Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 10021
Hello freaks! Jeg lurer på om det finnes noen her som tror på spøkelser, og hvorfor tror dere på det, samt hvorfor andre ikke tror på det. Alltid gøy å lese om spøkelser, og mystikk/ overtro.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Jeg tror ikke på spøkelser, siden jeg tror at når vi dør, så dør vi, ingenting etter. Ellers så har vi jo aldri funnet beviser på dem, med funnet ting som kan forklare hvorfor folk ser/hører dem.

Her er en artikkel om det på Cracked.
Nei. (titegn)
Nei jeg tror ikke på det, men det betyr ikke at jeg ikke blir redd når jeg er alene hjemme midt på natta.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Litago1 Vis innlegg
ja. (titegn)
Vis hele sitatet...
Hva tror du spøkelser er da? Hvor kommer de fra? Hvorfor? Hva er de laget av? Har du vurdert om spøkelser bare er infralyd (som nevnt i artikkelen jeg postet)?

Ikke tolk dette som ett angrep, men hvis det ikke blir noen diskusjon er dette basicly en listetråd med "ja" og "nei" poster.
JA
Har opplevd for mye som ikke kan forklares til å ikke tro på "spøkelser".
Trodde på det før, men har slått fra meg den tanken. Nå er jeg mer en person som må ha opplevd det selv / bevis for ting før jeg slår meg fast på en tanke / tro. Derfor tror jeg heller ikke på guder osv, ettersom det ikke kan bevises at det er noen guder..
På lik linje med julenissen, gnomer, alver og andre fabeldyr.
Legg merke til hvordan ingen her med mange kp kommer til å si at de tror på spøkelser.
Prest i fare
FryingPan's Avatar
Tror ikke på spøkelser, men tror på fenomener som vi ikke kan forklare, da jeg har noen opplevelser selv. Selvfølgelig kan det være jeg som er koko eller ikke ser logisk på det, men etter det jeg har erfart er det noe. Tror heller ikke at det er mulig for et "spøkelse" å skade noen, bare gjøre uforklarlige ting.
Sitat av FryingPan Vis innlegg
Tror ikke på spøkelser, men tror på fenomener som vi ikke kan forklare, da jeg har noen opplevelser selv. Selvfølgelig kan det være jeg som er koko eller ikke ser logisk på det, men etter det jeg har erfart er det noe. Tror heller ikke at det er mulig for et "spøkelse" å skade noen, bare gjøre uforklarlige ting.
Vis hele sitatet...
Fortell om opplevelsen din.
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
Tror ikke på spøkelser, men tror på fenomener som vi ikke kan forklare.
Vis hele sitatet...
word

La meg kaste litt salt inn i game deres. Hva defineres som et spøkelse? Er det døde mennesker som kommer tilbake for å ta hevn? Nei. Er det hvite laken som svever på halloween? nei. Er det overnaturlige hendelser som vi ikke (enda) kan forklare? ja. Jeg tror på spøkelser i form av at vi ikke har kommet langt nok til å forklare ALT som skjer. Og når noe som dette skjer, skylder folk på spøkelser. Jeg tror på at spøkelser basicly bare er ting vi ikke enda kan forklare.

saltet er nå blitt kastet
Sist endret av lurvelen; 27. mars 2014 kl. 17:13.
Ble litt salty av den posten c".)

Som flere her KP'a seg enige i "Jeg tror ikke på spøkelser men blir liv redd når jeg er alene hjemme"
Er du redd nok kan små lyder eller bevegelser virke utrolig skremmende. Gamle tretrappetrinn som er trampet ned på kvelden, og som sklir sakte opp igjen noen timer senere kan høres ut som om noen går opp en trapp.
Det kan være skremmende nok for folk som ikke tror på dette, er det derimot noen som tror spøkelser eksisterer da er det ikke bare skummelt å høre da er det virkelig nok til å tolkes som bevis og deretter Hei! åndenes makt.

Men til dags dato så har vi ikke noe som helst som backer opp "Ghosts", "Energy Whisps" eller "spirits", vi lever i en tid der det er "inn" med disse fenomenene. Thats it.

Gå tilbake 1100-1200 år så var det ikke tvil om at midgardsormen rørte på seg når en tusnami knuste hele nabo byen.
Eller gå 500-300 år tilbake i tid så var det magi og ondskap nesten over hele kloden. Såklart disse var så ekte at de måtte brennes på bål? Stakkars jenter.

Godt vi blir klokere med generansjonene så vi slipper dette nå i dag, nå er det bare noen små fille ting igjen som skremmer oss som f.eks spøkelser og "helvete". Men det kommer seg!

