Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2509
En forsker har foreslått at foreldrene skal ta datamaskinen fra barna hvis de holder på å bli overvektige.

Folk blir bare større og større virker det som, og det trengs kraftige virkemidler for å snu denne voksende trenden. Men istedet for å innføre lover og regler fra høyeste hold på det først og fremst gjøres noe med folks holdninger. Folket må ha såpass innsikt, og forstå at de må pelle seg ned fra sofaen, skru av TV og datamaskiner, og komme seg i langt mer aktivitet. At foreldre bør anstrenge seg mye mer for å få barna sine i aktivitet har vært åpenbart lenge. Problemet er at foreldrene ikke gidder å følge opp. At de er slitne etter en lang arbeidsdag er greit nok, men barna er sikkert slitne de også når skolen er over og stabelen med hjemmelekser er unnagjort. At foreldrene tillater at barna deres blir så ekstremt overvektige, at de nesten er like brede som de er høye, er like mye barnemishandling som noe annet.

Jeg leste en historie en gang om en familie, der sønnen i huset fikk en del lommepenger for å gjøre nærmest ingenting når det kom til husarbeidet eller rydde på rommet sitt. Han tilbrakte de fleste ettermiddager og kvelder på sofaen foran TVen eller foran datamaskinen sin, bortsett fra når han stakk bort til en Statoil-stasjon i nærheten der de selger sjokolade-boller til en svært hyggelig pris. Der gikk nærmest alle sønnens lommepenger med til gode boller med sjokoladebiter i, samt en og annen brus. Etterhvert begynte sønnen selvsagt å nærmest ese utover, og foreldrene visste knapt sine arme råd. De fattet overhodet ikke hva de skulle finne på for å få sønnen på "rett kjøl" igjen, og de klandret overhodet ikke seg selv for at sønnen hadde blitt som han var blitt. Nei da, de klandret istedet butikkene som selger slikkerier og andre usunne ting til barn. For det burde selvsagt blitt strengt forbudt å selge slikt til barn! Og foreldrene klandret Statoil som solgte ekstremt usunne boller til slike latterlige lave priser som gjorde dem ekstremt fristende å kjøpe. Og den norske stat er jo hoved-aksjonær for hele Statoil-kjeden, og da er det i all hovedsak staten sin skyld at ungene blir så overvektige fordi de tillater usunne produkter som f.eks. sjokolade-boller i hyllene deres. og foreldrene til denne gutten nærmest krever at hele ledelsen i Statoil må gå av fordi de gjør folk feite med bensinstasjon-maten sin.

Selvsagt er denne historien satt en god del på spissen, men det forklarer poenget mitt ganske bra. Foreldre har så gigantiske skylapper når det kommer til deres egne barn at det er helt utrolig.
Å la unger bli feite pga dårlig kosthold og inaktivitet er omsorgssvikt!
Ofte glemmer jeg av og spise fordi jeg spiller så mye CS
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Jeg tror heller det er de mange dårlige matvarene i butikkene og godteriet de lar ungene spise som gjør dem overvektige og syke.

Anbefalte filmer å se:
Hungry for change.
Food matters.
regenerate your life - Juicing For Energy & Peak Performance.
Forks over knives.
Sugar the bitter truth
Ja er enig i at det er omsorgssvikt men er det ikke stort sett det når barn ikke får nødvendig veiledning, støtte og klare grenser og retningslinjer hjemme?

Det viser seg ofte at det er de ressurssvake foreldrene som svikter oftest. De har kanskje nok med seg og sitt og har så mange og kanskje alvorlige problemer at enten ikke har kapasitet til å ta seg av barna sine eller så er de kanskje så mentalt reduserte at de ikke ser at de begår omsorgssvikt.

