Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3008
Jeg syns det høres veldig spennende ut med temperaturovervåkning, muligheten til å styre ting i hjemmet via internett og sånt. Nå bor jeg endelig sånn at jeg kan styre som jeg vil og har dermed lyst til å prøve meg frem med noen sånne prosjekter. Problemet er at jeg har veldig lite peiling.

Jeg har hørt veldig mye om Arduino, også kom jeg over Tessel.io her en dag. Men jeg vet ikke hva som egner seg?

Er det noen som har noen tips/erfaringer å dele med en nybegynner?
Heisann,
Tenkte med en gang Arduino da jeg leste overskriften. Mye artige muligheter her, og vanvittig enkelt. Lag deg en alarm, temperaturstyring, og alt annet som må friste.

Nå har jeg ikke sjekket nettsiden du linker til, men kan fortsatt si sikkert at det lønner seg å bestille fra utlandet.
Hobbyking.com har en god del Arduino-saker, og koster veldig lite. Frakten tar som regel 10-20 dager tho, så om du vil ha det kjapt er det kanskje bedre med ebay.

Begynn med å kjøpe et brett, som feks Arduino Uno R3, og programmer LEDs/etc. Du lærer fort derifra.

Have fun!
Sikkerhetsklarert
Arduino er veldi kurant til sitt bruk. Hjemmeautomasjon vet jeg ikke helt.. Den kan vha ethernet shield til en viss grad styres fra nett, sende sensor verdier osv, men jeg ville heller begynt med ferdig løsninger, og heller brukt tiden på å tilpasse regler/scenarioer etc..

Google etter homeseer, tellstick (med switchking), eventghost.

Edit, sjekk denne: http://www.bwired.nl/
Enkel hjemmeautomasjon gjør du enklest med systemer som telldus og tilhørende sensorer og strømbrytere fra f.eks. nexa. Du får det på clas ohlson.
Å koble til hjemmet ditt på Internett er etter personlig mening det dummeste du kan gjøre. Skal ikke mye til for at noen plutselig føler for å gjøre hjemmet ditt ganske kaldt, eller pumpe hetebølger inn i huset ditt...
Det går en grense på hva man bør ha koblet til på nettet :P
Om du først vil kunne koble til med telefon eller noe, så anbefaler jeg deg heller å bruke Bluetooth, sånn at rekkevidden vertfall er litt limited...
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Å koble til hjemmet ditt på Internett er etter personlig mening det dummeste du kan gjøre. Skal ikke mye til for at noen plutselig føler for å gjøre hjemmet ditt ganske kaldt, eller pumpe hetebølger inn i huset ditt...
Det går en grense på hva man bør ha koblet til på nettet :P
Om du først vil kunne koble til med telefon eller noe, så anbefaler jeg deg heller å bruke Bluetooth, sånn at rekkevidden vertfall er litt limited...
Vis hele sitatet...
Videoovervåking via Bluetooth? Styre varmen med bluetooth...?

Får å koble huset opp mot Internett må du selvfølgelig ta noen forehåndsregler, jeg synes det er Internett hus er genialt!

Prøv å koble opp huset til Google Now elns, så kan du si "Skru huset til 20grader" osv. Genialt!
Sist endret av DenNorskeste; 6. oktober 2013 kl. 14:45.
Sitat av feddiriko Vis innlegg
Videoovervåking via Bluetooth? Styre varmen med bluetooth...?