Nei jeg tror ikke på spøkelser.
Sist endret av Noxaran86; 27. mars 2014 kl. 19:24.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Jeg tror ikke på spøkelser, siden jeg tror at når vi dør, så dør vi, ingenting etter. Ellers så har vi jo aldri funnet beviser på dem, med funnet ting som kan forklare hvorfor folk ser/hører dem.

Her er en artikkel om det på Cracked.
Vis hele sitatet...
Tusen takk!
Nå skal det diskuteres med bekjente "troende".
Sitat av Sehpirot Vis innlegg
Legg merke til hvordan ingen her med mange kp kommer til å si at de tror på spøkelser.
Vis hele sitatet...
Det omvendte kunne man sagt om de med mange KP på et forum for overnaturlige ting. Men det er simpelthen en refleksjon av hva brukermassen på et gitt forum belønner med KP. Legg merke til at de fleste underforum her handler om vitenskap på en eller annen måte.

Man bør generelt ikke legge så mye i egne opplevelser, fordi vi ikke akkurat er objektive datapunkter. Legg det sammen med confirmation bias så er det en perfekt stor for å tillegge slike ting altfor mye mening.

Det er ingenting galt i å tro på spøkelser, vampyrer, guder osv. Som skeptiker utelukker jeg ikke at det kan finnes. Men jeg må også ha litt mer enn anekdotiske bevis for å tro på dem. Men hvem vet. Så langt har jeg ikke sett eller hørt noe som foreslår at slikt finnes. Men det finnes fisker som i teorien kan leve for evig. Og det finnes dyr som suger blod. De to egenskapene er vel det som definerer en vampyr. Så om en flaggermus parer seg med en med en slik, som vi senere inkorporerer i et menneskelig embryo. Som sagt hvem vet.

Men tror jeg på spøkelser? Nei.
Sitat av murloc Vis innlegg
Det omvendte kunne man sagt om de med mange KP på et forum for overnaturlige ting. Men det er simpelthen en refleksjon av hva brukermassen på et gitt forum belønner med KP. Legg merke til at de fleste underforum her handler om vitenskap på en eller annen måte.

Man bør generelt ikke legge så mye i egne opplevelser, fordi vi ikke akkurat er objektive datapunkter. Legg det sammen med confirmation bias så er det en perfekt stor for å tillegge slike ting altfor mye mening.

Det er ingenting galt i å tro på spøkelser, vampyrer, guder osv. Som skeptiker utelukker jeg ikke at det kan finnes. Men jeg må også ha litt mer enn anekdotiske bevis for å tro på dem. Men hvem vet. Så langt har jeg ikke sett eller hørt noe som foreslår at slikt finnes. Men det finnes fisker som i teorien kan leve for evig. Og det finnes dyr som suger blod. De to egenskapene er vel det som definerer en vampyr. Så om en flaggermus parer seg med en med en slik, som vi senere inkorporerer i et menneskelig embryo. Som sagt hvem vet.

Men tror jeg på spøkelser? Nei.
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet er det ikke noe galt med overtro, men når det brukes som unskyldning for massemord (f.eks. korstog) eller fronter umoralske standpunkt, så blir det et problem. Mennesker er grusomme nok i utgangspunktet, selv uten noen "høyere makt" å skjule oss bak. Det er jo ingen tvil om at overtro også har kommet mange til nytte, og bringer glede og håp til mange som ellers hadde slitt.
Har ikke tid til å gå dypt inn nå men -

- Forklar dette: https://www.vgtv.no/#!/video/79220/o...te-groesninger
Ja. Jeg tror det finnes form for liv innstilt inn på andre frekvenser enn det våre sanser er i stand til å oppfatte (tenk radio, og at det bare er mulig å høre/hente informasjon fra en kanal/frekvens om gangen). Jeg tror noen hjerner er kapabel til å fange opp andre frekvenser bedre enn andre, og dermed opplever "spøkelser" oftere. Psykedelika kan nok også være et hjelpemiddel.

Grunnen til at så mange er skråsikre på at spøkelser bare er vas, er at vi i hovedsak ikke er bygd for å oppleve andre virkeligheter enn denne, og at vi er tenkende egoer som hater å ta feil. Når vi samtidig ikke klarer å bevise dette med vitenskapen vår, er det tryggest å leve livet ut med troen på at ingenting ble oversett.
Sitat av $pliffeN Vis innlegg
Har ikke tid til å gå dypt inn nå men -

- Forklar dette: https://www.vgtv.no/#!/video/79220/o...te-groesninger
Vis hele sitatet...
Med den kvaliteten der: Fiskesnøre.

