Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 14134
Jeg har frivillig lagt meg inn til avgiftning og behandling for eskalerende alkohol og cannabis-bruk de siste par åra.
Men nå lurer jeg på om jeg har gjort min største tabbe! Avgiftninga i seg selv går greit, bortsett fra savnet etter unga. MEN jeg jobber vanligvis som sykepleier, har skjøttet jobben og aldri vært interessert i piller.

Første sjokket er når de forteller at jeg mister lappen. Jeg vil også bli fulgt opp av barnevernet når jeg kommer ut, det var jeg forberedt på, men allikevel tenkte jeg at det var det beste for oss alle på sikt.
Deretter får jeg i dag vite at arbeidsgiver og fylkeslegen vil bli underrettet, og at jeg står i fare for å miste autorisasjon!

Er dette virkelig dagens hjelp? Jeg kan miste både unger og jobb!?

Nå ser jeg virkelig mørkt på fremtiden, og som sagt angrer jeg på at jeg ba om "hjelp", for dette føles som straff på straff, og nedpsyking.

Håper noen her kan bidra med sin kunnskap, sine erfaringer og råd.

Mvh Monica
Prøv å hør med Jushjelpa. Jeg ser at de tilbyr gratis juridisk rådigvning.

Dette er et skrekkeksempel på norsk ruspolitikk. Misbruk av rusmidler kan være skadelig, men å søke hjelp for sitt misbruk vil ofte være enda skadeligere. Det er trist at det skal være slik.
Hvor er taushetsplikten oppi dette? Du har selv lagt deg inn og viser med dette at du vil forandre deg også gjør dem dette mot deg? Helt uforståelig... håper det ordner seg!!
Trådstarter
11 6
Å nei, ikke taushetsplikt når det gjelder bl.a helsepersonell! Bare bekymringsmeldinger til barnevern, arbeidsgiver og fylkeslegen...
Har jeg ikke følt meg liten og maktesløs før, så gjør jeg det hvertfall nå. Ydmyka og strippa for alt som er viktig i livet mitt.

Vi som røyker går konstant rusa, skjønner dere, ifølge "ekspertene".

Har lyst til å skrive meg ut og bare gunne ennå mer på- hva faen er vitsen?

Takk for svar
Har nylig, vært i en lignende situasjon. Frivillig innlagt for bla. rusmisbruk, mentale og fysiske problemer, osv.

Opplevde mye av det samme. Det tok ikke lang tid før jeg følte meg mer som en byrde og et problem en jeg følte meg som et menneske.

Jeg tror det beste du kan gjøre i denne situasjonen er at du setter deg ned med de som er ansvarlige, forteller dem om bekymringene dine, og spør om dere kan finne en løsning på problemet sammen. Hvis dette ikke går så ville jeg dratt, da er de mer interesserte i å kue deg en de er å hjelpe deg.

Men, jeg tror både du og jeg er klar over at det beste for deg hadde vært å forbli der inne. Finne en løsning som fungerer for alle, og bare stå i det til det er over. Lykke til!
Det er ett helvette det der, jeg ble fratatt lappen, nå må jeg ta prøver i 6mnd - 1 år for å få den igjen, rene prøver.

å jeg drakk bare alkohol.
Opplyser de virkelig arbeidsgiver om dette?
Jeg kan forstå det hvis man er lege eller har med tunge maskiner å gjøre, men på generelt grunnlag?
Norges helsevern på sitt beste altså!

Ikke rart folk går lenge med problemer uten å si det til noen, når reaksjonen er straff, ikke hjelp... Jeg håper det ordner seg for deg, lykke til!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Opplyser de virkelig arbeidsgiver om dette?
Jeg kan forstå det hvis man er lege eller har med tunge maskiner å gjøre, men på generelt grunnlag?
Vis hele sitatet...
Nei, som rutine gjer dei ikkje det, men sjukepleiarar fell inn under lov om helsepersonell, som stipulerer følgjande:
Sitat av https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64#KAPITTEL_11
Statens helsetilsyn kan kalle tilbake autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning dersom innehaveren er uegnet til å utøve sitt yrke forsvarlig på grunn av alvorlig sinnslidelse, psykisk eller fysisk svekkelse, langt fravær fra yrket, bruk av alkohol, narkotika eller midler med lignende virkning, grov mangel på faglig innsikt, uforsvarlig virksomhet, grove pliktbrudd etter denne lov eller bestemmelser gitt i medhold av den, eller på grunn av atferd som anses uforenlig med yrkesutøvelsen.
Vis hele sitatet...
Trådstarter
11 6
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Opplyser de virkelig arbeidsgiver om dette?
Jeg kan forstå det hvis man er lege eller har med tunge maskiner å gjøre, men på generelt grunnlag?
Vis hele sitatet...

Hvis du jobber i helsevesenet eller er yrkessjåfør, hvertfall.

Paradoksalt å ta ifra mennesker alt av betydning, så skal jeg liksom sitte nykter og takknemlig framover.

Sitat av Anonymousesick Vis innlegg
Det er ett helvette det der, jeg ble fratatt lappen, nå må jeg ta prøver i 6mnd - 1 år for å få den igjen, rene prøver.

å jeg drakk bare alkohol.
Vis hele sitatet...

Ja, man lærer av det- å holde kjeft!

Sitat av Lonely Robot Vis innlegg

Men, jeg tror både du og jeg er klar over at det beste for deg hadde vært å forbli der inne. Finne en løsning som fungerer for alle, og bare stå i det til det er over. Lykke til!
Vis hele sitatet...


Rasjonelt sett vet jeg du har rett Må bare roe meg ned før jeg kan tenke ut noen fornuftige løsninger.
Tusen takk
Hvordan går det med deg nå?
Sist endret av majosi; 21. september 2015 kl. 15:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor ikke være i forkant og fortelle arbeidsgiver det med en gang, er kjipt, men folk setter ofte pris på å få beskjed fra den det gjelder. Lettere da og få et positivt syn på saken, enn hvis de først får vite dette gjennom tilsyn fra Fylkesmannen.

Ellers er det vel bare og være ydmyk og påpeke rolig at det aldri har gått tover din utføresle av arbeidet.

