunne ha gjort.

Menneskerettigheter, folkerett og ytringsfrihet er noe vi i vesten skriker om, når det passer oss. Det kalles selektiv humanisme: menneskerettighetene gjelder for noen, men ikke andre. Hos meg er ikke menneskerettigheter til salgs: og under ingen omstendigheter vil jeg ikke stå opp for noen som er nede. Jeg bryr meg like mye om ukrainere som jeg bryr meg om palestinere. Dobbeltmoralisme i det hele har vi sett: Ukraina blir hyllet som en frihetskjemper - ikke under noen omstendigheter har jeg sett noen kalle de terrorister - selv om - de bruker sivile som skjold. .

Resten av innlegget ditt har jeg dessverre ikke tid eller energi å svare på. Har faktisk en kommende eksamen Men mange av argumentene dine er et klassisk vestlig narrativ. Det forstår jeg - vi bor tross alt i Norge. Men jeg vil anbefale deg å utvide horisonten din. Hvis du tror at VG, Dagbladet og Aftenposten er verden - så har du misforstått fundementalt. Egentlig vil jeg anbefale deg å holde deg unna media - studer heller historien, og gjør deg opp en mening selv.

Basert på hva jeg har sett av kunnskap av hva angår denne konflikten på dette forumet, så har det vært svært labert. De fleste argumentene kunne ha blitt tatt ut fra en BBC-håndbok. Det er null kilder - og innleggene er skrevet i et format som minner meg mer et om Facebook-innlegg nedtegnet av folk som har studert på livets harde skole.

Før jeg takker for meg: husk hva Nelson Mandela sa

Vis hele sitatet...

Jeg er for all del ikke helt uenig i det du sier, men du skal vite en ting. Det har blitt nevnt i posten her tidligere. Men har tydeligvis gått litt over hodene på mange

Gud, Allah, Elohim eller Elha


Er det samme mennesket. Vi omtaler alle den samme guden.

Når du sier arabere må vekk så må du vite at Arabisk er et semittisk språk.

https://www.instagram.com/reel/CrntU...RlODBiNWFlZA==
Sitat av oggen Vis innlegg
Hamas er og blir i mine og mange andres øyne noen fryktelige monstre. Det er kommet klare bevis for at de prøver og hindrer sin egen sivilbefolkning i å flykte sørover i Gaza, for å ofre dem slik at de får mer sympati fra verdenssamfunnet (tror de nå, i alle fall). At de skyter raketter fra sykehus, skoler, boligblokker osv. også av samme grunn, er forkastelig. De vet like godt som alle andre at fienden vil ofte skyte mot samme sted som rekketter kommer fra. Altså mer offerblod av sine egen sivilbefolkning og mer sympati, tror de.
Vis hele sitatet...
Og Israel bruker bosettere til å okkupere land og plasserer dem i faresoner slik at om de blir angrepet så har de casus belli til å okkupere mer land.
Likheter med hvordan USA fordrev indianerne på 1800 tallet.

Hamas er en digresjon, men beleilig for Israel da de kan skylde all elendighet på dem.
Hvorfor var det ikke fred i 1980 før hamas ble dannet? Hvorfor var der ikke fred i 2000 når fatah styrte?
Hamas er et resultat av konflikten, ikke årsaken til den.
Unsub, jeg er ikke enig i alt Israel gjør, særlig det du nevner om bosettings politikken. Du stiller spørsmål hvorfor var det ikke fred i 1980 før Hamas. Jeg er av den oppfatning at dette er noe som er mye eldre og mer komplekst enn de siste ti årene. Jøder har blitt hatet og trakasert i tusener av år og Holocaust og det som skjedde på 30 tallet trenger ikke mer omtale av meg. Det finnes land der jødehat er tatt inne i barneskolen, og da er det ikke rart at hele folket hater jøder når det kommer med morsmelken. Jeg har aldri snakket med en jøde men har tidlig i livet (jeg er 69 år nå) begynt å forstå demmes behov for å beskytte/forsvare seg. Min far var jødehater og var med i andre verdenskrig. Når jeg ble voksen og begynte og se verden på min måte så var det mye som skurret ut fra det jeg hadde forstått i mitt barndomshjem. Jeg har reist i 52 land (jobb) og det har vært lærerikt og berikende, men det får jeg eventuellt ta ved en senere anledning. Jeg har skrevt mange innlegg her, og nå vet folket her litt med om meg, greit det...
Sitat av oggen Vis innlegg
Unsub, jeg er ikke enig i alt Israel gjør, særlig det du nevner om bosettings politikken. Du stiller spørsmål hvorfor var det ikke fred i 1980 før Hamas. Jeg er av den oppfatning at dette er noe som er mye eldre og mer komplekst enn de siste ti årene. Jøder har blitt hatet og trakasert i tusener av år og Holocaust og det som skjedde på 30 tallet trenger ikke mer omtale av meg. Det finnes land der jødehat er tatt inne i barneskolen, og da er det ikke rart at hele folket hater jøder når det kommer med morsmelken. Jeg har aldri snakket med en jøde men har tidlig i livet (jeg er 69 år nå) begynt å forstå demmes behov for å beskytte/forsvare seg. Min far var jødehater og var med i andre verdenskrig. Når jeg ble voksen og begynte og se verden på min måte så var det mye som skurret ut fra det jeg hadde forstått i mitt barndomshjem. Jeg har reist i 52 land (jobb) og det har vært lærerikt og berikende, men det får jeg eventuellt ta ved en senere anledning. Jeg har skrevt mange innlegg her, og nå vet folket her litt med om meg, greit det...
Vis hele sitatet...
Kanskje du forstår dilemmaet til Palestinerne? De får nå høre at om Hamas legger ned våpnene og anerkjenner Israel så vil det bli fred, men PLO gjorde dette i '93 og de neste 16år før Hamas tok over i Gaza så var der verken fred eller mye fremgang i den prosessen.