Mange mennesker liker oppmerksomhet.
Så fordi noe ikke kan forklares gir det grunnlag til å tro på det overnaturlige og spøkelser? Hmm.
Selv om noe ikke gir en logisk forklaring til deg, betyr det ikke at det er noe overnaturlig.

"The unexplained is just that, unexplained"

Jeg tror ikke på spøkelser eller noe som helst overnaturlig mumbo jumbo. Det har ennå ikke blitt presentert noe overbevisende beviser som sier det motsatte.
Nei, trur ikkje på spøkelser. Det at vi ikkje kan forklare alt som skjer betyr ikkje at det er overnaturlig.
Sitat av Batterilader Vis innlegg
Nei, trur ikkje på spøkelser. Det at vi ikkje kan forklare alt som skjer betyr ikkje at det er overnaturlig.
Vis hele sitatet...
Helt enig, men det at vi ikke kan forklare alt som skjer betyr ikke at alt er naturlig.

Beklager å si det, men denne diskusjonen varer ut i evigheten - hva er evigheten?
Nei, jeg tror ikke på ånder / spøkelser. Tror ikke det er noe mer mellom himmel og jord, som det så fint heter seg.
Har befunnet meg i situasjoner som har resultert i gåsehud å ørepiping (ja, ørene mine smeller igjen og piper når jeg blir redd eller ser noe avskyelig), men ikke sett nok til å bli overbevist om at det eksisterer ånder som flyver rundt å skremmer folk.
I fare for å høres ut som en stereotypisk ateist; så lenge det ikke finnes konkrete bevis for et etterliv tar jeg totalt avstand fra det. Driver ikke i spekulasjoner når det kommer til sånt.
Jeg har opplevd en del ting som absolutt ikke kan forklares, for og delta selv. Hadde en opplevelse da jeg var 13 som jeg fremdeles har psykiske arr av. Sliter fremdeles med drømmer, samt noen mennesker.

La oss først si det her.. Det er jo klart at det finnes overnaturlige ting. Vi flyter rundt her i universet med hjerner, som ikke er annet en store datamaskiner til å tenke logisk, men om du tenker på at universet er uendelig, og ikke minst, at det har eksistert for alltid.. Det er det ingen logisk forklaring på.

Mange bruker det argumentet at menneskehjernen bare ikke klarer å forstå uendeligheten, og det at universet har alltid eksistert, men det blir feil. Det er ingenting å forstå, det bare er sånn. Det er ikke logisk, og derfor finner vi ingen logisk løsning, og skylder på at vi ikke er avanserte nok.

I mitt hode finnes det et eller annet som ''spøker'' her på jorden.. Det trenger ikke å være døde mennesker.. Det kan være noe vi mennesker har funnet opp for og forenkle hele greia. Demoner er også mulig menneskeskapt for og skylde på ting vi i kan forklare, og henrette ''demonen'' for og føle oss bedre og tryggere. (tenker da på 1600-tallet).

Det er noe vi aldri kommer til å finne ut av, selv ved en diskusjon, men det er likevel fantastisk facinerende å diskutere.
Sitat av reservepiloten Vis innlegg
Ja. Jeg tror det finnes form for liv innstilt inn på andre frekvenser enn det våre sanser er i stand til å oppfatte (tenk radio, og at det bare er mulig å høre/hente informasjon fra en kanal/frekvens om gangen). Jeg tror noen hjerner er kapabel til å fange opp andre frekvenser bedre enn andre, og dermed opplever "spøkelser" oftere. Psykedelika kan nok også være et hjelpemiddel.

Grunnen til at så mange er skråsikre på at spøkelser bare er vas, er at vi i hovedsak ikke er bygd for å oppleve andre virkeligheter enn denne, og at vi er tenkende egoer som hater å ta feil. Når vi samtidig ikke klarer å bevise dette med vitenskapen vår, er det tryggest å leve livet ut med troen på at ingenting ble oversett.
Vis hele sitatet...
Kan du eller noen vise kilder eller bevis for at folk kan høre frekvenser som andre ikke kan? Det du skriver er på en måte veldig overbevisende, men det virker også som noe som enkelt kan bli testet. Angrer ltt på at jeg leste det fordi jeg blir fort skremt og er alltid redd når jeg skal legge meg og er alene på rommet og det er mørkt og jeg får slike tanker som dette. Selv om jeg egentlig ikke tror på spøkelser. Akkurat nå tenker jeg tenk VISS jeg klarer høre noe som andre ikke kan og plutselig hører jeg på en måte en merkelig lyd. Tenk viss det hadde skjedd. Så ligger jeg og "venter" og gruer meg på å høre en slik lyd helt til jeg sovner.
Men det er fordi jeg "fæler" eller hva det er som eg diagnosen min. (innlegget mitt ble mye lengre enn jeg trodde, men følte for å skrive litt om livet mitt, hehe).
La oss først si det her.. Det er jo klart at det finnes overnaturlige ting.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det klart at det finnes noe overnaturlig?