Men regn med pisseprøver og lignende fra arbeidsgiver, hvis de ikke skulle sparke deg....
Avlegg blod- og urinprøver så vil alt ordne seg. Det vil være ditt eneste bevis for at du er snill pike.
Jeg føler med deg, har opplevd lignende selv. Da jeg søkte hjelp for alkoholproblem ble barnevernet koblet inn umiddelbart. Jeg gikk kun til samtaler poliklinisk fordi jeg greide å kutte ut allt av alkohol selv. Det var skrekken for å bli innlagt som hjalp meg. Heldigvis mistet jeg ikke jobben selv om jeg også jobbet i helsesektoren. Håper du klarer dette og at det ordner seg til slutt. Det kjennes så urettferdig når det oppleves som straff fordi en er ærlig og søker hjelp. I helsevesenet er det mye skjult bruk og missbruk av lovlige og ulovlige midler.
Klem fra Betty
Sist endret av Nurse Betty; 21. september 2015 kl. 16:59.
Jeg kan se for meg at det er litt automatikk i dette med bekymringsmeldinger til arbeidsgiver osv. Jeg forstår veldig godt at dette oppleves som det stikk motsatte av å få hjelp. Men dersom du faktisk bedrer deg og viser at du holder deg til det så kan jeg ikke se for meg at dette er permanent. For sannheten er jo at du nå er missbruker, eller i det minste anser deg selv som det, og at du trenger hjelp. At du melder ifra om dette endrer jo ikke det faktum, ergo er det jo riktig å koble inn disse instansene. Men samtidig, siden du har vist ærlighet rundt dette så blir det sikkert mye enklere i ettertid også.

Jeg tror du gjør deg selv en stor bjørnetjeneste med å allerede nå se på støtteapparatet som djevelen selv. Du har absolutt ingenting å tjene på å oppføre deg vanskelig nå fremover, selv om det innvolverer at du må bite i deg litt sinne og irritasjon. Samarbeid så tipper jeg det går fint med både autorisasjon og barnevernet.

Lykke til ellers. Du gjorde nok det rette valget skal du se
Mista lappen og fikk 2 års utsettelse, nå har det gått 2 år og jeg ble innlagt på psykiatrisk 2 mnd. Fortalte om alkohol/rus problemer der og da sa overlegen at førerkort var uaktuelt og få tilbake nå. Kommer aldri til å være ærlig om rusproblemer igjen..
Sitat av u94 Vis innlegg
Mista lappen og fikk 2 års utsettelse, nå har det gått 2 år og jeg ble innlagt på psykiatrisk 2 mnd. Fortalte om alkohol/rus problemer der og da sa overlegen at førerkort var uaktuelt og få tilbake nå. Kommer aldri til å være ærlig om rusproblemer igjen..
Vis hele sitatet...
Strengt tatt så sier du jo rett ut at utsettelsen ikke lærte deg noe. Som du sier, det er gått to år, og du har fortsatt problemer med rus. At du mister den for all tid tror jeg ikke, da jeg har flere som har fått høre dette som har lappen idag. Men de har jobbet hardt for å bevise sin edruelighet.

Skjønner ikke hvor det kommer fra at fordi man innrømmer noe så skal ikke regler gjelde lengre. At man ikke får kjøre bil når man sliter med rusmissbruk er samfunnsvern. At man er ærlig om det endrer ikke på det faktum.

Jeg er dog enig at livstidsutsettelse er en for drøy straff. Men som sagt så kan man alltids søke om å få lappen tilbake. Men det tar tid å du må faktisk klare å kontrollere rusbruken.
Har dere ikke AKAN-avtale på jobben? En av mine kollegaer hadde problemer med rusbruk som han til slutt fortalte til meg som tillitsvalgt (ikke piller), men reddet jobben gjennom å samarbeide med AKAN. Han fikk ikke tilgang til medisinrommet, og det var en del andre restriksjoner knyttet til opplegget, men han sto aldri i fare for å miste autorisasjonen sin (etter det jeg vet).
Trådstarter
11 6
Sitat av murloc Vis innlegg
Strengt tatt så sier du jo rett ut at utsettelsen ikke lærte deg noe. Som du sier, det er gått to år, og du har fortsatt problemer med rus. At du mister den for all tid tror jeg ikke, da jeg har flere som har fått høre dette som har lappen idag. Men de har jobbet hardt for å bevise sin edruelighet.

Skjønner ikke hvor det kommer fra at fordi man innrømmer noe så skal ikke regler gjelde lengre. At man ikke får kjøre bil når man sliter med rusmissbruk er samfunnsvern. At man er ærlig om det endrer ikke på det faktum.

Jeg er dog enig at livstidsutsettelse er en for drøy straff. Men som sagt så kan man alltids søke om å få lappen tilbake. Men det tar tid å du må faktisk klare å kontrollere rusbruken.
Vis hele sitatet...

Om man har problemer med rus behøver det faktisk ikke å bety at man er konstant rusa, og hvertfall ikke at bilen blir brukt i de periodene.
Er du klar over hvor mange som kjører "bakfjern" pga legale legemidler?
Jeg har aldri kjørt i fylla eller hatt noen uhell i trafikken, men allikevel blir jeg stemplet som kronisk aktiv rusa og uegnet til å kjøre bil!
Sorry, jeg er ikke enig med deg. Men alt sammen funker veldig bra til å få folk til å føle seg som søppel!

Sitat av Zahremar Vis innlegg
Har dere ikke AKAN-avtale på jobben? En av mine kollegaer hadde problemer med rusbruk som han til slutt fortalte til meg som tillitsvalgt (ikke piller), men reddet jobben gjennom å samarbeide med AKAN. Han fikk ikke tilgang til medisinrommet, og det var en del andre restriksjoner knyttet til opplegget, men han sto aldri i fare for å miste autorisasjonen sin (etter det jeg vet).
Vis hele sitatet...

Jeg kan ikke utføre jobben min uten å måtte håndtere medisiner.
Jeg skal sjekke ut det med AKAN, men akkurat nå føler jeg veldig liten lyst til å gå tilbake til jobben...

Jeg tror du gjør deg selv en stor bjørnetjeneste med å allerede nå se på støtteapparatet som djevelen selv. Du har absolutt ingenting å tjene på å oppføre deg vanskelig nå fremover, selv om det innvolverer at du må bite i deg litt sinne og irritasjon. Samarbeid så tipper jeg det går fint med både autorisasjon og barnevernet.

Lykke til ellers. Du gjorde nok det rette valget skal du se [/quote]


Ja, nå har jeg jo starta ballet, så må jo finne minst mulig kjip vei ut av dette og svelge kameler til jeg dør så samfunnet kan være fornøyd med min livsstil.
Jada, i friperioder har jeg inntatt uhensiktsmessig mye rev og pils, men det var den helhetlige forespeila behandlingen jeg kjøpte. Selve avgiftningen i seg selv ville jeg klart, men andre livsutfordringer begynte å slite på meg. Hvorfor drikker Jeppe, liksom.

