Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  73 19953
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av PurFaen Vis innlegg
Hva med å fysisk invitere vedkommende hjem til deg, plante en hammer i bakhodet, for så å plassere en kniv i hånden til vedkommende?
Evt stikke deg selv i magen en gang eller to, for så å ringe politiet?
Må vel gå under nødverge loven?
Vis hele sitatet...
Ikke nubbsjans. Etterforskningen vil avdekke alt ved det aktuelle slaget, og rimelig enkelt avklare at utgangsposisjon, kraft og treffsted ikke er sammenfallende med dine uttalser. Videre vil det relativt enkelt være enkelt å motstride dine skader som selvpåførte da disse vil ha andre utgangsposisjoner og skader enn dersom de er gjort av andre.

Det kreves bevist utenfor enhver rimelig tvil at du er skyldig for å få deg dømt. Dersom du innrømmer handlingen, trengs det en voldsom sannsynliggjøring for at dette skal gjelde som nødverge. Da det er utenfor tvil at du faktisk har gjort det. I stort sett de fleste tilfeller der det ligger planlegging bak vil det være bedre å satse på en bortforklaring, enn nødverge.
Jeg skjønner godt hva Jacksonv mener med debatteknikken enkelte har, og jeg ser ikke problemet med at han tar det opp. Det må man regne med hvis man diskuterer med andre mennesker. Særlig hvis man snakker til dem som at de er idioter. Samtidig er det lov å ikke bry seg om en frekk kommentar og bare le av det.

Jeg tror de det gjelder ikke har øyne for å se at de kan bli oppfattet som frekke, pompøse og arrogante. Jeg tror heller ikke disse personene bryr seg nevneverdig om de får en pm angående sin debatteknikk. Isåfall ville endringene kommet for mange mange år siden...

Til topic: Den enkleste metoden tror jeg også er gift. Hvilke typer gift som kan benyttes har jeg ikke kunnskaper om, men da slipper man å tenke på å fjerne liket, dna og kanskje til og med ikke trenger alibi. Alt etter hva slags gift det er, hva som vises på en obduksjon etc.
Det er en metode på randoms selvfølgelig. Hvis man har en relasjon og et motiv mot offeret tror jeg det er vanskelig å komme unna.
Men hvis man ser på Per Vålnes-saken så er det mulig hvis man klarer å kvitte seg med liket, nekter og har en helt lik forklaring som eventuelt andre medvirkende.
Sitat av barebare Vis innlegg
Jeg skjønner godt hva Jacksonv mener med debatteknikken enkelte har, og jeg ser ikke problemet med at han tar det opp. Det må man regne med hvis man diskuterer med andre mennesker. Særlig hvis man snakker til dem som at de er idioter. Samtidig er det lov å ikke bry seg om en frekk kommentar og bare le av det.

Jeg tror de det gjelder ikke har øyne for å se at de kan bli oppfattet som frekke, pompøse og arrogante. Jeg tror heller ikke disse personene bryr seg nevneverdig om de får en pm angående sin debatteknikk. Isåfall ville endringene kommet for mange mange år siden...
Vis hele sitatet...
Det er en forskjell mellom å påpeke at debatteknikken noen har kan oppfattes som arrogant eller nedlatende og det å si: "Du er alltid nedlatende mot folk". Da dette i seg selv kan oppfattes som frekkt og arrogant. Noe som ikke hjelper med mangel på kilder eller saklig argumentasjon videre.

Jeg håper vi kan la det bli med dette, så jeg kan fortsette å lese mer Agatha Christie inspirerte ideer her
Sitat av Slakteren Vis innlegg
Betal en rusa uteligger 100 tusen kroner for at han betaler 50 tusen kroner til en annen rusa uteligger for å bryte seg inn til vedkommende og skyte han/hun. Når du snakker med den første personen kan du ha på deg fps maske.
Vis hele sitatet...
De fleste uteliggere er faktisk veldig greie, har ikke lyst på noe med vold å gjøre. Uansett hvor mye du hadde betalt de så tror jeg ikke de hadde gjort en slik handling, de ville heller prøvd å stikke av med penga dine.
Sitat av barebare Vis innlegg
Den enkleste metoden tror jeg også er gift. Hvilke typer gift som kan benyttes har jeg ikke kunnskaper om, men da slipper man å tenke på å fjerne liket, dna og kanskje til og med ikke trenger alibi. Alt etter hva slags gift det er, hva som vises på en obduksjon etc.
Vis hele sitatet...
Polonium skal visst være vanskelig å oppdage (men tilsvarende vanskelig å få tak i). Leste en artikkel om dette i Illustrert Vitenskap en gang, om pros and cons med ulike metoder for giftdrap.

