Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1427
Trenger en løsning for å lagre rundt 3-4 TB med data. Dette behovet kommer til å vokse over tid, så er greit om man har nok plass til fremtidige behov også. Har følgende krav til løsningen:

* Så billig som mulig
* Stabil og driftssikker
* Gjerne en form for redundans som f.eks. RAID
* Dette er "cold storage", så dataene trenger ikke være tilgjengelig til enhver tid
* Dataene bør helst finnes i to eksemplarer slik at feil på RAIDet ikke fører til at alle data går tapt

Den løsningen jeg har tenkt på så langt er å enten bygge opp en filserver selv eller kjøpe en NAS-boks fra Synology med 4 brønner som jeg kjører RAID-5, RAID-6 eller RAID-10 på. Har også tenkt på å kjøre backup av denne boksen til f.eks. Crashplan. Crashplan tilbyr full kryptering av dataene dine og et abbonement for å lagre ubegrensede mengder data koster omtrent 400 kr per år.

Noen som har noen andre gode forslag? Hvilken løsning kjører du selv?
Sikkerhetsklarert
Kjører akkurat samme løsning som du foreslår i siste avsnitt.

4bay nas fra synology, raid5, 2tb nas disker fra WD.

Backup går via CrashPlan til to forskjellige andre pcer (ene på lan i et annet bygg, andre på jobb)
Disse årene har bare en kjip billig satadisk på 3tb for å ta imot CrashPlan. Kjører også CrashPlan opp til deres egen cloud der jeg har ubegrenset plass. Men har nå den siste tiden lest et par blogginnlegg der CrashPlan på magisk vis har mistet brukerdata.
hva med og lage en egen san løsning hvis du skal utvide i fremtiden...

http://www.networkcomputing.com/stor...-san/240151981
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Kjører akkurat samme løsning som du foreslår i siste avsnitt.

4bay nas fra synology, raid5, 2tb nas disker fra WD.

Backup går via CrashPlan til to forskjellige andre pcer (ene på lan i et annet bygg, andre på jobb)
Disse årene har bare en kjip billig satadisk på 3tb for å ta imot CrashPlan. Kjører også CrashPlan opp til deres egen cloud der jeg har ubegrenset plass. Men har nå den siste tiden lest et par blogginnlegg der CrashPlan på magisk vis har mistet brukerdata.
Vis hele sitatet...
Basert på minstekravet hans blir den kanskje litt liten vokseplass på ? Gir vel omtrent 5.1ishTB råkapasitet?
Synology har vel samme funksjonen som QNAP med at man kan bytte ut disker 1by1 i fart for å utvide kapasiteten ? Noe som er fint for framtidig utbygging.

Jeg ville satset på to ferdige NAS-bokser med 3TB-disker (gir deg litt mer å gå på) eller evt to linuxservere med så mange diskbrønner du ønsker med LVM.

Selv venter jeg på at 4TB-diskene skal droppe under 1000,- så jeg kan bygge ut min 4bay QNAP fra 2->4TB (har dog enda 1.5TB ledig).
Sist endret av AtXbYeA; 29. august 2013 kl. 19:19.
Selv har jeg en Synology DS1812+ (8x4TB i RAID5 som i praksis betyr rundt 25TB), men grunnet elendig upload (ADSL2+ på alt for lang linjelengde siden LTE har maks 100GB kvote per måned) gidder jeg ikke laste opp den filserveren til CrashPlan Central, er som regel bare nedlastet stuff (filmer og TV-serier) uansett, men har alltid en uåpnet 4TB disk liggende klar hvis en disk skulle feile. Den gamle Synology DS509+ (5x2TB i RAID5) har dog private bilder etc. som CrashPlan får ta backup av.

Begge mine Synology-filservere støtter expansion box via eSATA, og da kan du alltids velge å heller speile innholdet så du får en egen backup som ikke går på samme RAID-kontroller..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Begge mine Synology-filservere støtter expansion box via eSATA, og da kan du alltids velge å heller speile innholdet så du får en egen backup som ikke går på samme RAID-kontroller..
Vis hele sitatet...
Er vel egentlig ingen lowend synology eller qnapbokser som har raid-kontrollere, alt skjer i software.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Er vel egentlig ingen lowend synology eller qnapbokser som har raid-kontrollere, alt skjer i software.
Vis hele sitatet...
Men en del har ei fornuftig løsning, t.d. Netgear - vanilla linux md, som gjer det trivielt å gjenopprette data sjølv om boksen tar kvelden for godt. Det er gjerne vel så bra med tanke på datasikkerhet som random jalla hw-kontroller.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men en del har ei fornuftig løsning, t.d. Netgear - vanilla linux md, som gjer det trivielt å gjenopprette data sjølv om boksen tar kvelden for godt. Det er gjerne vel så bra med tanke på datasikkerhet som random jalla hw-kontroller.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt, er MD på qnapen også.

Kode

[~] # df /dev/md0
Filesystem                Size      Used Available Use% Mounted on
/dev/md0                  5.4T      3.9T      1.5T  72% /share/MD0_DATA
[~] # mdadm -D /dev/md0
/dev/md0:
        Version : 00.90.03
  Creation Time : Wed Jul  6 15:38:42 2011
     Raid Level : raid5
     Array Size : 5855836800 (5584.56 GiB 5996.38 GB)
  Used Dev Size : 1951945600 (1861.52 GiB 1998.79 GB)
   Raid Devices : 4
  Total Devices : 4
Preferred Minor : 0
    Persistence : Superblock is persistent

    Update Time : Thu Aug 29 20:33:21 2013
          State : clean
 Active Devices : 4
Working Devices : 4
 Failed Devices : 0
  Spare Devices : 0

         Layout : left-symmetric
     Chunk Size : 64K

           UUID : 41cade61:8d6ea218:9dd68d13:e264497a
         Events : 0.70806199

    Number   Major   Minor   RaidDevice State
       0       8        3        0      active sync   /dev/sda3
       1       8       19        1      active sync   /dev/sdb3
       2       8       35        2      active sync   /dev/sdc3
       3       8       51        3      active sync   /dev/sdd3
Alt er jo bedre enn firmware\fakeraid uansett, poenget mitt var vel mer at ingenting går på en raidkontroller uansett.
Sikkerhetsklarert
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Basert på minstekravet hans blir den kanskje litt liten vokseplass på ? Gir vel omtrent 5.1ishTB råkapasitet?.
Vis hele sitatet...
Jo, det jeg skrev var hvordan mitt oppsett er, bytt ut antall og str på disker slik at man oppnår ønsket størrelse.

Bashfoo, kombinerer du adsl og lte? Har samme løsning hjemme selv.