Hvor naive tror Israel at Hamas er?
Sitat av oggen Vis innlegg
Det er kommet klare bevis for at de prøver og hindrer sin egen sivilbefolkning i å flykte sørover i Gaza, for å ofre dem slik at de får mer sympati fra verdenssamfunnet (tror de nå, i alle fall). At de skyter raketter fra sykehus, skoler, boligblokker osv. også av samme grunn, er forkastelig. De vet like godt som alle andre at fienden vil ofte skyte mot samme sted som rekketter kommer fra. Altså mer offerblod av sine egen sivilbefolkning og mer sympati, tror de.
Vis hele sitatet...
Det at Hamas kan ha hatt noen rakettkastere i nærheten av noen skoler o.l kan ha skjedd. Men at det er noe fast politikk som skjer hver eneste gang stemmer ikke. I så fall - kan du vise til flere kilder
- der det har skjedd flere ganger de siste 20 årene? Jeg regner med at det finnes masse bilder og beviser, dersom de sendte ut raketter fra "sykehus, skoler, boligblokker osv" Jeg har plenty av filmer og bilder de av det motsatte - Hamas filmer og legger ut rakettangrepene sine hver eneste bidige gang. Ikke et eneste jeg har sett under krigen er sendt fra boligområder. I så fall motbevis meg - vis meg konkrete beviser, der det har skjedd systematisk over de siste 20 årene.

Og hvor naiv tror du Hamas er - du er vel klar over at de har en folkelig opinion innad de må ta hensyn til. Det å stille raketter under skoler og i nabolag til folk - ville ikke ha gjort de særlig populært i lengden.

Hamas trenger ikke å få Israel til å bombe sivile for å skaffe sivile dødsfall - det er noe Israel allerede gjør. Det er kjent at Israel bruker ødeleggelse av sivil infrastruktur som kollektiv straff. Det gjorde de under Libanon-krigen og det gjør de mot Palestinerne. For eksempel har de kuttet av vann, strøm nå mot Gaza. De har også blokkert Gaza fra alle kanter - nettopp for å straffe dem.

Videre straffer de palestinere i Vestbanken ved å ødelegge sivil infrastruktur. Hele
55 000 bygg har blitt ødelagt av israelere med bulldosere. De river huset ned - imens familien står ute og ser på. Feilen de har gjort? Ingenting - det holder at de er i familie med en Israel ikke liker. De bruker det altså som en kollektiv straff. Høres det så demokratisk ut?

Videre nevner du for at det er "klare" bevis for Hamas nekter folk å flykte. Hva er beviset? VG og Dagbladet? Vis meg et bevis - der Hamas holder igjen folket og nekter de å flykte. Vi lever i en digital tidsalder. Alt blir filmet og lagt ut. Link meg kildene dine - jeg vil gjerne se det. For jeg klarer ikke å finne noe. Jeg vet heller ikke om det trygt for folk å rømme - Da den israelske hæren driver og bomber ruten de ba palestinerne bruke.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Kanskje du forstår dilemmaet til Palestinerne? De får nå høre at om Hamas legger ned våpnene og anerkjenner Israel så vil det bli fred, men PLO gjorde dette i '93 og de neste 16år før Hamas tok over i Gaza så var der verken fred eller mye fremgang i den prosessen.

Hvor naive tror Israel at Hamas er?
Vis hele sitatet...
NETTOPP - Oslo-avtalen ble signert på 90-tallet og Fatah prøvde seg på en ikke-voldelig med israelerne. Planen var å trekke seg ut av de okkuperte områdene. Hva er resultatet? Israel har nå over 100 ulovlige bosetninger med over 770 000 okkupanter. De vokser - og Israel besluttet for ikke så lenge siden å utvide bosetningene med enda fler. Den ikke-voldelige linjen har ikke fungert - og Israel tar seg fortsatt til rette.

Israel forstår ikke noe annet språk enn makt - dette er ikke mennesker du du kan gi noe til. Gir du dem litt av hånden din - så tar de hele. Jeg vil påminne om at Israel okkuperte Gaza inntil https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_settlement 2005. Det bodde flere okkupanter der i bosetninger som Israel hadde laget midt i Gaza blant palestinerne.

Hamas og Fatah gikk to forskjellige veier. Hamas valgte motstand - resultatet? Israel trakk seg ut og tok med seg bosetterne ut av Gaza. Resultatet i Vestbanken? En okkuperende Israel som fortsatt bedriver utvidelse og utkastelse av palestinere. Diskusjoner fungerer ikke med Israel - det har de tydelig demonstrert. Det eneste som funker er det samme språket som de selv bruker - vold, drap og terror.
ItBoy1234, i siste innlegget dit er det mye jeg både er uenig i og som kunne vært nyansert. Jeg kan ikke bruke hele kvelden på tastaturet. Men en ting kan jeg kommentere eller spørre om. Har du kontroll på alle bilder og filmer Hamas sender ut, og det som aldri blir sendt ut. Og det som sendes ut, er det verifisert? Jeg har ikke noe problem med at vi og andre her har foirskjellig syn på ting og tang. Den dagen alle er enig i alt, er det heller ikke krig på jorden, hipp hurra.

Benjamin Netanyahu tror ikke jeg er riktig mann for fredsbygging når dette er over...
Som Ursula von der Leyen, Europakommisjonens president, sa i fjor:

"Russia’s attacks against civilian infrastructure, especially electricity, are war crimes.

Cutting off men, women, children of water, electricity and heating with winter coming - these are acts of pure terror.

And we have to call it as such."
Sitat av oggen Vis innlegg
Unsub, jeg er ikke enig i alt Israel gjør, særlig det du nevner om bosettings politikken. Du stiller spørsmål hvorfor var det ikke fred i 1980 før Hamas. Jeg er av den oppfatning at dette er noe som er mye eldre og mer komplekst enn de siste ti årene. Jøder har blitt hatet og trakasert i tusener av år og Holocaust og det som skjedde på 30 tallet trenger ikke mer omtale av meg. Det finnes land der jødehat er tatt inne i barneskolen, og da er det ikke rart at hele folket hater jøder når det kommer med morsmelken. Jeg har aldri snakket med en jøde men har tidlig i livet (jeg er 69 år nå) begynt å forstå demmes behov for å beskytte/forsvare seg. Min far var jødehater og var med i andre verdenskrig. Når jeg ble voksen og begynte og se verden på min måte så var det mye som skurret ut fra det jeg hadde forstått i mitt barndomshjem. Jeg har reist i 52 land (jobb) og det har vært lærerikt og berikende, men det får jeg eventuellt ta ved en senere anledning. Jeg har skrevt mange innlegg her, og nå vet folket her litt med om meg, greit det...
Vis hele sitatet...
Når man ser hvordan de behandler naboene sine forstår man kanskje hvorfor de har blitt kasta ut av 109 land.
Sitat av SteinFlopp Vis innlegg
Når man ser hvordan de behandler naboene sine forstår man kanskje hvorfor de har blitt kasta ut av 109 land.
Vis hele sitatet...
Idioti. Like dumt som å si at eneste grunnen til at palestinerne sloss er fordi alle muslimer er voldelige.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Som Ursula von der Leyen, Europakommisjonens president, sa i fjor:

"Russia’s attacks against civilian infrastructure, especially electricity, are war crimes.

