Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3563
Er det noen som har erfaring med og være sosialklient og få bonus utbetalt fra Coop eller Trumf?

Dette vil vel nav regne som inntekt?

Det er jo noe man får igjen av penger man brukte året før på coop, eller etter noen dager eller noe for kjøp med Trumf, disse bonusene er jo kansje også fra penger man fikk av nav sosial året før...

Alle innskudd på konto regnes som inntekt ifølge nav.

Trumf kan man bruke til å betale direkte med i Norgesgruppens butikker og Coop sin bonus kan man ta ut i cash.

Coop er jo en bankkonto man kan sette inn spenn på (med mye bedre rente enn en vanlig bank) som også blir meldt til skatteetaten.

Er vel sikkert slik at dette egentlig er inntekt ifølge nav sosial regner jeg med, slik at de med absolutt minst i samfundet egentlig er utelatt fra bonus ordningene til disse 2 kjedene å derav må betale mer for dagligvarer enn "vanlige" folk.

nav sosial krever jo kontoutskrift uansett, det er ikke lovlig å kreve det rutinemessig heller ifølge §5.43.2.2 men det bryr ikke nav seg om.

Er det noen som har erfaring med dette?

Prøvde å google men det var ikke noe å finne.
Sist endret av Primaten; 19. januar 2021 kl. 06:05.
Samboeren min har vekslet mellom mamma permisjon og dagpenger de siste 3 årene. Har ikke vært noe problem og ta ut bonus fra coop. Har vært snakk om 5 - 6 000 de siste to bonusene/årene og det har blitt utbetalt til hennes konto uten problemer med nav.
Sitat av freakypedro Vis innlegg
Samboeren min har vekslet mellom mamma permisjon og dagpenger de siste 3 årene. Har ikke vært noe problem og ta ut bonus fra coop. Har vært snakk om 5 - 6 000 de siste to bonusene/årene og det har blitt utbetalt til hennes konto uten problemer med nav.
Vis hele sitatet...

Permisjon og dagpenger er for vanlige folk. Sosial hjelp er noe helt annet og er for de storsamfunnet har gitt opp. Kan overhodet ikke sammenlignes.

For å svare på TS: ALT inn på konto trekkes fra sosialhjelp. Fikk 1000 kroner i bursdag av Bestemor til «en god middag og noe hyggelig».

Da ble det 4800 istedenfor 5800 å leve på fra NAV den måneden.
Trådstarter
10 2
Jeg vet "alt" inn på konto er regnet som inntekt, skrev jo det.

Har vært på sossen i mange mange år, men dette er jo penger jeg har fått før av nav sosial...

Bruker trumf til å handle med å tar ut coop i cash, er vel egentlig en skikkelig "lovbryter" pga det...

Lurte på om noen hadde spesifikke erfaringer med det.

Min bestemor sender cash i brev til jul å busjda, alltid gått bra.
Hun kan ikke noe it uansett, har dum tlf etc så nettbank er jo utelukket, hun er jo tross alt 86 år...

Hvis jeg låner penger via vipps av søs f.eks har jeg tidligere skrevet lån på kontoutskriften, da har jeg sluppet trekk.
Sist endret av Primaten; 19. januar 2021 kl. 07:36.
Sitat av Primaten Vis innlegg
Jeg vet "alt" inn på konto er regnet som inntekt, skrev jo det.
Har vært på sossen i mange mange år, men dette er jo penger jeg har fått før av nav sosial...

Bruker trumf til å handle med å tar ut coop i cash, er vel egentlig en skikkelig "lovbryter" pga det...

Lurte på om noen hadde spesifikk erfaringer med det.

Min bestemor sender cash i brev til jul å busjda, alltid gått bra.

Hvis jeg låner penger via vipps av søs f.eks har jeg tidligere skrevet lån på kontoutskriften, da har jeg sluppet trekk.
Vis hele sitatet...

Du kan prøve å håpe det går bra. Lovverket er vertfall krystall klart. Melder du ikke fra om «plutslig inntekt/penger på konto» er det tilbakebetaling/fengsel som gjelder.

Tror NAV på mindre plasser er greiere da. Du kan eventuelt ringe å høre hva de tenker om saken.
Trådstarter
10 2
Hvis jeg et år bruker 30k på coop å får igjen 2% neste år, dvs 600kr, er de 600kr livsopphold fra året før, skal nav da trekke de 600kr?! Det er jo helt på trynet, da ender man med å betale full pris på dagligvarer, pluss 600kr mindre totalt i livsopphold... Det er jo helt på trynet!
Sitat av FLITDCOT Vis innlegg
Du kan prøve å håpe det går bra. Lovverket er vertfall krystall klart. Melder du ikke fra om «plutslig inntekt/penger på konto» er det tilbakebetaling/fengsel som gjelder.

Tror NAV på mindre plasser er greiere da. Du kan eventuelt ringe å høre hva de tenker om saken.
Vis hele sitatet...
Makan te svada. Man får ikke fengsel for å ta ut 500kr i trumf bonus en gang i året. Hvem som har skremt deg?