Det jeg i alle fall har lært av Agatha Christie og Roald Dahl er at hvis du får servert te som smaker svakt av bitre mandler så skal du la være å drikke den. Selv om (eller særlig hvis?) den serveres av en søt gammel dame.
Sist endret av entropi; 13. juli 2016 kl. 10:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av entropi Vis innlegg
Det jeg i alle fall har lært av Agatha Christie og Roald Dahl er at hvis du får servert te som smaker svakt av bitre mandler så skal du la være å drikke den. Selv om (eller særlig hvis?) den serveres av en søt gammel dame.
Vis hele sitatet...
Artig faktoide er jo at ikkje alle kjenner lukta av bitre mandler. Det ser ut til å vere genetisk betinga. Så kan ein jo lure på forskningsetikken i å be folk lukte på cyanid... Får håpe dei brukte små mengder.
Sitat av entropi Vis innlegg
Polonium skal visst være vanskelig å oppdage (men tilsvarende vanskelig å få tak i). Leste en artikkel om dette i Illustrert Vitenskap en gang, om pros and cons med ulike metoder for giftdrap.

Det jeg i alle fall har lært av Agatha Christie og Roald Dahl er at hvis du får servert te som smaker svakt av bitre mandler så skal du la være å drikke den. Selv om (eller særlig hvis?) den serveres av en søt gammel dame.
Vis hele sitatet...
Nei, polonium er svært lett å oppdage - hvis du ser etter det. Som med alle andre former for radiologisk forgiftning (og en del andre forgiftninger, for den saks skyld) er symptomene ofte sprikende og minner heller om alvorlig sykdom. I tilfellet radiologisk forgiftning er det gjerne tegn på organsvikt som dukker opp, og da er det andre ting man utredes for først. Hvis noen skulle ta en prøve og analysere vil de ikke bare kunne påvise 210-Po (det er den mest aktuelle isotopen og det de kverka Litvinenko med), de vil også kunne avklare hvilken reaktor den kom fra. Dette fordi radioaktive urenheter kan detekteres i nesten homøopatiske konsentrasjoner. Skal du ta livet av noen med dette bør du enten være sikker på at liket ikke obduseres, eller gjøre det med overlegg - noen hevder at russerne valgte akkurat denne metoden for å sende en beskjed til vesten. Men, du må jo ikke bruke en alfa-emitter, da. En sterk gammaemitter kan du jo plassereunder senga eller noe. Mye enklere å rydde opp etterpå, men samtidig lettere å diagnostisere.
Skjønt, siden vi er inne på forgiftning... Den bitre teen du refererer til inneholder stryknin. Det var en yndet gift før om åra, og i likhet med eller et lettløslig cyanid er det raskt, sikkert og smertefullt. Cyanid smaker imo ikke særlig bittert, mer salt. Blåsyre, som er det du får hvis du blander cyanidsalter med syre, lukter veldig spesielt. Litt kanelaktig, litt sure sokker. Merkelig lukt. Likevel, lukt og smak til side... Hvis en person plutselig kollapser og blir liggende å riste og fråde rett etter å ha spist noe er det jo temmelig opplagt hva som har skjedd. Det kan jo være en effekt man ønsker å oppnå, men det vil garantert igangsette drapsetterforskning på flekken. Faktisk skal cyanidforgiftning gi noen merkelige sammentrekninger i ansiktet som blandt etterforskere bare ble kalt 'The cyanide grin'. Om det er sant vites ikke; jeg har aldri testet. Uansett, subtile er disse stoffene så avgjort ikke. Dette er en av grunnene til at arsenikk har blitt brukt med hell i hundrevis av år. Symptomene er at pasienten blir uhelberederlig syk, og dør etter et lengre sykeleie. Arsenikk smaker heller ikke noe særlig, og det var umulig å påvise det før Marsh-testen kom. Skjønt, akkurat dette ble brukt som bevis i rettsaken mot Sofie Johannesdotter i 1875, så arsenikk er nok litt passé det også. Hun hadde det faktisk i teen, da. Kanskje det var det hun brant seg på. Et annet metall man kunne bruke er thallium. Det gir veldig mye rare symptomer og er ikke noe man sjekker for. Faktisk var det etter sigende bare fordi en sykepleier satt og leste Agatha Christies "The Pale Horse" mens hun våket over den døende Inger Lise Bakken at Terje Wiik ble busta. Dette var i 1999, men likevel - jeg tror ikke dette skjer ofte nok til at sykehusene rutinemessig tester for thalliumforgiftning. Hårtapet er litt give-away, tho'. Men det finnes jo andre gifter der ute! Beryllium er svært giftig, og kanskje enda særere. Må må jo sikkert gå litt etter tilgjengelighet også, men hvis man kan velge fritt er det jo mye vakkert. Hva med...
  • Dimetylkvikksølv. En ekstremt potent kontaktgift. Det kan ta et halvt år før symptomene kommer, og da enda noen måneder før pasienten dør. Svært vanskelig å påvise, og symtomene er varierende. Det går i tillegg rett gjennom vanlige gummihansker, så man burde kunne sette opp et forgiftningsscenario der ingen ville forestille seg at noen ble forgiftet. På minussiden kan man legge til at i hendene på ukyndige personer er dette en gift som med stor grad av sannsynlighet tar livet av morderen også, men trygghet er for pingler.
  • aflatoksin-B1. Den mest carcinogene substansen vitenskapen kjenner til. Det er også svært toksisk, men selv om du blir eksponert for så lave doser at du ikke blir forgiftet og dør, så får du leverkreft. Garantert.
  • asbest. Dette krever litt setup, men hva med å ha litt asbeststøv i inhalatoren til en med astma? Hvis han røyker i tillegg er lungekreft ganske så bankers. Det kan fort ta noen år, da.
Det finnes haugevis av andre. Jo mer man kan om toksikologi og om offerets vaner, allmentilstand og medisinske situasjon, jo bedre. Å helle noe i teen er uansett dødfødt. Hva med å putte noe i en kapsel i et pilleglass? Da vet du ikke når forgiftningen skjer, og hvis det i tillegg er en gift der symptomene ikk emelder seg før etter minst en måned blird et jo nesten umulig å koble deg til drapet.