Takk Den som lever får se!
Sist endret av majosi; 21. september 2015 kl. 20:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du Monica, nu følg du rådet mitt, som trolig er den eneste personen i denne tråden som har gjennomgått noe lignende din situasjon. Eneste, ENESTE, måten du kommer fra dette uten noe annet enn psykiske sår er ved å aktivt ta blod- og urinprøver. Selvfølgelig for å teste rus. Blodprøven for alkohol, urin for alt annet. Dette tar du først hver uke i en måned, deretter hver 14. dag, dette gjør du for å vise edruelighet over tid, fordi det er dette som kreves. Når du har fått 6 mnd sammenhengede negative prøver søker du til alle instanser involvert og sier du har skjerpet deg.



Tar du ikke disse stegene umiddelbart så sitter du fort i saksa, dette er kun for ditt eget beste! Ingen er ute etter å straffe deg, men siden vi verner rundt befolkningen i Norge så er du fratatt visse goder frem til du har fått bukt på problemene dine. Velg å se på dette som en ny start, fremfor en slutt på livet. Dette er din sjangse til å bli totalt avholds å slippe alt dette stresset, for det er sikkert i bunn å grunn din underbevissthet som sier at nok er nok. Du takler ikke dette konstante kjøret, som mange andre av oss. Meg inkludert.
Synes du tar hardt i Mozzie, har du hatt barnevernet på døra i tide og utide? Har du mistet autorisasjonen din som lege, sykepleier, vernepleier, farmasøyt eller andre som har medisinhåndtering som en del av jobben sin?
Fordi konsekvensene er så store vil mange skjule sine problemer og prøve å klare seg uten hjelp fra det offentlige. Dersom jeg hadde visst at barnevernet ble koblet inn ville ikke jeg søkt hjelp via fastlegen min.
Monica, du må klare å heve deg over de du føler straffer deg, prøv å se framover, du kommer gjennom dette. Jeg håper virkelig du får beholde autorisasjonen din, kanskje du kan bytte job slik at du slipper å møte dine gamle kollegaer. Skriv gjerne en PM om du vil, skulle ønske jeg hadde noen å prate med da jeg var i en lignende situasjon.
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Synes du tar hardt i Mozzie, har du hatt barnevernet på døra i tide og utide? Har du mistet autorisasjonen din som lege, sykepleier, vernepleier, farmasøyt eller andre som har medisinhåndtering som en del av jobben sin?
Fordi konsekvensene er så store vil mange skjule sine problemer og prøve å klare seg uten hjelp fra det offentlige. Dersom jeg hadde visst at barnevernet ble koblet inn ville ikke jeg søkt hjelp via fastlegen min.
Monica, du må klare å heve deg over de du føler straffer deg, prøv å se framover, du kommer gjennom dette. Jeg håper virkelig du får beholde autorisasjonen din, kanskje du kan bytte job slik at du slipper å møte dine gamle kollegaer. Skriv gjerne en PM om du vil, skulle ønske jeg hadde noen å prate med da jeg var i en lignende situasjon.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...

Er du totalt fargeblind? Det jeg sa i forrige post, og den før der igjen, er at hun MÅ ta prøver for å rette dette opp igjen og bli en troverdig voksen igjen. Er man først registrert misbruker er man helt nødt til å ta disse prøvene for å f eks få lappen igjen, og det meste retter seg opp så lenge vandelen er upåklagelig, skjønner du?


Det eneste konstruktive du kom med i ditt innlegg var trøst, som kanskje er vell og bra i denne situasjonen, men det jeg kom med var harde fakta og måten å rette dette opp på. Så nå, om alle dere tastatur-ryttere kan lese en 2. gang igjennom mine innlegg, så vil dere forstå hva jeg prøver å få fram. Her gjelder ikke personlige meninger noe som helst, bare harde fakta og bevis. Jeg har kommet med framgangsmåten nå, om TS setter det ut i liv eller ei blir enten hennes glede eller sorg.



Kommer dere her i tråden med personlig synsing så risikerer dere att denne damen mister alt, men lar dere folk med et snev av peiling derimot slippe til, så er det mulig å snu skuta fra full storm til stille sjø.
elevatormusician
sorrY's Avatar
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Er du totalt fargeblind? Det jeg sa i forrige post, og den før der igjen, er at hun MÅ ta prøver for å rette dette opp igjen og bli en troverdig voksen igjen. Er man først registrert misbruker er man helt nødt til å ta disse prøvene for å f eks få lappen igjen, og det meste retter seg opp så lenge vandelen er upåklagelig, skjønner du?


Det eneste konstruktive du kom med i ditt innlegg var trøst, som kanskje er vell og bra i denne situasjonen, men det jeg kom med var harde fakta og måten å rette dette opp på. Så nå, om alle dere tastatur-ryttere kan lese en 2. gang igjennom mine innlegg, så vil dere forstå hva jeg prøver å få fram. Her gjelder ikke personlige meninger noe som helst, bare harde fakta og bevis. Jeg har kommet med framgangsmåten nå, om TS setter det ut i liv eller ei blir enten hennes glede eller sorg.



Kommer dere her i tråden med personlig synsing så risikerer dere att denne damen mister alt, men lar dere folk med et snev av peiling derimot slippe til, så er det mulig å snu skuta fra full storm til stille sjø.
Vis hele sitatet...

Så lenge vandelen er plettfri og vedkommende "innrømmer" eller iallefall velger å konsultere behandlere om det hun selv frykter er et rusproblem utenfor hennes kontroll, så vil det uansett bli tatt tester i en tidsperiode. Førerkortet vil bli inndratt. Uansett.

Dette synes jeg er vel og bra. Har selv kjørt i fylla en gang, og de tankene jeg gjorde meg om mulige utfall i ettertid har gjort til at jeg ALDRI kjører i ruspåvirket tilstand igjen.

Det som derimot kan stilles spørsmål ved er om hun mister autorisasjonen som sykepleier. Det er etter mine erfaringer helt på skjønn av behandler og staten. Vandel og hva hun velger å si til behandler er i stor grad med på å avgjøre dette, men er hun ikke tidligere innlagt eller har noen straffbare forhold på seg, så tror jeg nok dette går bra. Men igjen, det kan ingen av oss her inne vite.

Lykke til med alt TS!

