Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 6215
Snapchat-konto selger testkits, politiet advarer mot å bruke testkits; eller hva vi snakker om når vi sier fuck politiet (men i økende grad, fuck også NRK)

En eller annen mensch der ute selger altså narkotikatester på snapchat.

Politiet, som gjør razzia mot adresser som bestiller narkotikatester fra utlandet, advarer mot at testene kan gi en falsk trygghetsfølelse.

Litt provoserende.

Men det er ikke feil at én test ikke gir hele bildet. Det er et godt argument for bedre og mer omfattende testing, og ikke så mye annet. Men for å ta denne saken - Er det noen som vet hva feilmarginene på de forskjellige testene på markedet er? Har man god grunn til å tvile på en Ehrlich test, dersom man har en blotter med noe man tror er LSD f.eks?

– Det høres ikke bra ut at folk stoler på slike tester. Det er ikke et fullgodt verktøy for å si om du bør ta medikamentet eller ikke, sier Myrvoll.
Vis hele sitatet...
Dette merkelige sitatet der en etterforskningsleder omtaler narkotika som medikamenter (terminologi jeg er helt med på), utrykker et ekstremt og inhumant tankegods. Ikke at dette er noen overraskelse, men det virker for meg mer og mer som om politiet faktisk vil at du som bruker illegale medikamenter skal ha høyest mulig sjanse for forgiftning og død.

Allikevel, sakens kjerne er for meg at vi fremdeles lever i et medielandskap der denne type ytring blir stående uimotsagt.

Og er det bare jeg som synes det har vært flere skriverier i media om rusmiddelbruk enn vanlig i det siste? Øker propagandamaskinen innsatsen før høring om rusreform i 2021?

Limer inn hele artikkelen under, for å unngå å gi hits, slik at nyhetsdesken i NRK Troms og Finnmark ikke skal få inntrykk av at dette er journalistikk det er verdt å drive med:
SPOILER ALERT! Vis spoiler

Selger tester mot «dødsdop» – politiet advarer mot falsk trygghet
På internett og via Snapchat kan du kjøpe utstyr for å analysere narkotiske stoffer hjemme. Politiet mener det kan gi brukere en falsk trygghetsfølelse.

Narkotester for politiet i Troms
IKKE SIKKERT: Slik ser testene som politiet bruker ut.De minner om testene som selges på Snapchat, men politiet bruker dem kun som en indikasjon, men ikke som en fasit.

Publisert i dag kl. 18:45 Oppdatert for 2 timer siden
Del på Facebook Del på Twitter Del på epost
– Vi må sørge for at rusbruken i samfunnet er trygg. Vi må hindre dødsfall og farlig bruk av rusmidler, både lovlige og ulovlige, sier mannen bak en av snapchat-kontoene og nettsidene.

Der selger han såkalte testsett, for å analysere hva som egentlig er i narkotiske piller eller pulver.

Det har vært flere narkotikarelaterte dødsfall i Tromsø det siste året. Og over hele landet har de advart om såkalt «dødsdop». Senest i høst døde tre unge menn i Tromsø av overdose. Da gikk politiet ut og advarte mot at det kunne være fentanyl blandet inn i syntetiske stoffer.

Les også: Dødsdop omsettes i hele landet
Mannen NRK har snakket med vil særlig at folk skal unngå å få i seg dette, da fentanyl kan være hundre ganger sterkere enn morfin.

Han ønsker ikke å promotere narkotikabruk, men tilbyr informasjonsmateriale og utstyr slik at folk kan beskytte seg selv hvis de likevel skal bruke det.

Politiet advarer
Mye av narkotikahandelen blant ungdom foregår gjennom sosiale medier. Ofte er det svært usikkert hva stoffene inneholder.

Les også: – Jeg blir sjokkert over at 13-åringer tilbys slik
Bedriften bestiller utstyret fra et selskap i Canada, som mannen anser som troverdig. Ifølge han samarbeider de med medisinske sentre, skadereduksjons-organisasjoner og statlige etater.

Men politiet mener det gir en falsk trygghet å bruke disse testene.

Yngve Myrvoll, etterforskningsleder Troms politidistrikt
Etterforskningsleder i Troms politidistrikt, Yngve Myrvoll, er kjent med at folk selger slike tester på nett, men mener det gir en falsk trygghet.

– Vi advarer mot å stole på slike tester. De gir langt fra den sikkerheten det snakkes om, sier Yngve Myrvoll, leder for etterretning, etterforskning og forebyggende virksomhet i politiet i Tromsø.

– Det høres ikke bra ut at folk stoler på slike tester. Det er ikke et fullgodt verktøy for å si om du bør ta medikamentet eller ikke, sier Myrvoll.

