Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1413
Jeg stusser ofte litt over pengebruken i det offentlige når det kommer til innkjøp av såkalte "datasystemer". Det er planlagt at politiet i Norge skal bruke 2,4 milliarder på digitale arbeidsverktøy frem til 2021.

Svenskene fikk i 2011 et nytt system, som kostet dem 320 millioner. Systemet deres beskrives slik:

- Her kan vi gjøre oppslag i svenske og utenlandske registre, få hendelsesoppdatering fra operasjonssentralen, hente ut passbilder og sjekke identitet - og levere anmeldelser, sier Hilding.

Systemet kalles for Polisens utredningsstöd (PUST), og har foreløpig kostet svenske skattebetalere rundt 320 millioner svenske kroner.
Vis hele sitatet...
Er det mangel på skikkelige spesifikasjoner eller er systemene som skal lages så ekstremt komplekse at man kan forsvare å bruke selv 320 millioner på databasesystem?

Jeg vil gjerne høre litt meninger rundt dette. Hvordan kan man forsvare å bruke så mange millioner på software?
Så en liten sammenlikning i VG her om dagen angående det nye nød nettet.
Der presterte vi også å bruke enormt mye mere penger enn våre naboland, Sverige og Danmark.
Tror aldri jeg har sitt et prosjekt (kall det hva du vil) i regi av staten gå innenfor de økonomiske grenser de først publiserer og sier det vil koste. Det overstiges alltid.
Har lurt på dette selv. Virker som de fleste av tingene på "features"-listen til lakrisfolka er "søke etter x i database y og prøve å koble med resultat z og resultat q fra søk g".

Altså i bunn og grunn; databaseoppslag.

Og jeg vet av erfaring at ting ofte kan ta litt ekstra tid når det oppstår uventete problemer. Men med disse summene, 2,4 milliarder, så må det være svikt i minst to ledd i prosessen.

Tipper på;
1. Folk som ikke klarer å spesifisere godt nok
2. IT-hus som ser sitt snitt til å "få tilbake på skatten"
Sist endret av hayer; 15. februar 2013 kl. 11:14.
Nå vet jeg ingenting om hvordan det foregår for politiet. Men i det offentlige går det under "offentlige anskaffelser" og ved en viss beløpsgrense så skal det ut på doffin. Det er trolig det samme for de.

I den forbindelse skal det skrives både kravspesifikasjon og et konkurransegrunnlag. Jeg er med på et slikt prosjekt nå, og vi skal bytte ut et (uten å gå i detalj) "mindre" fagsystem. I den foreløpige kravspesifikasjonen er det nå 220 punkter som skal besvares av de potensielle leverandørene.

Punktene i kravspesifikasjonen er f.eks "Er det utarbeidet en datamodell som beskriver hvor dataene kommer fra, hvilke bearbeidende prosesser de inngår i og hvor de avgis? Datamodell, inklusive prosesser bes beskrives" og "Løsningen skal ende til ende kryptere data mellom klient og database" for å nevne to punkter. Disse skal henholdsvis beskrives eller sjekkes ja/nei på.

Erfaringsmessig så er det slik at dess mindre arbeid det er lagt i kravspesifikasjonen, desto høyere blir prisen som kommer inn i anbudene fra leverandørene.

2,4 Milliarder over 8 år tilsvarer et budsjett på 300 millioner i året. Nå vet jeg ikke om serverinnkjøp, driftskostnader, bemanning av it-personell, opplæring av brukere, kostnader til tjenesteavtaler og lisenskostnader er bakt inn i dette. Jeg mistenker at det er det, og at et system i seg selv ikke bare blir kjøpt inn og så ruller og går det. Et system i drift er en løpende kostnad. Hvis du ser i det du selv har sitert, så står det at det foreløpig har kostet de 300 millioner kroner og dersom de fortsetter slik så har selv svenskene brukt nærmere 1,3 milliarder til 2021.

Skal dog ikke argumentere for verken om det er rett eller om det er mye penger prismessig. For jeg vet ikke hva kostnadene faktisk går ut på.
Sist endret av m0b; 15. februar 2013 kl. 11:29.