Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 9279
Jeg handler et preparat på nettet(Imovane, det er IKKE narkotikaklassifisert)men har plutselig opplevd en serie med toll-stopp etter hverandre.Hvilket er ganske kjipt,etter som dette her har gått fint igjennom i minst 5 år.

Noen som selger hevder de sender med x-ray sikker pakning,og at dette vil være helt sikkert.Men har det noe å si?Om de bestemmer seg for å åpne en pakke,gjør de det jo uansett,eller?
Jeg lurer også på om dette med at de plutselig stopper annenhver pakke,er rent tilfeldig,eller om det er økt kontroll.

En annen ting er om de kjenner igjen konvoluttene etter at de snappet pakken første gang.
Fryktelig trasig situasjon..Jeg trenger denne medisinen..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Om en pakke kommer inn og de ikke får sett innholdet kan du være rimelig sikker på at pakken blir åpnet for ekstra kontroll.
Det er økt kontroll, de siste årene har all legal high og RC handling på nett økt så mye at myndighetene måtte roe ned hysteriske foreldre og forhindre flere darwin-award forsøk med å utvide kontroll og starte med innenlandskontroll av post på en stor skala.
Takk for info!Jeg tenkte akkurat det samme angående x-ray pakke.Det ville vært for enkelt om det var så lett å komme unna..
Mine forsendelser har dog vært utrolig godt pakket,og siden jeg bare bestiller svært små mengder om gangen,er pakkene flate som pannekaker.Det er noen ganger virkelig vanskelig å se en antydning til at dette ikke er mer enn et brev fra tante Olga i Spania..

Sjekker de virkelig brev også?Det er jo millioner av brev i omløp inn til landet?
Umulig å vite helt sikkert, men regner med at mye av kontrollen foregår automatisk. Altså at pakkene går igjennom et røntgen kamera med noen form for mønstergjennkjenning. Piller som ligger i brett blir nesten alltid stoppet, mens knuste piller/pulver og piller i sylindere så og si aldri blir stoppet.
Om du trenger denne medisinen bør det være null problem å få det av fastlegen din. Og om det skulle være et problem så bytter du fastlege
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Om du trenger denne medisinen bør det være null problem å få det av fastlegen din. Og om det skulle være et problem så bytter du fastlege
Vis hele sitatet...
Har byttet mange ggr..men legene er under et enormt press fra helsetilsynet,og det er såvidt de skriver ut dette her lenger.
Den ene legen min ble fratatt retten til å skrive ut b-prep pga for mange utskrevne resepter til sine pasienter.Jeg vet om 2 til som led samme skjebne..Snakker med venner og bekjente,og de rapporterer om akkurat det samme;så og si null utgitte resepter på slike ting.
Ikke rart at utenlandshandelen øker..

Har også lurt på om de scanner pakkene..men det er likevel umulig for dem å ta unna den enorme mengden skulle jeg tro?
Det er ikke umulig at du er ilagt en postsperre for utenlands post om dem har stoppet flere brev/pakker.
Sist endret av Husaberg; 20. mai 2015 kl. 17:24.
Jeg skjønner godt at du forsøker å importere, men støtter Husaberg i at du kanskje har havnet på en liste, eventuelt at stedet du handler fra er på en liste.
Forsøk å handle et annet sted, hvis du kan, og hvis du ikke får bot eller trøbbel.
Det har faktisk blitt meget vanskelig å få medisinen man trenger mot smerter eller søvnløshet hos leger. De gir deg helst Paracet eller noen c preparater som ikke virker, eller sløver deg så mye at man ikke kan jobbe eller tenke eller noe som man går opp 30 kilo i vekt av.(Nozinan, Valergan, Lyrica).
Litt synd at byråkrater i helsedirektoratet eller hvem som har strammet inn på legenes forskrivningspraksis, skal gjøre slik at mennesker som trenger medisin, må gjøre noe ulovlig for å ha det levelig.
Sitat av Husaberg Vis innlegg
Det er ikke umulig at du er ilagt en postsperre for utenlands post om dem har stoppet flere brev/pakker.
Vis hele sitatet...
Det kan være..men selv med navnet mitt flagget,må de jo scanne inn pakken for å sette den opp mot mitt navn om det er registrert...Og det er nettopp hvor mange pakker det er mulig å scanne i en slik flylast som kommer feks..
Akkurat nå skulle jeg ønske jeg var en insider i tollvesenet og kunne se hva som egentlig foregår,og dermed vurdert situasjonen bedre..
All post registreres automatisk, for å se hvor brevene skal.
Så minimal utfordring for de å scanne navn og full adresse samtidig, for å se om en person er svartelistet eller ikke.
Sitat av doctor Vis innlegg
Jeg skjønner godt at du forsøker å importere, men støtter Husaberg i at du kanskje har havnet på en liste, eventuelt at stedet du handler fra er på en liste.
Forsøk å handle et annet sted, hvis du kan, og hvis du ikke får bot eller trøbbel.
Det har faktisk blitt meget vanskelig å få medisinen man trenger mot smerter eller søvnløshet hos leger. De gir deg helst Paracet eller noen c preparater som ikke virker, eller sløver deg så mye at man ikke kan jobbe eller tenke eller noe som man går opp 30 kilo i vekt av.(Nozinan, Valergan, Lyrica).
Litt synd at byråkrater i helsedirektoratet eller hvem som har strammet inn på legenes forskrivningspraksis, skal gjøre slik at mennesker som trenger medisin, må gjøre noe ulovlig for å ha det levelig.
Vis hele sitatet...
Jeg er hjertens enig..Jeg har blitt tilbudt alt en kan tenke seg av c-prep.Inkludert melatonin.Som jeg faktisk tar litt av,men det henger veldig igjen dagen etter.Det gjør Vallergan også,dessuten hjelper ingen av delene egentlig.Nozinan fikk jeg et svært akutt og alvorlig blodtrykksfall av,og hadde jeg ikke vært på sykehus da det hendte,så kunne det blitt livstruende.