Skjønt, det perfekte drapet er ikke for meg det drapet som ikke blir oppklart eller hekta på feil person. Det er ikke engang det drapet hvor ingen drapsetterforskning igangsettes fordi det 'opplagt' er snakk om naturlige årsaker, ulykker eller selvmord. Hvis jeg skulle myrdet noen, så skulle jeg hatt en veldig, veldig god grunn, og ser for meg at jeg i etterkant av ugjerningen hadde blitt observert gående ned gata med et hode i den ene hånden og en spade i den andre mens jeg sang "Je ne regrette rien" av Edit Piaf med et smil om munnen.
Sist endret av Myoxocephalus; 14. juli 2016 kl. 23:09.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Nei, polonium er svært lett å oppdage - hvis du ser etter det. Som med alle andre former for radiologisk forgiftning (og en del andre forgiftninger, for den saks skyld) er symptomene ofte sprikende og minner heller om alvorlig sykdom
Vis hele sitatet...
Ja, det var det jeg mente egentlig, man oppdager i utgangspunktet ikke at liket er forgiftet. Det er jo ikke standard å sjekke for radiologisk forgiftning når noen dør, med mindre avdøde var avhopper fra russisk etteretning eller noe. Faller fyren melodramatisk av stolen med stirrende blikk og fråde rundt munnen etter å ha besvart skålen du akkurat utbrakte, blir gjerne folk litt mer på vakt.

Skal forsåvidt sies at min kilde her er Illustrert Vitenskap, som vel ikke kan kalles tung forskningslitteratur.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Skjønt, det perfekte drapet er ikke for meg det drapet som ikke blir oppklart eller hekta på feil person. Det er ikke engang det drapet hvor ingen drapsetterforskning igangsettes fordi det 'opplagt' er snakk om naturlige årsaker, ulykker eller selvmord. Hvis jeg skulle myrdet noen, så skulle jeg hatt en veldig, veldig god grunn, og ser for meg at jeg i etterkant av ugjerningen hadde blitt observert gående ned gata med et hode i den ene hånden og en spade i den andre mens jeg sang "Je ne regrette rien" av Edit Piaf med et smil om munnen.
Vis hele sitatet...
Hehe, spørs om det blir noe særlig til krimbok av det da! Kanskje en fin splatterfilm.