Det som er viktig nå, som Mozzie sier, er at du etterkommer de beskjedene du får av behandleren. Det vil gagne både deg selv og framtiden med barna og jobben din. Det er ikke noe å være redd for, tvert imot. Det er en sikkerhet for at du kommer til å fungere som du gjorde før, igjen! Det er ikke noe nederlag med oppfølging, og som jeg sier så er det slettes ikke sikkert at dette får noe annet etterspill for deg enn at du mister lappen en periode.
Ny start, ikke en slutt!
Sist endret av sorrY; 22. september 2015 kl. 00:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Beklager dersom jeg misforstod deg Mozzie. Jeg forstod det som om du var i samme situasjon på andre områder også. Ellers er jeg helt enig i at hun må avgi rene prøver over tid for å vise at hun har endret adferd. Likevel forstår jeg at Monica føler det som straff å miste lappen når hun ikke er tatt for ulovlig kjøring, litt på lik linje som at marihuanarøykere kan bli fratatt førerretten.
Klem fra Betty
Jeg har all medfølelse for deg, og håper det går bra med deg. Benytt sjansen til å starte et nytt og bedre liv. Hvis du skulle miste jobben, så forsøk å se på muligheten til å videreutdanne deg, ta kurs, ett eller annet som gir deg muligheten til å få et bedre liv når alt dette er over. Livet er langt, og dette er et problem som kanskje varer 6 måneder - 2 år. Benytt tiden til å gjøre noe bra for deg selv.
Og følg Mozzie's råd om rustesting, slik at du har håndfaste bevis på rusfrihet.
Sist endret av doctor; 22. september 2015 kl. 10:43.
Jeg er egentlig glad for slike konsekvenser av rusmisbruk. Noen er mer uforsiktige enn andre selvfølgelig, men autoritetene har vel ingen mulighet til å forskjelsbehandle basert på hva rusavhengige forteller. Dessverre havner noen under en kam de ikke fortjener.

Når jeg er ute å kjører vil jeg IKKE møte andre sjåfører som er under påvirkning, I helsevesenet vil jeg IKKE bli tatt hånd om av ansatte under påvirkning, og som barn ville jeg aldri ha likt å ha foreldre med noe som helst avvik fra normalt forbruk av alkohol.

At en innleggelse pga avhengighet går utover disse aspektene av livet er ganske naturlig, for hvordan skal noen stole på hva du sier om ditt eget forbruk?
ukjentukjent: Tror du det blir færre rusa sjåfører, helsepersonell og foreldre av at folk ikke tør å søke hjelp? Jeg er ikke kategorisk mot sanksjoner, men de burde i det minste vært knyttet til svært forutsigbare vilkår som gjør at de som følger behandling og holder seg rusfri slipper å leve med usikkerhet rundt disse og ikke risikerer en smekk som skremmer andre fra å søke hjelp.
Sist endret av Nichotin; 22. september 2015 kl. 11:35.
Trådstarter
11 6
Takk, Mozzie og Nurse Betty!

Jepp, jeg skal gjøre alt riktig framover, unga kommer først! Men det var godt å frese ut litt Og en ting er sikkert, disse erfaringene vil gjøre meg til en enda bedre sykepleier når jeg kommer sterkt tilbake

Sitat av sorrY Vis innlegg

Det som derimot kan stilles spørsmål ved er om hun mister autorisasjonen som sykepleier. Det er etter mine erfaringer helt på skjønn av behandler og staten. Vandel og hva hun velger å si til behandler er i stor grad med på å avgjøre dette, men er hun ikke tidligere innlagt eller har noen straffbare forhold på seg, så tror jeg nok dette går bra. Men igjen, det kan ingen av oss her inne vite.

Lykke til med alt TS!

Det som er viktig nå, som Mozzie sier, er at du etterkommer de beskjedene du får av behandleren. Det vil gagne både deg selv og framtiden med barna og jobben din. Det er ikke noe å være redd for, tvert imot. Det er en sikkerhet for at du kommer til å fungere som du gjorde før, igjen! Det er ikke noe nederlag med oppfølging, og som jeg sier så er det slettes ikke sikkert at dette får noe annet etterspill for deg enn at du mister lappen en periode.
Ny start, ikke en slutt!
Vis hele sitatet...

Takk for godt innspill Det er den uvissheten som tærer på, ingen her kan si sikkert hva som skjer ang jobben. Jeg har ingen tidligere innleggelser eller noe på rullebladet, og blir ansett som ei oppegående dame, så da satser jeg på å få en god behandler framover, få rydda opp i "alt" og å være snill pike, selvfølgelig

Sitat av doctor Vis innlegg
Jeg har all medfølelse for deg, og håper det går bra med deg. Benytt sjansen til å starte et nytt og bedre liv. Hvis du skulle miste jobben, så forsøk å se på muligheten til å videreutdanne deg, ta kurs, ett eller annet som gir deg muligheten til å få et bedre liv når alt dette er over. Livet er langt, og dette er et problem som kanskje varer 6 måneder - 2 år. Benytt tiden til å gjøre noe bra for deg selv.
Og følg Mozzie's råd om rustesting, slik at du har håndfaste bevis på rusfrihet.
Vis hele sitatet...

Jepp, nøyaktig det jeg skal gjøre; se nye muligheter og skape en bedre tilværelse for meg og mine. Prøver å tenke ut alternative måter og "kose seg" på etterhvert. Det sier jo litt når jeg ikke ser hvordan jeg kan ha det gøy i voksent lag uten joint eller øl! Kanskje jeg vil like å være helt nykter etterhvert?
Sist endret av majosi; 22. september 2015 kl. 12:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kommer til å elske det å være nykter etterhvert! Opp å nedturer med et sånt valg og, men du slipper usikkerhet og fyllenerver ihvertfall. Det for meg er nok egentlig, da jeg har hatt mine runder i full storm og vannrett regn, men du finner andre gleder her i livet. Å ruse seg bort å lamme kroppen er ikke lenger en bærekraftig måte å leve på. Du får mye mer innsikt i deg selv og ditt tidligere liv når du har vært edru en stund, og etterhvert vil du se og forstå fornuften i det du nå føler er urett ovenfor deg.


Vær heller glad for at du sluttet mens du enda var "hel", og ikke når det var "for sent". Det er aldri for sent egentlig for noen, er det en vilje er det en måte, men rusbruk får senskader etterhvert, om det så er hasj eller alkohol.
elevatormusician
sorrY's Avatar
Så godt å høre deg mer positiv TS! Det er et LANGT steg på veien mot å bli bedre!

