Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 14271
Hei! Jeg fant en oppskrift på ei grønn stjerne på pyrocreations. Jeg bestemte meg for å prøve å lage den, og nå sitter jeg her med en batch av stoffet. Men lurer jeg på om jeg ikke må ha en binder i blandinga før jeg evt. ruller/kutter dem.

Dette er oppskriften:
Potassium nitrate.................................35
Sulfur............................................10
Mealpowder........................................40
Barium nitrate....................................50
Charcoal..........................................10


(PS: selv om jeg ikke har registrert meg her før nå, er jeg ikke helt noob innen pyro. Jeg er selvfølgelig klar over at bariumnitrat er giftig, og har på meg gassmaske og to par nitrilhansker når jeg jobber med det.)
Sist endret av Tuppnus; 6. november 2012 kl. 21:23.
Er ikke absolutt nødvendig, men det blir straks mye enklere og du slipper at stjernene brekker og smuldrer opp. Det er ikke spesielt vanskelig å lage heller

Oppskrift finner du her
Sist endret av PyroMartin; 6. november 2012 kl. 21:31.
Har laget dextrin før, rundt 4-5%?
Sist endret av Tuppnus; 6. november 2012 kl. 21:37.
4-5% er passe mengde, regner med at du vet det, men husk å ikke bruke mer en 25% alkohol når du fukter stjernene, da blir ikke dekstrinen skikkelig aktivert.
Takker for svar! Det kommer nok en film av de ferdige sakene etterhvert også
Flott at det er litt aktivitet på pyroforumet her. Har vært så stille i det siste
Du MÅ ha binder dersom du har tenkt til å bruke stjernene noe.. Hvis ikke blir de sprengt til støv.
Er det mulig å bytte ut barium-nitratet i denne komposisjonen med strontium nitrat for å få rød farge?
Mealpowder er det bare vanlig bp?
Må disse stjernene primes?

Enig med PyroMartin at det er flott med aktivitet på forumet, og håper det er greitt at jeg spør mange spørsmål
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Mangler det ikke en klordonor i den oppskriften?
Sånn jeg leser den så består den av svartkrutt og bariumnitrat, og jeg skjønner ikke hvordan den kan bli grønn...
Skal du lage stjerner, så må du ha et bindemiddel.
Tror jeg hadde gått for parlon, så er klorbiten løst i samme slengen.