Mannen bak nettsiden vet at testsettet ikke er hundre prosent trygt, men mener at det er den beste metoden «på stedet», for å teste før du tar narkotiske stoffer.

– Folk ruser seg, og da vil jeg bidra til at dette gjøres på en trygg måte, sier han.

Mye som ikke blir registrert
Politiet bruker også slikt utstyr i sitt arbeid, men da kun for å få en indikasjon på hva de har beslaglagt.

– Vi bruker slikt utstyr for eksempel hvis vi får inn en pose med pulver, for å se om dette er noe vi sender videre til analyse hos Kripos, sier Yngve Myrvoll.

Ved hjelp av en fargekode vil testen vise hvilket narkotisk stoff det er snakk om.

– Men det gir kun en grov indikasjon på hva du har. Produktet du analyserer kan også inneholde andre stoffer. Og testen viser heller ingenting om styrkegrad, sier Myrvoll.

Han understreker videre at det kan være stor forskjell på kvaliteten og følsomheten til testene. I tillegg er det også en del stoffer som ikke vil slå ut på en sånn test.

– Det er en del stoffer som er vanskelig å avdekke. Særlig gjelder det syntetiske stoffer, som det brukes mye av, sier Myrvoll.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/p...het-1.15260148


De som ønsker generell info om testing av narkotika kan forøvrig lese her:
https://emmasofia.no/testkits/hvordan-bruke/
Sist endret av Bær; 1. desember 2020 kl. 22:22.
Bra innlegg.
Det er på tide at myndighetene regulerer disse testene så de kan få politiets stamp of approval. Godkjente produkter solgt på legitime utsalgssteder. Om de ikke ansetter fagfolk so i hvert fall send med et flyveblad som forteller hvordan det brukes og hva man kan forvente fra resultatene. Hva resultatene indikerer avhengig av hva du tester. etc. INFORMASJON!

Er jeg konspiratorisk eller har det blitt fler skremselssaker om dette i nyhetene i det siste? Er det en tough on crime think of the children agenda på g fra en eller annen politiker som vil markere seg.
Sist endret av Bothrops; 2. desember 2020 kl. 01:14.
Er det ikke noenlunde de samme testkitene politiet bruker på flyplasser for å sjekke stoffer? Er vel rimelig å anse de resultatene som «ikke fullgode resultater» da, i følge logikken til artikkelen. Testkits er jo strengt tatt bare naturlige reaksjoner, så hvordan man kan få et mer pålitelig svar er jeg spent på å vite.

Det fremgår i artikkelen at stoffet du tester kan også inneholde andre stoffer, men hadde da ikke fargen blitt annerledes også? Styrken på stoffer forstår jeg kan være vanskelig å fastslå ved bruk av en slik test.
Blir for dumt as, hva er neste? "Ikke bruk kondomer, de er kun 97% sikre"
Sitat av Corporaten Vis innlegg
Er det ikke noenlunde de samme testkitene politiet bruker på flyplasser for å sjekke stoffer? Er vel rimelig å anse de resultatene som «ikke fullgode resultater» da, i følge logikken til artikkelen. Testkits er jo strengt tatt bare naturlige reaksjoner, så hvordan man kan få et mer pålitelig svar er jeg spent på å vite.

Det fremgår i artikkelen at stoffet du tester kan også inneholde andre stoffer, men hadde da ikke fargen blitt annerledes også? Styrken på stoffer forstår jeg kan være vanskelig å fastslå ved bruk av en slik test.
Vis hele sitatet...
Det er mange stoffer som ikke slår ut på de forskjellige test kitsa eller gir en veldig svak reaksjon. Også kan det tenkes at det plutselig blir produsert ett nytt stoff (som skjer hele tiden) som plutselig reagerer likt som ett annet stoff, men som har en helt annen risikoprofil. Risikoen for det er sikkert ikke så stor, men poenget er at de forskjellige testkittsa burde kun være en indikasjon på hva du sitter med, man kan ikke ta ett resultat fra de for 100%
Sist endret av Alge; 2. desember 2020 kl. 01:28.
Jeg tror du er inne på noe. Politiet ser hvilke kutt i budsjettene som vil komme og ønsker å posisjonere seg tidlig i debatten rundt den nye rusreformen. Jeg syntes det er et ganske grovt overtramp at import av et lovlig produkt kan føre besøk av politiet. "Slippery slope"-argumentasjon skal man gjerne være forsiktig med, men det finnes vel knapt et bedre eksempel på hvor galt det kan gå. Du har ikke brutt en eneste lov, men du risikerer likevel at Politiet endevender leiligheten din. Det er helt absurd.

