Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2446
Bor i et boligfelt og har på kveldene møtt 3 katter jeg er ganske sikker på er eierløse..
Jeg forsøkte å få de nær meg for å se etter halsbånd, men kom meg bare nær en av dem.
Katten rømte når jeg nærmet meg så jeg måtte forsøke 3 ganger før jeg kom nær nok til å nesten se at det ikke var noe halsbånd på den, det tok minimum 30minutter på hver tur, så den katten var veldig meneskeredd..

Jeg tenkte ganske raskt at jeg måtte kontake kommunen før vinteren kom, men etter litt "forskning" fant jeg ut at det var ikke noe tilbud som omhandlet dette problemet..

Har da sett denne filmen: Hva kan vi gjøre med eierløse katter fra en forelesning i katteetologi... og har da bestemt meg for at jeg ikke kan overse problemet..
"Alles barn, alles ansvar" ble "alles dyr, alles ansvar" når jeg hadde ruga litt på det



Men videoen sier ingenting om hva man faktisk skal gjøre.. den bare tar opp hvor uetisk det er å ikke gjøre noe,
og litt rundt det å ikke slippe ut katter, og at det er vanskelig å bedømme om en katt er eierløs...
Og selvfølgelig så argumenterer han for at avlivning ikke er effektivt og hvis man først skal avlive den (hos veterinær) så var det usikkert om man måtte betale eller ikke..
Han nevner også at katt ikke finnes naturlig i Norge, så alle villkatter er her pga mennesker..



Så da sitter jeg igjen uten noen løsninger, bare utfordringer
Noen som har noen gode løsninger? eventuelt erfaring?

Eller om noen klarer å argumentere for at det ikke er mitt problem så er jeg ekstremt intresert i å lese det

Beste argumentet jeg har for å ikke bry meg er at kattene har mest sannsynlig bodd her lenger en det jeg har gjort,
og med mindre de nylig ble satt ut så tror jeg iallefall den jeg var nær har vært igjennom hvertfall 4-6vintere før...

Og til slutt, hvis jeg etterhvert blir 100% sikker på at en eller flere av kattene er eierløse,
er det da noe i loven som stopper meg fra å sende kattene til kattehimmelen?
Kontakt dyrebeskyttelsen og hør med dem?
ikke gjør noe som skader dem hvertfall
Bedlamite
Novice's Avatar
Trådstarter
Sitat av lofed Vis innlegg
Kontakt dyrebeskyttelsen og hør med dem?
ikke gjør noe som skader dem hvertfall
Vis hele sitatet...
Det skal jeg gjøre...
Jeg tviler på jeg hadde klart å skade dem, da skulle det vært overkill iallefall så den ikke rakk lage lyd

Men dyrebeskyttelsen må jo være mer intresert i dette en det jeg er, takk for ideen...
KP for at du tar ansvar TS, respekt skal du ha
Pang-død?? Neste gang jeg skal ha is i iskaffen min, så er det bare å be deg hakke litt skjønner jeg.

Uansett. Er ikke sikkert katten er eierløs.
Det er ikke alle som orker å sette halsbånd på kattene sine og det er ikke alle katter som er like glad i ukjente mennesker.

Hvis du har vilje TS, så kan du ta bilde av kattene og skrive et word dokument med bilde av kattene og henge opp i nabolaget. Kanskje de har en eier, og hvis de har det så er det bedre å ta dette opp med eier før man kontakter dyrebeskyttelsen.
Sitat av valle_vendetta Vis innlegg
Blybehandling er jo effektivt.
Vis hele sitatet...
Enten prøver du å være morsom ellers er du en syk person, håper på det første.
Vi har nok av folk her i landet som syns det er morsomt og skade uskyldige dyr desverre.

Til TS. ja dyrebeskyttelsen burde jo kunne ta saken vil jeg tro, det er jo tross alt dyr de driver med
Mange katter går uten halsbånd, så du kan ikke gå ut i fra at en katt er eierløs bare på grunn av det. Du kan se etter øremerking, men det er det heller ikke alle katter som har.
Sitat av Ozma Vis innlegg
Mange katter går uten halsbånd, så du kan ikke gå ut i fra at en katt er eierløs bare på grunn av det. Du kan se etter øremerking, men det er det heller ikke alle katter som har.
Vis hele sitatet...
Har selv katt som går uten halsbånd, disse "Katte halsbåndene" er jo forferdelige, faller av når katten løper rundt. Vanlig halsbånd risikerer du jo å henge katten, eller at den setter seg fast
Ikke alle katter har halsbånd/den kan ha mistet det.
De kan være chippet eller tatovert i øret.
Chipen må leses av, har du ikke scanner er det gratis å få dette gjort hos en veterinær - hvis du bringer katten inn som mulig eierløs.
Har dyret tatovert inn et siffer i øret kan du søke eieren opp her: http://www.dyrebeskyttelsen.no/sok-i-katteregisteret

Alternativt : ta et bilde av katten, og fortell hvor den oppholder seg. Legg infoen ut her: http://www.dyrebar.no/savnetfunnet
Kanskje bare gjøre ingenting? Om det er kattunger så kan det være at mammakatten passer dem fortsatt men bare er å fanger mat. Katter kan finne på å stikke av når de skal føde kattunger. La naturen gå sin gang så går det nok bra. Når kattungene vokser litt tar nok kattemoren ungene med seg og reiser hjem.

