Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2542
Hei, vet ikke om noen å snakke med så prøver her.

Har bodd i en leilighet i 1år, som jeg nå har flyttet fra.
Fikk beskjed fra huseier idag om at det er "trukket kr 2 250,- pga klage fra ny leier om mangler ved rengjøring og lukt av røyk, slik at vegger og tak nå er malt på nytt."

Jeg brukte nesten 2 timer på å vaske rommet når jeg flyttet, og ingen har tatt ett eneste trekk med røyk inne i det huset, men jeg har hatt ett askebeger på rommet som jeg har lagt sneipene fra røykene jeg har tatt ute i..

Jeg vasket ikke taket og veggene før jeg flyttet, men jeg vasket alle andre overflater (oppe på lyset, vinduet, inne i skap osv.)


Jeg mener at jeg ikke skal betale noen verdens ting fra depositumet mitt...
Vennene mine sier tilby han en tusenlapp, jeg mener at siden jeg har ekstremt mye tid til overs skal jeg nekte å betale en krone... Hva syns dere, og hva er egentlig mine rettigheter?
Sitat av Novice Vis innlegg
Hei, vet ikke om noen å snakke med så prøver her.

Har bodd i en leilighet i 1år, som jeg nå har flyttet fra.
Fikk beskjed fra huseier idag om at det er "trukket kr 2 250,- pga klage fra ny leier om mangler ved rengjøring og lukt av røyk, slik at vegger og tak nå er malt på nytt."

Jeg brukte nesten 2 timer på å vaske rommet når jeg flyttet, og ingen har tatt ett eneste trekk med røyk inne i det huset, men jeg har hatt ett askebeger på rommet som jeg har lagt sneipene fra røykene jeg har tatt ute i..

Jeg vasket ikke taket og veggene før jeg flyttet, men jeg vasket alle andre overflater (oppe på lyset, vinduet, inne i skap osv.)


Jeg mener at jeg ikke skal betale noen verdens ting fra depositumet mitt...
Vennene mine sier tilby han en tusenlapp, jeg mener at siden jeg har ekstremt mye tid til overs skal jeg nekte å betale en krone... Hva syns dere, og hva er egentlig mine rettigheter?
Vis hele sitatet...
Du har alle rettigheter, frem til saken er avgjort i forliksrådet.

Hvis utleier mener å ha krav som kan dekkes gjennom depositumet, må kravet sendes til leietaker. Dersom leietaker ikke aksepterer dette og krever depositumet utbetalt, må utleier gå til søksmål for å få tvisten avklart. Søksmål reises ved å ta ut forliksklage eller klage til Husleietvistutvalget.
Vis hele sitatet...
Les mer her:
http://www.forbrukerradet.no/tips-og...olig/depositum
Sist endret av Stormen; 1. oktober 2013 kl. 21:21.
Dersom du har røykt fast inne er det klart at tak og vegger må vaskes. At de må males over høres noe pussig ut.

Dette skulle vært gått gjennom før du / når du flyttet ut, og hadde pengene stått på depositumskonto ville ikke utleier bare kunne "trukket" pengene.

Det er umulig for oss å faktisk vite hvorvidt det var for dårlig utvask eller ikke, men hverken du eller utleier virker å ha gjort tingene etter boken så dette blir enda en lærepenge til alle som leser om å være nøye med slikt både når man flytter inn og ut av leiligheter.
Bedlamite
Novice's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det er umulig for oss å faktisk vite hvorvidt det var for dårlig utvask eller ikke, men hverken du eller utleier virker å ha gjort tingene etter boken så dette blir enda en lærepenge til alle som leser om å være nøye med slikt både når man flytter inn og ut av leiligheter.
Vis hele sitatet...
Om du hadde lest nøye hadde du sett at jeg ikke har røyket i leiligheten har ikke tent stearinlys engang

Jeg kan gå med på at leiligheten ikke var bakterie/støv fri når jeg flyttet, men utenom gulv og vegger var hele leiligheten (ikke bare mitt rom) renere enn den var når jeg flyttet inn..