Får å koble huset opp mot Internett må du selvfølgelig ta noen forehåndsregler, jeg synes det er Internett hus er genialt!
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke videoovervåking funker via bluetooth, men varmestyring kan jo være bluetooth... og så kan man sette opp f.eks. hvilken tid du ønsker hvilken temperatur

Jaja, greit nok at du tar noen forhåndsregler, men så lenge huset er på nett, så skal det lite til for at noen plutselig føler for å tukle med det, selv om du har en suveren brannmur osv. all kode er gjennomtrengelig, det handler bare om å finne veien igjennom muren
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Kanskje ikke videoovervåking funker via bluetooth, men varmestyring kan jo være bluetooth... og så kan man sette opp f.eks. hvilken tid du ønsker hvilken temperatur

Jaja, greit nok at du tar noen forhåndsregler, men så lenge huset er på nett, så skal det lite til for at noen plutselig føler for å tukle med det, selv om du har en suveren brannmur osv. all kode er gjennomtrengelig, det handler bare om å finne veien igjennom muren
Vis hele sitatet...
Alt går via nett idag: klokker, mobiler, tver, biler, skoler, de største srbeidsplassene, you name it, og hus er det neste. Hvor ofte hører du om at en skole er blitt tatt over av hackere? Det er ikke 100% sikkert, langt ifra, men vi kan vel ikke gå tilbake til samme generasjon av teknologier som vi hadde for 10år siden?
Internett er kommet for å bli, og de fleste nybygg styres av denne teknologien.
Sitat av feddiriko Vis innlegg
Alt går via nett idag: klokker, mobiler, tver, biler, skoler, de største srbeidsplassene, you name it, og hus er det neste. Hvor ofte hører du om at en skole er blitt tatt over av hackere? Det er ikke 100% sikkert, langt ifra, men vi kan vel ikke gå tilbake til samme generasjon av teknologier som vi hadde for 10år siden?
Internett er kommet for å bli, og de fleste nybygg styres av denne teknologien.
Vis hele sitatet...
Og hvor ofte tror du man hører om at noen av de største selskapene i verden blir tatt over av hackere? jo ganske ofte....
Har du sett på den videoen som var på VG tidligere om hvordan biler blir mer og mer koblet opp mot nett? og at ved hacking kunna de ta bort bilens viktigste funksjoner som ratt, brems og gas....
Det samme gjelder hus... det handler ikke om å gå tilbake til eldre teknologi, det handler om å bruke vett. Internett er kommet for å bli, jeg er enig i det, men hvorfor øke omfanget av muligheter til de som utnytter internettet?
Ikke nok med identitets tyveri lenger, nå kan de r**kjøre deg på andre måter også.
Det er en begrensning på hva Internett burde bli brukt til da det er så åpent.
Om du kan koble deg til, så kan andre koble seg til, sånn fungerer Internett.
Jeg skjønner hva du mener med å ikke stoppe en evolusjon innen teknologi, men jeg tror fremdeles man skal være forsiktig med hva man faktisk bruker ett så åpent nettverk til. Nettvett!
Less is more.
Tenk heller igjennom grundig hva det kan lønne seg å automatisere.
Det enkleste er ofte det beste og krever lite investeringer og gir god avkastning.
Ventilasjon, energisparing, belysning.
Gjør det slik at huset klarer å overleve best mulig på egen hånd.
Finn en god bok om energisparing og les den grundig.
www.sension.no med dette kan du styre alt du vil. Lys, varme, varempumpe, lyd\bilde, overvåking, ingangsdør osv. Bare fantasien som setter grenser. Eneste minuset er at den minste boksern koser 15k ut fra leverandør og så kommer alt av utstyr den kobler seg til utenom.
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Å koble til hjemmet ditt på Internett er etter personlig mening det dummeste du kan gjøre. Skal ikke mye til for at noen plutselig føler for å gjøre hjemmet ditt ganske kaldt, eller pumpe hetebølger inn i huset ditt...
Det går en grense på hva man bør ha koblet til på nettet :P
Vis hele sitatet...
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Jaja, greit nok at du tar noen forhåndsregler, men så lenge huset er på nett, så skal det lite til for at noen plutselig føler for å tukle med det, selv om du har en suveren brannmur osv. all kode er gjennomtrengelig, det handler bare om å finne veien igjennom muren
Vis hele sitatet...
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Og hvor ofte tror du man hører om at noen av de største selskapene i verden blir tatt over av hackere? jo ganske ofte....
Har du sett på den videoen som var på VG tidligere om hvordan biler blir mer og mer koblet opp mot nett? og at ved hacking kunna de ta bort bilens viktigste funksjoner som ratt, brems og gas....
Det samme gjelder hus... det handler ikke om å gå tilbake til eldre teknologi, det handler om å bruke vett. Internett er kommet for å bli, jeg er enig i det, men hvorfor øke omfanget av muligheter til de som utnytter internettet?
Ikke nok med identitets tyveri lenger, nå kan de r**kjøre deg på andre måter også.
Det er en begrensning på hva Internett burde bli brukt til da det er så åpent.
Om du kan koble deg til, så kan andre koble seg til, sånn fungerer Internett.
Jeg skjønner hva du mener med å ikke stoppe en evolusjon innen teknologi, men jeg tror fremdeles man skal være forsiktig med hva man faktisk bruker ett så åpent nettverk til. Nettvett!
Vis hele sitatet...
PCen din er på nett, kan det bli farligere enn det? Her kan hackere få tilgang til mail, webkamera og dokumenter. Men du synes det er mer bekymringsverdig at hackere kan skru av og på varmepumpa di? Før du begynner å bekymre deg for om det er mulig å hacke noens hjemmeautomasjonssystem, så kanskje du bør spørre deg om hvorfor noen skulle gidde det? Det er absolutt ingen sammenheng mellom store firmaer som blir hacket, og din trådløse lysbryter. Hvorfor øke omfanget av muligheter til de som utnytter internett? Er det en spøk? Så et ideelt teknologisk fremskritt for deg er færre ting koblet til internett?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Så et ideelt teknologisk fremskritt for deg er færre ting koblet til internett?
Vis hele sitatet...
Sikkerhetsmessig? Utvilsomt.