Cutting off men, women, children of water, electricity and heating with winter coming - these are acts of pure terror.

And we have to call it as such."
Vis hele sitatet...

Det du sikter til er dette klippet: https://www.veed.io/view/6562f7af-fe...et=true&panel=

Vil anbefale alle Israel-fanboys å se den: Klippet viser den sterke dobbelt moralismen. Menneskerettigheter og folkerett gjelder kun i tilfeller når den er i tråd med Vesten sine interesser.

Det er morsomt å se hvordan media ellers klarer å spy ut propaganda som befolkningen tar rett til seg: sammenligner en engasjementet for Ukraina i den andre freak-tråden, sammenlignet med denne: så ser en betydelig forskjell.

I den andre tråden var det klar overvekt av, samt sterke stemmer for at Ukraina hadde rett til selvforsvar. Menneskerettigheter og folkerett ble dratt frem i alle sammenhenger. Ukraina måtte gis våpen, og de måtte få den fulle støtten, da de ble invadert. Når det kommer til Palestina? Ja, da snur de spørsmålet på hodet: og hevder at Israel har rett til å forsvare seg mot "Terr00RoriSter". Den okkuperende, koloniserende og trakasserende parten får altså støtte. Sterkt i kontrast til Ukraina.

Hvor ble det av menneskerettigheter? Vi er naive som tror at USA og EU er fanebærerne når det kommer til folkerett og menneskerettigheter - når slike tilfeller av selektiv humanisme dukker opp. Folk som ikke har forstått at menneskerettigheter og folkerett kun er verktøy som brukes til å ivareta egne interesser: bør ta en runde med seg selv.
Men j-jøder e-er j-jo guds f-folk?

Linken din fungerte ikke forresten.
Det er vel ikke veldig kontroversielt å kalle hamas for terrorister? Hvis man legger FNs definisjon til grunn, så er det vel akkurat det hamas er?

"Terrorisme er bruk av vold mot sivile for å skape frykt, med mål om politisk påvirkning."

https://www.fn.no/tema/konflikt-og-f...-og-terrorisme
Jeg anbefaler alle som er interesert i konflikten i Midtøsten uansett hvilken side de støtter og se denne YouTube video av Cecilie Hellestveit. Den er helt fersk og må sees fra start til slutt. Hun hopper og prater som en propell, men du verden, jeg er imponert... Samtidig anbefaler jeg og slå henne opp i leksikon og lese hva hun driver med , og har drevet med. Alle verv, doktorgrad osv. Imponerende, mildt sagt. Hun er også en annerkjent rådgiver og viter langt utover våre landegrenser.

https://www.youtube.com/watch?v=KiRQTjWvy5g
Sitat av j0n Vis innlegg
Det er vel ikke veldig kontroversielt å kalle hamas for terrorister? Hvis man legger FNs definisjon til grunn, så er det vel akkurat det hamas er?

"Terrorisme er bruk av vold mot sivile for å skape frykt, med mål om politisk påvirkning."

https://www.fn.no/tema/konflikt-og-f...-og-terrorisme
Vis hele sitatet...
Men det samme kan da også sies om de aller fleste land. Norge, USA, Russland, Frankrike for å nevne noen har med litt andre aspekter bombet i Libya, Afganistan, Irak for å nevne noen.

Jeg sier ikke at dette er direkte terror operasjoner som Hamas nå bedriver i Israel (ja, jeg syns de siste harde angrepene nå er hinsides over all fornuft men reagerer på dobbelt moralismen i dekningen av denne konflikten) men å tro at Norge ikke har tatt sivilt liv med sine 588 bomber som vi slapp over Libya i 2011 er meget naivt.

Det er også dokumentert at USA har drept et mer eller mindre ukjent antall sivile og barn i sine år i Irak og Afganistan. Det er da strengt talt terror det også da?

https://watson.brown.edu/costsofwar/costs/human

Krig er krig, og menneskeliv ser ut til å ha ekstremt liten verdi når dritt treffer turboen.
https://www.aljazeera.com/ her kan dokker se israels krigs forbytelser live er trist og vondt å se på 500 pasienter i gaza sykehus ble drept
Sitat av j0n Vis innlegg
Det er vel ikke veldig kontroversielt å kalle hamas for terrorister? Hvis man legger FNs definisjon til grunn, så er det vel akkurat det hamas er?

"Terrorisme er bruk av vold mot sivile for å skape frykt, med mål om politisk påvirkning."

https://www.fn.no/tema/konflikt-og-f...-og-terrorisme
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det ikke kontroversielt - men kaller du en part terrorist, så forventer jeg at du også bruker det om den andre parten. Israel er en apartheid, koloniserende og terroriserende stat. Hvor ofte ser du at vestlig media kaller Israel det? Videre ligger også problemet i at hele spørsmålet fort blir vridd over til om en selv fordømmer Hamas eller ikke. Det er en digresjon fra det som er det virkelige problemet her.

Det at vesten ikke kaller hjertebarnet sitt Israel for en terroriserende, koloniserende og okkuperende regimet er for meg påfallende. Med en gang det kommer til land vi har interesser i å velte som Iran, Nord Korea, Libya, Russland og Syria blir menneskerettigheter og folkerett betont i absolutt alle sammenheng.

Terroren og undertrykkelsen til Israel skjer helt åpenlyst: med både bilder, film og NGO som gang på gang har dokumentert menneskerettighetsbruddene.

Akkurat nå bombet Israel et sykehus som resulterte i500 drepte. Er det ikke terror? Israel prøver å påtvinge seg seier, ved å bombe, drepe og fordrive sivile. De bomber sivile områder - som ikke har noe militær betydning. Legitimeringsgrunnlaget? At Hamas bruker disse områdene som "skjold" - ikke et FNUGG av bevis foreligger. Ikke et eneste bildet, eller video har blitt vist hittil i denne konflikten. Tro meg - propaganda apparatet til Israel ville ha vært i 100, dersom de hadde beviser.

Det Israel ikke forstår - er at dette bare øker kampviljen, radikaliseringen av palestinerne og støtte fra hele verden. La oss ta Libanon som eksempel: her invaderte og okkuperte Israel Libanon til 2000. Hva resulterte det i? Dannelsen av Hizbollah - et motstandsgruppe som bedrev dem ut. Gruppen eksisterer fortsatt - og Hizbollah smoker israelske soldater på grensen hver eneste dag uten at Israel foretar seg stort. Det å bombe, og okkupere noen resulterer ikke alltid i underkastelse: men en økt kampvilje.

