Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  319 49427
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Seriøst? Anmeldt til politiet?
Haha fantastisk. Har du anmeldelsen på papir? Dette er jo perfekt for Dagbladet eller VG.
Sitat av Oransje Vis innlegg
Vet jeg setter liv i en eldgammel tråd men må nesten bare legge til at da jeg gikk på videregående ble jeg borte fra skolen. Skulket en dag og ble anmeldt til Politiet av skolen.

Da det kom til saken sa jeg at jeg var syk og ikke hadde muligheten til å si ifra eller skaffe legeærklæring, case closed.

Det som er skremmende er at rektoren på skolen truet intetanende videregående ungdom med anmeldelse. Noe du bare ikke kan gjøre i en slik posisjon, snakk om maktmissbruk!
Vis hele sitatet...
Hadde du forpliktet deg til noe?
Vi ble også truet med anmeldelse hvis vi ikke leverte pengene.

Jeg sa bare at jeg skulle være på skolen, så møtte jeg aldri opp, fikk ingen fravær.
herregud altså, kall det hva du vil. men du er rett og slett bare lat.
en burde kunne ta seg en dag med arbeid får å støtte disse stakkars barnene!
Jeg kan fint jobbe en dag for å støtte disse, så lenge det ikke gjøres med tvang.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av olsen31 Vis innlegg
herregud altså, kall det hva du vil. men du er rett og slett bare lat.
en burde kunne ta seg en dag med arbeid får å støtte disse stakkars barnene!
Vis hele sitatet...
Les tråden du, det er mange som f. eks ikke får seg jobb, som må betale 300(?) kr ut av egen lomme. Pluss at dette systemet med å tvinge folk til veldedighet ikke er noe man vil støtte...
▼ ... mange måneder senere ... ▼
OD nærmer seg igjen. Jeg har i alle år deltatt og gitt penger til OD, men i år stiller jeg meg veldig kritisk. Her på skolen har vi tre valg.
- Betale 400 kr
- Ikke betale å få dagsfravær
- Ikke betale å være på skolen fra 9 til 15 å skrive om å presentere hvorfor du ikke deltok på od. Rektor/avdelingsleder sa med egne ord at dette er ment som straff.

Jeg kommer sikkert til å betale 400 kroner i år slik som alle andre år. MEN det betyr ikke at jeg liker måten OD fungerer på. Hvorfor skal jeg betale 400 kr på et prosjekt som jeg faktisk ikke har noen tro på. Jeg betaler heller 400 kroner til et prosjekt jeg har tro på. For meg blir det som å kaste bort penger selv om jeg gir penger til en "god" sak.

Jeg har ikke noe imot å gi 400 kr til et godt formål, men måten OD gjør det på gir meg en "sur smak i munnen".
Hvorfor søren tar du ikke en dag fravær? Hvem kommer til å bry seg?
Slik jeg ser det...

A. Få deg jobb
B. Jobb med favorittfaget ditt hele dagen, om de ikke klarer å diske opp noe som er relevant
Sist endret av Ozma; 23. oktober 2013 kl. 14:36.
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Jeg kommer sikkert til å betale 400 kroner i år slik som alle andre år. MEN det betyr ikke at jeg liker måten OD fungerer på. Hvorfor skal jeg betale 400 kr på et prosjekt som jeg faktisk ikke har noen tro på. Jeg betaler heller 400 kroner til et prosjekt jeg har tro på. For meg blir det som å kaste bort penger selv om jeg gir penger til en "god" sak.
Vis hele sitatet...
Ja, du får for all del gå på nett å diskutere det her istedet for å faktisk gjør det skolen foreslår, nemlig sette deg ned å tenke over hvorfor/hvorfor ikke og skrive ned noen ord om det til de som faktisk er involvert i OD.
Altså, her må du bare benytte deg av muligheten til å skrive hvorfor du ikke liker dette opplegget her. Hvis du er flink til å skrive, kanskje de skjønner deg?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Skolen vår valgte å ikke ha OD iår. Det synes jeg var flott!
Vi har, og det er like dritt hvert år. Kan ikke skjønne at dette kan være lov
Skjønner ikke hva folk stresser så mye for.

