Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5082
Har 2 tvangstrekk gående som ufør og det skaper trøbbel med å få ting til å gå rundt. Til tross for at jeg har utbetalt mindre enn minimumssatsen som skal gå til livsopphold som nå er på noe over 8500 kr per måned. Husleie til kommunen trekkes direkte av uføretrygd. Resterende er til livsopphold og strøm. Og det er mindre enn minstesats for livsopphold.

Disse trekkene har pågått en stund nå. Har hatt en dårlig periode siden senvinteren og var ikke klar over tvangstrekket før jeg ble blakk. Og nå ser jeg at også et par autotrekk-regninger ikke er betalt pga manglende dekning på konto.

Snakket med kreditorene stat og kommune og de lovte å stoppe trekket men ingen av de ville tilbakeføre det som urettmessig alt er trekt det siste halve året. Begge var enige i at de ikke kunne ha pågående trekk når jeg fikk for lav sum å leve av men fikk beskjed om at det "ikke var vanlig" å få tilbakeført det de har trukket feilaktig.

Før jeg snakket med stat og kommune var jeg i møte med en sosionom, og hun fortalte at jeg har krav på å få tilbakebetalt alt det stat og kommune har trukket feilaktig. For de skal ta en vurdering før trekk startes og det kan de ikke ha gjort her.

Hvordan skal jeg gå frem for å få tilbakebetalt alt som er trukket det siste halve året? Og er det noen som vet hvem lover, forskrifter og rundskriv som kan dekke akkurat dette? Føler meg temmelig liten når jeg må ta kampen mot kommunen og staten og de ikke engang bryr seg om å følge reglene.
Jeg har fått tilbake fra statens innkrevingssentral ved to anledninger. Men ved namsmannen fikk jeg ikke tilbake selv om det var for stort trekk en gang huske jeg.
Det kommer litt an på hvorfor trekket er for høyt.
Om det er fordi du selv ikke har sendt inn dokumentasjon på utgifter o.l er det vanskelig å kreve tilbake penger, når du sier dette har pågått i 6mnd så vil jeg tro du har en vanskelig sak, men send inn en klage og ikke bare ta en saksbehandlers ord for det for det er jo klart de vil unngå å kreve tilbake penger fra kreditorene dine.

Men det er ofte veldig individuelt i slike saker.
Det er staten og kommunen som er kreditorer. Og også de som startet trekket. Har vært svært syk i en lengre periode og ble til sist tvangsinnlagt så har ikke hatt oversikt over post etc mens disse tvangstrekkene i uføretrygden har pågått. Oppdaget trekkene når kontoen var tom og kortene ikke virket lengre til tross for at det skulle vært penger på konto.

Sosionomen var veldig klar på at jeg hadde rett til å få tilbakebetalt alt de har trekt helt siden oppstart i vinter. Men jeg finner ikke noen vedtekter, lover eller paragrafer jeg kan støtte meg på når jeg skal klage.

Kan det virkelig være lov at at staten og kommunen går inn og starter tvangstrekk uten å sjekke inntekt, selv nav har jo tilgang til kontodetaljer. Da har kanskje andre offentlige organer også slik tilgang?
Hvis du har en bruker på diskusjon.no så hadde jeg gått inn i jussdelen og spurt krikket. Men lag en egen tråd så kommer han og et par andre gode advokater og svarer deg presist innen kort tid
Livsopphold er på 6150 kroner https://www.nav.no/380109/veiledende...onomisk-stønad

Beløpet på 8 og noe er for de med gjeld, som du har, og gjelden skal da trekkes fra dette. Ikke at du skal sitte igjen med 8 tusen etter gjeld. Da er jo nav og gjeld luksus da. Men du skal sitte igjen med 6150 etter husleie og gjeldstrekk, som skal dekke mat, mob, internett, alt annet
Sitat av celtseus Vis innlegg
Livsopphold er på 6150 kroner https://www.nav.no/380109/veiledende...onomisk-stønad

Beløpet på 8 og noe er for de med gjeld, som du har, og gjelden skal da trekkes fra dette. Ikke at du skal sitte igjen med 8 tusen etter gjeld. Da er jo nav og gjeld luksus da. Men du skal sitte igjen med 6150 etter husleie og gjeldstrekk, som skal dekke mat, mob, internett, alt annet
Vis hele sitatet...
Tror du ser på feil info her.
Du ser på dem så går på sosialstønad, mens han går på uføretrygd.
Se her:
https://www.regjeringen.no/no/tema/f...tser/id691824/

Så jo litt mer luksus den veien enn på sosialstønad.
Sist endret av Amistad; 13. september 2019 kl. 22:17.
Takk Amistad. Der var oversikten over satsene og hva jeg som ufør skal sitte igjen med til livsopphold.
Nå mangler det bare å finne rundskriv, lover eller regler som forklarer hva kreditorer plikter å gjøre ved feilaktig trekk.

Hvordan kan jeg unngå slikt i tiden fremover? Er periodevis skikkelig sjuk, så sjuk at jeg ikke klarer enkle ting som å åpne post eller følge med på detaljer fra kontoutskrift. Hva bør jeg gjøre for å unngå at jeg kommer i slike situasjoner flere ganger?