Det er to steder jeg handler fra.
-Et firma jeg har brukt i 5 år.Bunnsolid firma.Konvolutten er ikke merket med avsender,så dersom de har registrert noe,er det fordi konvoluttene er gjenkjennelige over tid.Det kan nesten ikke være mulig,i strømmen av like konvolutter og en uendelig strøm av import..(?)

Har et firma til å handle fra.Men nå ble jeg faktisk skikkelig nervøs og dårlig.Etter to brev fra tollen med kort tids mellomrom blir en aldri så lite shaky..
Jeg må se etter en innenlands kilde,men aner ikke hvordan jeg skal finne noe slikt.

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
All post registreres automatisk, for å se hvor brevene skal.
Så minimal utfordring for de å scanne navn og full adresse samtidig, for å se om en person er svartelistet eller ikke.
Vis hele sitatet...
hmmm..men jeg handler mye annet på nettet.Mye kosmetikk etc.Små pakker av alt annet,men intet blir stoppet..med mindre det skjer fra nå av selvsagt..
Sist endret av Vikingprincess; 20. mai 2015 kl. 18:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Vikingprincess Vis innlegg
Det kan være..men selv med navnet mitt flagget,må de jo scanne inn pakken for å sette den opp mot mitt navn om det er registrert.
Vis hele sitatet...
Og akkurat det er både enkelt og gjøres veldig fort. Før i tiden var det mennesker som sorterte post, nå brukes maskiner. Hundrevis av pakker i minuttet? Neppe noe store problemer. Kommer det tusen pakker i minuttet? Vel, da slenger man opp ti til maskiner. Og når maskinen leser adressen er det null problem å se om denne er på den listen som sier at "skal sjekkes manuelt", og da dytte den inn i en passende kasse for slikt.

De bruker OCR-systemer for dette. Nå vet jeg ikke hvor kjapt de har fått lesehastigheten opp, men for ~20 år siden var hastigheten på å lese vanlige strekkoder ~100 i sekundet på dyre lesere. Nå får du lesere som tar 2500 strekkoder i sekundet under tusenlappen. I takt med utviklingen av hvor mye som blir sendt, utvikler selvfølgelig det apparatet som skal behandle pakkene seg også.
Jeg er usikker på lovene rundt import av Imovane eller andre medisiner, men det sies at hvis medisinen selges uten resept i landet man kjøper fra, og det er et EØS land, så skal det være lov til å importere til 3 måneders eget forbruk. Da må det foreligge dokumentasjon fra firmaet som man har bestilt dette fra, at det selges over disk uten resept (slik jeg har forstått dette). Dog så har jeg ikke sett noen steder hva slags medisiner som man kan importere, og hva man ikke kan importere, og grunnen til det, er vel at man ikke vil at folk kjøper medisiner i utlandet.
Når jeg er i Spania så kjøper jeg alltid imovane reseptfritt på apoteket.
Hvis noen du kjenner skal eller befinner seg der så kan du jo be dem sende deg imovane i privatpost.
Tror ikke du klarer å trikse på noen som helst måte med røntgenmaskinen til tollvesenet.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Og akkurat det er både enkelt og gjøres veldig fort. Før i tiden var det mennesker som sorterte post, nå brukes maskiner. Hundrevis av pakker i minuttet? Neppe noe store problemer. Kommer det tusen pakker i minuttet? Vel, da slenger man opp ti til maskiner. Og når maskinen leser adressen er det null problem å se om denne er på den listen som sier at "skal sjekkes manuelt", og da dytte den inn i en passende kasse for slikt.