Bare for å understreke jeg har ikke røyket noe i nærheten av leiligheten, jeg gikk ut av eiendommen fordi det sto i kontrakten "Røyking forubudt på hele eiendommen"
OK, så overdriver han når han skriver at det lukter røyk, men å ikke vaske gulvet når du flytter ut er jo veldig dårlig. Jeg ville helt klart tatt det opp med utleier dersom jeg skulle flytte inn i en leilighet med skitne gulv og skitne vegger.

Hvorvidt du har retten på din side eller ikke kan vi ikke vite, så det må bli opp til deg å ta saken videre eller ikke, men om du ikke en gang vasket gulvet ville jeg i alle fall forsøkt å løse saken før den eventuelt kommer til forliksrådet.
Bedlamite
Novice's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
men å ikke vaske gulvet når du flytter ut er jo veldig dårlig. Jeg ville helt klart tatt det opp med utleier dersom jeg skulle flytte inn i en leilighet med skitne gulv og skitne vegger.

men om du ikke en gang vasket gulvet ville jeg i alle fall forsøkt å løse saken før den eventuelt kommer til forliksrådet.
Vis hele sitatet...
Dude jeg skjønner at jeg skriver for langt, men les innlegget om du skal skrive to ganger i tråden veggene og taket derimot kan jeg ta på meg...

Sitat av Novice Vis innlegg
Jeg vasket ikke taket og veggene før jeg flyttet, men jeg vasket alle andre overflater (oppe på lyset, vinduet, inne i skap osv.)
Vis hele sitatet...
Hahaha flaut...Bra du fikk kurant svar av Stormen.
Depositumskontoen kan vel kun trekkes fra med begges samtykke uansett, om den er satt opp riktig, altså ikke i bare hans navn.
Hvis han har trukket noe som helst fra dep.konto (Hvis denne er en reell dep.konto som står i ditt navn i en bank) uten ditt samtykke er dette et lovbrudd som også medfører dok.falsk\signatur falsk....... Eller har du ikke alt på det rene kanskje?

Uansett.. hvis vegger og tak ikke er tilfredstillende nedvasket kan huseier pålegge ny nedvask ved utflytting evt. hyre firma til å gjøre dette.
Alle avvik skal påpekes ved utflytting og ikke i ettertid. (Ord mot ord.) Hvis du ikke har det skriftlig og du ikke har skrevet under på trekk fra dep konto har huseier ingen rett.. Hvis du ikke har skikkelig dep.konto har du lært en lærepenge og det fins ikke en dritt du kan gjøre.
Sitat av Novice Vis innlegg
Dude jeg skjønner at jeg skriver for langt, men les innlegget om du skal skrive to ganger i tråden veggene og taket derimot kan jeg ta på meg...
Vis hele sitatet...
Litt usikker på hva du mener jeg ikke har lest, og det blir ikke spesielt mye klarere av at du uthever at vi begge omtaler at veggene ikke er vasket skikkelig. Derimot snakker du i et annet avsnitt om gulv og vegger, mens du kanskje mener "tak og vegger"?

Sitat av Novice
Jeg kan gå med på at leiligheten ikke var bakterie/støv fri når jeg flyttet, men utenom gulv og vegger var hele leiligheten (ikke bare mitt rom) renere enn den var når jeg flyttet inn..
Vis hele sitatet...
(min utheving)

Dersom du mente å skrive "tak og vegger" har jeg selvsagt missforstått, men det er kanskje ikke til å unngå dersom man omtaler "tak" som "gulv". Jeg ville fremdeles klaget og krevd ny utvask av huseier dersom vegger og tak (og/eller gulv for den saks skyld) ikke var rene når jeg skulle overta en leilighet.

Dette burde dere, som jeg (og flere) allerede har nevnt, vært gått gjennom ved utflytting. Da ville du hatt ditt på det rene dersom huseier ikke påpekte noen feil / mangler ved vaskingen når du flyttet ut. Som saken står er det nok vanskelig for huseier å laste deg for dette så lenge han ikke foretok inspeksjonen i rimelig tid, men på grunn av at ingen av dere har vært opptatt av at ting skal gjøres riktig blir det altså en "sak" av det.

Så da koker det altså ned til hvorvidt du har skikkelig depositumskonto eller ikke og saken bør stå som en klar advarsel til alle andre leietakere om å være nøye når de inngår og avslutter leiekontrakter.
Sist endret av Cikey; 5. oktober 2013 kl. 19:49.