Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2178
Tar lappen om ikke så lenge og har noen spørsmål angående bilkjøring og rus.
Har røyket cannabis jevnlig det siste året (aldri øvelseskjørt ruset).
Ser nå at politiet tar lappen til ungdommer som innrømmer at de har tatt seg en joint i ny og ne.
Må jeg kutte ut cannabisen helt nå?
Eller kan jeg si at jeg bare har prøvd det en gang om jeg skulle blitt tatt?
Hvordan er det forresten med å kjøre rundt med venner som er stein?
Kan ikke politiet ta meg inn for prøve om de ser mine fjerne venner, og så finne ut at jeg har røkt (ikke at jeg er ruset under kjøring) for så å ta lappen min?

Setter pris på svar og del gjerne egne erfaringer!
Tviler på at de kan ta førekortet fra deg om du blir tatt kun en gang, jeg har vertfall blitt tatt 2 ganger(både for cannabis og sterkere saker) og har enda førekortet.
Mulig ting har forrandret seg de siste 2-3 årene, men jeg fikk inntrykket av at vist du ble tatt mer en 2 ganger på kort tid så ryker førekortet.

Burde ikke være noe problem å kjøre rundt med venner som er fjern, med mindre de ikke klarer å oppføre seg under en kontroll.
Politiet bruker førekort som et våpen mot ungdomer, de setter stadig støtt eksempler om dette. Personer som mister førekort pga festing og bråk, og mye annet som ikke har med bilkjøring i heletatt.
Så lenge du oppføre deg, ikke kjøre i beruset tilstand eller kjøre de 2 dagene etterpå du har røyket, vil alt gå bra.

Oppfør deg, og du har ingen grunn til bekryming.
Venn tatt for fyll 2 gang på kort tid. Ble trua med lappen om det skjedde igjen. Eneste gang han har vært borti politiet i det hele tatt.
Vel, jeg sitter ikke på med venner som er nybakte lenger. De har ikke nok attention span til å følge med på veien og trafikken. Hadde en venninne som svaiet litt for kraftig med bilen da hun kjørte og hadde røykt for et kvarter siden, og da bestemte jeg meg for å få oss til å stoppe bilen og munche på chips mens rusen roet seg. Det er veldig dumt og veldig uforsiktig å kjøre når man er stein, men når rusen har forlatt kroppen etter en del timer kan man fint kjøre om det er korte strekninger og lite trafikk. Jeg skal ikke fortelle deg hva du skal gjøre med livet ditt, men med tanke på at det er flere enn bare deg selv som kan bli drept eller skadet i en trafikkulykke anbefaler jeg deg å vente lenge med kjøring etter du har røykt.

Å kjøre rundt på venner som er fjerne er ikke noe problem egentlig, om de er slått ut og bare ligger der i baksetet og nynner på pink floyd eller prater om universet ser det ikke noe spesielt ut for en som kjører forbi eller når det gjelder kontroller. Så lenge du ikke er høy som sjåfør tiltrekker det ikke nok oppmerksomhet til at du ligger dårlig an. Har ikke lappen selv, men sitter ofte på med venner mens jeg er passe nyfjern, og ingenting har oppstått. Nå ser vi ganske streite ut i tillegg hele gjengen, er litt verre om du gasser på i en flashy bil og ser ut som du kryper ut av en snoop dogg musikkvideo. Hvordan du ser ut, hvordan du ter deg, og hvordan du oppfører deg kan ha mye å si om du faktisk blir stoppet og konfrontert.

Bare ikke sitt på med kjenninger av politiet når du er baked eller når du har greier på deg, så går det så fint så.
Sitat av Stalin123 Vis innlegg
Hvordan er det forresten med å kjøre rundt med venner som er stein?
Vis hele sitatet...
Blir dem stoppa, og du sitter på, mister alle parter førekortet tvert! Dette gjelder også fyllekjøring.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Blir dem stoppa, og du sitter på, mister alle parter førekortet tvert! Dette gjelder også fyllekjøring.
Vis hele sitatet...
What? Om passasjerene hans er ruset og ikke han, vil nok reaksjonene bli bot til passasjerene og en sterk sjennepreken til sjåføren om hvor farlig rus er. Du mister heller ikke lappen om passasjerene dine er drita fulle, så lenge den som kjører er klinkene edru.
Sitat av Alfeamnn Vis innlegg
What? Om passasjerene hans er ruset og ikke han, vil nok reaksjonene bli bot til passasjerene og en sterk sjennepreken til sjåføren om hvor farlig rus er. Du mister heller ikke lappen om passasjerene dine er drita fulle, så lenge den som kjører er klinkene edru.
Vis hele sitatet...
Jeg tolka, at sjåføren er rusa. Da stemmer mitt argument. Ellers gjør det ikke, takk!
Trådstarter
35 4
Rusa passasjerer var det jeg hadde i tankene. Så det burde gå greit å kjøre rundt på steine (klinkende edru selv) venner uten at jeg trenger å være bekymret for mitt eget førerkort?
Ser bare for meg en situasjon hvor vennene mine lukter røyk og ser fjerne ut. Så politiet tauer meg inn for prøve og finner cannabis i blodet mitt (selv om jeg er edru som sjofør), og tar lappen min på det grunnlaget....
Sitat av Stalin123 Vis innlegg
Rusa passasjerer var det jeg hadde i tankene. Så det burde gå greit å kjøre rundt på steine (klinkende edru selv) venner uten at jeg trenger å være bekymret for mitt eget førerkort?
Ser bare for meg en situasjon hvor vennene mine lukter røyk og ser fjerne ut. Så politiet tauer meg inn for prøve og finner cannabis i blodet mitt (selv om jeg er edru som sjofør), og tar lappen min på det grunnlaget....
Vis hele sitatet...
Så sant du ikke har over et vist nivå med Cannabis-metabolitter, eller har gjort noe annet alvorlig i trafikken, så beholder du selvsagt sertifikatet.

Men hvis dine passasjerer har med seg medbrakte ulovlige droger, og dem legger det igjen i bilen, og dine venner benekter at det er dems varer, så har du et forklaringsproblem.
Risikerer å miste lappen om de bestemmer seg for at du ikke oppfyller kravene til "edruelighet" (spiller ingen rolle om du ikke kjører etter å ha røykt, nok at du imrømmer bruk).
Ble selv nektet å ta lappen på ubestemt tid grunnet manglende krav til tilfredsstillende vandel og edruelighet. Dette kun begrunnet med noen opphold i fyllearresten, og bøter/dom for ordensforstyrrelse og forulemping/vold mot offentlig tjenestemann. Aldri droger inni bildet, kun alkohol. Følte hele opplegget luktet av at de (politiet) følte at de ikke fikk straffet meg hardt nok i utgangspunktet, og brukte dette som en forlengelse av straffereaksjonen mot meg. FTP