Hold gjerne tråden oppdatert, om du orker.
Selv er jeg aldri mere ærlig med helsepersonell, har brent meg på å være ærlig for siste gang. Selv har jeg ingen problemer med mitt rusbruk men og har bare vært ærlig, men det straffer seg.. trodde det gikk ann å prate om slikt uten at det ville få noen konsekvenser men nei, nevner en rusbruk så er det lite hjelp å få bare straff. Så mitt råd er å aldri nevne at en noengang har tatt seg så mye som en jonas..
Virkelig synd det skal være slikt..min mening er at dem ødelegger for seg selv når det prosseseres på denne måten. Det er langt ifra hva en trenger...
Sitat av thundercat Vis innlegg
Selv er jeg aldri mere ærlig med helsepersonell, har brent meg på å være ærlig for siste gang. Selv har jeg ingen problemer med mitt rusbruk men og har bare vært ærlig, men det straffer seg.. trodde det gikk ann å prate om slikt uten at det ville få noen konsekvenser men nei, nevner en rusbruk så er det lite hjelp å få bare straff. Så mitt råd er å aldri nevne at en noengang har tatt seg så mye som en jonas..
Virkelig synd det skal være slikt..min mening er at dem ødelegger for seg selv når det prosseseres på denne måten. Det er langt ifra hva en trenger...
Vis hele sitatet...
Har ikke samme erfaring. Jeg har innrømt sporadisk bruk til min lege helt uten at dette utløste noe som helst. Siden det handlet om symptomer som kunne vært påvirket av bruk følte jeg det var lurest å være ærlig. Hadde jeg hatt et dokumentert missbruksproblem stiller saken seg selvsagt noe annerledes.

Det virker som om dere tror dette er en problematikk som bare angår brukere av ulovlige rusmidler. Det er fullstendig mulig å utløse lignende reaksjoner på f.eks alkoholisme. Jeg vil anta at ved innrømmelse av alkoholisme så kan jobb på vinmonopolet henge i en tynn tråd, ja i det minste til man er beviselig frisk.

Jeg kan gå med på at myndighetene ofte overreagerer noe når det gjelder bruk av ulovlige rusmidler. Det er hevet over en hver tvil at alkoholmissbruk fører til at barn føler seg og blir dårlig behandlet. Bør ikke barnevernet kobles inn i saker som dette? Det er derimot ikke det samme som å si at alle som bruker ulovlige stoffer kjører i fylla eller missbruker barna sine. Det man vet er at dette er noe som skjer og derfor tar man forhåndsregler. Er dette så forferdelig?

Jeg er helt enig i at å miste jobb, førerkort eller barn er urettferdig dersom det ikke er noen grunn til dette. Jeg tror dessverre det er langt færre som er ærlig om at barnet har det dårlig enn de som innrømmer at de har et rusproblem. Er reaksjonene derimot midlertidige til den det gjelder har bevist sin edruelighet har jeg ingen problemer med dem.
Endelig er det en som skjønner essensen av hva jeg skriver! Det vil som regel gagne deg vedrørende alle instanser at man tar prøver å dokumenterer sin avhold grundig. En vandel er ikke lenger plettfri om du har innrømmet et rusproblem eller om dette på annet vis er oppdaget. Og tingen man gjør da er å dokumentere rusfrihet over tid. Dette kan gjerne ta flere år for harde sjøfolk som meg, men ting ordner seg relativt kjapt! Du vil f eks få førerkortet på dispensasjon, som vil si at du hvert år må søke med ny helseattest og prøver, men dette varer typisk ikke mer enn 3-5 år om du oppfører deg som en munk og holder deg i skinnet.



Dette med prøver som registrert misbruker er en livsinvestering, og det burde dere alle vurdere som sitter i den situasjonen.
Sist endret av Mozzie; 22. september 2015 kl. 20:49.
Trådstarter
11 6
Så glad jeg er for at jeg henvendte meg her! Jeg setter stor pris på alle tilbakemeldinger, både de strenge og trøstende
Jeg fikser dette, har jo så mye å tape! Men når jeg blir 66..! Haha

Men undrer meg på div bestemmelser ift førerkort. Om man subjektivt mener en har problemer med alkohol/rus så tar de lappen, mens LAR-pasienter kan kjøre bil!? Ikke at jeg vil sette grupper opp mot hverandre, men hvordan begrunnes dette?
http://www.helsebiblioteket.no/retni...14.1-førerkort her er retningslinjene for LAR-pasienter, og dem tatt i betrakning så er det enda strengere enn andre opplegg.


Bra att du begynner å se lyst på det! Du vil som sagt få et par nedturer, men bare hold deg til programmet så vil ting ordne seg relativt raskt.
Trådstarter
11 6
[quote=Mozzie;3258595


Bra att du begynner å se lyst på det! Du vil som sagt få et par nedturer, men bare hold deg til programmet så vil ting ordne seg relativt raskt.[/QUOTE]


I trust you!
Lykke til Monica, du klarer dette, vær sterk og tenk på hvor godt det kommer til å bli. Jeg måtte ta blodprøver i to år for å bevise at jeg ikke drakk, men det gikk helt fint. Ofte er tankene om framtiden mye mye verre enn det som faktisk skjer.
Klem fra Betty
Sitat av murloc Vis innlegg

Skjønner ikke hvor det kommer fra at fordi man innrømmer noe så skal ikke regler gjelde lengre. At man ikke får kjøre bil når man sliter med rusmissbruk er samfunnsvern. At man er ærlig om det endrer ikke på det faktum.

.
Vis hele sitatet...
Ganske enkelt fordi at innrømmelse under disse omstendighetene forutsetter initiativ fra den med et rusproblem. Den som allerede nytter seg av førerretten i kombinasjon med nevnte rusproblem.

Hva ville gavnet samfunnet mest, at den ene personen som ikke visste om konsekvensene av å søke hjelp blir fjernet fra trafikkbildet, eller at de 10 personene som kjører rundt med et rusproblem kan få hjelp til å takle rusproblemet?

Hilsen en som har kjørt rundt ruset i årevis, hver dag, og mer enn gjerne skulle ha søkt hjelp for lenge siden om det ikke var for sanksjonene det ville implisert. Ikke lenge siden jeg begynte å kjøre nøktern, tenk hvor mange timer heroinstein sjåfør samfunnet hadde spart seg for om jeg ikke ble tvunget til å få ordnet opp selv.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Ganske enkelt fordi at innrømmelse under disse omstendighetene forutsetter initiativ fra den med et rusproblem. Den som allerede nytter seg av førerretten i kombinasjon med nevnte rusproblem.

Hva ville gavnet samfunnet mest, at den ene personen som ikke visste om konsekvensene av å søke hjelp blir fjernet fra trafikkbildet, eller at de 10 personene som kjører rundt med et rusproblem kan få hjelp til å takle rusproblemet?

Hilsen en som har kjørt rundt ruset i årevis, hver dag, og mer enn gjerne skulle ha søkt hjelp for lenge siden om det ikke var for sanksjonene det ville implisert. Ikke lenge siden jeg begynte å kjøre nøktern, tenk hvor mange timer heroinstein sjåfør samfunnet hadde spart seg for om jeg ikke ble tvunget til å få ordnet opp selv.
Vis hele sitatet...
Så om jeg innrømmer at jeg ikke er skikket til å føre bil så bør jeg få lov til det fordi jeg innrømmer det? Jeg ser bare ikke logikken.