Forresten mange fine forslag du har. Gift er jo litt mer... classy enn f eks motorsag eller hagle. Men det spørs veldig på motivet. Vil man sende et signal? Må man kvitte seg med et vitne før en rettsak? Er det hevn, kan man jo med fordel drøye det ut litt. Samtidig vil man da kanskje at offeret skal vite hva som har skjedd.
Sist endret av entropi; 13. juli 2016 kl. 11:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
For en del år siden hørte jeg om en gift som skulle være meget kraftig, og som det skulle være vanskelig å oppdage i ettertid.
For å framstille giften skulle en grave ned en østers i en blomsterpotte eller i hagen. Der skulle den ligge i ca en måned eller muligens lenger. Det skulle da dannes en meget giftig væske inni østersen. Jeg har prøvd å finne ut mer om hvilken gift det er tale om og hvordan den kan brukes, hypotetisk, men det har ikke lykkes meg. Kanskje noen av dere vet mer, eller er flinkere en meg til å søke på nettet.
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
For en del år siden hørte jeg om en gift som skulle være meget kraftig, og som det skulle være vanskelig å oppdage i ettertid.
For å framstille giften skulle en grave ned en østers i en blomsterpotte eller i hagen. Der skulle den ligge i ca en måned eller muligens lenger. Det skulle da dannes en meget giftig væske inni østersen. Jeg har prøvd å finne ut mer om hvilken gift det er tale om og hvordan den kan brukes, hypotetisk, men det har ikke lykkes meg. Kanskje noen av dere vet mer, eller er flinkere en meg til å søke på nettet.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Det er jo østersinvasjon langs kysten her for tiden, så denne metoden kan jo få et oppsving!

Ellers må jeg si at det er litt skummelt å lese beskrivelsen din, da jeg (sikkert på grunn av brukernavnet ditt) ser for meg deg som nettopp en sånn søt, engelsk dame som jeg er litt redd for.
Sitat av jacksonv Vis innlegg
Det har sikkert skjedd men ett av de viktigste rettsprinsippene her og i usa er habeas corpus https://en.wikipedia.org/wiki/Habeas_corpus. Og det er brukt langt mer enn eksempelet ditt. Korleis fann eg ut det? Eg sjekka. På sjølvaste Google.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype hvorfor du linker til Habeas Corpus, og hvordan du mener HC motsier det du svarer på?

Sitat av entropi Vis innlegg
Måten å lure en løgndetektor på (jepp, egen erfaring) er ikke å ikke få utslag på løgn, men å få utslag på alt. På en måte innbill deg selv at du lyver også når du snakker sant. Mulig dette funker på menneskelige "løgndetektorer" også. Du fremstår da kanskje bare som at du ikke takler avhørssituasjonen i det hele tatt (at noen du kjenner er drept er en legitim grunn til å frike litt ut), ikke som at enkelte spørsmål er ubehagelige.
Vis hele sitatet...
Løgndetektor er ren pseudovitenskap (og det er også det å tro at man kan se på folk at de lyver).
Sist endret av hemmeligegreier; 13. juli 2016 kl. 11:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Løgndetektor er ren pseudovitenskap (og det er også det å tro at man kan se på folk at de lyver).
Vis hele sitatet...
At det ikke på noen måte kan brukes som bevis er jeg enig i, men jeg må si jeg ble veldig overrasket over hvor presis til og med en hjemmelaget løgndetektor var. Det var helt klin umulig å ikke få utslag på løgn, selv om det gjaldt en helt ubetydelig ting a la "hvilket ord tenker jeg på nå". Ingen nervøsitet for å bli tatt.
Sitat av entropi Vis innlegg
At det ikke på noen måte kan brukes som bevis er jeg enig i, men jeg må si jeg ble veldig overrasket over hvor presis til og med en hjemmelaget løgndetektor var. Det var helt klin umulig å ikke få utslag på løgn, selv om det gjaldt en helt ubetydelig ting a la "hvilket ord tenker jeg på nå". Ingen nervøsitet for å bli tatt.
Vis hele sitatet...
Her tror jeg du har falt for bekreftelsesbias. Det er uansett ikke et gyldig kontrollert eksperiment. Forskningen er rimelig entydig når det gjelder deteksjon av løgn, både med maskin og med "ekspertise".

Sitat av PurFaen Vis innlegg
Hva med å fysisk invitere vedkommende hjem til deg, plante en hammer i bakhodet, for så å plassere en kniv i hånden til vedkommende?
Evt stikke deg selv i magen en gang eller to, for så å ringe politiet?
Må vel gå under nødverge loven?
Vis hele sitatet...
Såret i bakhodet avslører vel mangelen på nødverge?
Sist endret av hemmeligegreier; 13. juli 2016 kl. 12:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Her tror jeg du har falt for bekreftelsesbias. Det er uansett ikke et gyldig kontrollert eksperiment. Forskningen er rimelig entydig når det gjelder deteksjon av løgn, både med maskin og med "ekspertise".
Vis hele sitatet...
Ja bevares, prøver ikke å påstå at det er vitenskaplig hold i det, og langt mindre at det kan brukes til å dra konklusjoner i en etterforskning. Var bare veldig overrasket over hvor umulig det var å unngå utslag. Som sagt var det relativt enkelt å få utslag på ikke-løgn, så på den måten klarte jeg likevel å lure de som testet meg.