Katter er tross alt bedre enn rotter.
Sist endret av ompapa; 22. november 2012 kl. 19:57.
Sitat av lofed Vis innlegg
Enten prøver du å være morsom ellers er du en syk person, håper på det første.
Vi har nok av folk her i landet som syns det er morsomt og skade uskyldige dyr desverre.

Til TS. ja dyrebeskyttelsen burde jo kunne ta saken vil jeg tro, det er jo tross alt dyr de driver med
Vis hele sitatet...
Jeg mener absolutt ikke at man skal skade dyr, når jeg sier blybehandling mener jeg å bruke patroner lagd av bly. Et godt skudd dreper dyret relativt humant.

Dessuten er det ikke særlig heldig med for mange løskatter, det kan fort bli altfor mange.

Hvorfor uheldig med løskatter? Katter kan spre og sprer uheldig smitte,kan spise og spiser fugler, harer og tilogmed rådyr!

Smittespredere og bråkmakere

Disse tar millioner av fugler hvert år

Kanskje ikke beste kilden, men skittau: Katter predaterer rådyr
Snakk med dyrebeskyttelsen. Skal du fange de, er det så enkelt som å stikke til Mattilsynet og spørre etter et bur for å fange dyr/katter i.
Siden du bor i et byggefelt vil jeg råde deg til å rett og slett ikke gjøre noe med det. Som andre her sier, så kan de absolutt ha eiere selv om de ikke har halsbånd. Jeg har aldri hatt halsbånd på noen katter, men de har noen ganger vært øremerket. Det ville vært fryktelig syndt om du tok livet av noen katter, og så ser du etterlysningsplakater på stolper rundt om etter noen dager.

Men for all del, respekt til deg for at du bryr deg om dem, og er de eller blir de til et problem, så vil nok kommunen være rett instans for å få bukt på problemet.
Hva om du henger opp plakater med bilde av de aktuelle kattene; "Katt funnet *kontaktinfo*" sånn at du er sikker på om de har eiere eller ikke?
hva har man røyket i dag da Mr novice?
Sitat av Rosapanter Vis innlegg
hva har man røyket i dag da Mr novice?
Vis hele sitatet...
Har du ikke noe bedre å gjøre enn å poste irrelevante innlegg på nFF? Eneste grunnen jeg gidder å skrive dette er fordi jeg så på Rosa Panter som yngre og det er synd du misbruker navnet hans ved å forsøple tråder med meningsløse innlegg. Greit at du liker å dele tankene dine, men prøv å hold dem on topic.

Og nei, jeg har ikke røyket noe i dag, i tilfelle du skulle spørre om det også.
Sitat av Tawon Vis innlegg
Har du ikke noe bedre å gjøre enn å poste irrelevante innlegg på nFF? Eneste grunnen jeg gidder å skrive dette er fordi jeg så på Rosa Panter som yngre og det er synd du misbruker navnet hans ved å forsøple tråder med meningsløse innlegg. Greit at du liker å dele tankene dine, men prøv å hold dem on topic.

Og nei, jeg har ikke røyket noe i dag, i tilfelle du skulle spørre om det også.
Vis hele sitatet...
Jeg mener det, hvor ofte her på freak dukker det opp en tråd om å redde hjemløse kattunger.?

venta bare på at det skulle stå et vedlegg (tripprapport) nederst i posten
Sist endret av Rosapanter; 22. november 2012 kl. 22:00.
Sitat av Rosapanter Vis innlegg
Jeg mener det, hvor ofte her på freak dukker det opp en tråd om å redde hjemløse kattunger.?

venta bare på at det skulle stå et vedlegg (tripprapport) nederst i posten
Vis hele sitatet...
Må nesten si meg enig med Tawon, du poster igrunn alt for mye offtopic og har ofte ingenting å bidra med når du poster
Sitat av Settoz Vis innlegg
Må nesten si meg enig med Tawon, du poster igrunn alt for mye offtopic og har ofte ingenting å bidra med når du poster
Vis hele sitatet...
enig med at jeg poster off-topic. men ikke mer enn 10%

fordi jeg har et ganske så gjenkjennelig navn så det er lett å huske

hadde jeg hetet scbhd32 tror jeg ikke dere hadde husket meg så godt.