Vi flyter rundt her i universet med hjerner, som ikke er annet en store datamaskiner til å tenke logisk, men om du tenker på at universet er uendelig, og ikke minst, at det har eksistert for alltid.. Det er det ingen logisk forklaring på.
Vis hele sitatet...
Teorier er teorier, men godt forsket på og støttet er de. Akkurat som evolusjonsteorien og gravitasjonsteorien. Det finnes likevel mye forskning som styrker hypotesen at universet utvider seg og er uendelig.
Det blir som å si at X er sant fordi vi ikke vet at det ikke er sant. Å ikke vite noe gjør ikke en mulighet et faktum.

Mange bruker det argumentet at menneskehjernen bare ikke klarer å forstå uendeligheten, og det at universet har alltid eksistert, men det blir feil. Det er ingenting å forstå, det bare er sånn. Det er ikke logisk, og derfor finner vi ingen logisk løsning, og skylder på at vi ikke er avanserte nok.
Vis hele sitatet...
Vi vet ikke alt ennå, det er ingen skam i å innrømme det, men å si at det finnes noe overnaturlig på grunn av det blir feil.

"There's no shame in admitting what you don't know. The only shame is pretending you know all the answers."
Sitat av reservepiloten Vis innlegg
Grunnen til at så mange er skråsikre på at spøkelser bare er vas, er at vi i hovedsak ikke er bygd for å oppleve andre virkeligheter enn denne
Vis hele sitatet...
Vil du gå dypere innpå denne teorien din om andre virkeligheter?

Jeg har fått dette inntrykket om at det er 2 muligheter angående virkelighet.

Virkelig eller Naturlig
Uvirkelig eller overnaturlig

Det du skriver om at vi ikke er "bygd" for å oppleve Virkelig2 virkelig3 virkelig4 virkelig5 osv. Kun virkelig og uvirkelig er en ganske drøy påstand som høres mest ut som en meget livlig fantasi, eller ett Matrix trilogy maraton for mye kombinert med flein.
Sitat av AnonBot Vis innlegg
Hvorfor er det klart at det finnes noe overnaturlig?


Teorier er teorier, men godt forsket på og støttet er de. Akkurat som evolusjonsteorien og gravitasjonsteorien. Det finnes likevel mye forskning som styrker hypotesen at universet utvider seg og er uendelig.
Det blir som å si at X er sant fordi vi ikke vet at det ikke er sant. Å ikke vite noe gjør ikke en mulighet et faktum.


Vi vet ikke alt ennå, det er ingen skam i å innrømme det, men å si at det finnes noe overnaturlig på grunn av det blir feil.

"There's no shame in admitting what you don't know. The only shame is pretending you know all the answers."
Vis hele sitatet...
Du gir ingen mening..
ehm nei spøkelser er no bullshit!
Sitat av Relevant Vis innlegg
om du tenker på at universet er uendelig, og ikke minst, at det har eksistert for alltid.. Det er det ingen logisk forklaring på.
Vis hele sitatet...
Altså universet er så ufatterlig stort at det lett går over til skremmende, og i tilegg så finnes det bare ett som vi vet om og i tilegg så så rører og utvidder denne utrolig store tingen seg i en akselererende hastighet.

At vi som er så pytte små skal kunne ha en logisk forklaring på hele universet synes jeg nesten er litt urettferdig, med den utviklingen vi har hatt siste hundre årene så er det mulig det ikke er så mange tiår eller århundre til vi finner ett svar på spørmålene rundt dette.

Men er det forvirrende å skremmende nå i dag kan du vel prøve å tenke at universet er ett stort levende vesen som vi bor inni. Det var ingenting før universet ble født og det vokser større og sterkere jo eldre det blir.

Materia og anti materia i så store proposjoner er og forblir veldig "mindfuck"

Sitat av $pliffeN Vis innlegg
Helt enig, men det at vi ikke kan forklare alt som skjer betyr ikke at alt er naturlig.
Vis hele sitatet...
Til dags dato så har ikke noe overnaturlig å forholde oss til. Klarer du å bevise en av de overnaturlige påstandene så kan vi begynne å diskutere om det uforklarlige kan være dette fenomenet, i før.