Jeg kan gå med på at frivillig oppgjør med seg selv og rusproblemer kanskje burde få mildere reaksjoner. Men det endrer ikke at førekortet bør inndras for en stund.

Jeg leser ikke stort annet her på huset om hvor vanskelig det er å slutte med missbruk. Særlig over lang tid da det er fare for tilbakefall. Derfor må inndragelsesperioden reflektere dette.

At du velger å utsette andre for fare i mange år gjør meg bare mer overbevist om at du ikke skulle hatt lappen i første omgang. Å kjøre bil er ikke en rett.

At man må bevise seg ren for å få tilbake førerretten kan jo også fungere som en slags gulrot for å holde seg clean.

Fra Retningslinjer for fylkesmennene ved behandling av førerkortsaker. Min utheving.

Noen alkoholmisbrukere og misbrukere av medikamenter eller illegale rusmidler har
perioder med misbruk og perioder med avhold (i sjeldne tilfeller et moderat forbruk). I
slike tilfeller vil helsekravene ofte ikke være oppfylt. Det må redegjøres nøye for
hvordan misbruket arter seg og om vedkommende kan være varig helsesvekket. Et
periodemessig misbruk kan ha sammenheng med en bipolar lidelse, se pkt. 13.2.


Illegale rusmidler påvirker kjøringen i større eller mindre grad og på forskjellig måte.
Hvis illegale rusmidler inntas før eller under kjøring, er vegtrafikklovens krav ikke
oppfylt. Hvis det foreligger et kronisk forbruk av illegale rusmidler, selv om dette ikke
brukes i forbindelse med kjøring, må det antas at kjøreevnen er kronisk påvirket, og
helsekravene er ikke oppfylt. Vanligvis vil derfor et regelmessig inntak av illegale
rusmidler innebære at helsekravene ikke er oppfylt.
Men ikke enhver bruk av illegale
rusmidler er å anse som et misbruk i trafikal sammenheng. Hvis illegale rusmidler
inntas sporadisk i små mengder og ikke i forbindelse med kjøring, slik at det ikke kan
anses at inntaket av disse har betydning for kjøreevnen, vil ikke et slikt forbruk i seg
selv innebære at helsekravene ikke er oppfylt.


Dersom misbruket av alkohol, illegale rusmidler eller medikamenter ligger ca. 3-5 år
tilbake i tid, uten tegn på tilbakefall, kan det, spesielt for lavere klasser, forsvares å
anse helsekravene som oppfylt slik at det ikke er nødvendig med dispensasjon.


Personer som er innlagt i institusjon eller er i behandling på annen måte for sin
rusmiddellidelse, oppfyller i utgangspunktet ikke førerkortforskriftens helsekrav. Det
må alltid gjøres en individuell vurdering før melding eventuelt sendes fylkesmannen.
For dispensasjon se pkt. 17.4.


Dispensasjon for de lavere førerkortklassene (A, B, M, S og T) kan gis når alkohol-,
stoff- eller medikamentfrihet er dokumentert over en lengre periode (vanligvis over 1
år) og søkeren har forpliktet seg til og vist at han kan gjennomføre deltakelse i
oppfølgende behandling/kontroller.
Krav til rusfri periode må avhenge av øvrige
holdepunkter for at søker vil holde seg rusfri, belyst av opplysninger om tidligere
misbrukshistorie, grad av etterlevelse av kontrollopplegg, hvor tett og betryggende
kontrollopplegget er, og yrkesmessig/sosialt nettverk
Vis hele sitatet...
KILDE

Det er selvsagt ikke bra at man vegrer seg for å søke hjelp i frykt for sanksjoner. Jeg antar disse retningslinjene er utformet av helsepersonell, noe i det minste noe av språket kan gi uttrykk for.
Sist endret av murloc; 24. september 2015 kl. 11:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hilsen en som har kjørt rundt ruset i årevis, hver dag, og mer enn gjerne skulle ha søkt hjelp for lenge siden om det ikke var for sanksjonene det ville implisert. Ikke lenge siden jeg begynte å kjøre nøktern, tenk hvor mange timer heroinstein sjåfør samfunnet hadde spart seg for om jeg ikke ble tvunget til å få ordnet opp selv.[/quote]

Tenk hvor mange timer samfunnet hadde vært tryggere hvis ikke folk som deg bare måtte ta et skudd heroin, sprit eller w/e før de slang seg bak rattet for å hente en pølse eller burger på nermeste esso, du blir ikke tvunget til å ordne opp i noe selv, men bra du har gitt deg mens leken er god.
Tror poenget var, folk unngår å søke hjelp i frykt av reaksjoner. Noe som er mye farligere enn de få som innrømmer at de har et problem til helsevesenet og får hjelp til dette. Det blir for dumt å peke fingre når dette er realiteten til enormt mange mennesker, jeg hadde selv spurt etter hjelp om det ikke var for alle etterfølgene av dette. Kanskje jeg kunne kuttet ut for mange år siden men valgte å kjøre min egen gate i frykt for å miste det eneste jeg hadde. Så kan du jo plusse på mine kjøretimer, med tøffetom sine, og ca 50% av alle andre her inne så finner du fort ut at mattestykket ikke henger på greip. Det er farligere å unngå hjelp, jeg lar heller en bruker kjøre bil og få hjelp, enn 30 som gjemmer seg blodrusa bak rattet. Klart, helsevesenet vil ikke ha mørketall på sine pasienter og for å gjøre ting enklere for dem så kommer de til konklusjonen om at de napper lappen uansett hvem det er. Noe som er helt latterlig, det blir mot sitt mål. Det er naivt..

Vil bare legge til at jeg er nyktern, poenget mitt er at det kan være hvem som helst
Sist endret av monoxide; 24. september 2015 kl. 14:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jøss så mange svar du har fått, og mange gode råd =).
1) Lever jevnlig urinprøver
2) Ha en god dialog med BV-tjenesten
3) Mens du er inne på institusjon, ta imot hjelpen du får og finn ut av hva som er årsaken til at du ruser deg og gjør noe med roten til dine vansker.
4) Du mister ikke din autorisasjon så lenge du gjør noe med ditt rusbruk.
5) Be om sekundærhenvisning til et DPS hvor du tilhører, dersom du ønsker videre hjelp ift, tilbakefallsforebygging og psykiske vansker.

Hilsen en rusterapeut =)
Sitat av murloc Vis innlegg
Så om jeg innrømmer at jeg ikke er skikket til å føre bil så bør jeg få lov til det fordi jeg innrømmer det? Jeg ser bare ikke logikken.