Her er eksempler på Israel sin terror:

Bombing av sivile områder



Eller hva med sykehuset som akkurat ble bombet?







Nok er nok! Israel må bli holdt ansvarlig. Vi må innføre sanksjoner - slik at vi får tvunget dem til forhandlingsbordet. Kampviljen til Hamas, samt andre motstandsgrupper i området bare øker. Når du har en gruppe som Hamas som er avstengt fra alle kanter - men allikevel klarer å lage våpen og raketter, så sier det noe om motstandsviljen. Og her tenker jeg faktisk på Israel: fortsetter de med sitt undertrykkende regimet: vil det resultere i at flere grupper slår seg sammen, noe som kan true eksistensen av Israel. Dette ser vi ved at flere grupper - sammen med Hamas har dannet felles operasjonsrom.



Sitat av ItBoy1234 Vis innlegg
Selvfølgelig er det ikke kontroversielt - men kaller du en part terrorist, så forventer jeg at du også bruker det om den andre parten. Israel er en apartheid, koloniserende og terroriserende stat. Hvor ofte ser du at vestlig media kaller Israel det? Videre ligger også problemet i at hele spørsmålet fort blir vridd over til om en selv fordømmer Hamas eller ikke. Det er en digresjon fra det som er det virkelige problemet her.

Det at vesten ikke kaller hjertebarnet sitt Israel for en terroriserende, koloniserende og okkuperende regimet er for meg påfallende. Med en gang det kommer til land vi har interesser i å velte som Iran, Nord Korea, Libya, Russland og Syria blir menneskerettigheter og folkerett betont i absolutt alle sammenheng.

Terroren og undertrykkelsen til Israel skjer helt åpenlyst: med både bilder, film og NGO som gang på gang har dokumentert menneskerettighetsbruddene.

Akkurat nå bombet Israel et sykehus som resulterte i500 drepte. Er det ikke terror? Israel prøver å påtvinge seg seier, ved å bombe, drepe og fordrive sivile. De bomber sivile områder - som ikke har noe militær betydning. Legitimeringsgrunnlaget? At Hamas bruker disse områdene som "skjold" - ikke et FNUGG av bevis foreligger. Ikke et eneste bildet, eller video har blitt vist hittil i denne konflikten. Tro meg - propaganda apparatet til Israel ville ha vært i 100, dersom de hadde beviser.

Det Israel ikke forstår - er at dette bare øker kampviljen, radikaliseringen av palestinerne og støtte fra hele verden. La oss ta Libanon som eksempel: her invaderte og okkuperte Israel Libanon til 2000. Hva resulterte det i? Dannelsen av Hizbollah - et motstandsgruppe som bedrev dem ut. Gruppen eksisterer fortsatt - og Hizbollah smoker israelske soldater på grensen hver eneste dag uten at Israel foretar seg stort. Det å bombe, og okkupere noen resulterer ikke alltid i underkastelse: men en økt kampvilje.

Her er eksempler på Israel sin terror:

Bombing av sivile områder



Eller hva med sykehuset som akkurat ble bombet?







Nok er nok! Israel må bli holdt ansvarlig. Vi må innføre sanksjoner - slik at vi får tvunget dem til forhandlingsbordet. Kampviljen til Hamas, samt andre motstandsgrupper i området bare øker. Når du har en gruppe som Hamas som er avstengt fra alle kanter - men allikevel klarer å lage våpen og raketter, så sier det noe om motstandsviljen. Og her tenker jeg faktisk på Israel: fortsetter de med sitt undertrykkende regimet: vil det resultere i at flere grupper slår seg sammen, noe som kan true eksistensen av Israel. Dette ser vi ved at flere grupper - sammen med Hamas har dannet felles operasjonsrom.
Vis hele sitatet...
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Men j-jøder e-er j-jo guds f-folk?

Linken din fungerte ikke forresten.
Vis hele sitatet...
Sitat av exocytose Vis innlegg
Som Ursula von der Leyen, Europakommisjonens president, sa i fjor:

"Russia’s attacks against civilian infrastructure, especially electricity, are war crimes.

Cutting off men, women, children of water, electricity and heating with winter coming - these are acts of pure terror.

And we have to call it as such."
Vis hele sitatet...

Beklager. Ser at linken til den dobbeltmoralismen jeg skulle vise til ikke fungerte. Her er en link som fungerer: https://gemoo.com/tools/upload-video...78983132409856

Fungerte den?
Sist endret av ItBoy1234; 17. oktober 2023 kl. 21:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av 420master Vis innlegg
Men det samme kan da også sies om de aller fleste land. Norge, USA, Russland, Frankrike for å nevne noen har med litt andre aspekter bombet i Libya, Afganistan, Irak for å nevne noen.
Vis hele sitatet...
Ja, mest sannsynlig har Norge forårsaket sivile tap i de ulike operasjonene vi har deltatt i. Men jeg tviler på at Norge har bevisst angrepet sivile mål, med hensikt om å skape frykt.


Og ja, Israel har jo også begått flere krigsforbrytelser. Ingen tvil om det.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av ItBoy1234 Vis innlegg
Sitat
Vis hele sitatet...
At Israel sto bak ser ikke ut til å stemme. https://twitter.com/sentdefender/sta...83923881373908
Sitat av j0n Vis innlegg
Ja, mest sannsynlig har Norge forårsaket sivile tap i de ulike operasjonene vi har deltatt i. Men jeg tviler på at Norge har bevisst angrepet sivile mål, med hensikt om å skape frykt.


Og ja, Israel har jo også begått flere krigsforbrytelser. Ingen tvil om det.
Vis hele sitatet...

Jeg tror vi er enige egentlig, alt jeg ville frem til i den første posten min i tråden er det evinnelige hykleriet i måten medier over hele verden konsekvent gir faen i å melde om hva Israel gjør for å ta kontroll over det lille av Palestina som er igjen, og så fort de møter motbør så er ordlyden: Palestina har angrepet og/eller drept i Israel

https://www.instagram.com/reel/CyTa6...RlODBiNWFlZA==


En annen ting som jeg har startet å stusse over, hvorfor så mange journalister reiser til Israel hvis Hamas bomber willy nilly i Israel mens Israel har mer målrettete angrep. Skulle det ikke da teknisk sett vært tryggere i Palestina? (Litt spøk må være lov)
Sitat av Unsub Vis innlegg
Idioti. Like dumt som å si at eneste grunnen til at palestinerne sloss er fordi alle muslimer er voldelige.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke i nærheten av sammenlignbart engang, men kan forstå hva du mener.