Det triste i slike saker er jo at det ofte følger barna livet, selv etter at de blir voksen. Den gode ballasten som de fleste barn har med seg i sekken som skal hjelpe barna å ta de rette avgjørelsene i livet de mangler helt hos slike barn. Synes det er bragd hver eneste gang barn fra slike hjem klarer å skape seg et liv og leve uten å gå til grunne i dritt. Tenk hvor langt de kunne nådd om de kom fra et møblert hjem. Trist altså.
Alle er sunne = Alle lever lenger = Overpopulasjon = For mye naturressurser blir brukt, lite plass og bo, mer forrurensing.
Men jeg er enig, foreldre burde nok ta mer ansvar.
Hva med TV og bøker? Man jogger ikke akuratt når man leser en bok. Skal man ta fra dem bøkene også, for de som er glad i å lese i timesvis?

PC-bruk er som lesing en hobby, blir feil å skylde på PC-en i seg selv.
Sist endret av Bruskork1; 13. februar 2013 kl. 22:42.
Mennesket er bygget for aktivitet. VI trenger dette for å få utløp for aggresjon og andre følelser. Er jo ikke uten grunn dopamin og endorfiner utløses ved aktivitet. Det gjør både psyken og fysikken godt.

Før så var det ut med gutta på løkka å spille fotball nå er det heller facebook og ipaden som er hverdagen. Før var det mer aktivitet nå er det mindre aktivitet. Foooooor mange som dropper de 30 anbefalte minuttene daglig. Noe har jo også med skolen å gjøre, burde hatt gym mer. Mye mer aktiviet= mye mer konsentrasjon når det telles.

Jeg håper virkelig ikke utviklingen forsetter slik den er nå. Endringer fæzt!

heartslava
Jeg sitter på dataen minst 8 timer dagen. Trener på treningstudio går ant og være på dataen og ikke være overvektig. Jeg er 179 høy og 80kg
Sitat av Benjy Vis innlegg
Jeg sitter på dataen minst 8 timer dagen. Trener på treningstudio går ant og være på dataen og ikke være overvektig. Jeg er 179 høy og 80kg
Vis hele sitatet...
Vil det si at jeg veier lite om jeg er 177 og veier 68KG?

Endre: hm, var vel heller du som var på nippet til å være overvektig.
http://www.bmi-kalkulator.no/?v=80&h=179
Sist endret av Echodius; 13. februar 2013 kl. 23:18.
Spørs om det er fett, muskler, Hvilket kjønn du er? Mitt tilfelle er jeg mann
Overvekt blir kun tatt tak i når staten innser at de taper penger på det. Når folk blir så feite at de ikke kan bidra i samfunnet med skattepenger og trenger dessuten sykehusplasser og helsesjekker som staten taper penger på, først da blir det gjort store tiltak!
Sitat av Echodius Vis innlegg
Vil det si at jeg veier lite om jeg er 177 og veier 68KG?

Endre: hm, var vel heller du som var på nippet til å være overvektig.
http://www.bmi-kalkulator.no/?v=80&h=179
Vis hele sitatet...
Off topic, men eg veier det samme og er like høy som karen og kan definitivt ikke kalle meg overvektig! Bmi my ass
Sitat av BarBeats Vis innlegg
Off topic, men eg veier det samme og er like høy som karen og kan definitivt ikke kalle meg overvektig! Bmi my ass
Vis hele sitatet...
Exactly *Titegn*
Sitat av SonPro Vis innlegg
Overvekt blir kun tatt tak i når staten innser at de taper penger på det. Når folk blir så feite at de ikke kan bidra i samfunnet med skattepenger og trenger dessuten sykehusplasser og helsesjekker som staten taper penger på, først da blir det gjort store tiltak!
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke helt rett vel? Er lassevis med feitinger i landet her. Virkelig feite.
Om de endelig våger seg til å be om operasjon for å gå ned i vekt så kan det være opp mot 5 års venting jmfr en artikkel i dagbladet.

