Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2161
I fjor studerte jeg et år ved Norges Kreative Fagskole. Et helt latterlig dårlig valg. Skolen tilbyr en "liksom-utdannelse" for de som ikke er flinke nok for universitetet, og for de som tror noen år med festing, leking og ekstremt korte skoledager vil flytte dem nærmere drømmen om å bli grafisk designer eller filmregisør.

Skolen styres av inkompetente kapitalister. Du får ingen studiepoeng av å gå på skolen. Elever ved NKF er sist prioritert når det kommer til praksis og jobbmuligheter generelt. Alle som søker, kommer inn - om du har penger såklart.

Nå, over til meningen med dette innlegget; siden utdannelsen jeg meldte meg på var 2-årig, var det også det som sto i studiekontrakten jeg signerte på: 2 års studie ved NKF. Jeg fant fort ut at 1 år var mer enn nok for meg, så ved semesterets ende og eksamen fullført, leverte jeg inn lånt utstyr, ga skolen beskjed om at jeg hadde andre planer til neste år, og avsluttet studentlivet til fordel for arbeid i hjembyen min.

Her om dagen får jeg mail fra økonomiavdelingen på denne skolen. Det viser seg at min oppsigelse kom for sent, og nå må jeg betale 70% av studieavgiften til 2. året.

Utdrag fra mail:

Da din oppsigelse kommer etter fristens utløp, vil du belastes 70 % av 2. års studieavgift. Det vil si at du faktureres kr 56 700 dersom du sier opp nå.
Vil du ikke heller fullføre utdanningen – og få noe igjen for investeringen din? Du kan få samtale med en coach hos oss om du ønsker?


Jeg står nå uten støtte fra lånekassen, og har absolutt ingen mulighet til å betale denne summen. 56 700 kr for en utdannelse jeg hverken har mulighet eller lyst til å delta på.

Jeg har vært i dialog med disse demonene og forklart situasjonen, men de viser bare til skolens reglement som jeg godkjente da jeg signerte kontrakten for ett år siden.

Hva gjør jeg? Skal jeg kidnappe barnet til denne fruen i økonomiavdelingen, eller finnes det en måte å "lure" dette latterlige systemet på?

De siste dagene har jeg følt et sterkt behov for å ødelegge noe. Nattesøvnen er heller ikke normal. Så om noen har en løsning på dette, skal jeg belønne med en pose Twist og en personlig tjener resten av livet.
Sist endret av justinjuster; 26. september 2012 kl. 16:25.
Du har vel signert en studiekontrakt som sier noe om dette?
Du signerte dessverre en kontrakt på det, da er det fint lite du kan gjøre.

Les kontrakten så nøye du kan og sjekk om du finner ett smutthull, men jeg tviler.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Ikke sikker på hva du kan gjøre her, men kanskje forbrukerrådet kan gi deg en pekepinn?
Hvem sin feil var det at oppsigelsen din kom for sent, din eller administrasjonens? Hvis sistnevnte kan du jo tyne dem for det?
Ekspert på påstander
Enda en person som klager fordi du leste ikke kontrakten nøye nok, så det er ikke synd på deg. Alltid les kontrakt sånn at dere slipper å bli samme som han der TS
Det her er jo latterlig. Du har skrevet noen ord, og nå har de rett til å rane deg for over 50 lapper uten å trenge å gi noe igjen for det? Det koster jo ikke dem noen penger å ikke ha deg der.
http://www.norgeskreativefagskole.no...udiereglement/

Sjekk 6.1.

Hvis du ga beskjed ved studieslutt forrige semester burde da dette vitterlig ha vært før uke 25?


Forøvrig, det der var faktisk et veldig godt eksempel på en god og ryddig kontrakt. Hele punkt 7 om hva som skjer ved mislighold fra skolens side var bemerkelsesverdig ok og ryddig.
Sist endret av DumDiDum; 26. september 2012 kl. 16:37.
Forstår godt at du er irritert på Norges Kreative Fagskole, men please ikke dra inn kapitalister i denne saken. Det blir bare barnslig og useriøst, og svekker dermed saken din.
Helt rett og rimelig at du skal betale den summen. Slik jeg vil forstå det, så har ikke skolen hatt mulighet til å finne en annen som kan ta over plassen du etterlater, siden du leverte inn for sent. Samme prinsipp med frisør. Avbestiller du for sent må du betale for timen, side de ikke kan finne en annen kunde som kunne tatt samme plass på så kort tid.

