Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1064
Skal leie leiligheten til en person f.o.m. 1. Juli. Har aldri leid hos noen før så vet ikke gangen i dette.

I forbindelse med overtakelse må jeg ha Målepunkt-ID for å få tegnet strømavtale hos en annen og billigere strømleverandør, noe som kun står på faktura til forrige leietaker, eller så må boligeier logge seg inn i Elhub med bankID for å finne frem Målepunkt-IDen for boligen. Eventuelt ringe netteier og få dem til å gi det ut.


Dette kan jo være litt styr for utleier å finne tak i. Hvordan bruker folk å gjøre det? Bruker folk flest å bare overføre strømavtalen til et nytt navn men i samme strømselskap, eller bruker utleier å gi ut Målepunkt-ID uten problem? Jeg er lite interessert i å betale 1000 kr i strømregning hver måned når jeg kan betale 500 kr hos en annen strømleverandør...
Sist endret av Molekyl; 23. juni 2020 kl. 14:28.
Hvor har du 100% differanse på strøm? Måler ID står på måleren i strømskapet.
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvor har du 100% differanse på strøm? Måler ID står på måleren i strømskapet.
Vis hele sitatet...
AGVA sin avtale "AGVA Strømpris".
Og nei, den gjør ikke det.


"Alle strømmålere i Norge har et unikt identifikasjonsnummer som kalles målepunkt ID. Dersom du ønsker å finne din målepunkt ID er denne oppgitt på strømregningen. Dersom du ikke har tatt vare på strømregningen kan du få opplyst din målepunkt ID fra nettselskapet. Din målepunkt ID står som regel ikke på strømmåleren. På strømmåleren vil du trolig finne målernummeret, men dette er ikke det samme som målepunkt ID. Sifferet består av 10+8 siffer og alle starter med 7070575000. Det er de siste 8 som er ditt unike målepunkt id."
Sitat av Molekyl Vis innlegg
ringe netteier og få dem til å gi det ut.
Vis hele sitatet...
Akkurat, dette må du gjøre. Null stress.
Sist endret av PVestlandia; 23. juni 2020 kl. 15:19.
Trådstarter
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Akkurat, dette må du gjøre. Null stress.
Vis hele sitatet...

Men vil de gi det ut selv om man ikke er boligeier? Føler målerpunkt-ID er en sensitiv opplysning da hvem som helst kan tegne avtaler så lenge de har det..
Ring dem. Si du skal leie leiligheten f.o.m. xx.xx.2020. Om de ikke gir deg ID'en, vil de nok instruere deg hvordan du gjør det.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Men vil de gi det ut selv om man ikke er boligeier? Føler målerpunkt-ID er en sensitiv opplysning da hvem som helst kan tegne avtaler så lenge de har det..
Vis hele sitatet...

Klart at de vil gi ut mpkt-ID. Den er jo ikke superhemmelig. Om noen andre skulle tegne en strømavtale i sitt navn på min måle-ID så blir det jo gevinst for min del :-) Da betaler jo de strømmen min, og det skjer nok aldri at noen tenker de skal betale strømmen til andre folk.

Om du synes dette blir for kleint (det er jo ikke kleint, men om du synes det) så kan du jo uansett bare vente på første strømregning fra eksisterende strømselskap og da står jo ID'n på strømregningen. Så kan du ringe opp det strømselskapet og si at du har fått tilbud på strøm til X antall kr fra selskap Y. Klarer de å matche det spør du. Plutselig gjør de det på direkte forespørsel....
Sist endret av _abc_; 23. juni 2020 kl. 16:24.