Politiet har de siste årene hatt en lei tendens til å uoppfordret ta en posisjon i en sak. De er utøvende makt, og skal holde seg langt unna diskusjonene til lovgivende makt. Jeg syntes det er merkelig at ingen reagerer på at en sittende politimester skriver leserinnlegg og alt som måtte være. Ja - som alle andre har de like stor rett til å uttale seg som privatpersoner, men når var det sist du så en dommer gjøre det? I enkelte tilfeller er det tilnærmet umulig å ikke blande rollene på en ufin og udemokratisk måte.

Sit down, and shut the fuck up.
Anonym bruker
"Lykkelig Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bær Vis innlegg
Og er det bare jeg som synes det har vært flere skriverier i media om rusmiddelbruk enn vanlig i det siste? Øker propagandamaskinen innsatsen før høring om rusreform i 2021?
Vis hele sitatet...
Er dette jeg har tenkt hele veien nå som jeg bare ser mer og mer saker om ungdom som bruker narkotika, de skriver stadig mer om 13-åringer som tar Ecstasy, som om dette ikke allerede har foregått i årevis.
Sitat av stinkdyr Vis innlegg
Blir for dumt as, hva er neste? "Ikke bruk kondomer, de er kun 97% sikre"
Vis hele sitatet...
Landet er dum burde heler delt ut test-kit på skolen å ikke kondomer, og ja det vil kanskje for noen si at rusmidler er tryggere som kan føre til at flere bruker de men det kan også redde liv. Hva er best?
Som om folk vil slutte å ruse seg hvis de ikke får en indikasjon på at det ikke er livsfarlig. Det er kanskje ikke helt sikkert, men det er uten tvil skadereduserende og bare bra om folk benytter seg av det. Man kan gjerne advare om at de ikke gir deg en garanti, men å gå rundt og ødelegge de ser jeg absolutt ingen netto skadereduserende virkning av, heller det motsatte virker ganske opplagt...
Dette er på samme nivå som bibelhumpere som agiterer for at det sikreste ungdommen kan gjøre er å vente med sex til etter ekteskapet. Det er utvilsomt korrekt - hverken kjønnsykdommer eller graviditet oppstår spontant! - men all empiri tilsier at ungdommer er kåte pattedyr som puler uansett, og da er det selvsagt best at de vet hvordan disse greiene funker og har enkel tilgang på kondomer. Da politiet hadde sikkerhetskontroll på mopedene på ungsomskolen brummet de om at råkjøring selvsagt var forbudt etc., men dersom folk først gjorde det, så burde de ha på hjelm og være edru. Det er en fornuftig innstilling: Hjem og nykterhet er begge risikoreduserende virkemidler, alle vet det er en god idé, men ingen tror at det er garantert å redde skinnet ditt hvis det smeller. Ingen tar noen av delene som en oppfordring til grisekjøring heller. Det er stort sett slik det fungerer i samfunnet. Men med narkotika og test kits! Nei, da er det falsk trygghet og oppfordring til misbruk! Abstain or gtfo.

Test kits er selvsagt ikke sammenlignbart med et analyselaboratorium med HPLC og massespektrometer, men det er bedre enn intet. Det kan i det minste gi deg en indikasjon på om det er PMA i MDMAen din, selv om det ikke sier noe om konsentrasjon og neppe avslører gramin i DMTen. Det gjør selvsagt ikke rusbruk trygt, men det gjør det mindre utrygt. Noen ganger kan det være nok å stikke en våt finger opp i lufta for å finne ut hvilken vei vinden blåser, og det er omlag det et testkit gjør for deg. Dersom politiet mener at dette er så grovt utilstrekkelig at det er verdiløst for brukerne, så må de jo endelig stille Kripos sine eminente laboratorier til almuens disposisjon! Man kunne for eksempel hatt en mulighet til å donere mindre mengder stoff anonymt, så kunne de analysert det og posta resultatet på nettet. Det ville gjort det tryggere for brukerne, og det ville gitt politiet en formidabel oversikt over hva som rører seg i miljøene. Dersom flere lands polititjenester hadde gjort noe slikt og utvekslet informasjon, så hadde man endog fått full kontroll på hvordan ulike batcher med narkotika spredte seg over tid - det hadde formodentlig vært nyttig informasjon for etterforskerne. Så hvorfor vet vi alle at politiet aldri vil tillate det? Og hvorfor vet vi med sikkerhet at dersom et uavhengig laboratorium hadde tilbudt en slik tjeneste pro bono, så hadde politiet satt himmel og helvete i bevegelse for å få det stanset, lovlig eller ei?