Det at Israel - som iflg seg selv og andre er det eneste siviliserte demokratiet i midtøsten - bruker virkemidler som å nekte mat og forsyninger å bli levert, kutte vanntilførsel (og aktivt ødelegge vanncisterner for å hindre tilgang til vann) er urovekkende mildt sagt. Legg dertil bruken av hvit fosfor i sivile områder og bombing av sykehus. De er ikke bitten bedre enn terroristene de påstår seg kjempe mot, og det er skammelig at Norge har gått ut og støttet dette.

Blir dårlig når jeg leser artikler på f eks NRK som i mangt og meget unnskylder Israels brudd på krigsretten.

Kilde vann: https://nitter.net/YehudaShaul/statu...250703360436#m

Kilde NRK:https://www.nrk.no/urix/dette-er-reg...rig-1.16592939
Sitat av ItBoy1234 Vis innlegg
Akkurat nå bombet Israel et sykehus som resulterte i500 drepte.
...

At Hamas bruker disse områdene som "skjold" - ikke et FNUGG av bevis foreligger.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvem som har bombet sykehuset, men jeg tror du hopper til en konklusjon du ikke har bevis for.
Svaret på bombing av sykehusplassen har vi sansynlighvis i morgen når internasjonal etteretning er ferdig med analysering av satelittdata osv... Ikke døm noen før uavhengige har sagt sitt...
Her kan man se de fra gaza sin oppvekst og innflytelse. Nå klarte de til og med å bombe sitt eget sykehus der nede. Forstår ikke den voldsforherligeligsen regjering og venstresiden holder på med i Norge.

Alle her som forherliger Hamas med at det er ett resultat av undertrykkelse er helt for jævlig å tenke på. Fins det virkelig en unnskyldning for noe slik som har skjedd? Bilder av undertrykkelse rettferdiggjør terror?
Sist endret av Kastebort; 18. oktober 2023 kl. 04:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ItBoy1234 Vis innlegg
Akkurat nå bombet Israel et sykehus som resulterte i500 drepte. Er det ikke terror? Israel prøver å påtvinge seg seier, ved å bombe, drepe og fordrive sivile. De bomber sivile områder - som ikke har noe militær betydning. Legitimeringsgrunnlaget? At Hamas bruker disse områdene som "skjold" - ikke et FNUGG av bevis foreligger. Ikke et eneste bildet, eller video har blitt vist hittil i denne konflikten. Tro meg -propaganda apparatet til Israel ville ha vært i 100, dersom de hadde beviser.
Vis hele sitatet...
Dette i følge Hamas. Sier jo alt om hvor du står og din troverdighet.
Sitat av ItBoy1234 Vis innlegg
.

Akkurat nå bombet Israel et sykehus
Vis hele sitatet...
Ifølge Hamas.

Ifølge israelsk etterretning er det en rakett utskytning av en annen terrororganisasjon kalt "Islam Jihadist" som gikk galt og sprengte i lufta påvei over sykehuset.
Sitat av Kastebort Vis innlegg
Her kan man se de fra gaza sin oppvekst og innflytelse. Nå klarte de til og med å bombe sitt eget sykehus der nede. Forstår ikke den voldsforherligeligsen regjering og venstresiden holder på med i Norge.

Alle her som forherliger Hamas med at det er ett resultat av undertrykkelse er helt for jævlig å tenke på. Fins det virkelig en unnskyldning for noe slik som har skjedd? Bilder av undertrykkelse rettferdiggjør terror?
Vis hele sitatet...
Men hva mener du de skal gjøre, legge seg ned å dø? La Israel bare ta de få landområdene de har igjen?

Jeg forsvarer ikke terror, men prøver å minne deg på at vi mennesker, som en rase, ikke er kjent for å gi opp.

Det gjør noe med en å være annenrangsborgere. Gå igjennom sjekkpunkt hver dag på vei til jobb mens andre får passere sjekkpunkt i bil uten å bli ransaket.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Men hva mener du de skal gjøre, legge seg ned å dø? La Israel bare ta de få landområdene de har igjen?

Jeg forsvarer ikke terror, men prøver å minne deg på at vi mennesker, som en rase, ikke er kjent for å gi opp.

Det gjør noe med en å være annenrangsborgere. Gå igjennom sjekkpunkt hver dag på vei til jobb mens andre får passere sjekkpunkt i bil uten å bli ransaket.
Vis hele sitatet...
Hvorfor kan de ikke skape sine egne arbeidsplasser i Gaza da? Det er jo ikke rart de må gjennom sjekkpunkter for å entre Israel når historikken er som den er (gjentatte selvmordsbombere og angrep på sivile). Israel må ta forholdsregler. Og hvorfor retter du ikke ditt sinne mot deres muslimske brødre i Egypt som holder grensen stengt? Hvorfor ikke rette hat mot Libanon der 200.000 palestinere har yrkesforbud i yrker som juss, medisin etc.
Sannheten er jo at nabolandene ikke akkurat virker keen på å hjelpe palestinerne noe særlig selv. De er mer opptatt av å hate på israel
Sitat av Kastebort Vis innlegg
Her kan man se de fra gaza sin oppvekst og innflytelse. Nå klarte de til og med å bombe sitt eget sykehus der nede. Forstår ikke den voldsforherligeligsen regjering og venstresiden holder på med i Norge.

Alle her som forherliger Hamas med at det er ett resultat av undertrykkelse er helt for jævlig å tenke på. Fins det virkelig en unnskyldning for noe slik som har skjedd? Bilder av undertrykkelse rettferdiggjør terror?
Vis hele sitatet...
Hva er det du prøver å vise? En video som viser barn som trener på angrep mot sionister? Ja okei - det endrer ikke det faktum at Israel okkuperer, terroriserer og trakasserer palestinere. Samme klassiske digresjonsteknikker som Israel & Co bruker. Om du tror israelere er bedre - så nei, se på dette. Barn som skriker "død til arabere", samt voksne som uttaler at de håper på en massakre av palestinere er ikke stort bedre.

Måten du antar at alle på venstresiden støtter "voldsforherligelsen" til Israel. Hvordan vet du hva det politiske ståstedet til alle de som støtter Israel er? Eller heter det å stå opp for humanismen og menneskeheten? Igjen: en klassisk digresjons teknikk som benyttes. Jeg kan ikke huske at høyre/venstre diskusjonen ble tatt opp når det kom til Ukraina.

