Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 8390
Hei.

Som tittelen sier, så orker jeg ingenting lenger. Absolutt alt er en pest og plage. Sliter med å være våken en hel dag, eller klare å stå opp tidlig.

Har hatt 2 års pause fra skolen, det funket bra. Jobbet på en arbeidsplass som var rolig og ikke trengte mye arbeidskraft, jeg startet også sent, så jeg slapp og stå opp tidlig.

Men nå har jeg startet på videregående igjen, og merker at jeg rett og slett ikke orker mer. Sliter med å stå opp, sliter med å holde meg våken. Sliter med å hele tatt orke å følge med eller skrive. Har ikke hatt gym en gang, de siste 5-6 ukene. Flere ganger jeg bare må bli hjemme, for jeg vet jeg ikke har energi nok til hele skoledagen.

Føler meg rett og slett helt på trynet; har sluttet å trene, sluttet å være med venner. Ga opp først lappen på moped, så bil. Har rett og slett ikke energi til det.

Da kommer selve spørsmålet;er dette rusen sin skyld?

Har nå røyket tjall hver dag de siste 5 årene, blant andre rusmidler ny og ned.
Jeg merker jo så klart at jeg har blitt en sleten type, men det er da måter på.

Så ja, er dette hasjen sin feil? Andre som har det som dette? Eller kan det være en annen helsemessig grunn for at jeg er sånn ?
Sover du nok?
har noen råd som har hjulpet meg og flere:

  • Kutt ut hasjen. Det kan føles kjedelig og deprimerende i noen dager til noen uker, men jeg lover deg at du kommer til å føle deg heftig bra etter hvert! For meg høres det ikke ut som om det skader å prøve i ditt tilfelle
  • Finn noe å drive med. Hvis du ikke gjør noen ting kommer du bare til å tenke på hasj.
  • Spiser du mye dritt? Spis sunnere.
  • Drikk kaffe. Har hjulpet meg med å slutte å røyke.


Lykke til.
Sist endret av Quasar; 10. oktober 2013 kl. 10:39.
Rus er en substitutt for et tomrom i livet. Det er en midlertidig løsning på noe dypereliggende. Finn ut av det dypereliggende så flytter du deg framover igjen.

Hva er ditt mål i livet?
Sist endret av Taurean; 10. oktober 2013 kl. 10:39.
Quasar har veldig gode poeng. I tillegg tror jeg å sette mål og ambisjoner som du kan strekke deg etter vil hjelpe på å komme i en rutine med arbeid og livslyst. Har merket selv hvordan det å være avhengig av noe tar for mye tid og gjør andre ting kjedelig.
Husker jeg alltid slet med å holde meg våken under skoledagene da jeg gikk på ungdomsskolen og vgs. Karakterene ble dårlige hvert år, helt til jeg tok vettet til meg og startet med kaffe! Kaffe gir ikke meg energi men det hindrer meg fra å være trøtt, som gjør meg mye mer mottagelig for læring.

Holder meg til hasjen, da jeg bare bruker det 1 gang i måneden maks.
Ja - det kan være dette skjer pga. at du ruser deg mye. Det kan også være at du er syk, eller det kan være en kombinasjon av flere ting. Prøv å rus deg mindre, spis sunt, legg deg tidligere og pass på å få nok søvn hver natt.
Dersom dette ikke gir resultater så burde du vurdere å oppsøke legehjelp.
Sitat av Grass Vis innlegg
Hei.

Som tittelen sier, så orker jeg ingenting lenger. Absolutt alt er en pest og plage. Sliter med å være våken en hel dag, eller klare å stå opp tidlig.

Har hatt 2 års pause fra skolen, det funket bra. Jobbet på en arbeidsplass som var rolig og ikke trengte mye arbeidskraft, jeg startet også sent, så jeg slapp og stå opp tidlig.

