Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2494
Prøvde å google meg frem for å finne artilleri-typer i Norge og hvor mange enheter vi har av dem. Ifølge globalfirepower.com har Norge 150 tauet artillerienheter og 54 selvgående artillerienheter. Jeg lurer på om dette er pålitelig info. Også, hvilke modell er dem?

Sitat av Arne99 Vis innlegg
Prøvde å google meg frem for å finne artilleri-typer i Norge og hvor mange enheter vi har av dem. Ifølge globalfirepower.com har Norge 150 tauet artillerienheter og 54 selvgående artillerienheter. Jeg lurer på om dette er pålitelig info. Også, hvilke modell er dem?
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.globalfirepower.com/count...ntry_id=norway
Sist endret av Arne99; 24. november 2016 kl. 11:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
M109a3gn selvgående haubitser på Leo skrog.
Gode kanoner men trege som fy.

Mlrs er vel lagt ned. Multi launch rocket system.

Tror 54 enheter refererer til hvor mange som er i landet, er vel bare 6 til 10 som er i bruk.
Sist endret av tearz83; 24. november 2016 kl. 11:53.
Arne99's Avatar
Trådstarter
10 0
Sitat av tearz83 Vis innlegg
M109a3gn selvgående haubitser på Leo skrog.
Gode kanoner men trege som fy.

Mlrs er vel lagt ned. Multi launch rocket system.

Tror 54 enheter refererer til hvor mange som er i landet, er vel bare 6 til 10 sometimes bruk.
Vis hele sitatet...
Heldigvis er forsvarets mål å få 24 nye haubitser enten av typen Panzerhaubitz 2000, K9 Thunder eller en av de andre moderne vognene, innen 2020: http://www.tu.no/artikler/industri-f...tilleri/222176
Sist endret av Arne99; 24. november 2016 kl. 11:55.
Skulle jo bytte i paladin systemet fra Sverige, men ble avblåst pga jagerflykjøpet....
Arne99's Avatar
Trådstarter
10 0
Tror nok en av vognene nenvt ovenfor din kommentar er overlegen i forhold til Paladin, da.

Hva med de tauet artilleriene, da? Hvilke type har vi av dem?
Sist endret av Arne99; 24. november 2016 kl. 12:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
litt usikker, men tror det er sankk om panservern og luftvern for det meste. Vi hadde ingen av de på setermoen, bortsett fra salutt kanon.

men det spørs hva man regner som tauet for du har jo systemer som TOW også har du 113vogner med påmonterte bombekastere.

så nå at det var ARCher og ikke paladin, paladin er vel stridsvogn når jeg tenker meg om.
Sist endret av tearz83; 24. november 2016 kl. 12:35.
Arne99's Avatar
Trådstarter
10 0
Sitat av tearz83 Vis innlegg
litt usikker, men tror det er sankk om panservern og luftvern for det meste. Vi hadde ingen av de på setermoen, bortsett fra salutt kanon.

men det spørs hva man regner som tauet for du har jo systemer som TOW også har du 113vogner med påmonterte bombekastere.

så nå at det var ARCher og ikke paladin, paladin er vel stridsvogn når jeg tenker meg om.
Vis hele sitatet...
Archer passet ikke inn i Norsk terreng..