Sitat av $pliffeN Vis innlegg
Beklager å si det, men denne diskusjonen varer ut i evigheten - hva er evigheten?
Vis hele sitatet...
En sammensettning av 9 bokstaver.
Ett ord bekrivende om noe som ikke stopper.
Eller enkelt å greit "8"
Sist endret av Noxaran86; 27. mars 2014 kl. 22:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg siterer Provo sin post 11/08/2011:

"Spør deg selv: hva er så spesielt med påståtte paranormale hendelser? Kun én ting; de har aldri blitt dokumentert. Det er ingenting angående fenomenets natur som tilsier at det skulle være vanskeligere å dokumentere enn andre fysiske fenomener – snarere tvert i mot. Hjemsøkte hus, ESP, healing, etcetera, er alle fenomener som hadde vært ekstremt lett å påvise hvis de skulle eksistere, sett i sammenlikning med dokumenterte fenomener som kvantesammenfiltring og nøytrinoer. Likevel har det aldri skjedd, på tross av en ufattelig mengde forsøk. Det er altså overhode ingen grunn til å tro at disse fenomenene er noe mer enn innbilning og altfor raske og feilaktige konklusjoner om årsak-virknings-forhold."
Gjennom tidene har jeg bitt meg merke i to fellestrekk i historier fra venner og bekjente som hevder de har opplevd noe overnaturlig.

1. Spøkelset, gjerne en avdød venn eller et familemedlem, blir ofte sett når omgivelsene er lagt i mørke. Enten når observatøren er i innsovningsfasen eller våkner midt på natten i halvsøvne.

eller

2. Sinnstilstanden til personen var dominert av frykt fordi personen bevegde seg i en mørk kjeller, loft eller et annet ubehagelig sted.

Det er stor enighet innen for psykologien at frykt hindrer deg i å tenke rasjonelt. Så hvis du for eksempel går i kjelleren og er livredd for at den avdøde tidligere eieren av huset ditt, Karl, skal manifestere seg i løse luften - er sannsynligheten stor for at du opplever nettopp dette. En skygge i sidesynet, gåsehud i nakken eller følelse av berøring.

Personen med spøkelseshistorien er også ofte en person som allerede var positivt instilt til "det overnaturlige" før episoden inntraff.
Sitat av Wannabe Provo Vis innlegg
Jeg siterer Provo sin post 11/08/2011:

"Spør deg selv: hva er så spesielt med påståtte paranormale hendelser? Kun én ting; de har aldri blitt dokumentert. Det er ingenting angående fenomenets natur som tilsier at det skulle være vanskeligere å dokumentere enn andre fysiske fenomener – snarere tvert i mot. Hjemsøkte hus, ESP, healing, etcetera, er alle fenomener som hadde vært ekstremt lett å påvise hvis de skulle eksistere, sett i sammenlikning med dokumenterte fenomener som kvantesammenfiltring og nøytrinoer. Likevel har det aldri skjedd, på tross av en ufattelig mengde forsøk. Det er altså overhode ingen grunn til å tro at disse fenomenene er noe mer enn innbilning og altfor raske og feilaktige konklusjoner om årsak-virknings-forhold."
Vis hele sitatet...
A-FUCKINGS-MEN

Sitat av ferskvann Vis innlegg
Gjennom tidene har jeg bitt meg merke i to
2. Sinnstilstanden til personen var dominert av frykt fordi personen bevegde seg i en mørk kjeller, loft eller et annet ubehagelig sted.

Det er stor enighet innen for psykologien at frykt hindrer deg i å tenke rasjonelt. Så hvis du for eksempel går i kjelleren og er livredd for at den avdøde tidligere eieren av huset ditt, Karl, skal manifestere seg i løse luften - er sannsynligheten stor for at du opplever nettopp dette. En skygge i sidesynet, gåsehud i nakken eller følelse av berøring.

Personen med spøkelseshistorien er også ofte en person som allerede var positivt instilt til "det overnaturlige" før episoden inntraff.
Vis hele sitatet...
Underbevisstheten i hjernen er mektig!
Bare se på folk det har "klikka" for, de som både ser og hører ting som ikke eksisterer.

Så lenge man har en viss tro på det, så vil man enten frykte det eller ha en stor forhåpning at det finnes, så man tar tilfeldigheter og drar sammenhenger, noe som fører til at man gjerne ser eller hører det man "tror på/frykter".

Ta for eksempel Sjalue kjærester, de vil automatisk mistenke noe om noe bitte lite utenom det vanlige skjer, altså om man sier "HEI", når de vanligvis sier "Hallo", Da tenker kjæresten "Hey, hvorfor har h*n endret adferd? h*n må ha en affære." Det ligger i mennesket natur, det er det som holder oss tilbake.

