Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 8417
Halo guys. Tannerite kan visst bli detonert av .17 HMR minimum. (har ikke peiling på kalibere og sånt)

Men jeg vil ikke bruke skytevåpen.
Derfor lurer jeg på om en kinaputt kan detonere det.
Isåfall, hvor stor.

Tannerite er AN+AL.
http://www.varminter.com/images/rimfirecomp.jpg

Litt om .17 kalibret.
Patronen ble utviklet i 2002 av ammunisjonsprodusenten Hornady. Den ble skapt ved å presse halsen på en .22 WMR til å ta ei kule med diameter 4,5mm (.17 tommer). Prosjektilene har ofte en vekt på rundt 17 grains, eller 1,1 gram. Grunnet den veldig lette kula kombinert med en hissig kruttladning kan patronen gi munningshastigheter på over 775m/s.
( Wikipedia )


Så jeg vil vel kanskje tro du trenger en passe stor O.o
Sist endret av Slæsken; 3. mars 2016 kl. 19:17.
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Nå skal jeg ikke si meg helt sikker på dette, men jeg tror grunnen til at tannerite detonerer når det treffes av visse kalibere, er fordi disse kaliberene flyver i overlydsfart og dermed skaper en sjokkbølge som kan detonere høyeksplosivet. Da kinaputtene er laget av laveksplosiver som ikke klarer å generere denne sjokkbølgen, så tviler jeg på at dem klarer å sette av tanneriten.

Igjen; Jeg er ikke helt sikker på dette. Setter pris på om noen der ute med mer peiling kan bekrefte, eller evt avkrefte.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Gjør som jeg vil
6 0
Du kan detonere tannerite med en kinaputt, men du trenger flaks. En fenghette vil garantert detonere det.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det virker som flash duger for å initiere tannerite, iflg brukeren Positron her: http://parazite.nn.fi/roguesci/index...-4808-p-2.html
Sortkrutt er det nok verre med.
Sist endret av BomberMan; 21. mai 2016 kl. 00:35. Grunn: Dupe