Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4417
Hei, det har seg sånn at jeg vasket noen fin skjorter her om dagen .. (student livet, må gjøre alt selv, hehe)

Jeg vasket skjortene på 30 grader og kortvask etter tips fra kompis om at man ikke bør ha mer en 30 grader da de kan krympe, så jeg holdt meg til 30.

Men allikevel så merker jeg at skjorta sitter litt trangt på kroppen, noe den ikke gjorde for en 2 uker siden..

Så er spørsmålet, vil dette løsne av seg selv når jeg bruker den noen ganger? og hvis ikke, hva kan jeg gjøre?

Dette er en dyr ralph lauren skjorte som jeg kjøpt for en 1000kr for 1-2 måneder tilbake, så jeg vil helst bruke den en god stund.
Noen som har tips?

Takker for svar
Det var rart - jeg vasker mine på 40 grader og de holder seg like "løse" etter hver vask.
Skjorta er ikke laget av et stoff som lett krymper i vask?
Vask den neste gang på -30 ⁰C, da utvider den seg Ja, den vil nok utvide seg litt igjen etter bruk. Men jeg forstår ikke helt problemet ditt, er den trang? I dag er det veldig trendy med trange klær, selv kjøper jeg bare slim-fit (T-)shorter, bukser og jakker.
Sist endret av 0xFF; 24. november 2016 kl. 22:51.
Det er ganske vanlig at bomullsklær krymper litt de første gangene man vasker dem. Noen klær er forhåndskrympet, andre er ikke. Det kan hjelpe litt å strekke på klærne før man henger dem til tørk. Velkommen til voksenlivet =)
Tørketromla du den kanskje?
Kanskje gomla i deg vel mye junkfood siste tiden, og skylt den ned med fullkarbo øll..?? ;-)

Sjøl hadde jeg en samboer tidligere som alltid vaska alt på 60 grader.
Også ullsokker og -gensere.
Var ofte klær som krympa da, gitt...
Hørtes rart ut. Stemmer det med 30 grader på ralph lauren sine skjorter, men selv vasker jeg de på 40 samt tørketrommel iblant. Har holdt seg helt like i passform og aldri merket at de har krympet. Støtter det mentaltmelt sier om å strekke i klærne før de blir hengt opp, både i lengde og armer!
Sist endret av RealEstate; 25. november 2016 kl. 00:16.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Vask den neste gang på -30 ⁰C, da utvider den seg Ja, den vil nok utvide seg litt igjen etter bruk. Men jeg forstår ikke helt problemet ditt, er den trang? I dag er det veldig trendy med trange klær, selv kjøper jeg bare slim-fit (T-)shorter, bukser og jakker.
Vis hele sitatet...
Slimfit er ikke mye kult om man er litt sexylubben.
Bomull er faktisk utrolig sterkt, men om du strekker det når det er tørt risikerer du å slite over fibrene. Hvis bomullen er våt er faktisk det enda sterkere og du kan strekke fibrene uten å slite de i stykker (så sier den eneste skredderen jeg kjenner).


Ta den på et hurtigprogram med lav temp uten vaske eller skyllemiddel men slik at du får fuktet alle fibrene skikkelig, så strekker du den i fasong og tørker den.
Sist endret av meitemark; 25. november 2016 kl. 01:02.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Vask den neste gang på -30 ⁰C, da utvider den seg Ja, den vil nok utvide seg litt igjen etter bruk. Men jeg forstår ikke helt problemet ditt, er den trang? I dag er det veldig trendy med trange klær, selv kjøper jeg bare slim-fit (T-)shorter, bukser og jakker.
Vis hele sitatet...
Altså 30c eller minus -30c? 😂 jeg føler den sittter trangt etter vask, noe den ikke gjorde for 1 uke siden f. Eks

Sitat av Eager Igor Vis innlegg
Kanskje gomla i deg vel mye junkfood siste tiden, og skylt den ned med fullkarbo øll..?? ;-)

Sjøl hadde jeg en samboer tidligere som alltid vaska alt på 60 grader.
Også ullsokker og -gensere.
Var ofte klær som krympa da, gitt...
Vis hele sitatet...
Det kan være en mulighet 😂

Sitat av meitemark Vis innlegg
Bomull er faktisk utrolig sterkt, men om du strekker det når det er tørt risikerer du å slite over fibrene. Hvis bomullen er våt er faktisk det enda sterkere og du kan strekke fibrene uten å slite de i stykker (så sier den eneste skredderen jeg kjenner).


Ta den på et hurtigprogram med lav temp uten vaske eller skyllemiddel men slik at du får fuktet alle fibrene skikkelig, så strekker du den i fasong og tørker den.
Vis hele sitatet...
Så du sier jeg skal forsøke å vaske engang på hurtigvask uten vaskepulver?
Sist endret av cplpro; 25. november 2016 kl. 08:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Ta den på et hurtigprogram med lav temp uten vaske eller skyllemiddel men slik at du får fuktet alle fibrene skikkelig, så strekker du den i fasong og tørker den.
Vis hele sitatet...
Noe usikker på hva du mener med "i fasong", kan være samme som jeg mener, men.. Når man strekker tøyet, så tar man tak øverst og nederst på hver søm og drar. Da er det også greiere å stryke den senere, spesielt om den tørker på en henger.

Du kan også bare bruke den i en 30-60 min, så "løsner" den.

Sitat av cplpro Vis innlegg
Altså 30c eller minus -30c? �� jeg føler den sittter trangt etter vask, noe den ikke gjorde for 1 uke siden f. Eks
Vis hele sitatet...
Det var nok en spøk av typen "krympet den i 30 grader, så utvider den seg i -30 grader!". Spiller på absurditeten det ville vært at irreversible prosesser kunne reverseres bare man gjør det motsatt.
Sist endret av Xasma; 25. november 2016 kl. 08:48.