De bruker OCR-systemer for dette. Nå vet jeg ikke hvor kjapt de har fått lesehastigheten opp, men for ~20 år siden var hastigheten på å lese vanlige strekkoder ~100 i sekundet på dyre lesere. Nå får du lesere som tar 2500 strekkoder i sekundet under tusenlappen. I takt med utviklingen av hvor mye som blir sendt, utvikler selvfølgelig det apparatet som skal behandle pakkene seg også.
Vis hele sitatet...
..følger deg på dette..
men for noen år siden ble jeg stoppet da jeg prøvde å kjøpe et annet medikament(ikke imovane og ikke narkotika),og fikk brev.Allerede den gangen kunne de jo da ha flagget navnet mitt.Men etter dette har jeg fått igjennom alle pakkene jeg har bestillt.
Både imovane og alt mulig av kosmetikk.Ikke alt av det hadde avsender.Og om de virkelig så på navnet mitt,så skulle konvoluttene vært merket"åpnet av tollen",før de kom til meg.Noe slikt har ikke hendt,og jeg handler myyye!
Jeg ble stoppet i februar med imovane nå,men har fått igjennom et par pakker etter dette,inntil jeg ble stoppet i forrige uke.Så fra februar til mai har jeg hatt klar kyst,for å si det sånn..

Sitat av doctor Vis innlegg
Jeg er usikker på lovene rundt import av Imovane eller andre medisiner, men det sies at hvis medisinen selges uten resept i landet man kjøper fra, og det er et EØS land, så skal det være lov til å importere til 3 måneders eget forbruk. Da må det foreligge dokumentasjon fra firmaet som man har bestilt dette fra, at det selges over disk uten resept (slik jeg har forstått dette). Dog så har jeg ikke sett noen steder hva slags medisiner som man kan importere, og hva man ikke kan importere, og grunnen til det, er vel at man ikke vil at folk kjøper medisiner i utlandet.
Vis hele sitatet...
Det stemmer det du sier,og det gjelder imovane siden dette ikke er narkotikaklassifisert.Problemet er at lovverket er under konstruksjon,så det ble endel svevende svar både fra tollvesenet og legemiddeltilsynet da jeg gjorde en grundig forespørsel.På den ene siden sies det at resept må foreligge etc,og godkjent legemiddelfirma.På den annen side er det ikke definert HVA som er et godkjent firma eller ikke pr idag.Konklusjonen fra legemiddeltilsynet ble slik(og jeg har det skriftlig):"Det er opp til hver toller hva vedkommende lar passere eller ikke".Det er litt av et svar kan en si.Desto mer frustrerende å bli stoppet nå.Nytter ikke å argumentere tror jeg.Det er waste of time.
Sist endret av Vikingprincess; 20. mai 2015 kl. 19:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Juridisk hjelper 😁
5 0
Mulig immovane ikke er klassifisert som narkotika, men er et b preparat så man kan ikke som privatperson importere. Tror også du maks kan ta inn b preparat for en mnd, og de må være foreskrevet av lege, ikke kjøpt reseptfritt. Må ha navn og nummer på pakka altså. Ca 95% sikker på dette, sjekk tollvesenet sider angående legemidler.
Imovane er et b-prep og du ha resept for å få dette tilsendt, ha det i lomma, i blodet eller på nattbordet lovlig.
Blir det stoppet blir du spurt om resept, er du skikkelig uheldig kan du få razzia.