Men det er ei vurdering ein må gjere sjølv. Sikrer en ting litt, og bruker ikkje-standard løsninger er det ganske trygt. For mange av angrepa i dag er automatiserte angrep, som ser etter mange mål, ikkje mål med høg verdi. I tillegg kan jo enkelte sanity checks, som timeout på kommandoer hjelpe (t.d. maks flippe tilstanden til varmepumpa tre ganger per time).
Mye svar her nå Mye å lese gjennom. Ser absolutt at fjernstyring har sine problemer rundt sikkerhet, men var hovedsaklig overvåkning av temperatur jeg så for meg som første prosjekt.

Noen som har erfaring med Arduino og Johnny-Five? Ellers så virker Tessel litt enklere å komme i gang med, dumt det er endel måneder til det leveres.
Det kan ordnes lett med arduino Evt. sette opp en liten side som konstant er koblet opp mot arduinoen din med et termometer, så kan du bare se på siden hva temperaturen er hjemme hos deg
Sitat av Yochi Vis innlegg
Mye svar her nå Mye å lese gjennom. Ser absolutt at fjernstyring har sine problemer rundt sikkerhet, men var hovedsaklig overvåkning av temperatur jeg så for meg som første prosjekt.

Noen som har erfaring med Arduino og Johnny-Five? Ellers så virker Tessel litt enklere å komme i gang med, dumt det er endel måneder til det leveres.
Vis hele sitatet...
Har ingen erfaring fra det, annet enn litt googling da jeg tenker å leke litt med dette selv. Jeg kom over en nettside, mener dette tilhører Arduino, som tillater brukere å sette opp deres ethernet-shield mot egen konto, slik at man kan logge inn og opprette eget brukerpanel og styre dette fra hvorsomhelst.
Tror dette var gratis også - uten at jeg er sikker på detaljene i farta. Google litt, Arduino home automation.

Grunnen til at jeg nevnte Arduino i forrige post var med tanke på pris (typ 500kr for flere stasjoner rundtom i huset), og at det er et artig prosjekt imo.

Keep us updated