Bommer jeg helt på sammenlikningen eller synsingen over, så har du fortsatt signert kontrakt, og skolen har alt på det tørre. Selvfølgelig kan du gå til media, grine og lage masse oppstyr, så kanskje skolen dropper saken for å bevare rykte, men ville ikke satsa på det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Detectable Vis innlegg
Det koster jo ikke dem noen penger å ikke ha deg der.
Vis hele sitatet...
Det koster i form av at dei må planlegge ressurser ut frå det. Organisasjoner er ikkje fullstendig elastiske, dei treng tid på å skalere. I tillegg kan det potensielt sett vere andre som får nei.

Om ein person avbryt, så er det ikkje eit problem. Om halvparten gjer det har dei eit gigantisk problem. Difor har dei slike klausuler i kontrakta.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det koster i form av at dei må planlegge ressurser ut frå det. Organisasjoner er ikkje fullstendig elastiske, dei treng tid på å skalere. I tillegg kan det potensielt sett vere andre som får nei.

Om ein person avbryt, så er det ikkje eit problem. Om halvparten gjer det har dei eit gigantisk problem. Difor har dei slike klausuler i kontrakta.
Vis hele sitatet...
Likevel, kontraktene er av og til rett og slett sinnsyke. Forundrer meg at dette er lov i et sosialdemokratisk land.

Jeg har selv prøvd å ta fag hos Sonans (ikke samme fagretning som trådstarter det der, men samme "opplegget" - svindyr skole, flotte lokaler, en haug random folk som går inn og ut).
Fytti katta! Aldri mer skal jeg sette mine bein på en privat drittskole. Noe annet er selvfølgelig f.eks si B.I. som har mye bedre organisasjon bak, og lang erfaring samt er delvis anerkjent skole (ps; jeg går på offenlig universitet da, men har tatt fag hos BI).
Sist endret av aeon_illuminate; 26. september 2012 kl. 17:11.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det koster i form av at dei må planlegge ressurser ut frå det. Organisasjoner er ikkje fullstendig elastiske, dei treng tid på å skalere. I tillegg kan det potensielt sett vere andre som får nei.

Om ein person avbryt, så er det ikkje eit problem. Om halvparten gjer det har dei eit gigantisk problem. Difor har dei slike klausuler i kontrakta.
Vis hele sitatet...
Ganske sikker på at han var ironisk ?
Jeg synes dette høres merkelig ut (uten at det betyr noe som helst). Jeg ville tatt kontakt med advokat for å undersøke hvilke rettigheter du har.
En kompis kom seg unna studieavgiften på BI ved å levere en sykemelding pga "psykiske plager". Vet ikke om dette er for sent for din del mtp korresponsen du har hatt med skolen.

Er forøvrig helt enig med ditt syn på disse private høyskolene, BI inkludert. Kun for å tjene penger.
Sitat av Silhouette Vis innlegg
En kompis kom seg unna studieavgiften på BI ved å levere en sykemelding pga "psykiske plager". Vet ikke om dette er for sent for din del mtp korresponsen du har hatt med skolen.

Er forøvrig helt enig med ditt syn på disse private høyskolene, BI inkludert. Kun for å tjene penger.
Vis hele sitatet...
BI er en stiftelse: http://no.wikipedia.org/wiki/Handelshøyskolen_BI
Stiftelse: http://no.wikipedia.org/wiki/Stiftelse

Ergo ingen som tjener penger på det i form av utbytte.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
så, du har skrevet under en bindene avtale, og blir sur at det får konsekvenser når du bryter avtalen du selv har signert på?

jeg ville holdt meg på skolen det siste året også, tror du har litt tid igjen før du er kapabel til å håndtere det voksne livet.