vet jeg poster offtopic må skjerpe meg med det men det er forstatt mye jeg bidrar mef
Jeg bodde på ett lite småbruk før, der var det masse løskatter, det løste jeg enkelt med å bare skyte de.
(de ble ett problem for de pissa over alt, for ikke å snakke om mjauingen og slosskampene midt på natta)
Snakk med en jeger så kan han sikkert hjelpe deg, såfremt du ikke bor i ett tettbygd strøk
Sitat av Skille(D) Vis innlegg
Jeg bodde på ett lite småbruk før, der var det masse løskatter, det løste jeg enkelt med å bare skyte de.
(de ble ett problem for de pissa over alt, for ikke å snakke om mjauingen og slosskampene midt på natta)

Snakk med en jeger så kan han sikkert hjelpe deg, såfremt du ikke bor i ett tettbygd strøk
Vis hele sitatet...
men så er ikke alle så veldig glade i katter akoratt som deg da.
jeg hadde aldri greid å gjort noe sånt

bare fordi katter er gratis og man ikke kan tjene penger på dem så har de fortsatt like mye rett på å leve akk som hunder

lag en annonse på finn "katter gis bort" hadde vert det beste
Igjen det er mattilsynet sin jobb og ta seg av løse katter, ikke en jeger, dyrebeskyttelsen eller andre, Mattilsynet!
Bedlamite
Novice's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rosapanter Vis innlegg
hva har man røyket i dag da Mr novice?
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg lo godt av denne

Det ligger nok mer i det at jeg sluttet å innta rusmidler for en 8dagers tid siden


Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Hvis du har vilje TS, så kan du ta bilde av kattene og skrive et word dokument med bilde av kattene og henge opp i nabolaget. Kanskje de har en eier, og hvis de har det så er det bedre å ta dette opp med eier før man kontakter dyrebeskyttelsen.
Vis hele sitatet...
Skal prøve dette, må bare "jage" de ut i lyset...


Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Igjen det er mattilsynet sin jobb og ta seg av løse katter, ikke en jeger, dyrebeskyttelsen eller andre, Mattilsynet!
Vis hele sitatet...
Bra du sier ifra Skal sende bekymringsmelding til Mandag om jeg ikke får til å tatt bilder i helga
Sitat av Novice Vis innlegg
Hehe, jeg lo godt av denne

Det ligger nok mer i det at jeg sluttet å innta rusmidler for en 8dagers tid siden
Vis hele sitatet...
DER har vi det!
Sitat av Rosapanter Vis innlegg
DER har vi det!
Vis hele sitatet...
Hipp hurra!
Uansett faller ikke posten til Tawon bort av den grunn.
kudos til folk som gidder bry seg om dyr de ikke "kjenner". Uansett hva utfallet på dette er. Altfor mange som ikke bryr seg desverre.
For å redusere antallet eierløse katter kan du gi penger til Dyrebeskyttelsen.
De arrangerer til tider kastreringskampanjer hvor eierløse katter blir fanget, vaksinert, avluset, kastrert og øremerket. Kastrering er dyrt og derfor trengs det penger!

Dyrebeskyttelsen i Trondheim (som jeg antar blir din lokalavdeling) arrangerer også andre tiltak. Bli medlem, meld deg som frivillig, delta!

Å avlive femti eierløse katter har ingenting for seg, om det finnes hundre tusen uopplyste mennesker som sørger for nye eierløse katter!
Kattene har ikke gjort noe galt, de er bare katter og fortjener ikke å bli avlivet.

Når det kommer til øremerking så benyttes ikke sifre lenger. Det er bare plass til så mange tall i et katteøre og de gikk tom for kombinasjoner. Nå merkes de med bokstaver (f.eks. kommunens eller klinikkens initialer) når de chippes, men ikke alle som er chippet er tatovert.
Chippen er på størrelse med et riskorn og kan ikke kjennes. Det er gratis å scanne en katt hos dyrlege.
Mattilsynet er dessverre bare en stor vits.. Er det noe jeg har mistet all respekt for, så er det dem. f.eks Bunes gård blir det ikke gjort en dritt, enda hestene ikke har hatt det godt på flere år, og ser generelt jævlige ut, så har ikke mattilsynet fått ut fingeren for og gjøre noe.. Mens en annen plass her i nord, drar de uten forvarsel, skyter ned alle dyrene (tilogmed gullfiskene..) og presterer tilogmed og avlive FEIL hest. Greide faktisk ikke se forskjell på vallak (kastrert han-hest) og hoppe.. Enda den var chippet..

Til TS så er jeg enig med de andre over om og kontakte dyrevernet og høre hva de sier. Eventuelt prøve og etterlyse eier(e)?