Sitat av Hilbert Vis innlegg
Vet ikke hvem som har bombet sykehuset, men jeg tror du hopper til en konklusjon du ikke har bevis for.
Vis hele sitatet...
Bevisene vil uansett komme- IDF - som er kjent for å lyve, og bedra har jeg ikke noe tillit til. Slik du ser så er ikke IDF ukjent med å bedrive tåkelegging, men de er heller ikke ukjente med å lyve om sine egne tap heller. Slik som i i dette tilfelle, da de mistet over 100 soldater i et angrep, men beskyldte en en gassylinder. Forventer du at jeg skal stole på en slik part?

Og til alle dere som ikke forstår hvordan Israel kunne gå på den største "smellen" den 7 oktober mot Hamas - så bør dere forstå at Israel sin politiske ledelse i flere år nå har gått aktivt ut og sagt at de har utryddet Hamas. Du har den øverste politiske ledelsen - med Benjamin Netanyahu i spissen - som lyver og lyver og til slutt faller for sine egne løgner. Kom det virkelig som en bombe at Israel ikke var forberedt? Nei, det tror jeg ikke. Jeg har linket en del linker: men denne dere se. Gjør opp en mening selv. Men jeg har i alle fall betenkeligheter med å stole på en slik part - hvis hele ledelsen aktivt går ut og lyver.

Videre har jeg sett nok av klipp som har blitt lagt ut av angrepet - og det ser ut som at det er en presis missil som treffer området. Ingen av gruppene i Gaza besitter presise missiler. Uansett - skulle det være en palestinsk gruppe som har gjort det - så skal de stå til ansvar. Det er like forkastelig - uavhengig av hvem av partene som har gjort det.
Det sier mye hvor liten bevisbyrde du krever for påstandene til den ene parten kontra den andre. Du er et instrument i spredning av feilinformasjon.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Hvorfor kan de ikke skape sine egne arbeidsplasser i Gaza da? Det er jo ikke rart de må gjennom sjekkpunkter for å entre Israel når historikken er som den er (gjentatte selvmordsbombere og angrep på sivile). Israel må ta forholdsregler. Og hvorfor retter du ikke ditt sinne mot deres muslimske brødre i Egypt som holder grensen stengt? Hvorfor ikke rette hat mot Libanon der 200.000 palestinere har yrkesforbud i yrker som juss, medisin etc.
Sannheten er jo at nabolandene ikke akkurat virker keen på å hjelpe palestinerne noe særlig selv. De er mer opptatt av å hate på israel
Vis hele sitatet...
Skape sin egne arbeidsplasser - tror du det er lett med en blokade av et helt folk? Israel har blokkert stripen fra alle mulige kanter. Du krever virkelig at de skal "skape arbeidsplasser". Hvilken verden lever du i?

Ja - og flere av selvmordsangrepene har vært rettet mot bosettere. Dette er okkupanter - og ikke sivile. Videre ville jeg ha vært forsiktig med å nevne dem som "sivile", da over 150 000 av bosetterne på vestbredden har ulovlige våpen. Kall de for det de er - bosettere og ulovlige okkupanter. Ikke sivile.

Begrunnelsen for yrkesforbudet - er at dette er flyktninger som skal hjem tilbake til sine hjem i det okkuperte Palestina. Planen til USA og Europa har vært å hjelpe dem i de landene de har vært flyktninger i, slik at de blir der og ikke lager noe problemer for Israel. Dette bl.a gjennom UNRWA. Men det er noe av landene ikke godtar - det er snakk om over 5,5 millioner plaestinske flyktninger som bor i leirer i disse landene. Disse skal ikke bo i Syria, Libanon, Egypt eller Jordan. Disse har rett på å komme tilbake til Palestina. Akkurat slik Israel gjennom "aliyah" henter sionister fra alle verdens hjørner.

Til ditt siste argument: om at landene rundt ikke er "keene" på å hjelpe Palestina. La oss ta Egypt - leser du media i Egypt, så er Palestina knapt nevnt i egyptiske medier. Ikke rart - da de i bunn og grunn er kjøpt av Vesten. De har mottatt hundrevis av milliarder av USA. Du gjør ikke noe som strider mot interessene til din din herre som livnærer deg økonomisk. Det samme gjelder for Jordan. Så langt er vi enige - disse landene bidrar ikke med stort.

Men det at "alle" ikke er interesserte i og hjelpe Palestina er ikke korrekt. Qatar har bidratt med hundrevis av til sivile hvert eneste år. Og hva med våpnene som Hamas har, tror du disse ble funnet tilfeldig på stranda? Den militære assistansen har Hamas fått fra Nord Korea, Syria, og Hizbollah i Libanon. Blant annet bidrar Iran med rundt 1 milliard kr i året. Dette er hva amerikanerne hevder.
Sitat av ItBoy1234 Vis innlegg
Skape sin egne arbeidsplasser - tror du det er lett med en blokade av et helt folk? Israel har blokkert stripen fra alle mulige kanter. Du krever virkelig at de skal "skape arbeidsplasser". Hvilken verden lever du i?

Ja - og flere av selvmordsangrepene har vært rettet mot bosettere. Dette er okkupanter - og ikke sivile. Videre ville jeg ha vært forsiktig med å nevne dem som "sivile", da over 150 000 av bosetterne på vestbredden har ulovlige våpen. Kall de for det de er - bosettere og ulovlige okkupanter. Ikke sivile.

Begrunnelsen for yrkesforbudet - er at dette er flyktninger som skal hjem tilbake til sine hjem i det okkuperte Palestina. Planen til USA og Europa har vært å hjelpe dem i de landene de har vært flyktninger i, slik at de blir der og ikke lager noe problemer for Israel. Dette bl.a gjennom UNRWA. Men det er noe av landene ikke godtar - det er snakk om over 5,5 millioner plaestinske flyktninger som bor i leirer i disse landene. Disse skal ikke bo i Syria, Libanon, Egypt eller Jordan. Disse har rett på å komme tilbake til Palestina. Akkurat slik Israel gjennom "aliyah" henter sionister fra alle verdens hjørner.

Til ditt siste argument: om at landene rundt ikke er "keene" på å hjelpe Palestina. La oss ta Egypt - leser du media i Egypt, så er Palestina knapt nevnt i egyptiske medier. Ikke rart - da de i bunn og grunn er kjøpt av Vesten. De har mottatt hundrevis av milliarder av USA. Du gjør ikke noe som strider mot interessene til din din herre som livnærer deg økonomisk. Det samme gjelder for Jordan. Så langt er vi enige - disse landene bidrar ikke med stort.