Jeg kan gå med på at frivillig oppgjør med seg selv og rusproblemer kanskje burde få mildere reaksjoner. Men det endrer ikke at førekortet bør inndras for en stund.

Jeg leser ikke stort annet her på huset om hvor vanskelig det er å slutte med missbruk. Særlig over lang tid da det er fare for tilbakefall. Derfor må inndragelsesperioden reflektere dette.

At du velger å utsette andre for fare i mange år gjør meg bare mer overbevist om at du ikke skulle hatt lappen i første omgang. Å kjøre bil er ikke en rett.

At man må bevise seg ren for å få tilbake førerretten kan jo også fungere som en slags gulrot for å holde seg clean.

Fra Retningslinjer for fylkesmennene ved behandling av førerkortsaker. Min utheving.



KILDE

Det er selvsagt ikke bra at man vegrer seg for å søke hjelp i frykt for sanksjoner. Jeg antar disse retningslinjene er utformet av helsepersonell, noe i det minste noe av språket kan gi uttrykk for.
Vis hele sitatet...
Ikke missforstå meg, jeg mener ikke å legitimere eller bagatellisere kjøring under ruspåvirkning. Av alle ting jeg skammer meg over og angrer på at jeg har gjort ruset så er definitivt det å så ukritisk kjøre bil en av de, om ikke det høyeste, punktet på listen.

Mitt incentiv for å kommentere her er ikke å forsvare hva jeg har gjort eller påvirke deres mening rundt det. Jeg vet hva folk tenker om det, og jeg er forsåvidt enig. Grunnen til at jeg velger å være åpen om det her er at jeg mener dette er et viktig tema, og jeg må nesten dele mine erfaringer når det er som de danner utgangspunkt for mitt standpunkt. Det er dog ikke særlig relevant hva dere mener om meg eller lappen min, dette er fortid og dette er ikke diskusjonens kjerne.

Ditt (og forsåvidt samfunnet forøvrig) sitt standpunkt er helt legitimt og forståelig, rett skal være rett, likhet for loven osv.

Det jeg mener er ikke direkte i motsetning, det er heller en annen prioritering. Hva er viktigst, at det er så få som kjører ruset som mulig, eller at det praktiseres konsekvent og ufravikelig prinsipiell utøvelse av loven? De fleste som er i trådstarter sin situasjon - altså er såpass fungerende at sertifikat og profesjonell autorisasjon i utgangspunktet er ivaretatt - vil aldri oppsøke hjelp. Forutsatt at hjelpeapparatet faktisk fungerer så impliserer dette at for hver person som fjernes fra veiene gjennom hjelpeapparatet samtidig holder utallig mange flere utenfor det. Dette tilsier at det neppe er særlig kontroversielt å påstå at man faktisk kan foreta en avveining der man på den ene siden har "rett skal være rett", mens man på andre siden har "så få timer med ruskjøring i samfunnet som mulig".

Jeg mener ikke at man skal si "du får lov til å kjøre ruset", jeg mener heller at det ikke burde være noen automatikk rundt meldingen av dette. Ved å gå til personlig betalt psykolog fikk jeg ivaretatt taushetsplikten, og jeg hadde mulighet til å snakke om alt mulig, uten å måtte holde tilbake informasjon som at jeg kjørte ruset. Dette var uendelig stor hjelp for meg, enda det bare var sporadiske psykologtimer til over 1000,- timen. Jeg brukte flere titalls tusen på denne muligheten, og det er en av de største enkeltbidragene til at jeg til slutt kom i mål og ble rusfri. Det å (i praksis) bli tvunget til å måtte ta kampen alene gjør det uendelig mye vanskeligere å ta den. Er det ikke bedre at folk som ruser seg og kjører bil kan få hjelp til å slutte å ruse seg enn at de ikke skal kunne få hjelp i det hele tatt? I praksis er det jo stort sett folk som ikke var klar over konsekvensene som ender opp i TS' situasjon.

Når jeg jobbet som vekter i et strøk tungt belastet av narkomane fikk jeg instruks om at narkomane som ble tatt med litt heroin eller annet narkotikum på seg ikke skulle rapporteres til politiet. Det var rett og slett ikke ressurser til det. Samtidig kunne det på andre siden av byen være full razzia hos noen som ble tatt med en joint. Poenget her er bare det at "likhet for loven" er et begrep som på alle måter har en del nyanser.

Ville ikke da det mest naturlige stedet å åpne for litt nyanser være i saker som kan påvirke noe så livsfarlig som andelen av trafikkbildet som er ruspåvirket?

Husk at jeg ikke har noe annet overordnet mål enn deg, enda jeg har vært idiot før i tiden. Jeg ønsker ikke mindre enn deg å slippe å møte på folk som meg selv for et år siden i trafikken.

Sitat av Oshugon Vis innlegg
Hilsen en som har kjørt rundt ruset i årevis, hver dag, og mer enn gjerne skulle ha søkt hjelp for lenge siden om det ikke var for sanksjonene det ville implisert. Ikke lenge siden jeg begynte å kjøre nøktern, tenk hvor mange timer heroinstein sjåfør samfunnet hadde spart seg for om jeg ikke ble tvunget til å få ordnet opp selv.
Vis hele sitatet...
Tenk hvor mange timer samfunnet hadde vært tryggere hvis ikke folk som deg bare måtte ta et skudd heroin, sprit eller w/e før de slang seg bak rattet for å hente en pølse eller burger på nermeste esso, du blir ikke tvunget til å ordne opp i noe selv, men bra du har gitt deg mens leken er god.[/quote]

Det er utvilsomt dem som kjører i rus som bærer det hele og fulle ansvaret for at dem kjører under rus. Det har jeg aldri ment å bestride.

At narkomane bare ikke kjører bil, eller at narkomane bare ikke ruser seg for den saks skyld, hadde selvsagt vært det beste.

Men er det ikke bedre å forholde seg til hva som er faktum, heller enn hva som burde være faktum? Man har de fungerende narkomane, og det er vel utvilsomt disse som representerer personer i situasjonen til TS. Svaret til deg blir vel forøvrig mye av det samme som ovennevnt.

Det ideelle, slik jeg ser det, hadde vært et betinget system. Om man søkte hjelp så måtte man følge programmet, eller bli gjenstand for sanksjonene beskrevet i denne tråden. Fremfor å være en grunn til ikke å søke hjelp kunne de blitt brukt som et incentiv til ikke å fucke opp etter å ha gjort det..
Sist endret av Tøffetom; 25. september 2015 kl. 04:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Poenget med det jeg sakset fra retningslinjene for fylkesmenn var at selv om man ikke kjører i ruset tilstand så innebærer kronisk bruk at man er en dårligere sjåfør. Hvorvidt det stemmer eller ikke skal jeg ikke selv stå inne for. Men jeg antar det ikke bare tas fra løse luften.