Skal bli hjemme og bare slappe av på OD. Ikke faen om jeg hjelper noen mexicanere som jeg har null interesse av å gi penger.

Fravær nekter jeg å få også. Så lenge de tar fra meg en dag av utdanningen min.
Jeg går ikke på skolen for å rake løv, det er idiotisk.

Men, bare jeg som syns at 400 kroner er litt vel mye? Nå har jeg jobb og alt, så jeg kan bare jobbe der på OD, eller gi fra min egen lønning.
Men det kan da ikke være mange arbeidsplasser der de er villig til å gi bort 400 kroner for litt dårlig arbeid gjort av en gjeng med drittunger?
Dette er en sak elevrådet burde ta opp, det er ikke sånn at dere må være med på OD!

Vet om en skole som fast støtter et barnehjem i Sør-Amerika med leker og bøker. Til gjengjeld får de brev og bilder fra barna. Kan tenke meg at et eget prosjekt føles litt mer personlig og morsomt å bidra til enn OD.

Et annet alternativ er å droppe hele greia..
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Jeg var hjemme ifjor på OD. Fikk aldri noe fravær for det.
Denne tråden dukker opp hvert år og førsteposten er fortsatt like god. Tvangen over det gir liksom ikke særlig giverglede..
På vår VGS så er vi ikke medlem av OD greia. Skolen har i mange år gitt penger til samme organisasjon, SOS barnebyer i Latvia. Jeg er ikke noen stor fan av å bli tvunget til å jobbe og måtte "betale" for det. Vanskelig å få jobb her i nærmiljøet, så pappa pleier bare å sette meg til å gjøre en jobb i et par timer.

Det jeg derimot ser på som veldig positivt er at vi gir penger til samme organisasjon hvert år. Da vet de at det kommer penger samme tid hvert år. I motsetning til OD som sender 20 mill til en organisasjon/ prosjekt en gang for så å ikke sende dit igjen. Det er ikke sikkert at disse organisasjonene overlever hvis de ikke får finansieringshjelp hvert år.

Derfor vil jeg tro at det er bedre at hver kommune/ fylke ble enige om at det skal sendes penger til et prosjekt eller en organisasjon hvert år hvis man først på død og liv gjennomføre et slikt opplegg. Ikke noe landsomfattende.
Sist endret av Fjøsnissen; 23. oktober 2013 kl. 20:22.
Sitat av Fjøsnissen Vis innlegg
På vår VGS så er vi ikke medlem av OD greia. Skolen har i mange år gitt penger til samme organisasjon, SOS barnebyer i Latvia. Jeg er ikke noen stor fan av å bli tvunget til å jobbe og måtte "betale" for det. Vanskelig å få jobb her i nærmiljøet, så pappa pleier bare å sette meg til å gjøre en jobb i et par timer.

Det jeg derimot ser på som veldig positivt er at vi gir penger til samme organisasjon hvert år. Da vet de at det kommer penger samme tid hvert år. I motsetning til OD som sender 20 mill til en organisasjon/ prosjekt en gang for så å ikke sende dit igjen. Det er ikke sikkert at disse organisasjonene overlever hvis de ikke får finansieringshjelp hvert år.