Vi snakker folk som er så feite at de alt har hauger med sykdommer, og mer vil komme relativt kjapt. Mennesker som kanskje alt er uføre, på vei til å blir uføre eller i beste fall kanskje er på jobb men med stadige perioder med lange sykemeldinger pga kroppen dems er så feit at de ikke kan fungere skikkelig. Det er en belastning for arbeidsgivere, for staten pga stadige sykepenger eller uføretrygd.

Ja operasjon er dyrt men vi må for svingende klare å få operert disse kjøttbergene før de har kjørt helsa si rett i kjelleren og blir ødelagt for alltid. Operasjon av tjukkaser burde vært dekket langt tidligere enn det gjøres idag. Slik at vi minimerer offentlige kostnader på tjukke folk og kan ha dem stående i jobb slik at de også bidrar med skatter og avgifter og ikke bare hanker inn penger fra NAV.

Og dette er ikke kritikk av feite folk. Jeg skjønner at det er mange grunner til fedme og jeg bryr meg ikke om hvorfor folk er feit. Men fedme er på tur å bli et av de mest kostbare problemene vi har i landet. Derfor trengs det nytenkning på feltet og det må reageres tidligere. Det er litt sent når folk alt er blitt pensjonister å spandere kostbare operasjoner på dem. Dessuten så tror jeg at livskvaliteten til tjukkaser ville vært mye bedre om de fikk operasjon langt tidligere. Vinn vinn for alle parter.
Sitat av heartslava Vis innlegg
Mennesket er bygget for aktivitet. VI trenger dette for å få utløp for aggresjon og andre følelser. Er jo ikke uten grunn dopamin og endorfiner utløses ved aktivitet. Det gjør både psyken og fysikken godt.
Vis hele sitatet...
Dette er det reneste sludder. Mennesket er ikke "bygget for" noe som helst med mindre man er kreasjonist. Endorfiner utløses ved aktivitet fordi endorfiner brytes ned med aktivitet, og da må kroppen fylle på. Hvor mye som utløses ved aktivitet er individuelt, utadvendte får mye endorfiner, innadvendte får ubetydelige mengder. De som får mye endorfiner liker trening fordi det er fysisk behagelig for dem, de som får lite, liker ikke trening fordi det er fysisk ubehagelig for dem. De som synes trening er "deilig" tror at alle egentlig er som dem, en klassisk tabbe som man finner overalt hvor forskjellige mennesker møtes. Nei, alle er ikke som deg.
Angående sinne så skilles det også ut kortisol, adrenalin og endogene cannabisstoffer ved fysisk aktivitet. Dette er stoffer som gir aggresjon og depresjon.

Mye mer aktiviet= mye mer konsentrasjon når det telles.
Vis hele sitatet...
Trening trekker blodet bort fra hjernen og ut i de store musklene... Hvis jeg skal konsentrere meg vil jeg ha blodet i hodet. Det er mulig du får mer konsentrasjon, men ikke alle er som deg. Den "intellektuelle revolusjon" med moderne vitenskap og teknologi kom jo først når folk sluttet å røre så mye på seg.
Veger sjølv 55-60 kg, er 170 høg sitter ved dataen stortsett heile tida, har ikkje gym eller noko fysisk aktivitet, så trur vi kan sei at det ikkje er dataen som er problemet. ligger vell meir i gener og kosthold.
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
Veger sjølv 55-60 kg, er 170 høg sitter ved dataen stortsett heile tida, har ikkje gym eller noko fysisk aktivitet, så trur vi kan sei at det ikkje er dataen som er problemet. ligger vell meir i gener og kosthold.
Vis hele sitatet...
Eller fysisk aktivitet?