Fordi politiet har ingen problemer med å se på at du dør - hvis du bruker narkotika, så er du en kriminell. Overlever du, så er du et problem. Hvis du dør, så er du derimot en nyttig martyr de bruke for alt det er verdt: Et ungt og uskyldig offer for kyniske narkodealeres profittjag! Se barn, så skjørt er livet og slik kan det gå! Det er perverst, men det er ganske velkjent at de holder på slik av politiske hensyn. Da datalagringsdirektivet stod på agendaen unnlot de for eksempel å starte etterforskning av hete tips på nettovergrep, slik at de kunne gråte til NRK om at dataene de trengte for å avsløre pedoringen ikke lenger var tilgjengelige. Hvis man alltid vurderer politiets handlinger opp mot deres interne profittmotiver - makt, innflytelse og uavhengighet - så er det veldig mye av deres handlinger som blir lettere å forstå.
Sist endret av Myoxocephalus; 2. desember 2020 kl. 14:11.
Sitat av Corporaten Vis innlegg
Er det ikke noenlunde de samme testkitene politiet bruker på flyplasser for å sjekke stoffer? Er vel rimelig å anse de resultatene som «ikke fullgode resultater» da, i følge logikken til artikkelen. Testkits er jo strengt tatt bare naturlige reaksjoner, så hvordan man kan få et mer pålitelig svar er jeg spent på å vite.

Det fremgår i artikkelen at stoffet du tester kan også inneholde andre stoffer, men hadde da ikke fargen blitt annerledes også? Styrken på stoffer forstår jeg kan være vanskelig å fastslå ved bruk av en slik test.
Vis hele sitatet...
Tja bedre resultater kan en vel få på flere måter? Spektrometer eller gasskromatograf vil sikkert gi mer pålitelige resultater. Kjemikere kan sikkert gjøre kjemiske analyser ved å se hvilke stoffer prøven reagerer på og på hvilken måte.

Men alle tester som virker oftere enn de ikke virker vil jo være en god ting for de som ønsker en tryggere hverdag ved inntak av illegale stoffer. Og kanskje spesielt nå når vi har hatt flere dødsfall de siste årene fordi noen kyniske jævler putter helt andre ting inn i narkoen de selger. Feks LSD som var tilsatt helt andre stoffer. Samme skjedde vel med noe benzo og sikkert også andre droger.

Klart det er bedre å teste droger før inntak, ja selv med et "internett test kit" er mye bedre enn å bare slenge innpå noen piller, pulver eller lapper og ta dealers ord for hva stoffet inneholder. Ofte vet vel heller ikke dealeren at han er blitt lurt til å kjøpe urent stoff?

Jeg kan virkelig ikke forstå at test kit blir stoppet, eller at tollere rapportere til snuten slik at snuten kan ta razzia. Er jo like tullete som om det skulle bli razzia om folk kjøpte rene sprøyter.

Ja droger er ulovlig. Men når noen først velger å bruke ulovlige stoffer så er det vel bedre at de gjør så godt de kan for å sjekke at de tar reper'n på første dose når de handler inn stoff?
Sist endret av _abc_; 2. desember 2020 kl. 15:46.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Politiet har de siste årene hatt en lei tendens til å uoppfordret ta en posisjon i en sak. De er utøvende makt, og skal holde seg langt unna diskusjonene til lovgivende makt. Jeg syntes det er merkelig at ingen reagerer på at en sittende politimester skriver leserinnlegg og alt som måtte være. Ja - som alle andre har de like stor rett til å uttale seg som privatpersoner, men når var det sist du så en dommer gjøre det? I enkelte tilfeller er det tilnærmet umulig å ikke blande rollene på en ufin og udemokratisk måte.
Vis hele sitatet...
Jeg reagerer også. Jeg merker at jeg mangler full oversikt over den demokratiske prosessen i Norge, men at medlemmer av politiet skal få danne interesseorganisasjoner som, norsk narkotikapolitiforening, og kunne gi innspill og påvirke forslag om lovendringer, som i høringssvar til rusreformen, er noe jeg har klødd meg i hodet over i lang tid. Håper noen kan forklare hvorfor dette er tillatt.

Dette, og trådens tema, er begge symptomatiske for et land med alt for mye tillit til politiet. Det er verdt å merke seg at narkotikakriminalitet er kriminalitetstypen med nest høyest oppklaringsprosent (78%), kun overgått av trafikkkriminalitet. Med en samlet oppklaringsprosent på tvers av alle forbrytelser på 51% er det altså ikke konspiratorisk å tenke at politiet har egeninteresse i å opprettholde dagens lovverk, som i deres øyne rettferdiggjøres med hver overdose, hver personlige rusrelaterte tragedie.