TS, det går stort sett helt fint, så lenge det ikke er snakk om summer så har en vesentlig påvirkning på inntekten din. Ta ut kronene dine du.

Har gått på sossen før og brukt både trumf og coop uten å få noe som helst problemer med det.
Dette er jo bare tull.. NAV sosialhjelp er ikke noe konsekvent avregning på inntekt men sees i sammenheng med de midlene du disponerer på konto på tidspunktet du søker. Dette er jo så enkelt som å ikke ha masse bonusdollar uansett hva det er på konto, Coop, trumf etc.
Trumf kan f.eks lett løses med bonusbetaling i butikk.
Trådstarter
10 2
Sitat av Dough Vis innlegg
Dette er jo bare tull.. NAV sosialhjelp er ikke noe konsekvent avregning på inntekt men sees i sammenheng med de midlene du disponerer på konto på tidspunktet du søker. Dette er jo så enkelt som å ikke ha masse bonusdollar uansett hva det er på konto, Coop, trumf etc.
Trumf kan f.eks lett løses med bonusbetaling i butikk.
Vis hele sitatet...
Les hva jeg har skrevet man, jeg løser dette med coop cash og trumf bruk i butikk.
MEN hvis man overfører til konto blir det "inntekt".

nav sosial krever ulovlig kontoutskrift uansett om du har vært på sossen i 20 år eller aldri, de skal ha utskrift flere mnd tilbake i tid, somregel minst 3, da vil de se dette, og regne det som inntekt uansett om det egentlig er de samme kr du fikk i fjor.
Uansett så plikter du egentlig å si fra uansett og, om ALLE "inntekter", konto eller ei, får du 100kr cash i hånda til jul er dette egentlig også inntekt, å skal meldes inn, egentlig.
LES HELE TRÅDEN.

Samme problemet hvis jeg kjøper noe på nett, å skulle bruke angrerett, for så å få tilbakebetalt på konto, da er det inntekt ifølge nav sosial.

Hvis jeg finner en flaske på gata å panter den uten å melde fra til nav om 2kr i inntekt, så er jeg EGENTLIG lovbryter.
Sist endret av Primaten; 19. januar 2021 kl. 09:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Primaten Vis innlegg
Les hva jeg har skrevet man, jeg løser dette med coop cash og trumf bruk i butikk.
MEN hvis man overfører til konto blir det "inntekt".

nav sosial krever ulovlig kontoutskrift uansett om du har vært på sossen i 20 år eller aldri, de skal ha utskrift flere mnd tilbake i tid, somregel minst 3, da vil de se dette, og regne det som inntekt uansett om det egentlig er de samme kr du fikk i fjor.
Uansett så plikter du egentlig å si fra uansett og, om ALLE "inntekter", konto eller ei, får du 100kr cash i hånda til jul er dette egentlig også inntekt, å skal meldes inn, egentlig.
LES HELE TRÅDEN.

Samme problemet hvis jeg kjøper noe på nett, å skulle bruke angrerett, for så å få tilbakebetalt på konto, da er det inntekt ifølge nav sosial.

Hvis jeg finner en flaske på gata å panter den uten å melde fra til nav om 2kr i inntekt, så er jeg EGENTLIG lovbryter.
Vis hele sitatet...
Du misforstår litt, sosialhjelp er ikke direkte knyttet til inntekt men hvor mye penger du har akkurat nå og om du har hatt mye penger den siste perioden som burde holdt til livsopphold.

Om du feks får 3000kr på coop kontoen din så er dette penger du disponerer og dermed er det ikke sikkert du oppfyller kravene til sosialhjelp.

Jeg prøvde å søke litt men fant lite, jeg mener at kjøpeutbytte kontoen fra coop er å anse som en sparekonto og kjøpeutbyttet er en form for inntekt (det er ikke en rabatt, men et utbytte basert på forbruket ditt). Om du har penger der så har du penger til å forsørge deg selv (avhengig av hvor mye selvsagt).

Mener du virkelig at folk skal kunne ha masse penger på konto og likevel få sosialstønad?
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Du vet at du har lov til å krysse ut alle transaksjonene på de 3 mnders konto utskrift før du leverer til nav? Da de ikke har noe med å snoke så hardt i privatlivet ditt, de må hvertfall spesifisere hva de skal med den informasjonen og om du søker om sosial så spør de bare om hvor mye penger du har på konto ikke hva du har brukt penger på siste 3 mnd... det eneste du ikke kan krysse ut er beløpet du har på konto.
Sitat av Absurd Vis innlegg
Du vet at du har lov til å krysse ut alle transaksjonene på de 3 mnders konto utskrift før du leverer til nav? Da de ikke har noe med å snoke så hardt i privatlivet ditt, de må hvertfall spesifisere hva de skal med den informasjonen og om du søker om sosial så spør de bare om hvor mye penger du har på konto ikke hva du har brukt penger på siste 3 mnd... det eneste du ikke kan krysse ut er beløpet du har på konto.
Vis hele sitatet...
Det er litt feil. Du kan streke over alt du har brukt, men ikke det som kommer inn. Sånn har det alltid vært.