Vi ser altfor ofte sammenhenger i tilfeldigheter, noe som gjør at vi roter oss bort.
Dette skjer VELDIG ofte når man ikke lenger tenker rasjonelt som ofte skjer under frykt eller sterk TRO.

Prøv gjerne og overtale en super kristen til at gud ikke finnes.
Sist endret av Fanz; 28. mars 2014 kl. 01:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sorry ass. Flott vitenskapelig avfeiing av våre "positivt innstilltets" tro. Selvfølgelig lar mange urasjonelle mennesker facinasjonen ta overhånd når svarte skygger lusker rundt i kjelleren, ja mye kan kan forklares. Mye. Men Provo sitt innlegg gir fortsatt ingen verdens mening for meg. Jeg har hørt om tilfeller (som ikke er rigget av oppmerksomhetssyke mennesker (som om det skulle vært realiteten her i Norge, og VG lager sak) hvor oppegående mennesker våkner til rasert stue og kjøkken om morgen, gjentatte ganger. Såpass merkverdig altså, at det faktisk er et problem. Og hva skal da vår kjære vitenskap fortelle disse menneskene, som så gjerne vil - på enklest mulig måte få løst problemet, men som har tenkt alle mulige logiske forklaringer?

Poenget er at mange av historiene er vas, men det er feil det "ferskvann" påstår at personen med spøkelseshistorien oftest er han med positiv innstilling til det overnaturlige - mange rasjonellt tenkende mennesker får uforklarlige fenomener så tydelig servert at det endrer syn og tro.

Mine synspunkt her er forresten ikke basert på episoder av "åndenes makt" (aldri sett), men opplevelser fortalt av mennesker i min relativt streite krets, samt familie.
Sitat av reservepiloten Vis innlegg
Mine synspunkt her er forresten ikke basert på episoder av "åndenes makt" (aldri sett), men opplevelser fortalt av mennesker i min relativt streite krets, samt familie.
Vis hele sitatet...
Det hjelper ikke å komme med at "jeg kjenner noen som har sagt at".

Det kan hende folk tillegger historiene sine litt ekstra krydder for å få de(historiene og/eller folkene) til å framstå som mer interessante.
Det kan også være noen som rett og slett lyver, enten for den som hører på historien, eller for den som forteller den.


En rasjonell person ville tatt en slik historie med en klype salt, så kanskje er det noe i det ferskvann sa allikevel?
Sitat av reservepiloten Vis innlegg
Sorry ass. Flott vitenskapelig avfeiing av våre "positivt innstilltets" tro. Selvfølgelig lar mange urasjonelle mennesker facinasjonen ta overhånd når svarte skygger lusker rundt i kjelleren, ja mye kan kan forklares. Mye. Men Provo sitt innlegg gir fortsatt ingen verdens mening for meg. Jeg har hørt om tilfeller (som ikke er rigget av oppmerksomhetssyke mennesker (som om det skulle vært realiteten her i Norge, og VG lager sak) hvor oppegående mennesker våkner til rasert stue og kjøkken om morgen, gjentatte ganger. Såpass merkverdig altså, at det faktisk er et problem. Og hva skal da vår kjære vitenskap fortelle disse menneskene, som så gjerne vil - på enklest mulig måte få løst problemet, men som har tenkt alle mulige logiske forklaringer?

Poenget er at mange av historiene er vas, men det er feil det "ferskvann" påstår at personen med spøkelseshistorien oftest er han med positiv innstilling til det overnaturlige - mange rasjonellt tenkende mennesker får uforklarlige fenomener så tydelig servert at det endrer syn og tro.

Mine synspunkt her er forresten ikke basert på episoder av "åndenes makt" (aldri sett), men opplevelser fortalt av mennesker i min relativt streite krets, samt familie.
Vis hele sitatet...
Hvis disse menneskene du snakker om plages så veldig av raserte stuer og kjøkken, regner med at det har skjedd flere ganger. Hvorfor setter de ikke opp et kamera?
Da jeg var yngre våknet jeg ofte opp til et "rasert" soverom. Det viste seg at jeg rett og slett var skikkelig dårlig på å ommøblere i søvne..
Jeg har ennå til gode å se et spøkelse. Og sålenge jeg ikke har sett det selv, tror jeg ikke på andre som sier det heller. Det hadde dog vært artig å få møtt et spøkelse. Så når jeg er ute i en mørk skog, gammel bygning osv- går jeg å håper på å få møte et spøkelse.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Yorke Vis innlegg
Hvis disse menneskene du snakker om plages så veldig av raserte stuer og kjøkken, regner med at det har skjedd flere ganger. Hvorfor setter de ikke opp et kamera?
Da jeg var yngre våknet jeg ofte opp til et "rasert" soverom. Det viste seg at jeg rett og slett var skikkelig dårlig på å ommøblere i søvne..
Vis hele sitatet...
Nei, da kan det jo vise seg at det er en helt logisk forklaring bak, og det vil man jo ikke. Da kan de jo ikke lenger fortelle spøkelseshistorier hvor de kommer på kjøkkenet og de er sikker på at søppelbøtta var 3 cm mer til høyre sist.
Jeg er ikke en som tror på spøkelser egentlig, når jeg hører lyder eller at det går kaldt gjennom rommet så pleier jeg å avfeie det og forklare det med naturlig årsaker. MEN noen ganger når det skjer uforklarlige ting , faktiske fysiske ting , så begynner man å lure.