Men nå har jeg startet på videregående igjen, og merker at jeg rett og slett ikke orker mer. Sliter med å stå opp, sliter med å holde meg våken. Sliter med å hele tatt orke å følge med eller skrive. Har ikke hatt gym en gang, de siste 5-6 ukene. Flere ganger jeg bare må bli hjemme, for jeg vet jeg ikke har energi nok til hele skoledagen.

Føler meg rett og slett helt på trynet; har sluttet å trene, sluttet å være med venner. Ga opp først lappen på moped, så bil. Har rett og slett ikke energi til det.

Da kommer selve spørsmålet;er dette rusen sin skyld?

Har nå røyket tjall hver dag de siste 5 årene, blant andre rusmidler ny og ned.
Jeg merker jo så klart at jeg har blitt en sleten type, men det er da måter på.

Så ja, er dette hasjen sin feil? Andre som har det som dette? Eller kan det være en annen helsemessig grunn for at jeg er sånn ?
Vis hele sitatet...
For det første tar det tid å komme inn i rutiner igjen, spesielt om man ikke er motivert, da tenker jeg mest på skolen. Når du har hatt to år med avslapping, stå opp sent osv er det en omstilling å måtte stå opp tidlig og være våken.

Begynn å trene igjen, i det minste delta i gymtimene. Forskning viser at bare det å gå i 10 minutter (til skolen F.eks.) hjelper utrolig mye på konsentrasjonen og følelsen av å være våken hele dagen, i tillegg hjelper en god og sunn frokost og lunsj. Om du tar bussen hele veien til skolen kan du hoppe av 10 minutter før slik at du får beveget deg litt, gå også ut i friminuttene og trekk frisk luft.

Å ikke fullføre mål man har satt seg kan være psykisk tungt, man får en følelse av at man ikke får til noe, til og med det man vil får man ikke til, og det er fort gjort for noen å havne i en ond sirkel av "jeg får ikke til uansett så hva er vitsen". Få opp energinivået og fullfør billappen, mestring gir en utrolig god selvfølelse og det gir deg energi!

Angående røykingen kan jeg ikke uttale meg.
Har du drikkt mye koffein og nyelig sluttet med det? Om ikke det er det, spis mye grønt og frukt så vitaminene kommer på plass.
Og ta selvsagt en tur til legen, det finnes mange andre årsaker til at man er slapp enn at man har røyket litt for mye de siste årene...
Fysisk trening er undervurdert. Burde egentlig begynne å trene igjen selv, men orker ikke... (the irony )

Husker jeg fikk veldig god energi og overskudd, følte aldri ubehag, slitasje eller slapphet så lenge jeg drev med litt fysisk trening.

Mener å huske at det var mindre depresjon og kjipe følelser også, så lenge jeg trente jevnlig og spiste noenlunde sunt.
"Øko-Terrorist"
Kan være CFS, les deg opp litt her og se om det kan være det: http://no.wikipedia.org/wiki/Kronisk_utmattelsessyndrom
Har noe av det samme problemet som deg TS, og jeg driver ikke med noe rus. Alkohol en gang i måneden kanskje.
Det er ingenting som gleder meg, jeg går på skole og gjør det bra. Trener flere ganger i uken og holder meg i form, men det hjelper ikke. Føler meg tom og har ikke lyst til noen ting. Jeg har venner, men føler meg fortsatt ensom.

Kan tippe at rusmidlene forsterker disse følelsene for deg, men kan nesten garantere at de vil være der uansett. Ihvertfall for min del.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Og ta selvsagt en tur til legen, det finnes mange andre årsaker til at man er slapp enn at man har røyket litt for mye de siste årene...
Vis hele sitatet...
Ja, ME f.eks: http://no.m.wikipedia.org/wiki/Kroni...ttelsessyndrom
Sliter selv med følelsen av tomrom, det er kjipt, selv da jeg er i full jobb, trener 5 dager i uken og er sosialt oppegående.

Men, en anbefaling til deg TS, ta i et tak, klarer du å stå opp til vanlig tid en uke vil det til slutt bli en rutine og når det er rutine kan du prøve deg på steg nummer to: følge med i timene.