Bekreftelsesbias var det nok ikke, for jeg var helt 100% bombesikker på at jeg skulle unngå å få utslag. Men dette var selvsagt bare for gøy, og ikke noe seriøst eksperiment.
- Kapp bremserørene på bilen.
- Gjør gasswiren på bilen ekstremt treig slik at den henger seg.
- Slit av nesten alle wire på sykkelbresmsen.
- Kapp akslingen på forhjulet til sykkelen nesten istykker, slik at den ryker ved belastning
- Blokker alle sikkerhetsfunksjoner og termostaten på varmtvannsberederen
- Om personen skrur bil under bukker, bikk bilen over ham.
- Arbeidsulykke, f.eks elektriker: si at noe ikke er strømførende, fisker kan falle på sjøen, snekker kan falle fra takstolene, maler faller fra stige.
- Koble ut airbagen på passasjersiden på bilen din og kjør i fjellveggen.
- Tukle med setebeltet slik det ikke løser ut, kjør på sjøen.
- Knus et stort vindu hjemme hos deg med offeret på besøk eller hjemme hos offeret. Offeret vil da hjelpe til å rydde, håp på at en hoverpulsåre blir kuttet. Ikke hjelp offeret om en blodåre skulle blitt kuttet.
- Spander dårlig mat på offeret gjennom lengre perioder til offeret dør av hjertesykdommer.

Man må gjerne gjøre noen punkter før det faktiske mordet er gjennomført. Disse kan oftere resultere i skader og traumer.
Det er en film som heter "Mr. Brooks" med Kevin Costner, og Demi Moore. Den handler om en serie-morder som var "avhengig" av å begå mord. På samme måte som noen er avhengig av alkohol, narkotiske stoffer eller andre ting - så var denne seriemorderen altså avhengig av å ta kverken på folk. Hver gang han skulle begå ett drap (eller to) så brukte han regelen "You never kill someone you know, that is the easiest way to get caught"

Noe av det aller første politiet ser på ved ett mord, er jo (selvfølgelig!) hva slags folk den drepte hadde i omgangskretsen sin. For eksempel dersom offeret hadde noen fiender / uvenner eller lignende.