Jeg anbefaler deg, om du er blodhekta på imovane og gå til lege å fortelle at du trenger hjelp til nedtrapping.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Om en pakke kommer inn og de ikke får sett innholdet kan du være rimelig sikker på at pakken blir åpnet for ekstra kontroll.
Vis hele sitatet...
Selvsagt, men det er jo mulig å pakke ting på en slik måte at det ser ut som noe annet enn det det egentlig er på et röntgenbilde. Det er vel heller snakk om å kamuflere det for tollerne enn å fôre pakka med bly?
Sist endret av Myoxocephalus; 25. mai 2015 kl. 09:04. Grunn: typo
Jeg vil ikke si jeg er blodhekta,jeg bruker ca 1 pr dag,og når ikke legen vil gi meg det..vel,da tar jeg saken i egne hender..
Jeg har selvsagt forsøkt å slutte,men store spenninger og mye angst gjør det umulig..Vi er alle nødt til å sove.That the way it is.

Noen som vet hvordan tollen på svenskegrensen er ifht feks England?Da jeg begynnte å kjøpe dette i sin tid,fikk jeg alltid høre at det stort sett var trygt å handle fra Sverige.Jeg ble aldri stoppet,hverken derfra eller andre steder.
I Sverige er det mer åpenhet,og kilder til innenlandshandel er lett å få tak i.
Problemet er at jeg jo befinner meg på feil side av svenskegrensen..
Sist endret av Vikingprincess; 25. mai 2015 kl. 14:56.
Jeg ville absolutt ikke gått til legen og sagt jeg trenger hjelp til å slutte med noe som i bunn og grunn ikke er særlig skadelig. Da risiskerer man å få C preparater for alle problemer resten av livet, og paracet mot prolaps er ikke særlig virkningsfullt. Problemet ligger i at man som menneske ønsker å fungere i hverdagen, uten angst eller for mye vondt, og med det nye strenge regime på medisiner, så ender man opp med å løse problemene selv.
Be de pakke pillene i kosttilskudd bokser da?
Sitat av doctor Vis innlegg
Jeg ville absolutt ikke gått til legen og sagt jeg trenger hjelp til å slutte med noe som i bunn og grunn ikke er særlig skadelig. Da risiskerer man å få C preparater for alle problemer resten av livet, og paracet mot prolaps er ikke særlig virkningsfullt. Problemet ligger i at man som menneske ønsker å fungere i hverdagen, uten angst eller for mye vondt, og med det nye strenge regime på medisiner, så ender man opp med å løse problemene selv.
Vis hele sitatet...
Så sant Doctor!Det er veldig klokt det du sier.Jeg har ikke tenkt å blande inn leger i dette overhodet.Jeg har kjørt mitt eget løp i 5 år,og det har som sagt gått svært bra.Det har vært en vidunderlig frihet å få heve seg over dette hysteriet,denne arrogansen,dette grenseløse overformynderiet det er fra helsetilsynets side,over mennesker som trenger hjelp til å fungere.

Her er det snakk om en innsovningstabelett,men 4 timers virketid.Riktignok et b-preparat,men ikke noe å lage ramaskrik over etter min mening.

Sitat av nikita Vis innlegg
Be de pakke pillene i kosttilskudd bokser da?
Vis hele sitatet...
Vet ikke om det hjelper..Tror ikke de yter slik service,da dette er store firma,som kan selge til hvem som helst i verden...så lenge de ikke bor i Norge..
Dette er HELT sant.Det er ingen land som har slike tollrestriksjoner som jeg vet om.Erfarte også til å begynne med at mange firma ikke ville selge til Norge overhodet,nettopp av denne grunn.

En boks er større enn et brev dessuten,og har mye større sjangser til å bli plukket opp,slik jeg forstår det.
Sist endret av Vikingprincess; 28. mai 2015 kl. 13:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har du da fått bot de gangene tollvesenet har funnet brevene?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Duddi Vis innlegg
Har du da fått bot de gangene tollvesenet har funnet brevene?
Vis hele sitatet...
Nei,ingen bot.Kun det brevet der de krever resept eller den blir sendt tilbake osv.
Kontrollen er ikke økt, men de kjenner igjen sendingene. Alt av legemidler vil bli sendt i retur uten konsekvens, men om man bestiller noe som er klassifisert som narkotika vil man få problemer.
Sitat av mdmafreak Vis innlegg
Kontrollen er ikke økt, men de kjenner igjen sendingene. Alt av legemidler vil bli sendt i retur uten konsekvens, men om man bestiller noe som er klassifisert som narkotika vil man få problemer.
Vis hele sitatet...
Noe blir åpnet av tollen,merket som åpnet,men sendt til meg likevel.Så her er det mye tilfeldig ser det ut til.