Men det at "alle" ikke er interesserte i og hjelpe Palestina er ikke korrekt. Qatar har bidratt med hundrevis av til sivile hvert eneste år. Og hva med våpnene som Hamas har, tror du disse ble funnet tilfeldig på stranda? Den militære assistansen har Hamas fått fra Nord Korea, Syria, og Hizbollah i Libanon. Blant annet bidrar Iran med rundt 1 milliard kr i året. Dette er hva amerikanerne hevder.
Vis hele sitatet...
Du har rett og slett for sterke meninger og liten viten til at det er mulig å diskutere med deg. Foreslår at du leser deg litt opp. Ps. Hva het Palestinas president før 1948?
Sitat av Hilbert Vis innlegg
Det sier mye hvor liten bevisbyrde du krever for påstandene til den ene parten kontra den andre. Du er et instrument i spredning av feilinformasjon.
Vis hele sitatet...
Forklar meg hvorfor det er "liten bevisbyrde". Jeg viser til artikler som systematisk viser IDF sine løgner - og du mener det er "liten bevisbyrde". Hva mer ønsker du at jeg skal skaffe deg? Jeg linker dere bilder, filmer og artikler. Noe mer enn det har jeg dessverre ikke mulighet til - jeg har ikke vært der personlig.

Og ikke kom med utsagn om at jeg sprer "feilinformasjon". Det er samme hersketeknikk som blir flittig brukt av et annet land i en annen konflikt. Det landet ønsker vi ikke å sammenligne oss selv med. Har du noe som motbeviser meg - argumenter for deg, vis til noe. Når du kaster ut slike argumenter: så viser det at du ikke har noe stort å bidra med. Jeg prøvde å underbygge min påstand om hvorfor jeg mener IDF lyver - og jeg tok forbehold - skulle det være palestinske grupper, så må de bli holdt ansvarlig.

Må også benevne at jeg nevnte at det var Israel - før Israel gikk ut og hevdet at det var en rakett fra palestinerne som traff. Dermed var jeg ikke klar over at det kan ha vært en palestinsk gruppe.
Å ta første og beste uttalelse fra Hamas og gjentar disse for oss sammen med konklusjonen om at Israel er den parten som har skutt, det kaller jeg en veldig liten bevisbyrde. Der gikk du på limpinnen akkurat slik alle de som tok til gatene i protester med voldelige tendenser i går kveld og i natt, og du bidro til å spre påstanden. Det er bevæpnet informasjon. Så langt ligger det ingen slik konklusjon om at det er Israel som står bak. Jeg skulle heller sett at du bare tok en L der og anerkjente det, i stedet for å glatt dundre på videre.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Du har rett og slett for sterke meninger og liten viten til at det er mulig å diskutere med deg. Foreslår at du leser deg litt opp. Ps. Hva het Palestinas president før 1948?
Vis hele sitatet...

Hvis du mener at det å underbygge mine påstander om okkupasjon, fordrivelse og dobbeltmoralismen er for "sterke meninger", så får det være helt greit. Det er dessverre den brutale sannheten. Sannheten vil jeg aldri slå et kompromiss med. Og om du ikke ønsker å diskutere med meg - så er det noe du må ta på din kappe. Det er faktisk ikke mitt problem.


Hva er poenget ditt med om hva "Palestinas president før 1948" het? Palestina hadde aldri hatt noe president før 1948 - da britene styrte, og osmanerne før det hadde kontrollen. Hvilken sammenheng har det med at Israel okkuperer, koloniserer og fordriver et helt folkeslag? Det at Palestine ikke har hatt noe president eller stat - gir absolutt ikke et annet folkeslag noe rett til å bryte menneskerettigheter overfor den innfødte befolkningen.
Sitat av ItBoy1234 Vis innlegg
Videre har jeg sett nok av klipp som har blitt lagt ut av angrepet - og det ser ut som at det er en presis missil som treffer området. Ingen av gruppene i Gaza besitter presise missiler. Uansett - skulle det være en palestinsk gruppe som har gjort det - så skal de stå til ansvar. Det er like forkastelig - uavhengig av hvem av partene som har gjort det.
Vis hele sitatet...
Det at det er en missil styrker jo bare teorien om at Hamas står bak. Det er jo ingen grunn til at Israel skulle brukt en missil her. De bruker jo nærmest utelukkende bomber.
Videre kan man jo heller ikke se på en video om den presis eller ikke. Det heller jo også mot at den ikke var presis, siden det ikke var selve bygningen som ble truffet, men gårdsplassen.
Allerede i 1897 fantes det vel jødiske grupper som bestemte at det skulle opprettes deres egen jødiske stat, i et område hvor de i 1897 bare var en liten minoritet.
Disse grensekontrollen, slusene osv som kritiseres er jo ett resultat av terrorangrep som listet opp er lenger enn denne tråden. Vi har nå lydopptak og video som bekrefter at de sprengte sitt eget sykehus.

Leser nå at 3478 er drept på Gaza, samtidig som Hamas slipper disse tallene oppfordrer de til at palestinere på vestbredden skal reise seg mot den sionistiske fienden. Hele situasjonen er horribel og at så mange i Norge sluker palestinas propaganda er farlig for samfunnet.
Sitat av CannaLars Vis innlegg
Ikke Palestina, ikke Israel, men Kongeriket Jerusalem! 🙌
Vis hele sitatet...
AMEN

Karene som kaller meg for Goyim og infidel skyter og dreper hverandre? NOT MY WAR sier jeg bare. måtte bare Gud hjelpe de.
Sist endret av DassBombe3000; 18. oktober 2023 kl. 14:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Hvorfor kan de ikke skape sine egne arbeidsplasser i Gaza da? Det er jo ikke rart de må gjennom sjekkpunkter for å entre Israel når historikken er som den er (gjentatte selvmordsbombere og angrep på sivile). Israel må ta forholdsregler. Og hvorfor retter du ikke ditt sinne mot deres muslimske brødre i Egypt som holder grensen stengt? Hvorfor ikke rette hat mot Libanon der 200.000 palestinere har yrkesforbud i yrker som juss, medisin etc.
Sannheten er jo at nabolandene ikke akkurat virker keen på å hjelpe palestinerne noe særlig selv. De er mer opptatt av å hate på israel
Vis hele sitatet...
Om det er så enkelt så får du sende de en mail og forklare idiotene da.
Sannheten er at omtrent ingen land klarer å opprettholde en god økonomi uten å handle med de rundt en, langt mindre et så lite og kompakt område som Gaza.