I tillegg hadde denne seriemorderen (spilt av Kevin Costner) en metode for å kvitte seg med lik som han hadde drept: Han går til en kirkegård, og finner en åpen grav hvor noen snart skal gravlegges. Så slenger man liket oppi der, og kaster over en del jord og sånn. Seinere blir en annen død person (i en lik-kiste) begravet i den samme graven, med den drepte personen liggende i jorden under kisten. Voila, så har man ett sted å kvitte seg med liket, hvor politiet muligens ikke finner på å sjekke...
Sitat av TheEngineer Vis innlegg
- Kapp bremserørene på bilen.
Vis hele sitatet...
Blir oppdaget og etterforsket som mord.
Sitat av TheEngineer Vis innlegg
- Gjør gasswiren på bilen ekstremt treig slik at den henger seg.
Vis hele sitatet...
Vil neppe hjelpe, med mindre du samtidig har kverka bremsene. Man starter uansett gjerne kjøreturen på førstegiret, så sannsynligvis blir problemet oppdaget før kjøretøyet har kommet opp i særlig stor fart.
Sitat av TheEngineer Vis innlegg
- Slit av nesten alle wire på sykkelbresmsen.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg faktisk opplevd! Jeg skulle sykle på tvers av Grorudalen og de bakkene er lange og bratte. Bakbremsen visste jeg at ikke virka, men jaggur røk forbremsen da jeg trengte den. Det var ubeagelig, da jeg egentlig bremsa for en bil, men jeg klarte å styre ut til siden og bremset ved å sette foten i bakken. Alt i alt en ganske ubehagelig opplevelse, men jeg tror du skal ha veldig uflaks før en gåen sykkelbrems tar livet av deg. Det gikk faktisk overraskende fort å stoppe på denne måten, men selvsagt ikke like fort som alternativet. Pris Herren for millitærstøvler med tykk såle; det der kunne fort blitt veldig vondt.
Sitat av TheEngineer Vis innlegg
- Kapp akslingen på forhjulet til sykkelen nesten istykker, slik at den ryker ved belastning
Vis hele sitatet...
Igjen, du skal ha veldig uflaks om dette tar livet av deg. Folk tryner over styret rett som det er på grunn av trikkeskinner og hull i veien. Dette vil også lett bli oppdaget.
Sitat av TheEngineer Vis innlegg
- Blokker alle sikkerhetsfunksjoner og termostaten på varmtvannsberederen
Vis hele sitatet...
Blir garantert oppdaga: Brannvesenet kommer veldig raskt til å finne ut hvor brannen starta og da kommer produsenten kommer til å kjøre full CSI på den for å avklare eventuelle produksjonsfeil. Både på grunn av lovverk, omdømme (og sikkert også litt medmenneskelighet) er det å selge brannstartere til de tusen hjem noe de ikke vil ha på seg.
Sitat av TheEngineer Vis innlegg
- Om personen skrur bil under bukker, bikk bilen over ham.
Vis hele sitatet...
Bukker velter ikke bare av seg selv, og du skal slite med å velte de med mindre han satte de skjevt allerede. Du vil nok bli grilla ganske godt i avhør med mindre 'bukkene' hans ser ut sånn her:
http://assetgroupsolutions.com.au/wp-content/uploads/2014/02/Unsafe-Repair-Car.jpg
... men da ville det jo uansett være snakk om barmhjertighet, ikke mord.
Sitat av TheEngineer Vis innlegg
- Arbeidsulykke, f.eks elektriker: si at noe ikke er strømførende, fisker kan falle på sjøen, snekker kan falle fra takstolene, maler faller fra stige.
Vis hele sitatet...
Nesj, du dauer ikke av en liten karamell fra lysverket. Det gjør vondt, men du skal ha veldig uflaks om du dør av å komme borti en strømførende ledning i heimen. Hvis du jobber på en trafostasjon eller noe er det selvsagt en annen sak, men der har man rutiner: Folk som jobber med farlige maskiner og høyspent og denslags låser alltid av utstyret, gjerne med en hengelås, før de tukler med den. Elektrikere er paranoide for strøm, og vil uansett måle på ren rutine. Forvent full etterforskning av arbeidstilsynet.
Sitat av TheEngineer Vis innlegg
- Koble ut airbagen på passasjersiden på bilen din og kjør i fjellveggen.
Vis hele sitatet...
Æhhh... Det vil jo bli bli oppdaga, så selv om du overlever har du et forklaringsproblem. Men for all del, det vil være farligere for offeren enn for deg.
Sitat av TheEngineer Vis innlegg
- Tukle med setebeltet slik det ikke løser ut, kjør på sjøen.
Vis hele sitatet...
Det kan jo funke, men det er ikke spesielt vanskelig å komme seg ut av et setebelte heller. Personlig har jeg forøvrig alltid en lommekniv på meg, og bilen min er av en eller annen grunn utstyrt med nødhammer med beltekutter på. Så du må ta høyde for slike ting. Kanskje en modda rallybil med firepunktssele?
Sitat av TheEngineer Vis innlegg
- Knus et stort vindu hjemme hos deg med offeret på besøk eller hjemme hos offeret. Offeret vil da hjelpe til å rydde, håp på at en hoverpulsåre blir kuttet. Ikke hjelp offeret om en blodåre skulle blitt kuttet.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvordan du fjerner glass, men jeg bruker kostebrett. Det er ikke lett å kappe en hovedpulsåre på en motvillig person, jeg tror ikke det blir lettere med et glasskår enn med en kniv. Det er vel heller ikke særlig vanlig at man kapper pulsårer ved et uhell når man plukker glass? Greit at folk skjærer seg i fingrene, men et ti cm dypt stikk i låret skjer ikke med mindre glasset knuses med ei bombe.
Sitat av TheEngineer Vis innlegg
- Spander dårlig mat på offeret gjennom lengre perioder til offeret dør av hjertesykdommer.
Vis hele sitatet...
... Oj. Da er du faenmeg dedikert og tålmodig. Men, det er jo ikke spesielt vanlig å snylte mat hos noen tre ganger om dagen uansett hvor sjenerøse de er, da. Forøvrig, hvis jeg så gjorde det og oppdaga at helsa gikk i dass ville jeg legge om kostholdet og begynne å takke nei til gratismaten.

Sitat av TheEngineer Vis innlegg
Man må gjerne gjøre noen punkter før det faktiske mordet er gjennomført. Disse kan oftere resultere i skader og traumer.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler litt på at du vil klare å utsette noen for særlig mye av dette før de slutter å henge med deg.