Man mister altså ikke førerkortet fordi man kjører i ruset tilstand. Man mister det fordi som kronisk missbruker så er man nesten alltid påvirket til en viss grad. Igjen, ikke noe jeg skal stå inne for.

De samme retningslinjene tar også for seg f.eks epilepsi eller liknende sykdommer. Man kan fint bli regnet som ikke skikket med mindre man har vært fri for anfall så og så lenge. Men man søker da hjelp for epilepsien sin selv om man risikerer førerkortet?

Det er jo hevet over en hver tvil at dersom sanksjonene virke mot sin hensikt så må noe gjøres. Etter litt googling finner man mange saker om dette hvor folk sier at de nå ikke vil søke hjelp pga. sanksjonene. Målet er jo å få mindre ruspåvirket kjøring, ikke å straffe folk som sliter med avhengighet. Det fremstår som en vanskelig avveining ifht. samfunsvern og urettferdig straff for noen som søker hjelp for ett problem.

Men retningslinjene er også veldig klare på at selv om man i utgangspunktet mistet førerkort så kan man søke om å få det igjen. Dette kan man søke om når som helst og man får da en individuell vurdering.
Jeg kjenner til flere med epilepsi som ikke sier i fra til legen om at de har hatt anfall i frykt for å miste "lappen". Problemstillingen gjelder nok for de fleste som er i en slik situasjon.
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Jeg kjenner til flere med epilepsi som ikke sier i fra til legen om at de har hatt anfall i frykt for å miste "lappen". Problemstillingen gjelder nok for de fleste som er i en slik situasjon.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Direkte livsfarlige folk altså. Var ikke så lenge siden noen i Tromsø pløyde gjennom gågaten og drepte en person. Riktig nok sukkersyke, men sammenlignbart.
Ja, direkte livsfarlig, det har du helt rett i. Legene har et stort ansvar for å hindre at farlige sjåfører ferdes i trafikken. Jeg tror det kan være ulik praksis fra lege til lege. Noen er rett og slett redde for å ta opp dette temaet. Selv fikk jeg beskjed fra legen om at jeg ikke måtte kjøre bil da jeg fikk Cosylan hostesaft, selvsagt kjørte jeg ikke.
Klem fra Betty
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dette skal jo ikke skje da det kun skal varsles til politiet/arbeidsgiver dersom det er hare for liv og helse.
Sitat av mrepicbread Vis innlegg
Dette skal jo ikke skje da det kun skal varsles til politiet/arbeidsgiver dersom det er hare for liv og helse.
Vis hele sitatet...
Helsepersonell så som lege, psykiater osv. har meldeplikt til fylkesmannen hvis det dreier seg om rusproblemer.
Tap av førerkort, evt. konsekvenser på jobben og som foreldre er noe man må regne med.
Det må være bedre å være uføretrygdet og leve et trygt og normalt liv uten lappen, enn å leve med frykten for å få et epilepsianfall eller miste kontrollen pga rus i trafikken. Uføretrygd er heller ikke det eneste alternativet, det finnes deltidsjobber og andre muligheter selv om man har noen laster.
"Problemet" i slike tilfeller, enten det gjelder førerretten, autorisasjon som helsepersonell eller andre jobber som stiller krav til vandel og edruelighet er for så vidt forståelig; konsekvensene av å søke hjelp kan være store, og dette kan medføre at enkelte ikke søker hjelp.

Og da er det lett å argumentere med at rusmisbruk burde være en privatsak, så lenge det ikke går ut over jobben eller du kjører ruset. Sannsynligvis vil mange, spesielt her på freak, juble hvis man endret lovverket og rutinene slik at det ikke gikk melding til fylkeslegen om en sykepleier valgte å la seg behandle for sitt rusmisbruk.

Men, så har det seg slik at din psykiske helse og forhold til rus desverre ikke er en privatsak i alle tilfeller. For helsepersonell handler dette ikke bare om faren for at man stjeler medisiner, men også om at feil i jobben i verste fall kan drepe et menneske. Det er åpenbart for de fleste at det må stilles strengere krav til helsepersonell enn til en kassamedarbeider på Rimi, og at samfunnet må ha anledning til å iverksette tiltak i situasjoner hvor det kan være tvil om skikkethet til å utføre arbeidet.

Det er nok flere rusmisbrukere enn man liker å tro i helsevesenet, og som oftest går det bra. Men det vil være et usikkerhetsmoment; klarer vedkommende å styre sitt misbruk? Selv om man ikke ruser seg før, eller på, jobb, så kan misbruket fortsatt få konsekvenser. Enten man er bakfull, sliter med abstinenser, eller bare har en dårlig dag hvor man må kjempe mot lysten på rus tar det fokus bort fra jobben man skal utføre.
Jeg kjenner selv flere misbrukere som i lang tid kontrollerte sitt misbruk (vi snakker her om 20-30 år), før det brått aksellererte over i ukontrollerte former. Noen av disse har siden blitt rusfrie, men selv etter flere år forteller de om den daglige kampen mot avhengigheten.

Til syvende og sist ender dette opp som en avveining mellom privatliv og samfunnsmessige hensyn, og i dette tilfellet lander jeg på at det samfunnsmessige hensynet må gå foran. Det er ikke til å komme utenom at det legger en ekstra byrde til den personlige belastningen rusmisbruk medfører, men det ansvar man kan ha som helsepersonell er så stort og kritisk at jeg mener det må være slik. Rett og slett føre var-prinsipper.
Dog bør systemet være fleksibelt nok til å håndtere enkeltmenneskene oppe i det hele, og det må være muligheter til å kunne fortsette å jobbe med det man kan. Likevel kan man ikke forvente å komme tilbake til de samme arbeidsoppgaver som tidligere; helt ærlig - hadde du følt deg trygg om du visste at hjertekirugen din var en nylig tørrlagt alkoholiker?

TS: Beklager at jeg ikke kan støtte deg i ditt ønske om at fylkeslege/arbeidsgiver ikke underettes om ditt rusproblem, men jeg håper virkelig at de ser at du ønsker å ta tak i dette og fortsette den innsatsen du gjør. Forhåpentligvis vil dere sammen kunne finne en løsning hvor du fortsatt har en jobb du føler er meningsfylt. Desverre ser det ut til at du virkelig har sett baksiden av medaljen, og kanskje kan din historie føre til at andre tenker seg om en ekstra gang før de hopper på karusellen.