Det jeg vil frem til er at du må bare prøve, så får du ta det steg for steg om det er det som må til for deg.

Uansett, lykke til!
Det første jeg tenkte er kosthold. Én ting er å ikke ha gidd/ork/være motivert til noe, men dette er psykisk.

Det er sikkert en kombinasjon, men du sier du ikke har ENERGI i det hele tatt, at kroppen er slapp - Hvordan er kostholdet ditt?
ja det er rusen sin feil.. slutt og du blir i form igjen
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
For meg virker dette veldig som en depresjon. Det kan meget mulig være en bieffekt av røykingen. Det kan også være helt urelatert. Jeg anbefaler uansett at du kutter ut røykings i noen måneder og ser om det får deg til å føle deg bedre.
Sist endret av Olympic; 10. oktober 2013 kl. 20:45.
Har du angst problemer? jeg har sterke angstproblemer og føler meg veldig sliten å trøtt bare et par-tre timer etter jeg har stått opp. Er nok mye pga alle tanker og krefter går med til angsten, men føler selv at angsten ikke er så sterk. merkelige greier..
Får imovane og sobril mot dette, og når jeg tar en sobril så føler jeg meg mye mer våken og klarer å holde ut dagen med venner/jobb.. Uten, så er jeg helt skutt ca i 11 tia, om jeg står opp 08.

Vil bare si at jeg var sann før jeg prøvde sobril å, så det ikke noe "avhengiet" sann.
Jeg ville fått sjekket d-vitamin status....slapp, sliten, deprimert (?)....ingen skam å ta en tur til leger. De er stort sett ikke farlige lykke til og god bedring!

Og selvfølgelig, følg de mange gode rådene i forhold til kosthold og kutte ned på røykinga
Jeg tror det er liten vits i at folk, over et forum, uten noe mer info enn det TS har skrevet, skal forsøke å stille en diagnose. Han burde enkelt og greit gå til legen. Listen over mulige ting som kan gi slitenhet er lang...

Primary insomnia
Depression
Iron-deficiency anaemia
Iron deficiency without anaemia
Chronic heart failure
Diabetes mellitus
Hypothyroidism
Hyperthyroidism
EBV infection
Influenza infection
Medicine-induced fatigue
Alcohol dependence
Drug dependence
HIV infection
Acute myocardial ischaemia
Atrial fibrillation
COPD
Tuberculosis
Toxoplasmosis
Stroke
Obstructive sleep apnoea
Restless legs syndrome
Coeliac disease
Addison's disease
Hypopituitarism
Myelodysplastic syndrome
Chronic myeloid leukaemia
Non-Hodgkin's lymphoma
Hodgkin's lymphoma
Cytomegalovirus infection
Lyme disease
Brucellosis
Chronic renal disease
Multiple sclerosis
Parkinson's disease
Fibromyalgia
Vitamin D deficiency (osteomalacia)
Systemic lupus erythematosus
Primary biliary cirrhosis
Underlying malignancy (non-lymphoma)
Chronic fatigue syndrome
Chronic idiopathic fatigue
Men noen ting er mer sannsynlig enn andre Drachir....forøvrig er jeg egentlig helt enig
høres ut som mangel på jern blandt annet. Jern er en viktig del av det å holde seg våken sammen med andre vitaminer og mineraler. Learn2nutrition
Pass på at du får nok søvn, spis sunnere og ta opp treningen igjen, så skal du nok se at du får mer energi etter hvert. Jeg ville også tatt turen til legen, det skader jo ikke
Trådstarter
Har ikke tatt en pipe siden jeg lagde tråden, har også vært dau-sjuk i 3 dager. Kan dette være tilfeldig? Eller er kroppen min så avhengig av THC?

Men jeg skal ta en tur til legen til uka når jeg er frisk og se hva som kan være galt. Har litt noia for blodprøver, siden jeg veit det er mye galt med kroppen. Har tidligere brukt mye steroider. Men vi får se..