Men siden du nevnte så mange bilrelaterte trick: Man kan løsne litt på hjulboltene på det ene forhjulet, gjerne rett etter at offeret har bytta dekk. Det er veldig vanlig å ikke stramme til skikkelig og glemme og etterstramme, og rett som det er mister folk et dekk. Det som skjer er at dekket begynner å riste og så knekker alle boltene tvert av, og hjulet faller av. Stort sett går det bra, men kjører du i nitti på motorveien kan det fort gå til helvete. Så får man velge om man vil løsne høyre eller venstre forhjul avhengig av hvilken side man vil at bilen skal skjene.
Sist endret av Myoxocephalus; 16. juli 2016 kl. 15:11.
Sitat av Eager Igor Vis innlegg
Jeg vil gjerne ha en teoretisk, moralpreken-fri, åpen tråd om hva DU ville ha gjort for å kverke en eller flere personer du hatet/ ikke likte - og hvordan ville du unngått å bli tatt for drapet/ -ene i ettertid..??
Jeg er krimforfatter og forbeholder meg retten til å bli inspirert/ stjæle uhemmet av de ideene som her måtte bli fremlagt... :-)
Vis hele sitatet...
Hvis jeg virkelig hatet noen så mye at jeg hadde hatt ønske om å ta livet av dem så ville jeg ha forgiftet vedkommende, sannsynligvis med giften fra selsnepe eller giftig sopp.

Hvordan man kunne gjort dette avhenger litt av situasjonen, men et tenkt scenario kan f.eks. være å kjøpe noen drinker på et utested som man forgifter med cicutoxin ekstrahert fra selsnepe - eller amatoksiner fra hvit fluesopp.
Deretter kan man gå bort og gulpe opp typisk fyllevas hvor man ber om unnskyldning og tilbyr noen forgiftede drinker til de man ønsker å ta livet av for å begrave stridsøksen.

Fordelene med cicutoxin er at det ikke finnes noen motgift og at den er lett tilgjengelig, men men kan også finne på andre finurlige forgiftninger.
F.eks. forgiftninger fra sopp som først begynner å tre i kraft etter inntak av alkohol.
Er det nå de mest edgy kommer frem på nFF? Om man skal begå et perfekt drap skal man ikke kjenne offeret fra før. Her er det mye snakk om en fysisk handling, men det psykiske spiller også en stor rolle, hørt om charles manson? Han brukte hverken gift eller vold for å drepe folk, bare ren manipulasjon.

En annen ting som ble nevnt er å ikke havne i avhør, jeg har selv vært i avhør i en draps sak, og selvom vi bare er lille norge er de som har slike avhør svært skarpe, og ikke som på film som mange tror. Hva drapet innerbærer kan man spørre seg om, hvor alvorlig man skal hate en person for å begå en slik handling, hos de aller fleste vil samvittigheten tære såpass at de før eller siden vil røpe seg
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg

Men siden du nevnte så mange bilrelaterte trick: Man kan løsne litt på hjulboltene på det ene forhjulet, gjerne rett etter at offeret har bytta dekk. Det er veldig vanlig å ikke stramme til skikkelig og glemme og etterstramme, og rett som det er mister folk et dekk. Det som skjer er at dekket begynner å riste og så knekker alle boltene tvert av, og hjulet faller av. Stort sett går det bra, men kjører du i nitti på motorveien kan det fort gå til helvete. Så får man velge om man vil løsne høyre eller venstre forhjul avhengig av hvilken side man vil at bilen skal skjene.
Vis hele sitatet...
Likte at du analyserte det svært seriøse innlegget mitt såpass godt! +kp

Når det gjelder varmtvannsberederen, vil ingen sikkerhetsfunksjoner og lavt vannnivå skape en ganske potent bombe. Se når mythbusters tester dette på youtube el.

Når det gjelder bukkene, disse er designet for å få ganske direkte belastning. Om du virkelig tar i å dytter bilen sidelengs vil den falle ned.

Ærlig talt, så kommer jeg ikke på en sikker måte å ta liv. Det er alltid noe spor som kan oppdages.
Om det er fysiske spor, eller om det oppdages uregelhet ved avhør.



Jobbet på båt før nedgangstidene.
Hadde man fått en kropp ombord dit umerket, ville det være liten sjangse for å bli oppdaget.
Jobbet nattevakt, og var da alene i maskinrommet i opptil 12 timer, normalt 8-10 timer uforstyrret. Hadde flere tanker/kofferdammer ombord som ikke var i bruk.
Der var skikkelig avfallskvern i kjøkkenet, hadde en komplett i reserve.
Hatt en 200l dunk ståendes inne på en ubrukt tank eventuelt en kofferdam, kvern noen lemmer nå og da. Lukk tanken når du har fri eller det er sannsynlig at noen kommer ned i maskinen. Velg en tank/kofferdam hvor inngangen ikke er synlig fra der folk går til vanlig. Matroser og styrmenn kan kjede seg de også, å finne på å sjekke noe brannslanger eller annet sikkerhetutstyr i maskinen på nattestid selv om dette er svært uvanlig.
Da har du valget om å brenne massen i søppelbrenneren, eller å la det gå gjennom dass behandlingsystemet. Dass behandlingsystemet besto av flere tusen liter kloakk på en lukket tank. Bakterier spiste opp mesteparten av avfallet. Det bakteriene ikke spiste opp gikk inn på en tank som normalt sett ble fylt til 40 000 liter, så pumpet ut mens båten gikk med 10-12 knop over 3-4 timer.