Derfor vil jeg tro at det er bedre at hver kommune/ fylke ble enige om at det skal sendes penger til et prosjekt eller en organisasjon hvert år hvis man først på død og liv gjennomføre et slikt opplegg. Ikke noe landsomfattende.
Vis hele sitatet...
Det du sier nå er helt feil. Først og fremst - OD er ikke noe man er medlem av. Operasjon Dagsverk er en frivillig aksjon som man kan bestemme selv om man vil delta på. Dersom skolen din ønsker å delta på Operasjon Dagsverk, betyr ikke det at du er nødt til å jobbe. Desverre ser jeg i denne tråden at det er tilfelle (tvang). Dette er noe en må ta opp med skolen da frivilighet er et av ODs grunnprinsipper. Deretter sier du at OD sender 20 millioner til et prosjekt for så å ikke sende noe mer eller at noe mer skjer. Det er helt på trynet. OD stiller store krav til sin samarbeidspartner i prosjektlandet som de jobber med - i år Redd Barna - og krever en detaljert plan hvor det sies hva som skal gjøres og hvor mye midler som skal brukes på hva. Deretter velger elevene i det ganske land hvilket prosjekt de ønsker å støtte og etter OD-dagen og pengene er kommet inn blir de satt på en høyrentekonto og én del av pengesummen blir sendt til samarbeidsorganisasjonen. Deretter må samarbeidsorganisasjonen skrive en rapport hvor de viser til hvordan pengene ble brukt og hva som skjer videre. Hvis OD syns pengene blir brukt forsvarlig får de del to av pengepotten. Dette fortsetter over en femårsperiode. Altså - prosjektene blir fulgt opp! Dersom OD mener at pengene er uforsvarlig brukt eller noe hindrer prosjektet kan de velge å fryse pengestrømmen, noe som skjedde for en del år tilbake da Kirkens nødhjelp hadde et prosjekt hvor pengene ble brukt feil og OD frøs pengene, fant en annen samarbeidsorganisasjon og deretter fullførte.

Slik fungerer pengebruken i OD og hvis noen er kritiske er det bare å stille meg spørsmål. Jeg er tillitsvalgt på regionalt nivå og kan en del om OD - ask me anything.
Sitat av krJo Vis innlegg
Det du sier nå er helt feil. Først og fremst - OD er ikke noe man er medlem av. Operasjon Dagsverk er en frivillig aksjon som man kan bestemme selv om man vil delta på. Dersom skolen din ønsker å delta på Operasjon Dagsverk, betyr ikke det at du er nødt til å jobbe. Desverre ser jeg i denne tråden at det er tilfelle (tvang). Dette er noe en må ta opp med skolen da frivilighet er et av ODs grunnprinsipper. Deretter sier du at OD sender 20 millioner til et prosjekt for så å ikke sende noe mer eller at noe mer skjer. Det er helt på trynet. OD stiller store krav til sin samarbeidspartner i prosjektlandet som de jobber med - i år Redd Barna - og krever en detaljert plan hvor det sies hva som skal gjøres og hvor mye midler som skal brukes på hva. Deretter velger elevene i det ganske land hvilket prosjekt de ønsker å støtte og etter OD-dagen og pengene er kommet inn blir de satt på en høyrentekonto og én del av pengesummen blir sendt til samarbeidsorganisasjonen. Deretter må samarbeidsorganisasjonen skrive en rapport hvor de viser til hvordan pengene ble brukt og hva som skjer videre. Hvis OD syns pengene blir brukt forsvarlig får de del to av pengepotten. Dette fortsetter over en femårsperiode. Altså - prosjektene blir fulgt opp! Dersom OD mener at pengene er uforsvarlig brukt eller noe hindrer prosjektet kan de velge å fryse pengestrømmen, noe som skjedde for en del år tilbake da Kirkens nødhjelp hadde et prosjekt hvor pengene ble brukt feil og OD frøs pengene, fant en annen samarbeidsorganisasjon og deretter fullførte.

Slik fungerer pengebruken i OD og hvis noen er kritiske er det bare å stille meg spørsmål. Jeg er tillitsvalgt på regionalt nivå og kan en del om OD - ask me anything.
Vis hele sitatet...
Takk for litt mer opplysninger. Det jeg kan om OD har jeg bare blitt fortalt av ansvarlige for vår innsamling på skolen. Kan hende at de er litt "miljøskadet". Gikk inn på OD sine hjemmesider nå, og kan vel si at jeg kanskje burde fjernet min "kritikk" av OD fra forumet.