Jeg har selv opplevd at tven har skrudd seg på helt av seg selv.


Jeg har opplevd at ting er blitt borte også dukket opp igjen på en plass hvor jeg hadde lett og hvor jeg egentlig ser dagelig da jeg bruker de tingene som er oppi der. Jeg bor aleine så vet at det har ikke vært noen andre i leiligheten.

Hvordan forklare sånne ting?
Sist endret av h3kr0; 28. mars 2014 kl. 10:17.
Sitat av h3kr0 Vis innlegg
Hvordan forklare sånne ting?
Vis hele sitatet...
med dokumentasjon. Helt ærlig tror jeg det er letingen din som er problemet om du ikke finner tingene - men senere finner det en plass du mener å ha leitet. I tillegg kan hukommelsen lure deg til å tro at du har leitet på akkurat den plassen, selv om du ikke har det. Dette kan nok stamme av mye av det samme som skaper Déjà vu. F.eks. at når du finner den så husker du at du leitet på akkurat den plassen, mens du i virkeligheten egentlig aldri gjorde det.

Det at TVen skrur deg på kan ha mange forklaringer. Det kan være både elektroniske feil i apperatet eller infrarøde lys fra en annen kilde som nådde TVen og skrudde den på. (f.eks. fra fjernkontrollen til naboen som egentlig ikke påvirker din TV, men under akkurat riktige omstendigheter kan det være signalene når din TV).
Haha, utrettelige mennesker. Greit, forklar denne: på min frues arbeidsplass kjennes det ved flere anledninger sterk sigar-lukt i en spesiell del av bygget, som om noen nettopp antente en. Det er på en resturant, så røykeloven gjelder, og lukten kan plutselig dukke opp når min frue alene stenger bygget på kveldstid. De andre ansatte opplever det samme, samt andre rare ting som bestikk som roter seg til på bordet like etter at det pent og pyntelig har blitt plassert.
Røyklukt inne kommer antageligvis av at folk står ute å ryker ved inn-suget til ventilasjons systemet.

Flytter ting på seg regelmessig er det vel ikke vanskeligere enn å sette opp ett kamera og se hva som forutsaker dette?
Kan vel være alt fra hofta til vedkommende som dulter borti bord kanten på vei ut etter det er dekket på eller lignende?

Skal jeg være stygg her så kan det også konkluderes med at om det er en lettlurt sjef så er det bare å si:
Jo jeg dekket fint på, jeg slurvet ikke i det hele tatt! Det må ha vært spøkelse som har flyttet på det i ettertid. o_o
Sist endret av Noxaran86; 28. mars 2014 kl. 15:44.
Sitat av reservepiloten Vis innlegg
Haha, utrettelige mennesker. Greit, forklar denne: på min frues arbeidsplass kjennes det ved flere anledninger sterk sigar-lukt i en spesiell del av bygget, som om noen nettopp antente en. Det er på en resturant, så røykeloven gjelder, og lukten kan plutselig dukke opp når min frue alene stenger bygget på kveldstid. De andre ansatte opplever det samme, samt andre rare ting som bestikk som roter seg til på bordet like etter at det pent og pyntelig har blitt plassert.
Vis hele sitatet...
vanskelig for folk å forklare randome scenarioer folk kommer med uten å være der selv. Poenget er at bevisbyrden uansett ikke ligger på oss - det er på dere. De som påstår det skjer noe merkelig kan da vel dokumentere dette på en ordentlig måte? Prøve å gjøre forskning, sette opp statistikk for når lukta er det - og ikke er der. Og om bordene blir rotet til kan man jo bare filme det, et kamera ville helt klart kunne bevist at det ikke bare er de ansatte som roter det til eller lager historier om ting som egentlig ikke skjedde.