Problemet da er jo å ta livet av noen uten spor... nesten umulig.
Sitat av TheEngineer Vis innlegg
Når det gjelder varmtvannsberederen, vil ingen sikkerhetsfunksjoner og lavt vannnivå skape en ganske potent bombe. Se når mythbusters tester dette på youtube el.

Når det gjelder bukkene, disse er designet for å få ganske direkte belastning. Om du virkelig tar i å dytter bilen sidelengs vil den falle ned.
Vis hele sitatet...
Jo, men målet er jo å unngå etterforskning. Hva bukkene angår, så sier jeg ikke at det er vanskelig å få de til å velte - jeg sier at de ikke velter av seg selv. Hvis de velter vil det få folk til å stusse. Det er rett og slett vanskelig å fake en arbeidsulykke. En varmtvannsbereder er laget for å ikke bare ta fyr av seg selv, og i alle fall ikke eksplodere. Jeg vet du kan få den til å smelle ganske godt, men det vil jo få kripos til å saumfare åstedet med finkam. Det skjer ikke at så mange ting går galt samtidig uten at noen har tukla med det. Men siden vi er inne på det - en eksploderende varmtvannsbereder er nok ikke noe for en morder som vil slippe unna straff, men ville jo være et attraktivt konsept for en terrorist. Hvis man jobber som vaktmester i en bygning kunne jo dette faktisk brukes som et alternativ til bomber. Hvis man i tillegg får den fylt med f.eks fyringsolje eller parafin i stedenfor vann har du jo en ganske heftig sak på gang. Det ville heller ikke være spesielt vanskelig å gjøre usett, men detonasjonstidspunktet har du liten kontroll over.
Det skiller seg ut noen hovedretninger for å unngå å bli tatt her:
1: sørge for at ingen finner liket
2: få det til å se ut som en ulykke el.l.

Jeg vet ikke hva som er enklest, men for en pyse som meg ville nok det siste vært å foretrekke. Skulle jeg klart å slappe av noen gang resten av livet (det spørs det om jeg hadde gjort uansett etter å ha myrdet noen) så måtte saken vært "oppklart" og henlagt. Kjipt å ha mareritt hver natt om at liket en vakker dag skal flyte i land eller graves opp av en hund eller noe. Bare at det beviset alle leter etter ligger der og eksisterer der et sted hadde nok blitt litt sånn "the tell-tale heart" for min del. Det hadde nok klikket for meg.
Sist endret av entropi; 17. juli 2016 kl. 10:04.
Med dagens etterforskningteknologi tror jeg det blir vanskelig.

Hvis du kjenner offeret tror jeg marginen for å gjøre feil er svært liten.

Hvem er det som skal drepes? Hvis det er en helt tilfeldig person blir det mye enklere.

Det er mulig å slippe unna med drap, men du må ha innsikt i politiets etterforskningsmetoder og du må planlegge godt. Bruke god tid og helst ha både en plan A, B og C.
Som også andre har vært inne på; noe av det som ofte feller en drapsmann er koblingen til offeret. De vanskeligste sakene for politiet er som oftest saker der det ikke er noen sammenheng mellom offer og gjerningsmann.
Tar du livet av noen du misliker vil det ofte bli avklart gjennom etterforskningen at dere har en relasjon, at det var knute på tråden og dermed vil politiet begynne å kartlegge denne sammenhengen og dine bevegelser i forbindelse med drapet.
Når det er sagt blir også drap på grunnlag av konflikter ofte begått i affekt, dermed blir planleggingen gjerne litt så som så, og det dukker opp mengder av spor. Et eksempel i så måte var jo drapet på Aasheim, hvor man finner spor av sovemidler i kaffekvernen og bensin i bilen.

Når det er sagt, skulle jeg tatt livet av noen ville jeg begynt med å sjekke om det kan gjøres via mat. Enten fordi vedkommende er allergisk, eller f.eks. giftig rakfisk. Nøtteallergikere som får i seg peanøtter er jo en klassiker - og det vil neppe by på problemer å kludre det til med adrenalinsprøyten. Desverre vil det gjerne bli stilt spørsmål siden personer med alvorlig allergi som oftest er svært påpasselige med hva de spiser.