Alt med måte er en fin standard for temaet i tråden. Datamaskiner/bøker/annen sittestillende aktiviteter kan utvikle engelskkunnskaper, ordforråd, oversikt over flere ting samtidig, osv. Men disse er fint lite nyttige uten at man snakker med andre og leker i trærne, som bygger mange andre evner. Alt med måte.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Eller fysisk aktivitet?
Vis hele sitatet...
er ikkje fysisk aktiv på nokon måte var det eg prøvde å sei
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
er ikkje fysisk aktiv på nokon måte var det eg prøvde å sei
Vis hele sitatet...
Leste det litt feil.. At du har en vekt som er innenfor "normalen" betyr ikke at du er sunn, hverken pga. gener eller kosthold. Uten fysisk aktivitet kan du glemme alt som heter å være sunn.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Leste det litt feil.. At du har en vekt som er innenfor "normalen" betyr ikke at du er sunn, hverken pga. gener eller kosthold. Uten fysisk aktivitet kan du glemme alt som heter å være sunn.
Vis hele sitatet...
Og likevel om du lever som en slask så kan det likevel hende at du er helt frisk til du pensjonerer deg, gener har mest å si (så lenge du ikke pådrar deg en alvorlig sykdom fra noe annet), en kan si at det er litt som om å spille 5 card stud der kortstokken er genene dine, hvor man velger hvilke kort en vil gi slipp på og hvilke man vil beholde, du kan forbedre sjansene dine men du kan ikke trekke en bedre hånd enn det kortstokken tillater.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Leste det litt feil.. At du har en vekt som er innenfor "normalen" betyr ikke at du er sunn, hverken pga. gener eller kosthold. Uten fysisk aktivitet kan du glemme alt som heter å være sunn.
Vis hele sitatet...
har aldri sagt at eg lever ein sunn livsstil, for det gjer eg ikkje, men maten eg eter er for det meste sunn, og eg er ein fullstendig oppegåande kar.
Overvekt er mest utbredt i familier med lav status og/eller inntekt og utdannelse, noe som tyder på mangel på informasjon og forståelse for de systemer som innvirker, og følgende det får, av fedme.

Fete foreldre lager ofte fete barn, er det arv ("ligger i genene") eller er det miljø (foreldres holdinger smitter over på barn)? Gener/hormonnivåer kan gjøre noen utsatt for å legge på seg (og nei, stoffskifte er ikke utbredt her), men det er fremdeles balansen mellom kaloriinntak/-forbrenning som avgjør om du legger på deg. Mange tynne personer tror at de har stålkontroll på vekt/kaloriintak fordi de har så forbanna god selvbeherskelse osv. mens nyere forskning viser at de hadde slitt en langt verre kamp om de hadde hatt "tjukkas-hormoner" å sloss mot.

Tror det er lurt for foreldre å minske fett- og kaloriintaket til barna sine så lenge de er små, og så gradvis bygge opp en forståelse og holdning ovenfor vektøkning etterhvert som de blir eldre! Et strakstiltak kan være å ta bort PC og TV
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Alle er sunne = Alle lever lenger = Overpopulasjon = For mye naturressurser blir brukt, lite plass og bo, mer forrurensing.
Men jeg er enig, foreldre burde nok ta mer ansvar.
Vis hele sitatet...
Folk spiser dobbelt så mye mat som de trenger = mangel på naturressurser
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Alle er sunne = Alle lever lenger = Overpopulasjon = For mye naturressurser blir brukt, lite plass og bo, mer forrurensing.
Men jeg er enig, foreldre burde nok ta mer ansvar.
Vis hele sitatet...
Vi finner nok måter å være flere på og spise "mer effektivt" i fremtiden tror jeg på.

Joda, det er riktig at vi skal aktivisere barna mer. Men det er som med ledelse overalt i samfunnet og grupper, at de som er på toppen skal gå foran med et godt eksempel. Ikke forvent at barna skal være i full aktivitet hvis en selv ikke prøver.

Så IGJEN skal man ikke tvinge barna til å bli like aktive som seg selv.

Man må være en god leder for å få gode barn.

MOTIVASJON er nøkkelen.
Sist endret av Taurean; 14. februar 2013 kl. 15:05.