Oppdaterer dere etter legebesøket.
Sitat av Grass Vis innlegg
Har tidligere brukt mye steroider.
Vis hele sitatet...
Titter på avataren din
Av og til sliter jeg også med og sove
Hvis du har røyket kannabis hver dag i 5 år kommer du til å kjenne det.
Jeg følte meg veldig rastløs, og ganske søvnløs da jeg sluttet å røyke etter hver dag i 1 år.
Men så blir du deg selv igjen da. Snart.

Røyking har en del uheldige effekter på kropp og sinn. Ingen tvil.
Men som sagt, du blir deg selv igjen. Snart.
Sist endret av Arex_x; 13. oktober 2013 kl. 13:10.
Sitat av Grass Vis innlegg
Har ikke tatt en pipe siden jeg lagde tråden, har også vært dau-sjuk i 3 dager. Kan dette være tilfeldig? Eller er kroppen min så avhengig av THC?

Men jeg skal ta en tur til legen til uka når jeg er frisk og se hva som kan være galt. Har litt noia for blodprøver, siden jeg veit det er mye galt med kroppen. Har tidligere brukt mye steroider. Men vi får se..

Oppdaterer dere etter legebesøket.
Vis hele sitatet...
Naturlig reaksjon for kroppen. Kjemien og biologien er vant til å få de stoffene i kroppen, og det å gjenopprette den naturlige kjemien og biologien er en påkjenning for kroppen.

Men holder du ut nå, blir du fri for den lasten som er ved å være så avhengig av noe. Det åpner for andre muligheter.

Virkelig godt gjort!! Og husk, du er ikke aleine om dette.
Sist endret av Taurean; 13. oktober 2013 kl. 20:32.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Er ikke nødvendigvis rusen som er problemet, det kan være noe dypereliggende som du fortrenger med rus. Gjør som sagt flere ganger, gå til legen du. Gledes til oppdatering, sliter med samme selv (driver ikke med andre rusmidler enn alkohol og sukker.)
Må legge til en ting: Husk at det å ryke på en smell ikke betyr nederlag. Det er hvor mye du klarer å kutte ned som er et tegn på fremgang.

Det beste er alltid å kutte ut helt med en gang! Men det er viktig å huske på at en gang langt inn i fremtiden, at du er såpass sterk og i kontroll over deg selv, at du kan ta deg en bønne. Men det er kun når du har alt på stell.

Det er viktig å huske på at valgene vi tar, hele tiden dukker opp på nytt! Valget du tar i dag, må du igjen ta om to dager og om tre dager. Derfor, hvis du baserer valget på en følelse, må du basere valget på den følelsen hele tiden. Våre følelser forandrer seg, og du kan komme utfor et svakt øyeblikk!

Derfor kan det være en idè å tilegne deg kunnskap som du kan basere valget på! Dette er mer bærekraftig enn å basere det på bare en følelse.

Selvfølgelig nytter det ikke BARE å tilegne seg kunnskap og håpe alt forandrer seg. Men det blir lettere å opprettholde valget når du kan referere til kunnskap, forskning, negative effekter, men også erfaringen du får av dagene du er nykter, de er like verdifulle og viktige. Da vil du oppleve en annen side av deg selv, og bli sterkere for hver dag. Husk å gå for dine drømmer, det er der lidenskapen din ligger.
jeg vil legge til at hvis du går på en smell og tar valget om å røyke en dag og du angrer etterpå så foreslår jeg at du ikke er så hard på å kritisere deg selv men heller trekker fram det du har gjort bra/annerledes og bygger videre på det. Kommer lengre med ros enn med kritikk =)
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
Er ikke mye til oppdatering, men. Jeg fikk tilfeldigvis sjekket blodtrykket mitt og det var langt oppi skyene. Hadde en drit høy hvilepuls og bare det så ikke lyst ut.

Så har endelig fått fingern ut av ræva og bestilt meg legetime. Skal ditt til uken, så da får vi se.

Men kan blodtrykket ha noe med bruk av steroider?
Sist endret av Grass; 16. november 2013 kl. 00:09.