Ja det er en viktig bit å få med at ingen Muslimske land, selv ikke Egypt som har grense mot gaza slipper de inn. Skulle gjerne hatt mer internasjonalt press på de lederne som nekter å åpne grenser/gi hjelp. Kynikeren i meg mener de, som Hamas, bruker sivilbefolkning som et spillkort i denne kjipe konflikten, da muslimer er like interessert i Jerusalem som jødene er.

Vel, for å "slippe meg løs" litt så må jeg innrømme at tanken om å teppebombe visse muslimske stater gir meg en halvfet en i buksa, så er ikke det særlig realistisk. På samme måte får jeg lyst til å smekke til ekstremistreligiøse, både jøder, kristne, muslimer, hinduer. Det er bare tåpelig digresjon, men hva kan man gjøre? Rette kritikk mot en okkupasjonsmakt.
Med det sagt så kan Hamas brenne i hælvette, jeg snakker om sivilbefolkningen i Gaza, de stakkarene som sitter mellom barken og veden, de som egentlig bare vil leve, men du tror vel at alle er hamas supportere og fortjener det de får.
Er det noen som har sett bildene enda av parkeringsplassen ved sykehuset som ble """sprengt"""?

https://is2.4chan.org/pol/1697644464454048.jpg

Syns uansett det er rart at palestinerne sprenger sine egne, men det er jo langt i fra første gang.

Til referanse så er JDAM bomber israel bruker.
Sist endret av IneartheDx; 18. oktober 2023 kl. 18:31.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Er det noen som har sett bildene enda av parkeringsplassen ved sykehuset som ble """sprengt"""?

https://is2.4chan.org/pol/1697644464454048.jpg

Syns uansett det er rart at palestinerne sprenger sine egne, men det er jo langt i fra første gang.

Til referanse så er JDAM bomber israel bruker.
Vis hele sitatet...
Hvis det var Hamas som forårsaket dette, så var det nok ikke meninga. I noen videoer som har blitt publisert, så ser det ut til at en rakett gikk i oppløsning, hvor da stridshode ramlet ned på sykehuset.
Det har også blitt publisert en telefonsamtale hvor hamas snakker om at de dreit seg ut. Dette er riktignok publisert av IDF, så må ta det med en klype salt.
https://is2.4chan.org/pol/1697647494063647.jpg

Hvorfor tror dere det har seg at eldre mennesker er pro israel, mens yngre mennesker er pro palestina?

Hva gjør at gamle tenker som de gjør, og unge tenker som de gjør? Vet ikke de unge bedre? Er de gamle utsatt for propaganda.

Ref poll på bilde
Sitat av Kastebort Vis innlegg
Disse grensekontrollen, slusene osv som kritiseres er jo ett resultat av terrorangrep som listet opp er lenger enn denne tråden.
Vis hele sitatet...

Høna og egget det. Hva kom først, okkupasjon eller terrorangrep?

Det banale ved denne konflikten er at sålenge palestinerne gjør motstand mot okkupasjon så brukes det som en argumentasjon for at okkupasjonen må fortsette.

Sitat av j0n Vis innlegg
Hvis det var Hamas som forårsaket dette, så var det nok ikke meninga. I noen videoer som har blitt publisert, så ser det ut til at en rakett gikk i oppløsning, hvor da stridshode ramlet ned på sykehuset.
Det har også blitt publisert en telefonsamtale hvor hamas snakker om at de dreit seg ut. Dette er riktignok publisert av IDF, så må ta det med en klype salt.
Vis hele sitatet...
Dette går begge veier, om Israel er skyldig i dette så er det vel ingen ved sine fulle fem som vil hevde at et slikt angrep er utført med overlegg...
Sist endret av Unsub; 18. oktober 2023 kl. 21:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
https://is2.4chan.org/pol/1697647494063647.jpg

Hvorfor tror dere det har seg at eldre mennesker er pro israel, mens yngre mennesker er pro palestina?

Hva gjør at gamle tenker som de gjør, og unge tenker som de gjør? Vet ikke de unge bedre? Er de gamle utsatt for propaganda.

Ref poll på bilde
Vis hele sitatet...
De gamle ser på tv, de unge har hele verden i hånda.
Det er med mennesker som med vin, dess eldre jo bedre!
Er du ung og blå, har du ikke hjerte.
Er du gammel og rød, har du ikke hjerne
Sitat av j0n Vis innlegg
Det at det er en missil styrker jo bare teorien om at Hamas står bak. Det er jo ingen grunn til at Israel skulle brukt en missil her. De bruker jo nærmest utelukkende bomber.
Videre kan man jo heller ikke se på en video om den presis eller ikke. Det heller jo også mot at den ikke var presis, siden det ikke var selve bygningen som ble truffet, men gårdsplassen.
Vis hele sitatet...
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Er det noen som har sett bildene enda av parkeringsplassen ved sykehuset som ble """sprengt"""?

https://is2.4chan.org/pol/1697644464454048.jpg

Syns uansett det er rart at palestinerne sprenger sine egne, men det er jo langt i fra første gang.

Til referanse så er JDAM bomber israel bruker.
Vis hele sitatet...
JDAM har også en airburst-funksjon som gir lignende effekt som HIMARS: https://www.navy.mil/Resources/Fact-...munition-jdam/
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av SteinFlopp Vis innlegg
JDAM har også en airburst-funksjon som gir lignende effekt som HIMARS: https://www.navy.mil/Resources/Fact-...munition-jdam/
Vis hele sitatet...
JDAM betyr bare at en "unguida" bombe har blitt guida.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
JDAM betyr bare at en "unguida" bombe har blitt guida.
Vis hele sitatet...
Det er helt sant, at det gir GPS og INS-guiding til 'dumme bomber (GBU84/83/82 mfl) men LJDAM gir JDAM mulighet for airburst, noe som er mer effektivt for infanteri og lette kjøretøy f eks.

Her kan du se det i aksjon: https://twitter.com/zhao_dashuai/sta...87091471052818

Meg bekjent har ikke Hamas våpen med såpass kraft som det som traff sykehuset - i så tilfeller ville det vært større ødeleggelser i Israel etter angrepet. Forskjell på hjemmesnekra PVC-raketter og faktiske bomber.

Men for all del, jeg kan ha feil. Det gjenstår å se. En av pro-israel-twittrerne postet dette rett etter bombingen, men sletta det kjapt:
https://twitter.com/Lowkey0nline/sta...57150594588816