Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1292
Jeg er ikke helt sikker på reglene rundt sampling, både når det kommer til å sample musikk fra andre artister og også til å sample lydopptak av for eksempel taler, filmer, audiobooks (Orson Welles, anyone?) etc.

Jeg er spesielt opptatt av det siste, hvordan er reglene på å ta lydklipp fra filmer/taler/opptak av personer som snakker o.l.?

Så vidt jeg vet på musikk er det lov å sample opp til 30 sek, mens selve lydopptaket ikke er lov å bruke (så man må covre de 30 sek eller bruke sampler). Dette stemmer?

Hadde vært fint med svar 8)

edit: faen jeg innser nå at jeg gjorde den typiske tabben å ikke sjekke forumet først

Huska det ikke i farten, men driver og fullfører en låt her så tenkte jeg kunne poste her, jobbe videre på den og så lese her når jeg begynte å bli ferdig hehe.
Sist endret av larsdood; 19. mai 2007 kl. 17:31.
Trådstarter
98 3
http://folk.ntnu.no/nikolaif/hldaas/workinprogress.mp3

Her er work in progress forresten hvis det er noen som har noen tips.

Mer eller mindre et av mine forsøk på å lage litt livlig trance eller hva genren kalles...

Idéen var egentlig å teste å lage en breakbeat etter å ha hørt et par av medlemmene her diskutere åssen de fungerer. Så bare jobba jeg meg derfra. Hadde vært hyggelig med kritikk! Evt hva jeg kan gjøre nå (føler at selve 'sangen' er ferdig, må bare ha et lag over med et eller annet, stemmer eller no).
Sjefsbikkja
sparco's Avatar
Selv om jeg liker trance så falt ikke dette her i smak. Det var altfor ensforming og høyt tempo uten noe form for melodi, vet ikke helt om jeg kan slakte deg dithen og si det ikke er noen struktur.

Funker sikkert fett på knipsparty, men ikke noe jeg ville hørt på i bilen eller på gutterommet.
Det er godt mulig en vokal/stemme over selve sangen hadde forbedret den veldig, men degt vet du/vi ikke før du har gjort det. Lykke til.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
WHoa, fikk grimme bilder fra min gabber/thunderdome tid

Du har ideen riktig angående breakbeats/drum and bass strukturen, men jeg personlig synes ikke alle trommesamplene glir helt riktig sammen.
Jeg kan ofte bruke opptil en time på å finne riktig snare og hihat :P

Noe av de lyseste synthene (melodiene) ble litt for mye for meg dog.
Trådstarter
98 3
Er litt n00b når det kommer til elektronisk og har ikke noe bra software å utforske beatlaging med, noen forslag? Bruker for tiden midispor som jeg legger soundfonts over som jeg så legger effekter på, og det er veldig langsomt og er vanskelig å vite åssen det går før man er ferdig :P

edit: PS! I fall dere ikke sjekka/gidder sjekke hele, sjekk fra 1:50, det er den beste delen
Sist endret av larsdood; 20. mai 2007 kl. 17:36.