Lukter kan jo komme fra masse rart - og skal man finne det ordentlige svaret må man være villig til å gjøre ordentlige undersøkelser, ikke bare anta at det er noe metafysisk.
Sist endret av etse; 28. mars 2014 kl. 15:55.
Ville jo vært rart om inn-suget til ventilasjonssystemet var plassert rett ved røykeområdet til resturanten. Ennå rarere at noen evt velger å tenne sigaren sin andre steder enn normalt (utendørs mot trafikkert gate). Dette er også et ærverdig gammelt bygg, hvor det i annen etage ikke fins noe ventilasjonsanlegg.
Sitat av reservepiloten Vis innlegg
Ville jo vært rart om inn-suget til ventilasjonssystemet var plassert rett ved røykeområdet til resturanten. Ennå rarere at noen evt velger å tenne sigaren sin andre steder enn normalt (utendørs mot trafikkert gate). Dette er også et ærverdig gammelt bygg, hvor det i annen etage ikke fins noe ventilasjonsanlegg.
Vis hele sitatet...
Ja, la oss heller bare tro det er noe metafysisk - det er jo en så mye lettere forklaring og så slipper man alt det vitenskapelige arbeide. Du vet, på samme måte som det var lettere å bare bruke bibelen til å forklare hvor alt kommer fra, og hvorfor vi er på jorda.

Om du virkelig mener det er noe metafysisk, så gjør som andre folk sier i tråden. Dokumenter det. Om man kan bevise at slike ting skjer ville vært en sensasjon - og slike ting burde jo være kjempe lett å dokumentere siden det i følge dere er noe som går igjen flere ganger og ikke bare var en enkelthendelse.
Spøkelser er like ekte som reinsdyr og Nordpolen.
etse: Poenget er jo at det ikke har vært mulig å dokumentere disse tingene med logisk resultat, ellers hadde jo ikke jeg tatt det opp her. Og når det gjentatte ganger skjer, og observatørene ikke klarer å støtte seg til naturlige forklaringer, rett og slett fordi det ikke virker logisk for dem, uavhengig av tro og holdning til det "overnaturlige" - det er da først da vi kan diskutere dette emnet med innhold.
Sitat av reservepiloten Vis innlegg
etse: Poenget er jo at det ikke har vært mulig å dokumentere disse tingene med logisk resultat, ellers hadde jo ikke jeg tatt det opp her. Og når det gjentatte ganger skjer, og observatørene ikke klarer å støtte seg til naturlige forklaringer, rett og slett fordi det ikke virker logisk for dem, uavhengig av tro og holdning til det "overnaturlige" - det er da først da vi kan diskutere dette emnet med innhold.
Vis hele sitatet...
Virker ikke som dere egentlig har prøvd. Du nevner ting som bestikk som blir rota på - hvor er kameraet som skal filme slike hendelser? Om bestill plutselig bare flytter på seg etter man har lagt det fint på borde burde man helt klart klare å fange på film når ting flytter på seg og se hvorfor. Trolig vil du se at det plutselig ikke skjer lenger - rett og slett fordi det enten var skrønehistorier, eller så gjorde de ansatte en dårlig jobb med ville ikke innrømme det.
Jeg sier ikke at det er noe metafysisk spøkelsesaktig, jeg sier bare at de rasjonelle forklaringene deres ikke holder i mange av tilfellene.
Sitat av reservepiloten Vis innlegg
Ville jo vært rart om inn-suget til ventilasjonssystemet var plassert rett ved røykeområdet til resturanten. Ennå rarere at noen evt velger å tenne sigaren sin andre steder enn normalt (utendørs mot trafikkert gate). Dette er også et ærverdig gammelt bygg, hvor det i annen etage ikke fins noe ventilasjonsanlegg.
Vis hele sitatet...
Du synes det er vanskelig å tro at det finnes folk som driter i hvor de tenner røyken sin? Kjære vene. Beklager for den der, men det var det jeg tenkte når jeg leste det du skrev. Folk er drittsekker, og de går ikke ekstra for å stå i restaurantens røykeområde om de ikke skal den veien, ikke de aller fleste ihvertfall.

Og sett opp et fordømt kamera i den restauranten. Dersom bestikket rører på seg så vil et kamera fange det opp. Kameraet trenger ikke fange opp spøkelset, bare at bestikket rører seg av seg selv. Nei jeg tror heller på slurvete borddekkere.

Spurte damen min som jobber som servitør på en restaurant. Hun kan fortelle at det er svært vanlig at det slurves med borddekkingen. Spesielt om det er nye folk på jobb. Sånn da er vi likt bevismessig. Du har en random historie og jeg har en. Tilogmed fra damen min!