Orker ikke verge eller å miste økonomisk selvråderett, da jeg føler det er det eneste jeg har igjen av rettigheter etter at jeg ble ufør. Fikser ikke at andre skal administrere meg eller at jeg må søke om lov om det er noe ekstra jeg skal kjøpe en måned.

Noen smarte tips for å unngå at kommunens og statens klamme hånd starter ulovlige trekk igjen, uten at jeg må ha verge?
Har du hatt verge før? Jeg kjenner en mann i 30 årene som frivillig ville ha verge. Det er kun positivt i hans favør. VIl du høre litt om det?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Takk Amistad. Der var oversikten over satsene og hva jeg som ufør skal sitte igjen med til livsopphold.
Nå mangler det bare å finne rundskriv, lover eller regler som forklarer hva kreditorer plikter å gjøre ved feilaktig trekk.

Hvordan kan jeg unngå slikt i tiden fremover? Er periodevis skikkelig sjuk, så sjuk at jeg ikke klarer enkle ting som å åpne post eller følge med på detaljer fra kontoutskrift. Hva bør jeg gjøre for å unngå at jeg kommer i slike situasjoner flere ganger?

Orker ikke verge eller å miste økonomisk selvråderett, da jeg føler det er det eneste jeg har igjen av rettigheter etter at jeg ble ufør. Fikser ikke at andre skal administrere meg eller at jeg må søke om lov om det er noe ekstra jeg skal kjøpe en måned.

Noen smarte tips for å unngå at kommunens og statens klamme hånd starter ulovlige trekk igjen, uten at jeg må ha verge?
Vis hele sitatet...
Trekkene er ikke ulovlige dersom du ikke har sendt inn økonomiske opplysninger.
Det er nok vanskelig for inkrevingsentralen å vite detaljer om din økonomiske situasjon.

Dersom du allerede har trekk som går utover minstesatsene spiller det vel liten rolle om du har verge eller ei da du uansett ikke vil få utbetalt mer enn livsoppholdsatser (siden trekkene allerede blir innkrevd med tvang).

For å unngå dette må du enten følge med på posten din eller få noen til å gjøre det for deg, altså en verge.

Men, dersom du får sendt inn dokumentasjon til instansene som pålegger trekkene vil de benytte dette ved senere saker også.
Det er ikke så stress og de er ikke ute etter å kjøre folk i grøfta.

Kreditorene har ikke noe ansvar her så i bunn og grunn er det feilaktige trekket din egen feil.
Var gjennom en runde med tvangstrekk for ca 3-4 år siden, da var jeg innlagt kjempelenge. Nesten et år vel? Da tok sosionomen å ordnet opp, fikk stoppet trekk og da fikk jeg tilbake det de hadde trukket. Samme kreditorer. Stat og kommunen. Dermed har begge fått oversikt over min økonomi, inntekter såvel som utgifter. Likevel startet både staten og kommunen opp igjen med tvangstrekk. De kommer sikkert til å forsøke seg igjen også i fremtiden og det helper ikke å ha sendt inn oversikt over inntekter og utgifter. Plutselig så bare bestemmer de seg for å gjennomføre trekk til tross for at de vet jeg får for lite til å leve av.

Tror jeg må se om det er mulig å få tatt et møte med den samme sosionomen som hjalp meg sist. Kjenner jeg ikke har krefter og overskudd til å ta dette selv akkurat nå.
Har ikke noe forunftig å komme med, ville bare si "god bedring"
Ja, se om du får tak i samme sosionomen som hjalp deg sist første ting Mandag! Er ikke lett når systemet som skal se til at du har det greit gjør ting vanskelig og en ikke klarer å finne hjelp til å ordne opp i saken.
Sist endret av theunknown12; 15. september 2019 kl. 05:58.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dette ble komplisert og vanskelig. Staten ved SI har tilbakebetalt alt de har trukket og har stoppet trekket. Kommunen derimot valgte å avslå. De har ikke engang stoppet trekket og nekter å stoppe det.

Kan jeg anmelde kommunen til politiet fordi kommunen bevist bryter dekningsloven? Eller kan jeg påklage avslaget til fylkesmann eller hvor skal jeg gå for å få stoppet dette trekket som jo er ulovlig? Med det mener jeg at kommunen var kjent med min faste utgifter og viste alt på det tidspunktet de iverksatte tvangstrekk at det vil føre til at jeg fikk for lav disponibel inntekt i henhold til reglene om livsoppholdssatser og da fikk de også en ny oversikt over mine økonomiske forpliktelser, den samme som som staten ved SI fikk. https://www.regjeringen.no/no/tema/f...tser/id691824/

Det er jo ny utbetaling om kun kort tid og nå føler jeg at det må brukes tunge argumenter for å få kommunen til å snu. Kanskje trusselen om en politianmeldelse vil få de til å bruke hodet å se at det de gjør nå faktisk er et lovbrudd? Vil politiet etterforske en slik sak eller ender det kun opp med brev i posten 3 uker frem i tid der det står at saken er henlagt? Liten vits i å bruke tid å krefter på en anmeldelse om det ikke er noe hjelp i å anmelde. Da er det kanskje bedre å finne en annen instans som korrigere kommunen?
Sist endret av _abc_; 8. oktober 2019 kl. 23:27.